Bukefalos 28 år!

Sur häst!

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej! Min häst är jämt sur när jag ställer upp henne i stallgången innan jag ska rida eller när jag kommer till boxen t.ex när jag ska släppa ut henne. Hon "försöker" bita mig och tar bort huvudet direkt efter.. När jag ställer henne i stallgången innan jag ska rida och börjar ska börja rykta henne lägger hon öronen bakåt och försöker bita mig. Och när jag kommer med sadel och ska sadla henne blir hon ännu surare och försöker bita och hon lyfter oftast upp benet mot mig och hotar med att sparka mig! Hon har bitit mig en gång innan genom min skidjacka och fleece. Först funderade jag om det var att hon håller på och fäller nu och att det kanske gör ont i pälsen när jag ryktar henne, sen funderade jag om det är sadeln som det är fel på.. men jag frågade den tidigare ägaren om hon hade reagerat när man kommer med sadeln förrut och det hade hon alltid gjort enligt dom. Så jag vet inte vad som är felet? :confused:
Snälla hjälp mig!
 
Sv: Sur häst!

Hm. Kan kanske inte komma med så bra tips eller vi får se.
Hästen kanse kräver fullt förtroende för sin ryttare och inte fått det för dig ännu?

Annars har jag ett superbra tips spm har funkat superbra för mig i sånna här fall. Jag masserar hästen i små cirklar med fingertopparna. Cirklarna måste vara exakt 1 1/4 varv. Sen byter jag plats på fingrarna. Detta gör jag över hela kroppen på hästen. Det tar tid, men man får en lugn samsrbetsvillig häst och slipper bråka. Fnkar alltid för mig när jag ska hålla på med bråkiga hästar!

Hoppas det var någon hjälp iallafall.... :)
 
Sv: Sur häst!

hur länge har hon varit sån?
har de hänt någonting som gjort att hon tappat förtroendet för människor?
Har hon ont någonstans?

hade en ponny i många år, som hade blivit misshandlad som unghäst. Det tog år att bygga upp hennes förtroende. Hon är opålitlig för männskor som inte känner henne..
men det finns tålamod och förståelse. och även en hemsk orsak.

men fundera på om någonting kan ha påverkat henne..
 
Sv: Sur häst!

Mitt sto blir alltid väldigt sur när hon fäller på våren. Jag fick rådet för några år sedan att ge extra B-vitamin. Hon blev mycket bättre på bara några dagar. Nu är hon bara sur de första dagarna när hon brunstar, men då brukar jag inte rykta henne så noga eftersom hon verkar bli väldigt känslig.
 
Sv: Sur häst!

Det jag får upp i skallen då jag läser din tråd är att din häst är livrädd för att stå i stallgången! jag tror nog du kan ha en aning om själv vad det beror på, gör proceduren så mysig som möjligt när du håller på och ha tålamod då löser det sej!
 
Sv: Sur häst!

Det jag får upp i skallen då jag läser din tråd är att din häst är livrädd för att stå i stallgången! jag tror nog du kan ha en aning om själv vad det beror på, gör proceduren så mysig som möjligt när du håller på och ha tålamod då löser det sej!

Okej! =) Idag var hon jättesnäll när jag tog det lugnt med henne i stallet. Det kan ju oxå bero på att hon håller på att tappa all vinterpäls. Hon har vissa dagar som hon är snäll och vissa dagar då hon bara vill vara elak ;)
 
Sv: Sur häst!

Jag känner igen det där.. min pålla är precis likadan, ena dagen hur pigg och go som helst och nästa arg som ett bi, särskilt nu på våren.:angel: Genom att vara sjukt lugn med henne har jag lyckats få en glad häst som gillar att bli borstad och ompysslad.

Något som får mitt sto att vara avslappnad när jag pysslar med henne är när jag masserar henne lite försiktigt över kroppen innan jag börjar borsta, kliar i pannan och pratar med henne.:idea:... min pålle ville ha uppmärksamhet och en lugn stund..:bump:
Sedan bytte jag ut alla mina borstar mot mjuka av naturhår.

Man måste hitta små knep som gör att hästen uppskattar det man vill göra.. det är min erfarenhet;)

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 283
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
927
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp