Krockodil

Trådstartare
Vad gör ni när eran häst får en svacka?

Min har en just nu och det är rent deprimerande för mig med, vilket ju inte gör saken bättre. Det började för två veckor sedan då han började gå emot skänkeln och vara trött och slö. Det är annars en häst som är väldigt pigg och framåt.
Jag fick avboka tävlingen vi skulle vara med i i helgen då det inte alls kändes kul att vara med me en häst som så uppenbart inte ville gå framåt.
Vi har gett upp ridbanan för tillfället och försöker variera ridningen i skogen men han är lika slö i alla fall. Equiterapeuten har varit och klämt på honom och veterinären har tagit blodprover så det är inget fysiskt fel på honom.
Så vad gör ni med hästar som hamnar i svackor och hur fort brukar dom gå över?
 
Sv: Svacka

Ge hästen en chans att vila, kanske göra något annat ett tag för omväxlingens skull. Precis som oss människor så kan inte heller hästen alltid vara på topp, vi blir omotiverade och psykiskt trötta. Nu har jag ingen aning hur du tränar din häst osv :) men hoppas att glöden kommer tillbaka, det är säkert bara något tillfälligt. Lycka till!
 
Sv: Svacka

Vad är svacka? Är det när hästen blir slö och så, som då TS förklarar sin häst?
 
Sv: Svacka

Skulle tro att det är som när vi människor har "dåliga tider".
Alltså att man är deppig, allmännt trött på allting och vill bara vara liksom. Hästar visar det antagligen på olika sätt.

Som tidigare skrivare skrev så kan det vara en idé att låta
hästen få ta igen sig i ett antal dagar eller hitta på något kul.

Jag vet att många hästägare, iallafall i mitt stall, tappar sugen helt
såhär års. Ibland funkar ridbanan, ibland är den full av slaskigt regnvatten,
ibland funkar inte strömmen öht osv. Men det gäller att hålla sin
egen motivation uppe. Många åker mest och mockar och åker hem
för att de helt enkelt inte pallar med vädret och vinden. Jag står
ändå i ett ganska stort stall med ridskola och allt. Ändå får många
hästar stå bara för att det är lite kladd på ridbanan. Nu menar inte jag att du inte gör det naturligtvis! :)
Men man får försöka umgås mycket med sin häst, göra roliga saker.
Igår så sadlade jag och min häst om från dressyrryttare och
dressyrhäst om till hopphäst och var
med i ridskolans hoppgrupp! :) Det var jättekul tyckte både matte och häst. Nu har min häst varit på väldigt bra humör hela vintern.
Antagligen på grund av att vi alltid, varenda dag gör nya saker, umgås mycket,
står timmar på stallgången och blir ompysslad till tusen osv.

Så ja, hoppas jag har väckt en tanke eller så och fortsätt lycka till!

M-oaa
 
Sv: Svacka

Till ts, förstås. Vet inte vilken knapp jag klickade på...
Så här års blir mina hästar ridhuströtta. Jag är noga med att ta mig tid till att rida ut minst en gång i veckan hela vinterhalvåret. Din häst kanske vill ha lov från träning ett tag. Rid ut, gör nåt annat än det vanliga. De kan bli slokörade under fällningen. Det kan märkas även på en klippt häst, för det är så mycket som händer i kroppen när sommarkostymen ska på.
 
Sv: Svacka

alltså, hästar får inte svackor på det sättet! oftast är det något som är fel antigen med ridningen eller i hästens kropp. den kanske är trött eller har ont i ryggen. även om inga uppenbara fel har hittats så betyder det inte att den är 100%.

låt hästen vila eller skritta ut i skogen några veckor.
 
Sv: Svacka

Pälsfällningen är ju på gång så det kanske är det som påverkar din häst? Låt hästen ta det lugnt ett tag. Det är säkert över snart.
 
Sv: Svacka

Jag hade ställt av hästen en vecka. Bara hagen och kanske någon promenad i skogen. Sedan hade jag försökt hitta positiv energi hos mig själv, gjorde nekla saker ett tag, beröm även för små saker. Sedan brukar det lossna.
 
Sv: Svacka

Låt hästen vila en vecka! Massera honom och avsluta med en kort promenad. Det kan nog hjälpa en bit på traven. Känns han fortfarande trött när han fått vila ett tag får du kolla upp det vidare tycker jag.

Många hästar blir ju också trötta på ridbanan/ridhuset. Ut i skogen med er på några promenader!
 
Sv: Svacka

alltså, hästar får inte svackor på det sättet! oftast är det något som är fel antigen med ridningen eller i hästens kropp. den kanske är trött eller har ont i ryggen. även om inga uppenbara fel har hittats så betyder det inte att den är 100%.

låt hästen vila eller skritta ut i skogen några veckor.

Vart har du hört att hästar inte får svackor? Och om du läste inlägget så måste du ha sett jag jag har tagit ut equierapeuten så ont i ryggen eller ont någon annan stans är inte så troligt. Han har inga virus eftersom veterinären tagit blodprover.
 
Sv: Svacka

*harkel* jo om ni läste inlägget så skrev jag att jag gett upp ridbanan så jag rider bara i skogen för tillfället förutom de gånger vi longerar eller nått sånt.
Han blev stående några veckor över vintern då det var stelfruset i marken och ingen snö. Det gick inte att göra någonting alls! Nu när det är slask och blött så hurrar jag bara över att det går att rida alls! :crazy:
 
Sv: Svacka

jo jag läste det. men varken veterinärer eller et är allmäktiga när det gäller att hitta små tecken på skador. så även om dom inte hittat nåt än så kan det ff vara nåt på gång! jag tar alltid sånt som ett tecken på att hästen behöver ta det lugnt, kanske vila helt ett tag. min häst har aldrig varit halt så det verkar ju funka.

dessutom blir många hästar trötta och irriterade under fällningen.

det jag menar med att hästar egt inte får svackor är att om man håller ridningen varierad och gör så hästen tycker det är kul, så tröttnar det inte plötsligt på att ridas "bara för att". hästar är inte som mäniskor som tröttnar på att rida för att man måste spola leriga ben i en halvtimme :p. så en sk svacka hos hästen ska man ta som ett tecken på att nåt inte är som det ska..
 
Sv: Svacka

Vad gör ni när eran häst får en svacka?

Min har en just nu och det är rent deprimerande för mig med, vilket ju inte gör saken bättre. Det började för två veckor sedan då han började gå emot skänkeln och vara trött och slö. Det är annars en häst som är väldigt pigg och framåt.
...
Så vad gör ni med hästar som hamnar i svackor och hur fort brukar dom gå över?

Mitt halvblod kommer i en sådan varje år i februari strax innan brunst och pälsbyte infaller. Under den perioden blir hon grinig mot borsten, öm i skinnet, faller ur, matt i pälsen och matta ögon. Hon får jättelätt skav av allt möjligt. Jag ställer av hästen helt (och ger mer foder) under de två veckor det pågår. Jag borstar inte mer än nödvändigt (lera osv) och jag ser till att hon inte har grimma i hagen (skav). Efter detta är hon som vanligt igen.

Jag tror att man måste ge dem total vila ibland. De tappar inte särskilt mycket på en så kort vila. Om du märker att hästen blir pigg igen efter någon vecka (märks ju vid hantering och i hagen) så kan du ju sätta igång igen.
 
Sv: Svacka

jo jag läste det. men varken veterinärer eller et är allmäktiga när det gäller att hitta små tecken på skador. så även om dom inte hittat nåt än så kan det ff vara nåt på gång! jag tar alltid sånt som ett tecken på att hästen behöver ta det lugnt, kanske vila helt ett tag. min häst har aldrig varit halt så det verkar ju funka.

dessutom blir många hästar trötta och irriterade under fällningen.

det jag menar med att hästar egt inte får svackor är att om man håller ridningen varierad och gör så hästen tycker det är kul, så tröttnar det inte plötsligt på att ridas "bara för att". hästar är inte som mäniskor som tröttnar på att rida för att man måste spola leriga ben i en halvtimme :p. så en sk svacka hos hästen ska man ta som ett tecken på att nåt inte är som det ska..

Du läste det... Ja men då måste det ju vara sant eller hur? :angel:

Vi skriver förmodligen om totalt skilda saker. Jag försöker inte förmänskliga min häst och påstå att han är deprimerad som en människa som behöver lyckopiller.
 
Sv: Svacka

Det är nog som många andra säger att hästen förmodligen är lite trött, det brukar komma i perioder. Sedan har vi ju detdär med pälsfällning.
Jag ställde av min snart 3åriga fbl valack under några dagar nu när jag märkte att han verkligen inte ville eller rent ut sagt orkade gå i ridhuset, han var inte ens leksugen när jag släppte honom lös. Men i mitt fall så är det pga pälsfällning och en ny tillväxtperiod. Han har helt plötsligt blivit ca 166cm över korset och manken är bara 162cm:P Han var inte ens på humör för uteritter. stod mest och sov och ville kela i mängder.
För någon dag sedan fick jag släppa honom i ridhuset och då var han "mer vild än tam" rodeouppvisning av högklass. Sedan visade han att han ansåg att det var dags att sätta igång med arbete igen, han longerade sig själv runt mig utan lina. Så igår satte jag igång honom igen och han var mycket motiverad och gjorde allt jag bad honom om.

Så jag säger som många andra låt hästen vila och pyssla om den i mängder så kommer det nog reda ut sig snart.
Det är klart att de har sina dåliga dagar/perioder som alla andra levande ting. Hästar är inga maskiner även om många människor verkar tro det och/eller önskar det.
 
Sv: Svacka

Min häst får "svackor" några gånger per år, ingen vet varför men blodproven visar lite dåliga värden.

När han känns trött och osammanhängade så ger jag extra järntillskott samt rider ut i skogen, longerar, joggar lite lätt bara, brukar bara behövas någon vecka så är han på G igen.
 
Sv: Svacka

Tack för tipsen! :D

Jag var ute i skogen och red tillsammans med två kompisar och hästen kändes mycket piggare! :banana: Tjoho!! Jag hoppas att han har fått tillbaka lite motivation nu!
 
Sv: Svacka

Jag skulle ha gjort som du, pausa från banan och bara slappa i skogen. Backa tillbaka till unghäststadiet och beröm för enkla saker som man kanske annars tar förgivet. Så löste vi medryttarhästens svacka. Sen kan det också vara pälsfällningen som några har skrivit.
Det är iaf bra att du tog intiativet att låta bli tävling och bana ett tag :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp