Svängel, Vars på denna?!

Sv: Svängel, Vars på denna?!

puttar denna tråden lite.. då jag gärna vill se hur det gick med din svängel?

skall själv försöka fixa detta hemma ;)
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Det blev en "Nora svängel" dvs ett kobindsle och rundstav. Kan ta kort på den nu när jag är i stallet så ska jag lägga upp bild!!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Nu har jag äntligen fått tummen ur...ska försöka förklara så gott jag kan men en bild säger ju mer än tusen ord...

Så här ser det ut "framifrån":
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00773.jpg

Vi fäste kobindslet runt översta "stången", den var stabilast:
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00774.jpg

På baksidan "stången" gjorde pappa en bygel som han svetsade fast för att inte bindslet skulle glida åt sidan
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00777.jpg

Sen gjorde han en liknande (av en spik :D) som vi fäste på själva svängeln, över bindslet
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00775.jpg

Nora hade ringar på sin svängel där hon fäste draglinorna med hjälp av snabbkopplingar. Vi hade det från början med det blev en del onödigt skrammel sen blev även draglinorna för långa, det byggde ca 1 dm. Så därför gjorde vi en sådan här lösning:
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00776.jpg
2 långa bultar, några muttrar, en distans för att rymma draglinorna och sen ett plattjärn över för att låsa fast det hela. Ser kanske lite klumpigt ut men det finns då ingen risk att draglinorna ska glida av svängeln i tex nedförsbackar!
Dock ska man INTE ha vingmuttrar, jätte bra enda tills svansen fastnar, så låsmutter är att rekomendera.

Hoppas du förstår hur vi har gjort, annars får du väl fråga så ska jag försöka förklara ännu bättre!!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

ett tips är att sen fästa gummiband (typ bensnöre elastiska) så svängeln inte kan slå upp och ner o pendla åt fel håll. Så har jag gjort. Fungerar mycket bättre då och håller svängeln stilla.

/j
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ah, tack för tipset! Men jag vet inte riktigt vars man ska fästa gummibanden. Använd gärna mina bilder och visa!! :idea:
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

*puttar upp en "gammal" tråd*

Hur menar du att man kan fästa elastiska band?
:):)

Tror detta kan vara en lösning för min rockard med! :laugh::)
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

jag slår liv i en gammal tråd.

Skulle också vilja veta hur man ska sätta dit dessa elastiska band i svängels. tror denna lösning kan va super på min rockard med nämligen=)
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Kl

Jag vill också putta lite i denna (onödigt att skapa ny tråd). Någon som kan ge tips på vart jag ska sätta fast svängeln på min rockard?
1235147_10153249186415114_2112323799_n.jpg


1185928_10153249186385114_83494674_n.jpg


Hästen är 146 cm hög. Min första tanke är att svetsa fast en rak bit mellan dom två fyrkantiga bitarna i nederkanten, sen sätta fast fäste och svängel i mitten där, men osäker om det blir för långt ner?
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Jag skulle hellre sätta svängen där nere då den bör vara lite lyftande.

Det ser nog snyggast ut om den sitter mellan skaklarna dock, men där gör den enligt mina "proffsgubbar" ingen nytta och det vill man väl.

Däremot bör man vara säker på att hästen inte är rädd för lågt sittande draglinor.
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

ja nått sånt tänkte jag, som jag så fint ritat på min bild ;)

2e4lu2p.jpg


Hon verkar då inte bry sej än (under inkörning) då vi idag provade att dra "pinne/trä"svängel"" med draglinorna, trots dom nuddade benen vid svängar :p
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

KL
En bild på min vagn, det är lite fix med denna som sagt, tätare plankor skall på, samt att jag ska fixa fjädring och bättre stänkskydd. Högre ryggstöd samt armstöd på sidorna.
Bak på vagnen skall jag göra en låda som man kan ha saker i=) reflexer ska på mm.

Men frågan nu är vart skulle ni sätta svängeln?

Har ritat lite som visar hur jag ska göra med rockarden de röda är järnrör som skall svetsas dit de gula svänglarna


Har ritar dit 2 olika svänglar vilken tror ni blir bäst?

Picassomålaren Niela har varit i farten:D

Vagnen_zps321e4fac.jpg
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Den nedre placeringen hade jag valt :)

Ja det lutar åt de , inväntar bara att svängels skall komma på posten , tur man har som har en snäll bror med svets som ska hjälpa mig=)

Ska måla kärran all järn ska bli svart men plankorna ska ju få lite färg.
Gunderar på antracitgrå samma färg som min transport=)

Med glitterlack så klart i färgen:D

Bild på släpets gråa färg
Vad tror ni om de?=)

Bilder31juli2010005.jpg
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Heelt OT, men hur målade du taket på transporten?
Har ett renoveringsobjekt här hemma och det där var väldigt snyggt! :)
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Tack!
Vilken typ av färg använde du? Och vad gjorde du för förarbete? :)


Jag valde vattenbaserad husfärg då jag ha träkärra. Först tvättade jag hela kärran med fasadtvätt och på detta lade jag en möggelspraylager på taket som fick dra sig under natten, tvättade sedan bort(skurade arslet av migO_o) all svartmögggel.
Alla ståldetaljer målades med rostskyddsfärg, grund+ svart färg.
Sedan häftgrund på allt trä och sedan de gråa.
Taket häftgrund och de svarta, sedan tog jag vanlig glitterspray när färgen inte hade torkat och sprayade taket glittrigt:D

Totalkostnad 1000 kr men jobbade i färgbutik då så utan rabatten hade kalaset kostar ca 3500
 

Liknande trådar

Körning Kan man och i så fall var sätter man en svängel på denna rockard? Det är en äldre Hudik travrockard (som ska renoveras upp nästa sommar...
Svar
15
· Visningar
3 561
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ny häst, ny sadel *suck* Men nu är jag bara så förvirrad en hästmänniska kan bli. Har verkligen inte den blekaste aning om...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: oki
·
F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 130
Senast: flickancarra
·
Utrustning Bild på ryggen http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC01417.jpg Är det något som kan tänkas fungera?! Har verkligen...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp