Svängel, Vars på denna?!

Emmah.S

Trådstartare
Ska börja gå körkurs med shettisen på söndag (6/1). Har köpt en sele och ska nu sätta en svängel på våran befintliga rockard. Har sökt som tusan på forumet men inte blivit så mkt klokare, ingen rockard är ju den andra lik. Har fotat vår rockard som vi har.

http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00638.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00637.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00636.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00635.jpg

Snälla hjälp mig att peka på vars jag (eller rättare sagt pappa) ska fästan svängeln. Bör den vara svängd eller rak?! Rita gärna på bilderna! Tar även emot tips på andra åtgärder som bör göras på den eftersom jag antar och känner på mig att den är en del :) Vill ju att lilleman ska ha den bekvämt när han blir körd också!

Om det underlättar så kan jag spänna för honom för vagnen och fota?!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Svängeln kan vara rak eller böjd, rak är helt ok, av ett plattjärn t.ex.
Den ska fästas i rockarden (som jag inte vill kalla för vagn eftersom den bara har två hjul :angel:) så att draglinjen blir rak. Alltså ska draglädret (om du har loksele, annars bröstan) - draglinan bilda en rät linje, som inte bryts vid dragringen där linan är fäst.

Nu ser järnen som fotspjälorna är skruvade i inte så värst starka ut, så jag skulle kanske inte dra hela rockarden i dom, utan någon form av förstärkning. OM dom vore kraftiga nog skulle jag skruva ett plattjärn innanför dom, alltså mellan ett par av spjälorna i framkant av korgen. Sätta en D-bult mittpå, där jag fäster öglan från svängeln.

Snigelfarmor är fena på detta, och har också tidigare lagt ut bra bilder på sin röda rockard, sök på svängel!

Lotta
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Är väl mest ute efter att veta ungefär vars rent höjdmässigt jag ska fästa den. Hoppas att Snigelfarmor ska se denna och kunna hjälpa mig med min ROCKARD och svängel.....
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ja, men då behöver du bara sätta för hästen, fortsätta linjen som dragläder/brösta påbörjar, och sätta svängeln där linjen möter rockarden.
Lätt som en plätt!
Spänn gärna för och fota, så kan jag peka på bilden!

Lotta
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Okej, då ska jag göra det i morgon när jag är hem på lunchen när det fortfarande är ljust. Jag tar några olika bilder så kan du hjälpa mig att avgöra vilket som ser ut att bli bäst :idea:

Måste få rockarden färdig så vi hinner ut och köra lite innan söndag!!

Tack för att du tar dig tid!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Så här gjorde vi svängeln på min rockard då jag körde shettis. Lite skitig vagn... :D

1cecd62ec9ada38fc35dd1c8db44dfbc_640_480.jpg


Svetsade en båge på vagnen. Borrade i ändarna på en träpinne och satte dit skruvar med ringar. I mitten satte vi en skruv genom ett kobindsle/halsring och pinnen. Halsringen fäste vi sen i bågen på vagnen. Lättast att se på bilden kanske.. Det har funkat väldigt bra både till vardags och tävling. Det krävs dock att du har snabbkopplingar på draglinorna, eller skaffar några ordentliga karbinhakar som du kan sätta på som tål påfrestningen. Det är min mor du ska på kurs till misstänker jag och hon vet ju hur vi gjorde om du skulle behöva hjälp då!

Hoppas du hängde med :smirk:
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ja, hinner vi inte få dit någon permanent får det bli en sån där på söndag. Vill ju ha någon typ utav svängel när vi kommer dit, ska ju ta med ponnyn och rockarden.

Tack för tipset!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Nu har vi fotat, hoppas att det går att se ungefär vars draglinorna befinner sig. Lite svårt att få bra bilder med mulet väder, svart ponny och svart utrustning. Selen är utprovad och inställd av sak kunnig, men lite justeringar kanske måste göras när vi väl är på kursen.

Vet fortfarande inte var jag ska fästa bakselen för bästa effekt, just nu är den bara fäst i de gamla skakelöglorna. Längre bak kanske, eller rättare sagt, ja, men vars?! Vill ju liksom att allt ska vara på plats när vi väl är där. Springremmen ska få fler hål.....

Jaja...här är iaf bilderna!
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00642.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00641.jpg
http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC00640.jpg
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Jag använde min som permanent :p Men det är klart att det är snyggare om man kan få en svetsad hela vägen. Men den har då fyllt sin funktion utan problem!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Jag skulle fästa den i mittbalken. Det är en lätt vagn.

Jag svetsade en pinne lite neråt på min travrockard, så draglinjen blev lite neråt. Men jag tycker nog att du med gott samvete kan fästa den i din mittbalk.
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ja, men då behöver du bara sätta för hästen, fortsätta linjen som dragläder/brösta påbörjar, och sätta svängeln där linjen möter rockarden.
Nja, det är väl snarare tvärtom. Draglinjen bör gå i riktning mot hjulaxeln, och så ställer man in selen så att draglinjen inte blir bruten.

Just den där rockarden blir lite knepig att sätta svängel på på nåt bra sätt, eftersom själva korgen ser aldeles för klen ut och tvärslån som är i höjd med skaklarna sitter för högt... Det enklaste att få till är nog att göra som snigelfarmor säger och sätta den i höjd med skaklarna och det kan kanske bli hyfsat ok eftersom det är en så lätt vagn.

Men helst skulle man nog svetsa på några rejäla förstärkningar i framkant på korgen och placera svängeln lägre ner, ungefär mellan de två nedre brädorna i framkanten på korgen (svårt att se exakt eftersom hjulen inte syntes på bilden där han var förspänd). Men då får man vara noga när man svetsar och inte ha för klena järn, så att det blir tillräckligt hållbart.
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Bara slukar in massa goda råd. Har en far som har byggt och byggt om det mesta som har med jordbruksredskap att göra så förstärka korgen på rockarden bör väl inte vara allt för svårt. Har själv insett att den är väl klen för att fästa svängel i. Men nu tillbaka till vart själva läget för svängeln bör vara...är jag öht på rätt spår och man ska se till vinklar etc...
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Tror jag sett någon bild på hur du fäst din sängel, lutar nog åt att göra samma sak med denne om vi inte hitta något bra järn att förstärka korgen med. Hur många mm tjock järn är din svängel fäst i?! 100 frågor så jag hoppas ni står ut. Vill ju bara att han ska ha det bra där framme!!!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ja vad bra, då vet han ju hur man bygger så det håller :)

Draglinorna bör som sagt gå i riktning mot hjulaxeln/hjulnavet. Så här satte vi svängeln på våran vagn.

pluppnysele.jpg
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Ah, tack för bilden, ska visa pappa!! Blir att göra en likadan svängel som Nora nu till söndan, hennes mamma skulle hjälpa oss att ställa in den och draglinorna.

Men jag har börjat fundera på en annan sak,är våran rockard för stor i förhållande till ponnyn trots att den byggd för en A-ponny?! På alla andras bilder jag tittat på ser ponnyn ut att vara närmare kusken....
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Stor är lite svårt att se, då inte själva rockarden syns helt på bilderna, men skacklarna kanske kunde vara kortare!
Men det får du säkert råd om på träningen, ingen fara om dom är lite för långa skulle jag tro!
Däremot för korta, då kunde han ju slå i när ni gallopperar och det är inte bra.

Lotta
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Jag tycker inte vagnen är alldeles för lång. Min shettisvagn var i precis kortaste laget, mest för maraton på tävling. Men Det tar ju ett tag innan det är vagnens längd som spelar roll där. Jag tycker du kan köra med den som den är nu och korta av senare ifall du känner behov av det. Mamma kan säker hjälpa dig med längden på skacklarna också om det är nåt du undrar över!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Tack till Er alla som stått ut med alla mina frågor! Ska ut med pappa i verksta'n nu och fixa svängeln. I morgon gäller det.

Längtar som bara den :bump: !!
 
Sv: Svängel, Vars på denna?!

Hoppas du har någon som kan fota i morgon, så att vi får se ekipaget "in action" och med svängel och allt!

Lycka till på träningen i morgon!
Lotta
 

Liknande trådar

Körning Kan man och i så fall var sätter man en svängel på denna rockard? Det är en äldre Hudik travrockard (som ska renoveras upp nästa sommar...
Svar
15
· Visningar
3 568
Senast: Lavinia
·
Utrustning Ny häst, ny sadel *suck* Men nu är jag bara så förvirrad en hästmänniska kan bli. Har verkligen inte den blekaste aning om...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: oki
·
F
Körning Hej hopp! Det var länge sen jag var här men det är kul att se att jag fortfarande känner igen vissa namn här sen när jag började med...
Svar
16
· Visningar
2 130
Senast: flickancarra
·
Utrustning Bild på ryggen http://i40.photobucket.com/albums/e211/Emmah1984/DSC01417.jpg Är det något som kan tänkas fungera?! Har verkligen...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp