Bukefalos 28 år!

Svamp i underlivet-tips!

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag tror min dotter på 4 år har fått svamp i underlivet, men vet inte säkert, så jag ska givetvis söka för det snarast. Eftersom hon verkar vara ganska så besvärad (särskild vid duschningen, det gör ont att få vatten på snippan) tänkte jag höra om någon har tips på vad man kan göra innan vi kommer till läkare.

Tvätta med tvättkräm tänkte jag göra, och skulle helst smörja med något, men vad? Jag vet att det finns receptfria läkemedel mot svamp, men de är inte rekommenderade för barn, och man bör väl konstatera att det verkligen är svamp först?

Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

Usch stackars liten, svamp ar verkligen inte kul. For snabbast effekt sa hade jag nog tagit med henne till doktorn, om hon kan fa nagot receptbelagt sa hjalper det ju otroligt fort. Allehanda kramer och dylikt kan ta ett par dagar och det ar inte ens sakert att det hjalper.
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

På BVC här rekomenderade de Dactacort, receptfritt. De tog inga prover utan konstterade bara att det kan vara svamp. Dedan har vi använt pevaryl puder med svampdödande medel också receptfritt. Vi tvättar utan dushcreme/tvål och inte för ofta. vi låter vår dotter ha löst sittande kläder och sova utan trosor. Tyvär är det ett vanligt problem som det inte verkar finnas så mycket att göra åt.
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

OK, tack för tipset. Har Dactacort hemma, men läste på Fass att det bara var för fotsvamp... Fungerade det inte för er? Jag menar med tanke på vad du skriver sist, att det inte finns så mycket att göra åt?

Edit: tänkte fel, det var Daktar vi hade hemma inte Dactacort!
 
Senast ändrad:
Sv: Svamp i underlivet-tips!

Kolla med BVC och apoteket jag kan ha fel namn i huvudet. BVCs barnläkare sa samma som BVC sköterskan hon är för liten för receptbelagda preparat så det kommer och går och vi försöker förebygga så gott det går men svampen kommer ofta tillbaka. Det är tydligen inget ovanligt alls.
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

Sambon har bekräftat att det var Dactakort. Enligt fass så är det resceptfritt vid behandling mot fotsvamp annars är det receptbelagt. Vi blev ordinerade av BVC men fick det inte på recept. Vi använde det innan dottern träffade barnläkaren och hon sa inget om det :confused:. Nu blir jag lite konfunderad, jag som brukar lusläsa alla bipacksedlar annars har lyckats missa det. Vi har använt dactacorten så som BVC och BVC läkaren sagt att vi ska.
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

OK, men ni pratade ju med BVC först iallafall. Jag ska ringa VC imorgon och hoppas få en tid så snart som möjligt. Får vi ingen tid denna vecka kommer jag nog börja behandla med dactacort på eget bevåg.
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

My (8 månader) har varit lite röd i snippan till och från och vid 6 mån kontrollen tittade läkaren på henne och sa att det var svamp (inga tester). Hon sa att vi kunde smörja med dactakort och att man skulle fortsätta smörja några dagar efter att symptomen försvunnit. Jag tycker att det hjälpt en del, men det kommer fortfarande och går med jämna mellanrum. Dottern verkar inte störd av det dock, men det är ju svårt med en sån liten.

Daktar fungerar också, men svamp kliar ju ofta, så därför rekomenderas dactakort eftersom den innehåller kortison. Men mot själva svampen så fungerar daktar lika bra (har själv använt den på tuttarna).

Om du inte vill använda läkemedel innan det konstaterats något så är filmjölk bra. eller utspädd äppelcidervinäger (men se till att spä ut den ordentligt så att det inte svider). Det handlar ju om att försöka återställa balansen i ph värdet...

Men sök absolut för det. Det kanske är något annat.

//Julia
 
Sv: Svamp i underlivet-tips!

Tack för tipsen!

Jag har pratat med BVC sköterskan idag, och hon sa att vi kunde använda Dactacort, och så ska vi på kontroll nästa vecka (i samband med 4-års kontrollen). Hoppas det funkar!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp