Bukefalos 28 år!

Svampsäsongen 2018

Jag kollade ett av mina ställen häromdagen på väg hem, hade varken kniv eller korg med mig:
Visa bifogad fil 19409

Jag behöver recept för mina KJ!
Hittade nästan inga kantareller, men väldigt många falska.

Härligt 😄

Grovhacka den rensade svampen (rensa även bort sporerna under hatten). Stek bort vattnet ur svampen.

Fräs purjolök/rödlök och/eller charlottenlök.

Blanda med svampen och stek i smör.

Salta och peppra och gärna färsk persilja.

Servera med pasta, eller gör varma mackor :)

Går givetvis ypperligt att även frysa in :)

Jag har f.ö samma upplevelse som du att falsk kantarell verkligen är på topp denna höst antalsmässigt .
 
Härligt 😄

Grovhacka den rensade svampen (rensa även bort sporerna under hatten). Stek bort vattnet ur svampen.

Fräs purjolök/rödlök och/eller charlottenlök.

Blanda med svampen och stek i smör.

Salta och peppra och gärna färsk persilja.

Servera med pasta, eller gör varma mackor :)

Går givetvis ypperligt att även frysa in :)

Jag har f.ö samma upplevelse som du att falsk kantarell verkligen är på topp denna höst antalsmässigt .

jag äter gärna sporerna också! Finns det någon särskild anledning till att rensa bort dem utöver eventuell vätska?
Nyfiken, för så har vi aldrig gjort hemma. :)
 
jag äter gärna sporerna också! Finns det någon särskild anledning till att rensa bort dem utöver eventuell vätska?
Nyfiken, för så har vi aldrig gjort hemma. :)

Det är en smaksak!

På lite äldre svampar så kan de vid tillagning göra att det blir lite ”slemmigare” i konsistens. Den andra anledningen brukar vara att ev mask oftast befinner sig i/mellan sporlagret och själva den fastare hatten, och att många därför föredrar att rensa bort sporlagret för då ser man om själva inre hatten är angripen.
Dock frågar du mig så just ang mask är det lite extra nojigt om det är anledningen för plockar man unga exemplar syns det ganska tydligt oavsett att de inte är maskangripna .

Men det är en ren smaksak hur man gör, inget annat .
Är man riktigt ”kräsen” så skalar man även bort hattens bruna ytlager . Men även det är helt godtyckligt 😄
 
Det är en smaksak!

På lite äldre svampar så kan de vid tillagning göra att det blir lite ”slemmigare” i konsistens. Den andra anledningen brukar vara att ev mask oftast befinner sig i/mellan sporlagret och själva den fastare hatten, och att många därför föredrar att rensa bort sporlagret för då ser man om själva inre hatten är angripen.

Men det är en ren smaksak hur man gör, inget annat .
Är man riktigt ”kräsen” så skalar man även bort hattens bruna ytlager . Men även det är helt godtyckligt 😄

Jag tänkte att det helt enkelt var så! På gamla "mossiga" svampar rensar även jag bort delarna som börjat se lite osmakliga ut, och till exempel smörsopp skalar vi alltid. :)
Annars ser man ju mellanlagret när man börjar skiva tänker jag. Inget ska gå till spillo! :D
Men tack för svar! Jag tänkte mest om det var något Jag missat. :up:
 
Jag tänkte att det helt enkelt var så! På gamla "mossiga" svampar rensar även jag bort delarna som börjat se lite osmakliga ut, och till exempel smörsopp skalar vi alltid. :)
Annars ser man ju mellanlagret när man börjar skiva tänker jag. Inget ska gå till spillo! :D
Men tack för svar! Jag tänkte mest om det var något Jag missat. :up:

Jag är enig med dig, ren smaksak som sagt och du har inte missat ngt 😄
 
Här har trattkantarell-säsongen dragit igång :angel: :D
E4B479D9-085A-4AD9-9498-2252DC9184EA.jpeg


Och på temat KJ @Marvin så tycker jag risotto med svamp är supergott! Det finns något recept från Ica (tror jag) med svamp och rotselleri som jag brukar använda! Även ”sugo di carne” med sopp i tycker jag är fenomenalt!
 
I flera års tid har jag letat efter blodriskor utan larvangrepp. Idag trodde jag att den stunden var kommen. Jag hittade sju stycken ganska små fasta fina utan angrepp i foten, men när jag kom hem och började rensa så var alla angripna i hatten. Jakten fortsätter! Jag har trots allt sett bildbevis på att det finns blodriskor utan larvgångar. Iofs kan det ju vara manipulerat. :cautious:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 230
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 156
Senast: Magiana
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 857
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp