Bukefalos 28 år!

Svampsäsongen 2018

Det verkar varit en kort och intensiv sopp-säsong hos oss. Var ute idag och majoriteten av all svamp är full med mask alternativt har börjat ruttna. Så tråkigt när en hittar typ 20 soppar i en liten klunga och ingen är okej :down:

Men, med tanke på att varken sambon eller föräldrarna vill ha mer svamp så känns det ändå okej att den är dålig :D
 
Gårdagens hundpromenad renderade i mer Karl-Johan (men jag upplever också att dom är på sluttampen nu) och även Rynkad Tofsskivling :up: Nu kommer dom i mängder, hoppas på finväder på söndag så jag kan plocka mer :d
 
Jag plockade lite soppar igår, efter diskussion med en kollega kom vi fram till att det förmodligen var smörsopp :D
Då var den dock redan uppäten :angel: jag smakade lite så det inte var gallsopp jag fått med mig hem, sen åkte den ner i en lövbiffsgryta med lingon :d
 
Fynd igår:
DSC_1651.JPG
 
Jag kom hem med denna korg idag 💜
Helt vansinnigt fina - noll maskangrepp . Så ikväll är det varma mackor här 🌟 Blir nog läge att gå tillbaka samma runda om någon vecka .
 

Bifogade filer

  • 19B6BE5A-A684-4289-BFAF-2F6F68ED88FE.jpeg
    19B6BE5A-A684-4289-BFAF-2F6F68ED88FE.jpeg
    285,6 KB · Visningar: 44
Karl-Johan är superfina i år, knappt behövt slänga någon. Idag blev det en laddning som stektes i smör med lite hackad lök, vitlök, grädde och persilja.. :d

Dessutom en stolt fjällskivling, nästan ännu bättre! :love:
 
Har mer kantareller än nånsin i år. Konstigt iom att det har varit så torrt. Men dom verkar ha satt raketfart när regnet äntligen kom. :up:
 
Har mer kantareller än nånsin i år. Konstigt iom att det har varit så torrt. Men dom verkar ha satt raketfart när regnet äntligen kom. :up:

Igår hittade yngsta dottern mängder av kantareller på promenad med syskonen, en bräddad stor korg. Så det blev stor rensningskväll här. Roligare än lik-(val)-vakan.
 
Har mer kantareller än nånsin i år. Konstigt iom att det har varit så torrt. Men dom verkar ha satt raketfart när regnet äntligen kom. :up:

Det fina med svampar är ju just att de tar fart oavsett tidigare omständigheter bara förhållandena blir rätt sedan 😄
 
Här hittar jag inte en endaste kantarell. Och jag som behöver fylla på mitt trattisförråd inför vintern... Får ge mig ut idag igen och se om jag inte kan hitta lite i varje fall.
 
Jag hittade lite kantareller! Både gula och trattisar.
MmsCamera_2018-09-13-15-56-32.jpg

Och två karl Johan. Det får bli stuvning ikväll när sambon kommer hem. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 230
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 156
Senast: Magiana
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 857
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 164
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp