Bukefalos 28 år!

Svår fråga om nafs och bemötande.

Elina8

Trådstartare
Detta gäller en häst som står i samma stall som min, det är inte jag som äger den och tyvärr kan jag inte göra så mycket för att förbättra för hästen. Så var snälla och skäll inte ut mig, jag har gjort så gott jag kan.


Det är så att hästen har en sadel som inte passar så bra. Tidigare hade han dessutom för kort sadelgjord, vilket betydde mycket dragande när sadeln skulle på. Det har vi löst (jag och en som red hästen ibland) genom att köpa en sadelgjordsförlängare (finns inga längre gjordar i vanliga hästaffärer, utan får specialbeställas).
Men hästen har lärt sig att det inte är så trevligt att bli sadlad, och blåser upp sig något enormt.
Den senaste tiden har hästen även börjat nafsa när den sadlas. Vilket jag kan förstå, för sadeln passar inte alls bra!

Frågan är då, hur ska man hantera detta? Visst, det är inte ok att hästen nafsar, men å andra sidan så förstår jag ju honom. Jag hade också nafsat om jag fick på mig en sadel som satt illa.
Jag har sadlat hästen ett par gånger och ställer mig helt enkelt så att hästen inte kommer åt att nafsa mig, och försöker att lägga sadeln så bra som möjligt, för att minska obehaget. (den kommer lätt för långt fram, vilket troligtvis inte är så skönt när man ska spänna sadelgjorden, eftersom den ligger på bogbladen. Jag vill inte skälla på en häst som visar sitt obehag. Har hästen ont eller obehag är det ju bra att den visar det. Tycker jag iaf, men sen är det ju inte jättekul att den nafsar.

Jag tycker självklart att hästen ska ha en ny sadel (men tyvärr kan jag ju inte tvinga dem att köpa en. Ägaren tycker inte det behövs eftersom den är inprovad efter hästen (för 7 år sen när hästen var 4 år), dessutom rids den så sällan så de tycker väl inte att det gör så mycket.:crazy:


Det jag ville ha svar på är då: Hur ska man hantera nafsandet? Ska man säg ifrån, eller ska man bara låta den visa sitt obehag? Hur ska man göra denna kassa situationen något bättre?
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Usch, jag tycker synd om hästen när jag läser det där. :(

Min spontana tanke är att låta hästen nafsa (för jag antar att den inte gör det i vanliga fall?) men försöka spänna sadelgjorden så försiktigt så möjligt och försöka prata lugnt med hästen.
Det är ju fullt naturligt att säga ifrån när det gör ont.

Men vad säger ägarna om att hästen nafsar?
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Ja, det är svårt när man bryr sig mer än de som kan göra någon skillnad. (jag och några andra i stallet, som har ridit hästen har köpt saker som träns och bett och lite sånt som behövs. Men sadel är ju inget man slänger ihop till bara sådär.)

Hästen nafsar inte annars, jag tror inte ägaren vet om det. Ägaren rider inte själv och deras kontakt med hästen är in och ut ut hage och ge mat. Nån gång har de väl borstat den, men det är inget som hör till vardagen precis.

Jag har försökt påpeka det, förra veckan pratade vi om hästens uppförande. Han är enligt mig väldigt respektlös och har inte fått lära sig hur man bemöter andra. Det har blivit bättre, men han är fortfarande väldigt burdus. Ägaren tyckte att han blivit mycket bättre och tyckte helt ärligt att hästen var väldigt snäll nu! Jo, visst snäll är han, men han brötar ju på som en jag vet inte vad. Så att få ägaren att inse problemet är nog inte så lätt.

(vi har väldigt olika åsikter i mycket, och jag försöker att få fram det på ett så bra sätt som möjligt utan att stöta mig med henne. Men oftast blir jag bara väldigt frustrerad.)
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Usch stackars häst:cry:

Ni som rider hästen, kan ni inte rida barbacka i stället för att lägga på en sadel som ni vet orsakar obehag. Obehaget kan ju tillslut leda till både sadeltvång och skador:crazy:

Vad ägaren beträffar skulle man vilja ge h*n ett par rejält för trånga skor:devil:

Vår ponny har under några års tid gått med för trång sadel (hos förra ägaren)vilket också gjort att hon nafsar i grimskaften när man sadlar även nu när sadeln sitter bra så har hon väl ett smärtminne skulle jag tro. Jag ignorerar henne för hon nafsar aldrig efter den som sadlar utan tar ut det över grimskaften eller annan inredning, även om hon står lös.

Det är ju svårare att ignorera om man blir utsatt själv:crazy:Kan någon står med en hink morötter och mata medans sadeln läggs på? (om ni nu verkligen ska använda sadeln).
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Hej . Jag kan förstå ditt problem , men attförsöka jobba bort ett invant betende under dessa omständigheter är inte lätt. Jag har ett litet råd.Kan inte ni som rider ibland gå i hop och köpa en ridjord, den är faktiskt helt ok, en lösning så länge.Du kan hitta dom för under 300kr.Blir ju inte så mycke om man kan dela, kolla även begangnade. jag har en och den är toppen .. Lycka till nu
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Jag förstår att det är problem, men samtidigt om ägaren inte själv rider, eller är intresserad av att rida så kanske det inte är så konstigt om denne inte vill bekosta en sadel?!
Den som rider hästen kan väl försöka föreslå ett rent sadelbyte? Det förlorar ingen på, är sadeln i fint skick kan tom ägaren tjäna på det (Om det är pengarna som styr) om man hittar en billig sadel i utbyte.

För övrigt kan jag inte förstå varför man väljer att rida i en sadel som inte passar. Rid barbacka om ni promt måste rida hästen!
Så länge det är folk som rider i sadeln så är dessa folk lika 'dumma' som ägaren som inte vill köpa en ny.
Stackars pålle :(

Ang hur du ska agera, ja om du promt ska sadla med en opassande sadel, lägg på den jätteförsiktigt, börja gärna med schabraket så det inte blir något "bök", och sen lägg på sadeln vääääldigt mjukt.
Sen spänn sadelgjorden obetydligt, ett hål i taget.
Biter hästen MOT dig, tillrättavisa, står den och hugger i luften, låt det vara.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Kl
Hästen kan ju ha ont även barbacka om sadeln har legat dåligt länge, eller på grund av den "felaktiga" sadelgjorden, inflammation i bukmuskeln är ju inte ovanligt och då reagerar de väldigt kraftigt när man ska spänna gjorden, självklart.
Skulle inte fortsätta att rida hästen om den verkar ha inflammation eller ryggont, vila i en månad där ryggen och gjordområde får vara ifred eller ta hjälp av en equiterapeut som hittar orsaken till obehag om det skulle behövas.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

KL

Tack för alla svar.

Jag rider inte själv hästen. Har ridit den för många år sen, då var det inga problem att sadla, troligtvis passade den bättre då, låg den lite fel så var jag nog inte tillräckligt erfaren då för att se det.

Nu har jag ridit den kanske 5 gånger de senaste 3-4 åren. Jag föredrar barbacka. Det gör en annan som rider ibland också. Men den som oftast rider (tyvärr inte så ofta sista året heller, har promenadridits nån gång i månaden senaste året, men det är väl lika bra med tanke på sadeln) hon gillar inte att rida barbacka. Hon känner sig inte så säker barbacka och tycker att det är obekvämt. Hästen är som sagt inte så väluppfostrad och jag antar det är därför hon känner sig tryggare i sadel. Det är synd för ofta har hon sagt att han bockar, vilket han aldrig gjort med andra och det är jag övertygad om att det beror på sadeln. Hon låter den ligga där det är enklast att spänna gjorden, alltså alldeles för långt fram.:crazy: När jag är med brukar jag hjälpa henne dra bak den, och då går det bättre.

Ägaren vill väl med sina djur men har nog inte riktigt kunskapen eller orken att ta tag i problemen. Jag känner att hon inte tar mig på allvar. Jag har varit i stallet sen jag var liten och hon ser mig nog fortfarande som en liten skitunge (är 20, och tvivlar inte ett dugg på att jag kan mer än henne eftersom hon aldrig haft intresset att lära sig mer). När jag påpekar saker som kunde ändras eller bli bättre är det oftast en djup suck, hon tycker nog att det är bra som det är och tycker det är jobbigt att jag "klagar".

En ridgjord har jag inte tänkt på, men det skulle man ju kunna kombinera med en pad av något slag. Så blir det inte så obekvämt för hon som brukar rida. Bra idé, ska höra om det kan vara ett alternativ.
Har även funderat på om det finns någon billigare bomlös sadel som skulle kunna passa, så hade hon ju som sagt kunnat göra ett byte.

Jag förstår ju med att hon inte vill köpa sadel till en häst som knappt rids, speciellt när hon inte själv rider, eller ser hur dåligt den ligger.


Att ägaren skulle ta dit en Equiterapeut kommer aldrig hända. Ska se om jag kan prata med ägaren om sadelbyte, eller iaf med hon som brukar rida. Hon kan säkert vara mer villig att hjälpa till.

Tack för alla råd.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

personligen tycker jag inte att man ska "skälla ut" / bestraffa en häst för att den visar sitt missnöje när det gör ont. hästen berättar att den inte gillar sadeln, alltså är den ända början på lösningen att köpa en ny sadel eller rida barbacka.
ryggproblem är inte kul och det är vad detta kommer att leda till om inte ägaren tar sitt förnuft till fånga och lyssnar på de som märker att allt inte står rätt till.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Ingen mening att korrigera en häst som värjer sig mot smärta genom att nafsa. Obehaget finns ju kvar?

1. Bind hästen på så sätt att den ej kommer åt att bita dig när du spänner gjorden. Att hästen trots allt försöker har jag tyvärr full förståelse för!

2. Säg till ägarna i klartext att hästen BET dig, och upprepa detta mantra för dem Varje gång du ser dem... vissa människor behöver ibland tjatas till rätta, och få höra saker i klartext, och ofta, för att fatta allvaret i situationen. Kanske får de trots allt ändan ur och åtminstone Ringer till en sadelutprovare och frågar om en sadel som utprovades på en 4-åring fortfarande kan tänkas passa 7 år senare?
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Kan inte annat är att hålla med. Jag förstår ju att hästen gör det och det är ju egentligen bra att han visar missnöje. Många hästar går ju och har ont/mår dåligt utan att visa det förrän det är riktigt illa.

Pratade med en som ridit hästen och sa att jag kollat efter sadlar att föreslå för ägaren, så att hon ser att det går att byta utan att det kostar så mycket. Kompisen trodde inte att det skulle hjälpa, men jag vill ändå försöka.

Tror tyvärr inte att hon bryr sig jättemycket om att hästen bet, hon är (vad jag uppfattat det som iaf) av uppfattningen att hästar biter och sparkas ibland :crazy:. Och med tanke på hur uppfostrade och "artiga" hennes hästar är så är detta inte mycket att klaga över. En annan häst har bitit veterinär och hovslagare flera gånger, lösningen är att hålla i hästen när den skos.:crazy: Så att skrämmas med att hästen bits är kanske inte bästa metoden, tror inte att det biter på henne:cool:
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Jag förstår ju med att hon inte vill köpa sadel till en häst som knappt rids, speciellt när hon inte själv rider, eller ser hur dåligt den ligger.


men vad ska hon med hästen till om hon inte har någon mer kontakt med den än in och ut i hagen?
är det inte bättre att hon då säljer/lånar ut den till någon som bryr sig såpass mycket att dom skaffar en sadel som passar?
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Jag tycker ni ska ta tillbaka träns och bett och inte hjälpa till att sadla hästen.
när de inte har ngt träns rider de den kanske inte heller mera....
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

men vad ska hon med hästen till om hon inte har någon mer kontakt med den än in och ut i hagen?
är det inte bättre att hon då säljer/lånar ut den till någon som bryr sig såpass mycket att dom skaffar en sadel som passar?

Ja du, det undrar jag med. VI har frågat ägaren flera gånger varför hon inte säljer medan hästen fortfarande är hyfsat ung och värd något. Det är en fin häst, men han har verkligen inte fått rätt möjligheter. Men i rätt händer kunde han varit en superhäst. Synd att vissa inte inser sina begränsningar.:(

Jag tycker ni ska ta tillbaka träns och bett och inte hjälpa till att sadla hästen.
när de inte har ngt träns rider de den kanske inte heller mera....
Då rider de väl bara med det gamla de har kvar som inte heller passar. Detta hade han innan, och de skulle inte tveka att använda det igen. Det är inte köpt till honom knappt ens inställt till honom. Passade inte för fem öre, varken bett eller träns. Men går det på så går det ju att rida i, eller nåt.:crazy:

Kör över sadeln med traktorn! Det borde lösa problemet.:)

Jag vill inte stöta mig med ägaren mer än nödvändigt. Jag har bråkat tillräckligt med henne, och flera gånger har jag svurit på att skita fullständigt i vad fan hon sysslar med, men det är ju inte så lätt när det är djur med i bilden. Speciellt som det är djuren som blir lidande.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Men VARFÖR måste hästen prompt ridas på när det inte finns passande utrustning? Det är ju DJURPLÅGERI!
Det finns massa annat som kan göras med honom tills ni alla kanske gemensamt sparat ihop till en begagnad passande sadel. Man kan göra riktiga kap emellanåt bara man är på alerten. Ni fick inte sälja sadeln han har nu lr byta?
Finns det ngn annan vuxen i närheten som skulle kunna säga till ägaren,som hon kanske skulle ta mer på allvar ?

Men min huvudfråga är ändå: VARFÖR rids han överhuvudtaget när han har obehag utav utrustningen och ev. ryggen?
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Som sagt. Det undrar jag med. Vet överhuvudtaget inte varför hon behållt hästen. Men, det är tyvärr inget som jag kan göra nåt åt.

Pratade med den som rider hästen och trodde verkligen att jag skulle få stöd där, men nej då. Fick bara en jävligt spydig kommentar om att jag inte är någon jävla sadelexpert och att sadeln SKA passa. Jag brydde mig inte om att bråka med henne, för vi har pratat om detta förut. Hon menar att sadeln är ju utprovad till denna hästen, alltså passar den. Men att sadeln provades ut när hästen var 4 och att den idag är 11 ser hon tydligen inte som en faktor i det hela. Klart att det inte finns några garantier att den passar idag, bara för att den gjorde det för 7 år sen. Men det tror inte hon på.

Ångrade mig när jag kom hem, varför sa jag inget när hon gav mig den spydiga kommentaren. Jag är ingen sadelexpert, men vanligt sunt jävla förnuft har jag iaf. Och det är synd för hästen att inte fler har det. Jag tycker att det är min skyldighet som hästägare att ta reda på så mycket som möjligt för att göra så bra beslut som möjligt för min häst.
Vad hon tycker har jag ingen aning om. Hon tycker jag var korkad som tog hästen till tandläkaren för en rutinkoll på en häst vars tänder inted blivit kollade på ett år, hästen är 20 år. Enligt de flesta är detta att ta sitt ansvar som ägare, men enligt henne är det korkat. Fråga mig inte varför.

Jag vet att de som har hästen och tjejen som rider den inte är de bästa av hästägare (alla har ju sina brister iofs, även jag, tro inte annat) men frågan här var ju egentligen bara vad jag ska göra med hästen som bits.
Jag tackar för de svaren jag fått. I övrigt så lägger jag mig i så mycket jag bara kan när det gäller hästarna, men jag jag kan ju inte tvinga ägaren att göra något.

Jag är själv fattig student och tänker absolut inte lägga någora mer pengar på hennes hästar. De pengarna behöver jag till min egen.
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Förstår det. Men du har iaf försökt.
Man blir ibland mållös över hur visst folk tänker bara:confused: (alltså dom som rider hästen)
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

men fråga hon som rider hästen om hon har samma kläder som när hon var 4 hästar växer ju också! :mad:

men vad säger ägaren då? verkar ju inte som att hon har hästen för att hon gillar den med tanke på att hon inte lägger mer tid än nödvändigt (in/ut) inge pyssel, ridning eller kärlek öht. är ju jätte taskigt mot hästen om hon har kvar den "bara för att" när du säger att den kan bli så mycket mer med rätt ägare
 
Sv: Svår fråga om nafs och bemötande.

Hästen är sällskap till en häst hon hade som ung. Den vill hon ha kvar, och barnen rider på den ibland. Har hört att hon har tagit in och borstat dem ibland.

Hon bryr ju sig, men hon kan inte tillräckligt för att förstå att vissa saker behöver ändras på. Även om jag tycker att hästen hade förtjänat någon som verkligen ägnade massor med tid åt den och hade ambitioner (för det är en jättemysig häst) så har han det ju inte dåligt där han står, förutom när det gäller vissa "detaljer" som ägaren inte förstår vikten av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 375
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp