Svårdödad missuppfattning om moms!

Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Det efterfrågade meningsutbytet? Missuppfattningen är att all ridning är att betraktas som idrott i detta avseende. Det finns rättsfall om turridning, jag har den 7/8-07 fått bekräftan på att tolkningen är korrekt från en expert på SKV. Då fick jag också bekräftat att om man genomför blandad aktivitet i samma "produkt", måste beloppet delas upp över momssatserna. Typfall 6% är ridskola och Typfall 25% är turridning. Resterande punkter är givetvis inte idrott, men det är till och med så glasklart att till och med du borde kunna sluta argumentera (inackordering/försäljning av häst/m.m.).

Nu har dessutom Land Lantbruk tackat för min synpunkt, varit i kontakt med SKV och kommer att publicera en rättelse ang. detta. De beklagar att det blev otydligt och felaktigt publicerat.

Skicka gärna ett brev till Servicejouren på Skatteverket och dryfta din argumentation - och återkom med svaret.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Men häng med här vdb. Enligt LIAs resonemang behöver du inte debitera mer än 6% moms, du håller ju på med underhåll av hästar som kan användas i idrottsliga syften. :crazy:
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Passar på att bifoga ytterligare info:

"
25% moms på turridning
25% moms på turridning Enligt kammarrätten i Sundsvall ska turridning på islandshästar beläggas med 25% moms.
Rättsfall 99:206 1999-10-25
"

letar vidare efter de 2 andra fall jag hittat på området (1 från 2005).
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

sjoberga skrev:
5. Ridhuskort, hyra
Nu blir ju jag väldigt osäker för när jag har varit i kontakt med skatteverket och frågat om uthyrning av ridhus så var de helt säkra på att det var 6% moms! Förutsatt att det rör sig om "seriös" träning (med eller utan instruktör). Däremot om det var av karaktären "prova-på-ridning" eller hundträning eller nåt så skulle det vara 25%.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Nu blir ju jag väldigt osäker för när jag har varit i kontakt med skatteverket och frågat om uthyrning av ridhus så var de helt säkra på att det var 6% moms! Förutsatt att det rör sig om "seriös" träning (med eller utan instruktör). Däremot om det var av karaktären "prova-på-ridning" eller hundträning eller nåt så skulle det vara 25%.

Det exemplet har inte jag frågat specifikt om, dvs jag har inget glasklart besked från experterna på SKV. Jag resonerade bara som att det inte rörde sig om idrott, utan om upplåtelse av lokal.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Då kanske du inte borde uttrycka dig såhär :confused:
Några exempel på vad som är kristallklart 25% moms är:

Jag ringer ofta till skatteverket med mina funderingar och i fallet med ridhusuthyrning var det väldigt beroende av vad som skulle hända i ridhuset. Men för normal träning/ridhuskort/kurs var det ingen tvekan på att det var 6%.

Till och med om jag t.ex. hyrde ut ridhuset för en kurs över helgen och hyrde ut någon box över dagen i samband med detta så tyckte de att det var 6% även på boxen då - vi resonerade oss fram via "vad är det för momssats på omklädningsrummen i hockeyrinken" och förvaring av idrottsredskap osv :D Men det var uppenbart att han aldrig fått just den frågan förut - han var tvungen att reda ut detta ordentligt och ringa upp mig dagen efter.

(Men "normal" uppstallning är förstås 25%)
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

vi resonerade oss fram via "vad är det för momssats på omklädningsrummen i hockeyrinken" och förvaring av idrottsredskap osv

Ja vi måste givetvis jämföra med andra idrotter. För vi skall väl inte acceptera att ridsporten behandlas annorlunda?

jag brukar också fråga skatteverket, jag är mer komfortabel med svaren därifrån än det som skrivs på Bukefalos.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Som sagt, jag utgick från den information jag fått personligen från SKV från 2 oberoende källor, i vilken det framgår exakt vad som utgör undantaget 6%. Och då ingick inte ridhushyra. LRF:s "mall" jag hänvisade till tycker jag är en bra sammanfattning - där stod dock inget alls om ridhushyra.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Men häng med här vdb. Enligt LIAs resonemang behöver du inte debitera mer än 6% moms, du håller ju på med underhåll av hästar som kan användas i idrottsliga syften. :crazy:

Öh va? Ja just det!?? Skoning av ett stycken tävlingshäst, således 6%moms, skitbra! Vad mycket pengar jag skulle få över!
Skoning av gammal "gräsklippare", icke sportslighäst, 25% moms...öh? Näe...
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jo, samma här. Jag ser dock inga problem med att rapportera om mina svar från SKV här - sedan är det givetvis upp till var och en att ta reda på mer vederhäftigt vad som gäller exakt den fråga man själv har. Det är en av mina springande punkter - lyssna inte på rykten och tolka dem till din fördel som företagare (vilket många tenderar att göra) - ta reda på fakta från bra källor istället. Dessutom kan en fördel snabbt vändas till nackdel när revisionen kommer och skattetilläggen haglar.

Ett väl etablerat företag här i Östergötland inom branschen hade uppfattningen att alla privatpersoner skulle betala 6% i moms och företag 25%, att det var det som var skillnaden. Det hade "de" hört från LRF Konsult enligt utsaga. Vilket givetvis är en grov feluppfattning. Därför är koncis och tydlig information (som LRF:s "mall"), välkomna. Sedan kan man om man är osäker, ta direkt kontakt med Skatteverket.

Tyvärr är ett besked från SKV aldrig bindande - rätt vet man inte vem som har innan det aktuella ärendet varit i rätten.

Men jag är helt öppen för framtida ändringar av praxis - all ridning får gärna börja betraktas som lågmoms - det skulle ge många fina kronor extra om året åt mig....
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Tyvärr är ett besked från SKV aldrig bindande - rätt vet man inte vem som har innan det aktuella ärendet varit i rätten.


Med ett skriftligt besked från skatteverket så är risken liten att man krävs på skattetillägg i varje fall även om ett beslut går emot beskedet.

Jag har sparat en del momspengar efter besked från skattverket. Det har dock gällt vinstmarginalmoms och ingen moms alls vid försälning av en avelshäst som köpts utan moms.

6% moms har jag aldrig använt men det vore ju synd om ridsporten skulle behandlas annorlunda än annan sport. Det känns dock avlägset att ta 6% moms på inackorderingar. Möjligen skulle man fundera på hur det är med uthyrning av ridbanan. Men det är småpengar så jag orkar nog inte bry mig.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Med ett skriftligt besked från skatteverket så är risken liten att man krävs på skattetillägg i varje fall även om ett beslut går emot beskedet.

Det stämmer bra. Enklast, om man inte är beredd att gå till domstol och anlita juridiska ombud är att gå efter den praxis som råder, och då är källa no1 att helt enkelt presentera upplägget för Skatteverket och ta emot de besked man får. Förankrar man sitt upplägg (och kan visa det senare, dvs skriftligt) hos Skatteverket är det mycket svårt för dem att börja utdela skattetillägg senare.

Och när det gäller att använda undantag mot standardregeln i momssatserna är ett standardtips i litteratur i ämnet som brukar ges att:
"
Om du har planer på att välja någon av de lägre momssatserna, så kolla noga, både med skatteverket och en kvalificerad revisor. Vissa branscher är helt moms fria.
"
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Såååå vi som har inbetalat 25% moms till SKV då vi håller clinics i ridning....dumt av oss, självklart ska det vara 6%...
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Såååå vi som har inbetalat 25% moms till SKV då vi håller clinics i ridning....dumt av oss, självklart ska det vara 6%...

Du kan ju göra moms-korrigering ganska lång tid efter momsdeklaration! Då får du tillbaka en massa pengar!
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Kan man göra det?? Vore ju helt underbart...:rofl:

Absolut! Min revisor gör det varje år åt mig eftersom jag uppenbarligen inte kan addera ett plus ett....:-(
Jag vet inte hur många år efter men iaf minst ett år!
Det måste ju vara en massa pengar du bör få tillbaka?
19% av all moms du dragit av/betalat och kvittat får du tillbaka om jag räknar rätt nu!
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Absolut! Min revisor gör det varje år åt mig eftersom jag uppenbarligen inte kan addera ett plus ett....:-(
Jag vet inte hur många år efter men iaf minst ett år!
Det måste ju vara en massa pengar du bör få tillbaka?
19% av all moms du dragit av/betalat och kvittat får du tillbaka om jag räknar rätt nu!

Tack!!! För tipset, skall prata med revisorn så fort h*n är tillbaka efter julledigheten...:bow::bow:
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Tack!!! För tipset, skall prata med revisorn så fort h*n är tillbaka efter julledigheten...:bow::bow:

Jag tror det är fler år än så man har på sig. Problemet är att man måste skicka nya kvitton, kreditfakturor till varenda kund man vill ändra momsbelopp för. Jag har dock också för mig att ett sådant ärende var uppe i domstol nyss, men vet inte utgången. Eventuellt kan det vara så att kreditkvittona inte behövs längre, hör med SKV.

Vi hade samma sits förra året, och valde att strunta i det efter värdering av arbetsinsats för att spåra alla kunder med nya kvitton - mot det belopp som var felaktigt betalat för mycket i moms.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Jag tror det är fler år än så man har på sig. Problemet är att man måste skicka nya kvitton, kreditfakturor till varenda kund man vill ändra momsbelopp för. Jag har dock också för mig att ett sådant ärende var uppe i domstol nyss, men vet inte utgången. Eventuellt kan det vara så att kreditkvittona inte behövs längre, hör med SKV.

Vi hade samma sits förra året, och valde att strunta i det efter värdering av arbetsinsats för att spåra alla kunder med nya kvitton - mot det belopp som var felaktigt betalat för mycket i moms.

Sen är ju frågan vem som skall ha pengarna. Är det du eller dina kunder? Det känns inte helt självklart.
 
Sv: Svårdödad missuppfattning om moms!

Sen är ju frågan vem som skall ha pengarna. Är det du eller dina kunder? Det känns inte helt självklart.

Nej, det har du alldeles rätt i. Prissättningen vid tiden för transaktionen baserades på en viss skattesats, för att få en viss vinst i företaget på den. Om skattesatsen hade varit lägre, borde KANSKE priset vara lägre. Eller inte.

Men självklart är det inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp