Bukefalos 28 år!

Svårfångad häst, hjälp??

L

Linker

Hej. Ska snart ta hem ett varmblodssto som är svårfångad i hagen, förutom på kvällen då hon vet att hon ska få komma in och äta. Finns det någon som har några tips på hur man kan träna? Ledarskap eller liknande? Tacksam för svar :rofl:
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Hej. Ska snart ta hem ett varmblodssto som är svårfångad i hagen, förutom på kvällen då hon vet att hon ska få komma in och äta. Finns det någon som har några tips på hur man kan träna? Ledarskap eller liknande? Tacksam för svar :rofl:

Prova med att gå mot hästen sidleds! Hästen är ju ett sidotänkande djur och vi är linjetänkade så hästen kanske uppfattar er som ett "hot" när ni går rakt mot henne med bestämda steg.
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Det kanske inte är den bästa metoden men min häst får alltid godis när hon kommer in i stallet. Hon har varit svårfångad kan fortfarande ha "dåliga dagar" men det går mycket bättre nu.
Jag ger henne godis antingen i boxen eller ur handen när jag ställt upp henne i gången.

Kanske är att skämma bort men hon är en försynt liten dam på 19 år som jag aldrig kommer att sälja
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Hej. Ska snart ta hem ett varmblodssto som är svårfångad i hagen, förutom på kvällen då hon vet att hon ska få komma in och äta. Finns det någon som har några tips på hur man kan träna? Ledarskap eller liknande? Tacksam för svar :rofl:


Heh, mitt tips är faktiskt rätt enkelt.. Var rolig och se till att du inte betdyer jobb och tjafs varenda gång hon ser dig dagtid.. Gå ut och klappa/kela med de andra hästarna, när hon kommer så gör du samma gosegos med henne. Om hon inte är av en nafsig sort så ge henne lite morötter och klapp, sen går du bara. Ta in henne då och då och rid - men gör det så pass tidigt att hon får gå ut i hagen igen efteråt.. om det så bara blir i tio minuter.

Som hästägare har man några mål i relationen med sin häst.. inte bara att vara den Stora Tuffa ledaren som Reder Ut allting utan även den där mysiga goa och Trevliga personen som hästen känner sig trygg och uppskattad med. Flockledaren är inte alltid uppskattad av alla sina flockmedlemmar, ur "bra" flockledare den än är, tvåbent eller fyrbent spelar ingen större roll.. och det är där vi människor kan ta till knepet att se till att vara roliga och mysiga.. så att hästen Vill vara med oss.. inte bara för att vi kan "jaga bort rovdjur och visa var det finns vatten" utan även för att den får närheten och kliet av oss.

..någon som hängde med där?
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Heh, mitt tips är faktiskt rätt enkelt.. Var rolig och se till att du inte betdyer jobb och tjafs varenda gång hon ser dig dagtid.. Gå ut och klappa/kela med de andra hästarna, när hon kommer så gör du samma gosegos med henne. Om hon inte är av en nafsig sort så ge henne lite morötter och klapp, sen går du bara. Ta in henne då och då och rid - men gör det så pass tidigt att hon får gå ut i hagen igen efteråt.. om det så bara blir i tio minuter.

Som hästägare har man några mål i relationen med sin häst.. inte bara att vara den Stora Tuffa ledaren som Reder Ut allting utan även den där mysiga goa och Trevliga personen som hästen känner sig trygg och uppskattad med. Flockledaren är inte alltid uppskattad av alla sina flockmedlemmar, ur "bra" flockledare den än är, tvåbent eller fyrbent spelar ingen större roll.. och det är där vi människor kan ta till knepet att se till att vara roliga och mysiga.. så att hästen Vill vara med oss.. inte bara för att vi kan "jaga bort rovdjur och visa var det finns vatten" utan även för att den får närheten och kliet av oss.

..någon som hängde med där?

ska testa de där så fort jag får hem henne! tack :bow:
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Vassego! Jag hoppas att det hjälper och att du får en Finfin och underbar, givande, relation till stoet :)
Lycka till! och är det något du undrar som du tror jag kanske kan hjälpa dig med sen så är det bara att pm;a :) kan jag hjälpa så hjälper jag så gott jag kan.
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Du kan t ex titta på "Hästar med problem" av Ellen Oftstad. Att "plocka blommor" (utnyttja hästens nyfikenhet alltså) har hjälpt med MÅNGA hästar. Låt det ta sin tid. Bättre att låta det ta längre tid i början och bygga upp ngt som varar än "snabb-fix" som kanske hjälper några gånger - men inte i längden. Inte godis i början alltså........
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Hej. Ska snart ta hem ett varmblodssto som är svårfångad i hagen, förutom på kvällen då hon vet att hon ska få komma in och äta. Finns det någon som har några tips på hur man kan träna? Ledarskap eller liknande? Tacksam för svar :rofl:

Du har ju svarat på dej själv!;) Jag menar, du skriver att hon kommer med när hon vet att hon ska in och få mat! Gör då så att hon alltid får komma in i stallet och få mat varje gång du ska ta henne! Inga mängder, vissa dagar har du förstås bråttom ut på ridtur, men iallafall en munfull havre i krubban eller en hötuss vid uppbindingsplatsen medan du ryktar e.d.! Hon är ju smart, damen!

Hellre att låta henne äta fem minuter varje gång än att hålla på i timmar med att försöka fånga henne enligt någon bestämd metod in absurdum! Kan inte tänka mej att du sjunker i rang bara för att hon vet att hon får en munfull havre, hon kommer bara att uppleva det som en procedur och inte sätta det i relation till erat förhållande!

Om du själv är riktigt smart så använder du dej av ett speciellt lockrop. Då kommer hon att koppla ihop ditt lockrop med att hon strax får havre och komma när du tänkt att hon ska komma, och du slipper eventuella missförstånd. Lockropet gör också att du kan använda detta i andra sammanhang, på andra platser.
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

:bow::bow::bow:

hehe, gör samma sak!
Börjar att funka någorlunda!
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Annars finns det t ex "catching games" utvecklat av Pat Parelli, just för svårfångade hästar. Horsemanship mm. Join-up av Monty Roberts m.fl.

Närma dej inte henne i en rak linje, utan gå i sicksack. Stanna lite då och då. Kanske gå runt henne.

Ha henne i en liten hage första tiden, alt. smal hage. Gå ut till henne i hagen lite då och då, klappa om henne, klia henne på favoritstället, borsta henne lite och gå därifrån. Ibland tar du på henne grimman och går därifrån, senare går du ut och tar av henne grimman. Beröm. Hon kommer snart att upptäcka att människan inte alltid ska ta henne. Kanske kan du variera med att ibland ta in henne i stallet och ta ut henne igen! Hon kommer att häpna och sedan avdramatiseras infångandet för henne.

På vissa hästar kan det funka att gå efter. Man tröttar ut hästen och går efter den tills den stannar.

Viktigt är att du själv aldrig får bli uppjagad, bevaka alltid ditt eget sinnestillstånd, för blir du uppskruvad så kommer hon aldrig att låta sej fångas....

LYCKA TILL!
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

:bow::bow::bow:

hehe, gör samma sak!
Börjar att funka någorlunda!


Det går inte fort, men det Går. Oftast har hästar en väldigt bestämd förutfattad mening om saker och ting, kanske i synnerhet ston, och det tar Tid att få dom att ändra inställning.. det lilla knepet är Llångt ifrån en quick-fix, men är väldans bra i långa loppet eftersom man helt ändrar hästens grundtänkande gällande tvåbeningarnas uppdykande ^^

..heh.. sen kan man helt plötsligt upptäcka att hästen som varit svårfångad istälelt för att sky en som pesten bjuder in en till lek.. har man energin och lusten till det så Ta Chansen! att leka med en hel hästflock är Otroligt roligt! (om än ibland lite irriterande.. det kan ta lite tid innan hästarna kopplar att "oh Tusan Matte Ville inte leka idag.. jaja, då får vi la gå till henne då och se vad hon vill" i en sådan "lek med mig" situation så vänder man helt sonika ryggen till så fort lekinbjudningen kommer från hästen för att markera att Nu-Hu Idag ska vi inte busa, det är något annat jag vill)
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Du har gett bra svar! Men jag vill också påpeka vikten av att ha roligt på ridturerna! Några hästar som är svårfångade tycker inte det är roligt att bli ridna, och så är någonting fel.

Min häst var svårfångar i början men har blivit lätt, möter mig oftast i hagen. Han älskar att bli riden, vilket han blir i princip varje dag.

Ibland är vi bara ute och skrittar och njuter av det vackra (förhoppningsvis) vädret. Ibland klättar vi och rider någonstans i skogen. Ibland är vi i Ridhuset och leker Vacker Dressyrhäst, ibland är vi i padocken och leker OS-hopphäst. Ibland är han kapplöningshäst och några dagar rådjursinfångare på fält och åkrar, där vi ringar in och råller ett rådjur i shack- som bara matte ser i sin fantasi. Ibland har vi lekar när matte står på marken, då det gäller för gamla valacken att visa att han är Hingst, och inte vilken som helst utan den Vackraste Som Finns!

Så, låt din häst veta att du inte bara betyder jobb och att jobb är kul!
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Det kanske inte är den bästa metoden men min häst får alltid godis när hon kommer in i stallet. Hon har varit svårfångad kan fortfarande ha "dåliga dagar" men det går mycket bättre nu.

Jag gör samma sak, har en hink redo med morötter/äpplen eller lite lucern om det skulle vara slut. Senaste veckorna har han varit extra svår, så då har han fått ha grimman på sig. Jag kör någ med tålamod som min enda metod, vet inte hur man ska öva på ledarskap eller lösa med ledarskap, jag kör lugn och tålamod. Närmar mig honom oftast bakifrån eftersom det är den sidan han vänder mot mig. Klappar på baken, stryker över ryggen och sen för jag handen mot hans bog vid halsen. Då böjer han ner halsen mot min hand och jag får tag på grimman. när han beter sig så där,det har väl varit ett par perioder sen jag köpte honom för snart två år sen, så har det alltid gått över även utan speciella ledarskapsövningar. Jag tror att det räcker med att man inte ger upp och att beteendet inte lönar sig.

Angående godis och bortskämdhet: Jag såg en video om long reining häromdagen och den tränaren använde sig friskt av godis,mest äppelbitar tror jag. Han sa att många är emot det för att hästarna blir bortskämda och inte vill arbeta utan det. Han tyckte inte det stämde utan att hästarna blir gladare och tycker att det är roligare att arbeta. Men hur det är kanske beror på mängdesn godis och individen, men jag tycker inte det är fel att göra det bättre för hästen.

Angående protester: Det här känns lite jobbigt att skriva på Buke för man vet ju hur det kan bli, men hästen kan visa upp det här beteendet för att protestera. Min hovis har tex aldrig velat sko denna häst då han har så bra hovar, men sist krävde jag skor fram iaf. Nu i månags sa han att han antagligen hade ont i bakhovarna för att tillväxten inte varit så bra. Och det har jag känt också, så jag är glad att han äntligen är skodd runt om nu. Hur som helst så känns det då inte sååå konstigt att han blev mer svårfångad sista tiden.
Ja, det känns trist, ja jag har kännt det själv men varken jag eller hovisen kunde veta att de skulle grusa hela ridslingan helt plötsligt så vi har mest skrittat och jag bad om skor runt om innan han ens lyft hans bakben så ni behöver inte börja kasta skit på mig, tack! ;)

Hur som helst, lycka till med din häst!:)
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Jag hängde med, mycket bra råd! Så gjorde jag med hästarna när de var nya och jag håller helt med att det är jättebra:bow::bow::bow:
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Heh, mitt tips är faktiskt rätt enkelt.. Var rolig och se till att du inte betdyer jobb och tjafs varenda gång hon ser dig dagtid.. Gå ut och klappa/kela med de andra hästarna, när hon kommer så gör du samma gosegos med henne. Om hon inte är av en nafsig sort så ge henne lite morötter och klapp, sen går du bara. Ta in henne då och då och rid - men gör det så pass tidigt att hon får gå ut i hagen igen efteråt.. om det så bara blir i tio minuter.

Som hästägare har man några mål i relationen med sin häst.. inte bara att vara den Stora Tuffa ledaren som Reder Ut allting utan även den där mysiga goa och Trevliga personen som hästen känner sig trygg och uppskattad med. Flockledaren är inte alltid uppskattad av alla sina flockmedlemmar, ur "bra" flockledare den än är, tvåbent eller fyrbent spelar ingen större roll.. och det är där vi människor kan ta till knepet att se till att vara roliga och mysiga.. så att hästen Vill vara med oss.. inte bara för att vi kan "jaga bort rovdjur och visa var det finns vatten" utan även för att den får närheten och kliet av oss.

..någon som hängde med där?
Så ska det låta:bow::banana:
KL
Man behöver inte leka, utan bara umgås- som hästar gör.
Klia den o smek den o gå sen därifrån.
Ha aldrig bråttom eller var frustrerad- det känner dem.
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Du har gett bra svar! Men jag vill också påpeka vikten av att ha roligt på ridturerna! Några hästar som är svårfångade tycker inte det är roligt att bli ridna, och så är någonting fel.

Min häst var svårfångar i början men har blivit lätt, möter mig oftast i hagen. Han älskar att bli riden, vilket han blir i princip varje dag.

Ibland är vi bara ute och skrittar och njuter av det vackra (förhoppningsvis) vädret. Ibland klättar vi och rider någonstans i skogen. Ibland är vi i Ridhuset och leker Vacker Dressyrhäst, ibland är vi i padocken och leker OS-hopphäst. Ibland är han kapplöningshäst och några dagar rådjursinfångare på fält och åkrar, där vi ringar in och råller ett rådjur i shack- som bara matte ser i sin fantasi. Ibland har vi lekar när matte står på marken, då det gäller för gamla valacken att visa att han är Hingst, och inte vilken som helst utan den Vackraste Som Finns!

Så, låt din häst veta att du inte bara betyder jobb och att jobb är kul!


..det framkom kanske inte att jag tog det som en självklarthet?

All närvaro runt din häst skall vara Trevlig, rolig och uppskattad från åbda håll.. Oavsett om man ska lära den stegra, rida den eller helt enkelt bara sko den.. det mesta kan göras mysigt och trevligt (inklusive avmaskningar och blodprov om det så ska vara)
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Så ska det låta:bow::banana:
KL
Man behöver inte leka, utan bara umgås- som hästar gör.
Klia den o smek den o gå sen därifrån.
Ha aldrig bråttom eller var frustrerad- det känner dem.

Enklaste sättet att vara uppskattad runt hästar är att "bara vara och andas" att stå tillsammans med flocken och kika ut över fälten och slappna av :) Vi glömmer nog bort de där ögonblicken alldeles för ofta.
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Enklaste sättet att vara uppskattad runt hästar är att "bara vara och andas" att stå tillsammans med flocken och kika ut över fälten och slappna av :) Vi glömmer nog bort de där ögonblicken alldeles för ofta.

håller med... längtar tills hästen kommer hem nu :)
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Enklaste sättet att vara uppskattad runt hästar är att "bara vara och andas" att stå tillsammans med flocken och kika ut över fälten och slappna av :) Vi glömmer nog bort de där ögonblicken alldeles för ofta.

Ja en del tror att man ska vara med o galoppera o bocka fram över stock o sten:angel: för att få vara med;)
 
Sv: Svårfångad häst, hjälp??

Enklaste sättet att vara uppskattad runt hästar är att "bara vara och andas" att stå tillsammans med flocken och kika ut över fälten och slappna av :) Vi glömmer nog bort de där ögonblicken alldeles för ofta.
Tänkte till:idea:
det funkar inte på mina som helst sitter i knät:rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
775
Senast: Cattis_E
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 455
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 615
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp