Bukefalos 28 år!

Svårfångad häst

Sv: Svårfångad häst

Kanske bor tillagga att varje gang vi far ta henne ar det massor av gos och kel + putsning av grasmattan vilken saklart har mycket godare gras an hagen - aven nar den ar snotackt...
Sa det ar inte bryskt och otrevligt att komma in. Hon hanger med polarna i kasnek 10 min innan hon gar pa maskin, ocksa med polarna samt eventuellt gar till banan.
Hon joggar alltid pa maskin innan hon gar till banan pga humoret.
 
Sv: Svårfångad häst

Har tagit upp problemet förut men nu när jag provat det mesta valde jag att göra en ny tråd.

Har en äldre varmblodsvalack som är extremt svårfångad i hagen.
Så fort han ser att man har en grimma med sig så lägger han öronen lite bakåt och går sin väg.

Har provat det mesta känns det som,
Närma mig honom i sidled,
Ha med en hink med morötter,
Gå efter honom tills han tröttnar som vissa säger funkar, vilket inte alls funkar på min häst då han blir väldigt irriterad till slut och oftast galopperar iväg, ibland även sparkar lite.
Försökt göra mig själv intressant så att han blir nyfiken, vilket heller inte funkar så bra då han står på ett avstånd och kollar men inget mer.
Osv.
Hjälp mig, hur ska jag göra?

Min Hekla hade lite olater för sig när jag började rida henne.
Hon drog iväg i hagen när jag eller ngn annan skulle ta in henne.
Hon stegrade sig o knäckte grimmor/kedjor i stallgången. Kastade sig iväg när man satt upp i sadeln. Låg på bettet hela tiden.
Hotade med kick när benskydden togs på. Bet mot en när man spände sadelgjorden.
Kunde INTE stå stilla ute. (har fortfarande liiiite svårt med det men va f**n, har hon blivit piskad att springa på travet kan jag leva med att hon steppar lite emellanåt)
Jag slutade helt enkelt att ta kontakt med henne direkt jag gick mot o in i hagen. Istället visslade jag när jag klev ur bilen, fixade med hennes grejer inne i stallet o sedan när jag skulle hämta henne gick jag tyst ( inte smygande eller så men utan att prata eller ta ögonkontakt ) mot henne från sidan, aldrig rakt på. När jag hade fått på grimma och grimskaft fick hon ibland en godis, ibland bara en klapp. Så gör jag fortfarande, men nu har jag aldrig problem att få in henne, hon kommer till mig. Går hon undan nu är ngt fel o då går jag o lämnar grimman och sedan tbx ut till henne. Visiterar o kollar så allt är bra, klappar om henne, ger kanske nån godis o sen får hon stå den dagen. O jag bryr mig inte om att folk kan tycka att hon då vinner. det tror jag inte på alls. En häst som inte vill låta sig fångas är otrygg med sin människa. Jag tror inte dom leker och jävlas med oss. Dom är känsliga och kärleksfulla djur som behöver tilltro och medkänsla. Inte veta vem som bestämmer. För, vem bestämmer egentligen när man sitter på eller arbetar från marken. Jo, hästen. En människa kan endast tro sig ha ledarskap över flera hundra kg häst men egentligen är det tvärtom. Förutsatt att man inte inte lyssnar på sin häst o förtrycker den med orimliga krav.
Jag tror inte på ledarskap i den mening många andra jobbar efter. Jag vill att min häst ska följa mig för att hon vill, inte för att hon inte inte vågar annat. Hon ska inte LYDA mig. Jag BER henne att följa mig o mina enda krav är att hon inte ska trampa, knuffa, bita eller sparka mig. O varför skulle hon göra det om hon trivs med mig o jag respekterar henne och hennes vilja eller känslan hon ger mig.
 
Sv: Svårfångad häst

Praefatio tycker jag gör på ett bra sätt. Närma dig hästen i cirklar och stanna när du har hästens uppmärksamhet. Jag ställer mig med ryggen mot- eller med sidan av min kropp mot hästen när den är uppmärksam.
Väljer den att vända rumpan till eller gå iväg- då jagar jag på hästen. Så fort den väljer att ta kontakt igen så stanna och låt den tänka.
 
Sv: Svårfångad häst

Du kanske borde fråga dig själv om det är något som gör att han inte vill komma till dig?
Han kankse förknippar dig med obehag eller väldigt jobbigt och tråkigt arbete?
Om du kämpar med att fånga honom så ger han ju upp till slut, men då har du ju inte lyssnat på honom, han kan ju försöka berätta något för dig.

Vissa hästar tycker ju bara att det är kul att bli jagade, men många har sina anledningar till att de inte vill komma till ägare.

Kan tilläggas att jag själv har en otroligt svårfångad valack. Ingenting funkade, men nu har jag gjort arbetet roligare och han är aldrig svår att fånga längre. Dock gillar han fortfarande inte om man går rätt "på" honom. Han vill att man ska vara lite försiktig och långsam.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfångad häst

Om du inte vill att hästen ska ha grimma på sig, så kan du ju sätta fast grimman bakom ryggen i byxorna, så ser ju hästen inte den;)
Om du sen kommer fram till honom så ge honom godis eller någor så han inte går iväg när du du tar fram grimman och det enklaste är kanske att lägga ett grimskaft junt halsen innan du försöker sätta på grimman.:D

LYCKA TILL!! :bump:
 
Sv: Svårfångad häst

En sak som du skulle kunna prova när du går fram till din häst och den går iväg från dig är att du jagar bort den i samma stund som den börjar gå iväg. Titta den i ögonen, och vifta med armarna och driv den på flykt. Säg i princip åt den att "vill du inte vara med mig så gå din väg!!". Fortsätt driv i väg den tills den visar dig uppmärksamhet/stannar, då bjuder du in hästen till dig genom att vända dig halvt bort från hästen, sänka armarna intill kroppen och sänka blicken i marken. När hästen närmar sig dig och kommer fram till dig vänder du dig sakta om mot den och belöna den genom att, utan att titta den i ögonen, stryka den mjukt i pannan en stund innan du tar på den grimman. Denna strategi är inspirerad av join-up tekniken som används inom NH. Lycka till med din pålle!
 
Sv: Svårfångad häst

Min ponny brukar vara envis som få, men brukar bara sätta mig på en sten och bryta kvistar, skrapa lite i marken och så. Han blir så nyfiken så han kommer då.
Eller så brukar jag ta upp hagkompisen till stallet, då brukar han vilja följa med.

Nu har jag inte så stora problem med det (peppar,peppar) då han får morott/några foderbitar som belöning. :)
 
Sv: Svårfångad häst

Jag hade stora problem med min arabvalack för ett par år sedan. Att muta med godis fungerar i början men sen struntar de i det också. Att försöka lura dem med en massa annat fungerar också i början men tillslut finns det inget mer att ta till.

Jag hittade en tråd här som beskrev hur man driver hästen tills den accepterar o kan fångas. Trodde inte det skulle fungera för min häst verkligen gillar att springa. Men man behöver en begränsad hage så man kommer åt hästen med hjälp av långpisk.

När hästen går ifrån en så driver man på den. Byter varv emellanåt (hästen får inte själv bestämma hastighet eller varv). Du tar helt enkelt över i hagen o bestämmer vad hästen ska göra. När du bestämmer så lugnar du ner hästen o försöker fånga den. Går den igen så driver man på igen.
Det behöver inte vara våldsamt utan bara lungt o bestämt.
Jag gjorde detta ett par gånger om dagen första tiden. När jag fångat honom så släppte jag bara honom igen.
Det gick lättare o lättare.

Din häst går för att han kan. Han vet att ni inte har nått att säga till om i hans hage.

Jag påstår inte att detta är exakt rätt för din häst men det fungerade på min.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 880
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 347
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Söker tips/hjälp eller länk till en Annan tråd som kanske handlar om samma sak. Jag har en häst som kan vara lite svårfångad...
2
Svar
25
· Visningar
2 905
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp