Bukefalos 28 år!

Svårhanterad häst.

Sv: Svårhanterad häst.

Av vilken anledning har du att vara otrevlig? Jag skrev att jag var dålig på att förklara så andra förstår, men det behöver inte betyda att jag själv inte kan hantera det i praktiken. Anledningen till att jag började tillämpa MR var för att jag hade turen att få hjälp av en utbildad tränare i ämnet som lärde mig en del pm grunderna, men efter att ha flyttat åtskilliga mil har jag inte den hjälpen längre och ser därför ifall andra har eventuella råd. Håll en god ton eller låt bli att kommentera.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Jag är inte otrevlig jag ställer frågan då du inte fullt förstår vad du pysslar med om du tar kurser och kollar filmer etc och samtidigt har en extremt komplicerad häst . Du har fått bra reflektioner på olika håll Ta till dig budskapet .
Att rekommendera andra ngn tränings lära för att de ska förstå när du själv knappt greppat den blir jätte konstigt ?
 
Sv: Svårhanterad häst.

Så här brukar jag säga till människor som pratar om olika metoder:

Funkar det, dvs har du inga problem?
Kan du svara ja där har du hittat en komplett metod som du utför korrekt.

Iom att du fortfarande HAR problem efter 8 månader, med så basic saker skulle jag säga att metoden, oavsett om den är bra eller ej, inte passar er här och nu iaf.
Dvs du får nog hitta på något annat.

Hästar har inte brännpunktsseende så som vi och rovdjur har(de har en annan sorts fokus i sin blick där de ser bättre på håll och inte har fokus på en grej som vi.. de ser många, många detaljer ist, på håll framför allt). De ser alltså inte om du ser den i ögonen eller inte. Däremot ser den hur du håller din krop och känner/ser vilken energi du utstrålar och åt vilket håll du skickar den.
Därför kan det där tänket med att inte kolla i ögonen hjälpa en del. Iom att många fokuserar å hästens skalle då man ska möta den i box/hage. Det är en känslig del som de aktar. Och därför när man riktar sin energi mot huvudet så skyddar de sig ibland.
Svenska hästar är hästar de med. Nyfödda föl är inte vana vid människor.

Att fokusera på bogen först är smartare.

Jag tycker det låter som du krånglar till det för dig lite väl mycket. och jag är helt för att läsa på om NH, horsemanship, hästpsykologi, etologi etc.
Men du förstår nog inte metoden helt och uppenbarligen funkar det iaf inte. Då hade problemet varit borttränat.
Hur länge ska du behöva gå i sidled mot din häst och kolla den annanstans än i ögonen och hålla fram handen etc? Det där går att lösa på ganska kort tid om man kan sin sak.

Jag tror du behöver hjälp live med din häst. Kontakta en problemlösare är mitt tips!

Jag ser din häst som otrygg och oskolad/felskolad. Och jag tycker det låter som om du kommer få slösa lååååång tid på ditt sätt. om du alls får bra resultat. Den tiden vore väl ok om det inte vore så att HÄSTEN faktiskt är den som är otrygg och skulle hjälpas av en snabbare variant.:laugh:
 
Sv: Svårhanterad häst.

Din häst är nog vad som kallas "importskadad". Hen har drabbats av en stressreaktion som vissa säger påminner om posttraumatisk stress. Din häst beter sig exakt som jag hört importskadade hästar uppföra sig. Jag har tyvärr ingen koll på hur man bäst rehabiliterar detta men vet att vissa tyvärr förblir svåra hela livet.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Man behöver inte tillskriva hästen några extrema saker i det här läget. Det är dumt att "skapa" problemhästar genom att benämna dem så.

I det här läget kan det mycket väl vara en häst som bara hanterats lite och det lilla den har hanterats gjorts fel med.
Det är inte svårt alls att förstöra en häst. Men det behöver inte vara omöjligt eller ens svårt att reparera, bara man gör rätt.

Många av de hästar som dömts som förevigt problemhästar tror jag man bara gjort fel med. Jag har sett dem mkt iom att jag jobbar bla som problemlösare.
Det har provats proffs efter proffs. Alla har sagt att hästen "är sån".
Men sen har de gått att få bra.
Man måste bara hitta rätt metod.

På Island är det ju inte helt ovanligt att hästarna lever snudd på som vildhästar. Och man vill också ofta inom Islandsvärlden ha kvar lite flykt i dem(enligt Islandstränare här och några av de större i SVerige och på Island). Man vill ha det för gnista och bjudning(deras syn inte min;)).
Samma har jag stött på inom travet.
En del av dem funkar med den där flykten kvar i sig. En del blir lite problematiska för sina ägare. Då rings såna som jag ut. Oftast är de hästarna importerade eller inridna av isländare(vi är ett gäng tränare som gjort lite högst ovetenskapliga studier på det, alla fått samma resultat.. det är extremt ofta Islandsfödda/Islandsinridna islännngar som är mer stressade, mer flyktbenägna, osäkrare etc).

Kort och gott:
Få inte TS att tro att det är ngt fel på hennes häst. Och säg inte att det är ngt som kan bli svårt att lösa.
Det gör bara att hästägare accepterar att deras hästar är stressade, flyktbenägna, rädda etc och själva försöker vidare med metoder som inte ger tillräkliga resultat.
Bättre att ta hjälp av erfarna och snabbare kunna hjälpa hästen!:laugh:
 
Sv: Svårhanterad häst.

Jag berättade faktiskt bara lite kort om vad det kan vara och att hästen uppför som att den vore det. Eftersom det finns människor som vet hur man bäst rehabiliterar sådana hästar så är det relevant information det handlar inte om att skrämmas eller tillskriva något.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Jag tror heller inte att man inte får titta på hästen för det gör rovdjur.
Det handlar om att rikta energin du sänder ut mot en speciell häst.
Med energi och fokus på en häst kan du utan problem skicka ut den från flocken om du vill.
Kroppen signalerar kom hit eller stick iväg.
Det blir lite för mycket för en signalkänslig som inte vill fångas.
Vi har haft svenskfödda hästar som är försiktiga.
Den ena en ohanterad 4-åring som blev helt trygg med människor fort. Tuff brud.
Den andra var köpt av en som tyckte hästar ska vara fullt inridna vid 3 års ålder och med alldeles för hårda signaler, Det var innan hon kom till oss. Hon blev bättre men var en känsligare häst i grunden. Hon reds aldrig under året i vårt stall. Såldes vidare.
Ett par svårfångade samt en som dessutom hade haft det för tufft. Han blev aldrig en säker ridhäst utan slängde sig och skenade rätt som det var vid ridning. Han köptes med vetskapen om att han var svårhanterad.
 
Sv: Svårhanterad häst.

De hästar som jag hanterat och som betett sig på detta vis, är alltså inget som är helt ovanligt. Behöver inte alls betyda att hästen blivit misshandlad, inte heller behöver det betyda att den är lite hanterad utan helt enkelt hanterad på ett annat sätt.

Dessa hästar har fått börja med att gå i en flock, och med det menas flera hästar och inte bara en eller två till. I en flock brukar de kunna finna en trygghet, vilket är grunden för den fortsatta hanteringen, ängsliga hästar tar efter sin flock dvs de flocken gör kan även den hästen göra. Här blir det ofta mycket enklare att lära in en bra hantering, men jag vill poängtera att då krävs en flock som står på stall det kan fortfarande bli svårt med att lära sig fånga hästen i en lösdrift.

Rutiner är viktiga för en sån häst, har själv haft några, och har en kvar som var likadan för 18-19 år sedan när han kom till Sverige. Idag är han ett kassaskåp, värd sin vikt i guld och har ett hjärta av dito. Gick inte att fånga, jätte problem att sko osv. Det sista kan komma skov av även idag, men det går ända bra även om det kan vara lite pilligt när det är skodax och han är på det humöret.

PS. Ja vi anses som rovdjur i hästens ögon, även om det i princip inte finns några som hotar hästen på Island. Men vi har tätsittande ögon, och vi luktar kött i de flesta fall om man inte är helveg förstås. DS.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Hästar räknas som husdjur och har ett annat sätt att tolka människors signaler precis som andra husdjur till skillnad från vilda djur. Man har från början tämjt de som var lättast att tämja.
En vildhäst blir aldrig helt att lita på.
Vem som helst kan inte gå in till vildhästarna på Noaks ark.
Studier har gjorts på skillnaden mellan varg / hund och det är stor skillnad på hur dom tolkar signaler. tex en varg dödar sin skötare i djurpark trots att dom känt varandra länge. Till en hund kan du peka på en sak och dom följer fingret och fattar dvs tar hjälp av människan. En varg löser det själv för den förstår inte signalerna.
Svårt att skilja på misshandel och felhanterad.
Min häst gillade aldrig små taniga killar men stora bullriga gubbar gick utmärkt.
Fulla karlar var han rädd för och stängde av helt.
En annan superstabil häst vi hade,där kunde du aldrig kunde gå in i boxen med en grep.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Rekommenderar att läsa "Från mina händer till dina" av Monty Roberts eftersom jag tydligen är dålig på att förklara MR. :)

Man lär sig inte ett språk, genom att läsa en bok. Man lär sig ett språk genom att läsa böcker, gå kurser och umgås och kommunicera med likvärdiga som använder samma språk.

Man måste lära sig ett språk, innan man kan experimentera med en "svår" person, häst, hund, katt, krokodil, puma, dvärghamster eller vad det nu är på dess "språk", eller som jag anser att det här är "esperaanto", ett blandspråk.

Förstå mig rätt, jag är INTE otrevlig.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Svårhanterad häst.

Alkohol påverkar alla djur, inte bara hästar. Har man druckit alkohol så luktar man inte bara konstigt man får också ett mysko kroppsspråk. Här spelar det ingen roll huruvida individen har träffat på detta förr eller ej, reaktionen hänger mer samman med temperament och psyke hur individen reagerar.

Jag ver te x vad som har hänt med vår häst, men reaktionen kom inte där utan på andra sätt som var mindre förutsägbara. Att din häst får reaktion på en grep innebär alltså inte per automatik att den fått spö av densamma, men kanske av något liknade långt föremål eller inte alls ens.

En av mina avkommor fick spader när man körde ner en skottkärra i hagen, nej ingen har kört på honom med en sådan eller kastat en på honom. Körde du däremot ner en traktor i hagen, då skulle han snudd på vara i den eller på den. Varför han reagerade på en skottkärra är ingen som vet.

Vår yngling är en killer på hundar, ha inte en hund i närheten när han är ute för dom klipper han direkt. Nej han har inte blivit biten av en hund, vi vet att hingsten var likadan, jagade både hund och katt om de var in i hagen.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Som jag skrev så jobbar jag enligt MR principen när jag hanterar henne. För de som inte vet handlar det om att kunna tala med hästen på hästens språk, ett teckenspråk på ca 170 olika tecken. Bl a tittar jag _aldrig_ henne (eller annan häst heller för den delen) i ögonen då det uppfattas som ett hot. Jag är väldigt lugn i mig själv som person men tänker ändå på att röra mig med mjuka rörelser, en balansgång då man inte får vara för försiktig heller då man kan uppfattas som ett smygande rovdjur. När jag närmar mig henne går jag oftast i sidled, med en snäll sida emot henne och aldrig rakt på, Sträcker ut handen för att "fråga om lov" ifall jag får komma nära, men ändå med att tänka på att fingrarna inte får spreta som klor. MR är en hel vetenskap, men det fungerar oftast, men inte alltid, på henne. :P

Jag har bara ägt henne i lite drygt 8 månader, och innan dess hann hon byta ägare två gånger här i Sverige från att hon importerades 2008. Så jag bör anta att hon är helt ohanterad trots fem år i Sverige?
Jag har ytterligare en import, och hon är inte alls sån. Visst var hon skygg när hon kom, men inte en hundradel som vad detta stoet är. Den andra kom i November och kommer fram frivilligt numera för att hälsa, kela, äta eller vad nu mitt ärende till hagen beror på.

Har hon varit här i Sverige i 5år kan man nog anta att hon blivit hanterad, dock kan det ha betydelse vem som hanterat henne. Hon verkar vara en väldigt känslig individ? Troligtvis kanske någon som inte varit tillräckligt tydlig i sitt kroppsspråk hanterat henne eller så har hon just varit hos någon som varit väldigt duktig och tydlig; och har sedan kommit till dig som inte är lika tydlig & det gör henne osäker?

Jag själv tycker inte att man ska stirra sig blind på en viss metod. Det finns så mycket olika metoder och teorier! samla på dig allt du kan och välj ut "god bitarna" :idea: Sedan får man anpassa metod och "övningar" efter varje häst. Ju fler "verktyg" man får, desto mer flexibel kan man vara som hästtränare.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Håller med boj att man aldrig vet vad som triggar en häst.
Min häst har bara visat rädsla en gång på ett år nu. Kor som sprang i hage.
Knepigt eftersom han han är uppväxt på lösdrift med kor. Och vad förra ägaren berättade så bestämmer hästarna över korna.
Min nuvarande häst gillar inte hundar, min förra hade inga problem med dom.

Sen är hästar väldigt känsliga för hur dom behandlas.
Min förra häst var på klinik och fick en spruta i knät. Vi hade ingen sköterska, busig hundvalp och en stenborr som borrade för fullt 10 meter bort. Inga problem alls.
Sen skulle han få nästa spruta hemma. In flängde en stressad veterinär och tog tag i hans knä. Min filbunks lugna häst gick upp på bakbenen . Den veterinären kom aldrig i närheten av honom igen, han var helt skräckslagen. Det räckte med att han gick in i stallet till någon annan häst.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Min ena häst var exakt likadan. Han lät INGEN komma nära. Jag fick inte klappa honom på halsen eller huvudet, jag fick inte ens stå på sidan av hästen utan då vände han om så han stod rakt mot mig. Skulle han ledas så gick han så långt bak som grimskaftet tillät, annars inte alls. Det tog mig otroligt lång tid innan jag fick ta av och på grimman, borsta honom och ens komma i närheten av benen.
När han skulle ha täcke, schabrak och sadel på sig första gången så la vi på det under promenader då han var koncentrerad på annat. Då gick det bra, annars fick han panik så fort han såg grejerna.

Mitt tips är, som många andras, ge honom TID och ENGAGEMANG. du måste vilja det här för att det ska funka, du måste vara öppen och lyhörd för din häst. Det finns inga som helst genvägar till att vinna hästens tillit, du måste förtjäna den. Var med din häst i hagen, var med den i boxen, umgås med din häst utan krav så att den känner att det är KUL och TRYGGT att vara med dig.

När du förtjänar det kommer det att funka. 1 år tog det för mig från det att han var som jag beskrev till att vi nu kan göra allt det vardagliga utan problem och rida ut både ensam och i grupp i alla gångarter.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp