Bukefalos 28 år!

Svårigheterna med att hitta kläder som faktiskt passar (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 28)

Vi kan väl sluta med vikthetsen i tråden, tack?

@Liten Med det längd-/viktförhållandet behöver du inte "större storlekar", utan en annan modell som är utformad mer som du önskar. Jag har mycket svårt att tro att alla kläder i strl 44 du provat varit för små för dig, det låter mer som att just detta plagg var sytt på ett annat sätt än det du ville ha. Ju tightare ett plagg är, desto mindre utrymme för de personliga måtten, medan ett ledigare plagg kan passa fler personer som inte är exakt likadana.

Angående övriga inlägg: ja, det är svårt för alla att köpa massuppsydda kläder som sitter som ett andra (lagom tajt) skinn som följer exakt mina mått överallt, men som inte töjer sig vid användning, och som är i ett material jag gillar, och som har rätt färg, mönster och pris. Men det är ändå en viss skillnad på att behöva prova många plagg innan man hittar det som sitter perfekt, och att överhuvudtaget inte ha något att kunna prova i många butiker.

Ett ledigare mode skulle underlätta för många 👍

(Och om returerna som bränns upp skulle minska om kläderna passar fler, så vore det verkligen win-win)
Nej, jag letar inte efter ett "andra skinn" när jag letar jackor och regnkappor. Det blir bara lite svårt när man inte kan stänga jackan nedtill utan att gå upp i storlekarna såpass att ärmarna blir ca 1 dm för långa... 😬

Jag ser ingen som vikthetsar här :confused:?
 
Ändrade mig... men jag inser att jag ska sluta skriva om mina problem att hitta kläder eftersom att det är svårt för alla. Att plus size har det svårare är väl en illusion från min sida och att tre par byxor i samma storlek sitter olika ska jag bara acceptera eftersom andra i tråden har det svårt. Me culpa.
Ska se om jag hittar något i butik när jag lämnar tillbaka de beställda byxorna (välkommen du användare som nämnde transporter, att kasta sten på mig så att jag kan skämmas än mer för att jag behöver beställa online när det inte alltid finns ett storleksutbud i butik!).
 
Senast ändrad:
Nej, jag letar inte efter ett "andra skinn" när jag letar jackor och regnkappor. Det blir bara lite svårt när man inte kan stänga jackan nedtill utan att gå upp i storlekarna såpass att ärmarna blir ca 1 dm för långa... 😬

Jag ser ingen som vikthetsar här :confused:?

Men du kan iaf hitta en jacka som går att stänga, även om ärmarna blir långa. Vi som är större än kedjornas vanliga storlekar kan gå igenom varenda affär utan att hitta en jacka som ens går att stänga och skulle inte ens se för långa ärmar som ett problem eftersom vi är tacksamma över att kunna stänga jackan.

Att kunna klaga över passform känns förminskande för oss som inte ens kan hitta en jacka som går att stänga. Jag tror att ni som kan ha kedjornas vanliga kläder inte riktigt förstår hur privilegierade ni är i jämförelse med oss större personer och då kan det kännas som att ni kapar vår fråga när ni tror att det är samma sak att inte hitta kläder som sitter bra som att inte kunna hitta kläder alls.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur den här diskussionen startade och jag förstår att ingen menar illa men jag förstår att ts tog illa vid sig.
 
Ändrade mig... men jag inser att jag ska sluta skriva om mina problem att hitta kläder eftersom att det är svårt för alla. Att plus size har det svårare är väl en illusion från min sida

Det är alltså en tävling i vilken typ som har svårast att hitta kläder som passar och feta vinner alltid över supersmå, väldigt smala, väldigt långa, spinkiga, kortryggade, långryggade, långbenta, kortbenta etc enbart pga de är feta?
 
Det är alltså en tävling i vilken typ som har svårast att hitta kläder som passar och feta vinner alltid över supersmå, väldigt smala, väldigt långa, spinkiga, kortryggade, långryggade, långbenta, kortbenta etc enbart pga de är feta?
Inte en tävling, men en diskussion jag uppenbart har fel i. Bad ju precis om ursäkt för att jag startade diskussionen då den är felaktig då alla har problem att hitta kläder :)
 
Men du kan iaf hitta en jacka som går att stänga, även om ärmarna blir långa. Vi som är större än kedjornas vanliga storlekar kan gå igenom varenda affär utan att hitta en jacka som ens går att stänga och skulle inte ens se för långa ärmar som ett problem eftersom vi är tacksamma över att kunna stänga jackan.

Att kunna klaga över passform känns förminskande för oss som inte ens kan hitta en jacka som går att stänga. Jag tror att ni som kan ha kedjornas vanliga kläder inte riktigt förstår hur privilegierade ni är i jämförelse med oss större personer och då kan det kännas som att ni kapar vår fråga när ni tror att det är samma sak att inte hitta kläder som sitter bra som att inte kunna hitta kläder alls.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur den här diskussionen startade och jag förstår att ingen menar illa men jag förstår att ts tog illa vid sig.
Tror du förstår hur jag menar! :)
Men som även @Gnist skriver så är jag fel ute och borde inte ha klagat över att jag köpt två byxor i exakt samma storlek som sist där en inte går upp över låren och den andra saknar minst fem cm för att stänga för alla har svårt att hitta kläder. Jag borde ha varit tyst från början och inte gnällt över något sådant trivialt i en gnälltråd.
 
Vem vikthetsar och vem har skrivit om tajta skinn som måste följa ens mått exakt överallt? Vem har skrivit att det perfekta plagget har hittats efter mycket provning?

Det måste faktiskt gå att prata om det skeva i klädbranschen utan att det blir shaming av det hela.

Det går utmärkt att prata om ens egna problem med klädbranschen, men jag måste väl också få skriva att det är olika typer av problem.

"Ett andra skinn" använde jag som uttryck (och jag skrev lagom tight - dvs vad man själv önskar, och inte slimmat) för att flera beskrivit att det kläderna inte ska vara för stora på något ställe. Figurnära kanske man också skulle kunnat skriva, men det har ett lite annan betydelse för mig. Det ÄR svårt att hitta t ex byxor som är perfekta i längd, som inte är några cm för stora eller för små över väder, knän, lår, stuss, rumpa eller midja. Men jag tänker att en del av förklaringen till det ligger i att alla människor är naturligt lite olika formade, men att vi förväntar oss kunna köpa billiga, massproducerade kläder. Och om förväntan är att kläderna inte får diffa några centimeter från att följa just min form så kommer man att behöva leta (eller köpa många av samma, när man hittar något som sitter bra). Lägger man dessutom till krav på särskilt material, färg och figurbeständighet - ja, då blir det ännu svårare.

Så jag är fullt medveten om hur svårt det är att hitta kläder som sitter bra bland massproduktionsbutiker. Men jag vidhåller att det är ett ANNAT problem än att stora storlekar inte ens finns att prova på många ställen. Och att lägga till värderingar om vikt, vad som är smalt och inte, huruvida man gått upp eller ner si och så många kilon tycker jag är onödigt i diskussionen om svårigheten med att hitta kläder (och vilket miljöproblem det ger med alla returer). Det tillför ingenting, och hjälper ingen i denna tråd, snarare riskerar det att trigga igång tankar om vad som är tillräckligt "smalt" och inte. Vilka som skrivit om vikt kopplat till kläders passform kan du hitta bakåt i tråden.
 
Det är intressant det här med kläder. Jag får på mig nästan allt utom skjortor och byxor. Klänningar, toppar mm inga problem. Likadant med mönster jag köper och syr själv. Byxor och skjortor blir alltid för små om jag inte ritar om hela mönstret typ.

Men någon måste ju ju passa i kläderna tänker jag. Det kan ju inte vara fel för alla storlekar. Det kan ju omöjligt vara bara en storlek/kroppsform till alla klädesplagg.
 
Men du kan iaf hitta en jacka som går att stänga, även om ärmarna blir långa. Vi som är större än kedjornas vanliga storlekar kan gå igenom varenda affär utan att hitta en jacka som ens går att stänga och skulle inte ens se för långa ärmar som ett problem eftersom vi är tacksamma över att kunna stänga jackan.

Att kunna klaga över passform känns förminskande för oss som inte ens kan hitta en jacka som går att stänga. Jag tror att ni som kan ha kedjornas vanliga kläder inte riktigt förstår hur privilegierade ni är i jämförelse med oss större personer och då kan det kännas som att ni kapar vår fråga när ni tror att det är samma sak att inte hitta kläder som sitter bra som att inte kunna hitta kläder alls.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur den här diskussionen startade och jag förstår att ingen menar illa men jag förstår att ts tog illa vid sig.
Det tog mig ungefär ett år att hitta en regnkappa när jag letade sist, och till slut var det nyligen på Gekås där jag lyckades hitta en som passade. Det fanns ingen affär som hade en regnkappa som satt vettigt på mig. Jag vägrar nämligen att köpa en som inte är funktionell. Jag arbetar med barn och är utomhus mycket och kan inte ha kläder som passar såpass illa att jag knappt kan röra mig i dem. Om kappan är såpass lång i ärmarna - och stor upptill - som den måste vara för att jag ska kunna stänga den nedtill så är det inget funktionellt plagg.

Vi MÅSTE kunna prata om sådant här utan att det - som @Gnist påpekar - blir någon sorts tävling om vem som har det värst! Det är ju inte OSS det är fel på - det är kläderna.
 
Nej, jag letar inte efter ett "andra skinn" när jag letar jackor och regnkappor. Det blir bara lite svårt när man inte kan stänga jackan nedtill utan att gå upp i storlekarna såpass att ärmarna blir ca 1 dm för långa... 😬

Jag ser ingen som vikthetsar här :confused:?

Vilka som skrivit om vikt kopplat till kläders passform kan du bläddra bakåt i tråden för att hitta. Du är fri att inte tycka att det är något problematiskt med det, och jag är fri att tycka att det är onödigt. Det går så otroligt snabbt för många med att dra slutsatsen att det är jag som är för stor/tjock/tung när det egentligen är passformen som inte passar just min passform. Det är onödigt att dra upp vikt när det inte tillför något till diskussionen, och det kunde inte jag se att det gjorde i dessa inlägg.
 
Ändrade mig... men jag inser att jag ska sluta skriva om mina problem att hitta kläder eftersom att det är svårt för alla. Att plus size har det svårare är väl en illusion från min sida och att tre par byxor i samma storlek sitter olika ska jag bara acceptera eftersom andra i tråden har det svårt. Me culpa.
Ska se om jag hittar något i butik när jag lämnar tillbaka de beställda byxorna (välkommen du användare som nämnde transporter, att kasta sten på mig så att jag kan skämmas än mer för att jag behöver beställa online när det inte alltid finns ett storleksutbud i butik!).

Problemet är inte att du beställer online när det inte finns din storlek i butik, problemet är att när alla som skulle kunna handla i butik beställer online så kommer snart ingen att kunna prova och köpa i butik eftersom de fysiska butikerna inte kommer att finnas kvar.

Att handla online behöver inte heller vara ett lika stort problem i framtiden som idag, med bättre transporter, större acceptans för väntetid och framför allt bättre möjligheter att prova plagget innan köp. Men det kräver lite av oss konsumenter, som jag inte vet om vi är villiga att ersätta fast fashion med. Igen, det är inte din skuld eller ditt problem - det är "allas".
 
Jag kom att tänka på det här reportaget, som jag såg för någon vecka sedan: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-undersokning-fel-storlek-en-av-de-vanligaste-returorsakerna

Reportern provar i inslaget två olika byxor i samma storlek från samma kedja. De ser ut att vara av ungefär samma modell, alltså tighta till hyfsat tighta. Det första paret får hon inte ens upp över låren, det andra paret sitter som en smäck. Hon fortsätter sedan att prova byxor i samma storlek hos andra kedjor och resultaten varierar kraftigt. Enligt SVT beror det på att alla inte använder samma system för storleksmärkning (vilket inte förklarar varför samma butik har två byxor i samma storlek som passar så extremt olika). Enligt företagen beror det på "material, passform och otydliga storleksmärkningar."

Det här är ju frustrerande och fel oavsett vilken storlek man har tänker jag, även om jag naturligtvis förstår att frustrationen är större när man inte hittar någon storlek överhuvudtaget som passar. Det är nedslående, frustrerande och förvirrande för kunden, och det är extremt negativt för miljön och industrin eftersom de flesta returer beror på problem med storleken.

Jag hoppas verkligen att det blir krav på att använda samma storlekssystem överallt, så löser vi i alla fall en del av problemet!
 
Jag har för mig att man gjort undersökningar som konstaterade att samma storlek i olika länder inte alls är samma storlek, tex att en svensk 36 är en fransk 38. Storlekar har gått upp successivt men beroende på var man köper den ifrån så är det passformen inte storleken man måste ha koll på.

Tyvärr skriver många affärer online inte ut komplett passform för varje klädesplagg, eg byst, midja, höfter osv. Så går man bara på storlek är det rysk roulette.

Mina systrar har vad jag brukar kalla HM kroppar. Jag har det inte. Jag har taxben, ingen rumpa, lång överkropp, breda axlar, minimal byst och magfläsk. Det är ett rent helvete att hitta kläder som sitter bra på alla ställen. För att få perfekt byxlängd har jag upptäckt att 7/8 byxor fungerar som hellängd på mig :rolleyes: Annars får jag lägga upp dem, och eftersom jag inte kan sy måste jag alltid plussa på några hundra över inköpspris.

Den enorma fördelen med att handla i en fysisk affär är att jag faktiskt kan prova ut plaggen tills jag hittar något som passar. Nackdelen är att affären ofta har ett begränsat utbud jämfört med online så chanserna att jag hittar något som passar är ändå inte lysande.
 
Min sambo har också problem att hitta byxor. Han är kort och smal så alla byxor är för långa i benen... och är det en storlek för kortväxta personer så är modellen anpassad för någon med övervikt. Det är som att det inte kan existera korta och smala vuxna män... Jag undrar om de som är lång och rundare i formen har samma problem fast tvärtom? Jag föreslog för honom att gå till barnavdelningen. Där kanske det finns byxor för en man som är 170 cm lång, smal midja och korta ben.

Jag brukar ha problem att hitta jackor. Liten och smal med långa armar. Lycka till att hitta en damstorlek som passar. Oftast är jackorna i damstorlekar som jag har provat, via jobbet då så inte stort urval direkt, anpassade efter kvinnor med korta armar, smala axlar och stora bröst. Går jag då upp en storlek för att ärmarna åtminstone ska nå ner till handlederna så är jackan stort som ett tält. Det brukar sluta med herrmodell på jackan i storlek s... Men då är jackan tight över höft och rumpa i stället. Upplever samma problem när jag ska köpa tröjor. Alltid tält med för korta ärmar.
 
Byxstorlekar... Köpte exakt samma storlek som sist, ett par gick inte ens upp över höften och det andra saknade nästan 5cm för att kunna stänga. Önskar jag var smal och norm-snygg så att jag inte behövde prova en bapiljard par byxor för att hitta ett par som sitter bra!!
Jag har nästan aldrig köpt byxor (inser att jag har två par kostymbyxor sedan 20 år tillbaka som ibland gör tjänst), hållit mig till jeans, de har ju längd och bredd.

Brukade köpa på JC som alltid hade ngn kille som plockade fram jeans som borde passa (och som typ alltid gjorde just det) och sedan kunde hjälpa välja de finaste.
 
Jag kom att tänka på det här reportaget, som jag såg för någon vecka sedan: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-undersokning-fel-storlek-en-av-de-vanligaste-returorsakerna

Reportern provar i inslaget två olika byxor i samma storlek från samma kedja. De ser ut att vara av ungefär samma modell, alltså tighta till hyfsat tighta. Det första paret får hon inte ens upp över låren, det andra paret sitter som en smäck. Hon fortsätter sedan att prova byxor i samma storlek hos andra kedjor och resultaten varierar kraftigt. Enligt SVT beror det på att alla inte använder samma system för storleksmärkning (vilket inte förklarar varför samma butik har två byxor i samma storlek som passar så extremt olika). Enligt företagen beror det på "material, passform och otydliga storleksmärkningar."

Det här är ju frustrerande och fel oavsett vilken storlek man har tänker jag, även om jag naturligtvis förstår att frustrationen är större när man inte hittar någon storlek överhuvudtaget som passar. Det är nedslående, frustrerande och förvirrande för kunden, och det är extremt negativt för miljön och industrin eftersom de flesta returer beror på problem med storleken.

Jag hoppas verkligen att det blir krav på att använda samma storlekssystem överallt, så löser vi i alla fall en del av problemet!

Ja, att enskilda plagg är mer förutsägbara är en nödvändighet för att onlineshoppingens negativa konsekvenser ska kunna minskas. Jag tror dock att det är en nödvändighet även att vi konsumenter också är beredda på att ta en del av ansvaret och inte bara skjuta över det på någon annan, i detta fall tillverkarna.

För att enskilda plagg av samma modell ska bli mer exakta så krävs större noggrannhet i alla led av tillverkningen. Är vi konsumenter beredda på att betala för det?

Det är också två delar av standardisering och efterlevnad av standarden, och jag tror tyvärr inte att problematiken kommer vara så enkelt lösbart. Och därav att jag uppmanar till att vi konsumenter måste acceptera de ökade kostnaderna för att det ska vara möjligt att genomföra på ett bra sätt.

Dels är det de enskilda modellerna. Det vore toppen om varje enskild modell har egna mått istället för en standardstorlekstabell för butiken/märket, då plaggen ändå kommer att sitta lite olika på mig beroende på modell och tygtyp. Men att mäta upp varje enskild modell med en bra noggrannhet skulle förstås kosta mycket mer, och/eller kräva att antalet modeller minskar.

Det andra sättet att öka förutsägbarheten är att standardisera på en högre nivå, så att ALLA plagg, oberoende av märke, av en viss storlek har samma mått på vissa måttpunkter. Det skulle vara billigare och också enklare att kontrollera att det efterlevs. Risken med det är dock att variationen i utbudet minskar, så att de som passar i standarden får det bra men alla andra får det svårare än idag.

Så jag är kluven till det här med att standardisera inom klädbranschen. Det jag egentligen önskar är nog en tillförlitlig kunskap om måtten och passform på plaggnivå, snarare än mer likriktning vilket standardisering ofta leder till.

Det finns ganska långtgående projekt som syftar till att skapa en digital tvilling, där tanken är att man ska kunna prova online med hjälp av den. Där är standardisering en absolut nödvändighet för att min tvilling ska kunna prova i vilken onlinebutik som helst. Men för att det ska bli (nästan) lika bra som att prova ett riktigt plagg, så krävs det fortfarande att de enskilda plaggen anpassas, och då är vi tillbaka till frågan om konsumenterna är beredda att betala för det?

Idag har vi ett system som är uppbyggt på att det finns en oändligt stort utbud av plagg som är billiga att köpa och transportera, som konsument provar man en stor mängd och behåller det man gillade. Då behöver inte plaggen och måtten vara så exakta, för det viktigaste är att det är billigt och går så fort som möjligt genom alla led, från tillverkningen till kundens hand. Kostnaden läggs på miljön och arbetare i andra länder. Den stora frågan är om och när den stora massan är beredd att överge det nuvarande systemet. Vissa är det redan idag, men när är en tillräckligt stor mängd?

Vill poängtera att jag inte menar att skamma just dig @Mineur för att jag svarade på ditt inlägg, utan syftet är att diskutera systemet som vi alla är en del av. Så menar inte att lägga någon skugga på just dig, förtydligar detta eftersom andra tolkat mig så tidigare.
 
Stretch 😍
Jag har stor lår, röv och höfter. Älskar byxorna från ninepine, både deras mjukisbyxor och deras raka och vida. Underbart material, jättebra passform och olika längder på benen.
Bästa byxorna ever!
Önskar jag kunde visa mig utomhus i mjukisbyxor, men har fått sagt till mig att sånt visar man sig bara inte i! Klarar knappt att gå förbi Hemköp i träningskläder efter gymmet utan att skämmas ögonen ur mig.
 
Önskar jag kunde visa mig utomhus i mjukisbyxor, men har fått sagt till mig att sånt visar man sig bara inte i! Klarar knappt att gå förbi Hemköp i träningskläder efter gymmet utan att skämmas ögonen ur mig.

De som har sagt det till dig behöver du inte lyssna på! Jag tycker absolut att man kan gå och handla i mjukisbyxor och i träningskläder. Ser många andra som gör det också, så är uppenbarligen inte ensam om att tycka så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 756
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp