Bukefalos 28 år!

Svårlastad halt häst

Sv: Svårlastad halt häst

man behöver inte heller ge råd som ts inte har bett om att få
Ingen här vet något om varför det inte fungerar att lasta hästen.

Varför inte bara svara på de frågor som ställts i tråden?
Vill ts ha hjälp med lastningstips så tror jag att det kommer en sådan tråd nån gång, om hon inte redan är bortskrämd härifrån.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Lägger ner detta, då jag ändå fick massor med kommentarer kring att jag inte tränat lastning, vilket som sagt inte alls hjälper just nu, så inget tack till er!:mad:

Nu var hästen bättre idag, så veterinären föreslog vila en vecka till och sedan sätta igång honom. Klarar han inte det så blir det förstås klinik.

Förstår hur du känner men mitt tips är att ändå ta till dig av dom relevanta råden du fått, och helt enkelt ignorera dom du tycker är jobbiga eller inte är vad du frågade efter. Det händer ibland att vissa trådar blir såhär, trots att man specifikt ber om att inte få kommentarer ang någonting. Det är ju för dig det är jobbigt om det tar lång tid och du som får ta "smällen", tycker inte andra ska lägga sig i det beslutet. Det viktiga här är ju att hästen kommer till klinik ifall det verkar behövas. Hoppas din häst mår bättre efter en veckas vila! Är det så att du behöver iväg ändå tycker jag det finns en del bra tips här i tråden :)

//Amaranthine, som också haft en svårlastad häst där lastträningen inte stod på högsta prio i början av samma anledning som TS.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Jag skulle inte börja lastträna en såpass gammal häst.

Backa transporten mot stalldörrarna så att det blir en gång som leder rätt mot transporten.
Eller mot en vägg, det funkar lika.

Ta hjälp av två personer och gå sedan mot transporten som om du visste att hästen skulle kliva rakt på. Vänta dig inte att hästen ska bråka.
OM den gör det, vad gör den? Kliver åt sidan? Reser sig?

Kliver åt sidan - Ställ personerna på varsin sida om lämmen, om du står vid en vägg, ställ dom på öppna sidan. Om ni har bakat mot stallet ska hästen inte kunna gå åt sidan.

Reser sig - Vänta ut hästen, håll hela tiden huvudet framåt och vänta ut. Ofta reser dom sig för att visa "Kolla vad farlig jag är och kolla vad jag protesterar" ignorera och bara fortsätt mot transporten.

Fryser fast - Om hästen inte är en såan som slår hade jag bett de båda personerna kroka arm under hästens svans och "lyfta" på hästen. Om den är en sådan som slår, longerline under hästens svans så medhjälparna kan stå en bit vid sidan.
 
Sv: Svårlastad halt häst

man behöver inte heller ge råd som ts inte har bett om att få
Ingen här vet något om varför det inte fungerar att lasta hästen.
Då behöver man inte heller skriva ursäkter till att man struntat i det. Ursäkter är det värsta jag vet i samband med hästar och alla andra djur. Hittar man ursäkter så hamnar man i sådana här situationer och det är enbart hästen som får lida för det. Jag hade inte brytt mej ett dugg om att kommentera det överhuvudtaget om Ts bara skrivit att hästen är svårlastat och thats it. Jag vet mycket väl hästar som tycker transporter är otäcka trots att dom åkt mycket så det har jag full förståelse för.

Om folk tog tag i sina problem dom har med sina hästar så hade så mycket gått så mycket mera problemfritt för alla parter. Ingen tjänar på att undvika problemen.

Varför inte bara svara på de frågor som ställts i tråden?
Vill ts ha hjälp med lastningstips så tror jag att det kommer en sådan tråd nån gång, om hon inte redan är bortskrämd härifrån.
Det var ju vad hela frågan handlade om, om det är okej eller inte att strunta i klinik pga svårlastad häst. Då hör saken också till att man ger råd om lastningen. För jag anser inte det är ett alternativ att strunta i att åka in med en häst som har ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad halt häst

Ge råd om lastning ja, inte gnälla på att man inte lasttränat.
Lite sent att börja med klickerträning nu..
 
Sv: Svårlastad halt häst

Ge råd om lastning ja, inte gnälla på att man inte lasttränat.
Lite sent att börja med klickerträning nu..

Jag har för det första inte nämt någon klickerträning men okej.

Och sen så näe, jag är så trött på folk som hittar ursäkter på ursäkter till att inte lösa problem och nu är situationen som den är. Vill inte Ts har råd så nämn heller inte alla ursäkter till att det inte har behövts någon träning.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Det var ett exempel...
Ja men kan man inte få ursäkta en 22årig häst som man inte tävlar med?
Jag menar det är inte så att man tänker "Nej nu är det bäst jag klickertränar om utifall att hästen skadar sig. Jag hyr en transport tre dagar i veckan och klickertränar med fram tills att OM hästen blir skadad"

Har man en 22åring så brukar problemen komma i form av: Stelhet, problem att tugga, osv. Det kan man ta ut veterinären för.

OM hästen blir skadad och inte går att lasta så kan man lösa det akut. Är det bråttom, hästen blöder eller liknande. Knyt en tröja över huvudet på den och släpa den in.
Annars tycker jag att man låter 22åringen vara och låter det ta dit vid lastning och med de tips jag gett.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Det var ett exempel...
Ja men kan man inte få ursäkta en 22årig häst som man inte tävlar med?
Jag menar det är inte så att man tänker "Nej nu är det bäst jag klickertränar om utifall att hästen skadar sig. Jag hyr en transport tre dagar i veckan och klickertränar med fram tills att OM hästen blir skadad"
Om man nyss köpt hästen och den är svårlastad som äldre så visst, men inte när man haft den såpass lång tid. Då tycker jag att man bör ha tränat på det.

Sålänge man inte har tanken att blir hästen skadad tar jag bort den så tycker jag att lastningen alltid är en viktig del i livet för hästen. Just för att slippa sådana här situationer.

Sen hur man skaffar en transport är ju en annan sak.
Har man en 22åring så brukar problemen komma i form av: Stelhet, problem att tugga, osv. Det kan man ta ut veterinären för.

OM hästen blir skadad och inte går att lasta så kan man lösa det akut. Är det bråttom, hästen blöder eller liknande. Knyt en tröja över huvudet på den och släpa den in.
Grejen är ju som nu, skador kan bli värre av bråket vid lastningen, hästen kan göra skadan betydligt mycket värre om den ska kasta sig eller belasta det onödigt mycket. Det kan vara avgörande för hästens liv i värsta fall. Och visst, man kan ta ett föl och ha tanken att man ska ha den hela livet utan att den ska lämna gården men faktum kvarstår att hästar skadar sig ibland, ibland behöver dom åka in för utredningar så att hästen kan leva lite till.
Annars tycker jag att man låter 22åringen vara och låter det ta dit vid lastning och med de tips jag gett.
Som sagt, om man nyss köpt hästen så visst förstår jag den tanken, jag hade heller inte "bråkat" och vant hästen vid lastning vid den åldern men nej, jag tycker det är fel när man haft hästen såpass lång tid som ändå Ts haft sin häst. Då finns det inga ursäkter.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Om man nyss köpt hästen och den är svårlastad som äldre så visst, men inte när man haft den såpass lång tid. Då tycker jag att man bör ha tränat på det.
Men varför? Om man inte vill tävla, kan träna hemma osv. Varför ska man lastträna?

Sålänge man inte har tanken att blir hästen skadad tar jag bort den så tycker jag att lastningen alltid är en viktig del i livet för hästen. Just för att slippa sådana här situationer.

Sådana här situationer? Att hästen står hemma i väntan på veterinär?

Grejen är ju som nu, skador kan bli värre av bråket vid lastningen, hästen kan göra skadan betydligt mycket värre om den ska kasta sig eller belasta det onödigt mycket. Det kan vara avgörande för hästens liv i värsta fall. Och visst, man kan ta ett föl och ha tanken att man ska ha den hela livet utan att den ska lämna gården men faktum kvarstår att hästar skadar sig ibland, ibland behöver dom åka in för utredningar så att hästen kan leva lite till.

Det var ju därför hon ville ha tips, för att slippa bråket. Men det är de ingen som gett henne utan PKbuke har viftat med pekfingret och i princip sagt "skyll dig själv för att du inte lasttränade"
 
Sv: Svårlastad halt häst

Men varför? Om man inte vill tävla, kan träna hemma osv. Varför ska man lastträna?
Pga situationer som jag nämde kanske. Har hästen en skada så kan den bli betydligt mycket värre vid lastningen om hästen "bråkar" plus det faktum att man slipper utsätta hästen för den stressen det innebär. Det är jobbigt för hästen att åka transport ändå utan att ha stressen vid lastningen.
Sådana här situationer? Att hästen står hemma i väntan på veterinär?
Alla gör vad dom vill när hästen har ont och är halt, jag är en sådan som föredrar att gå igenom hästen ordentligt så hästen får rätt hjälp så den kan komma tillbaka så fort som möjligt. Nu blev ju hästen bättre och dom avvaktar en vecka, bra för dom men dom kan behöva åka in nästa vecka iallafall.
Det var ju därför hon ville ha tips, för att slippa bråket. Men det är de ingen som gett henne utan PKbuke har viftat med pekfingret och i princip sagt "skyll dig själv för att du inte lasttränade"
Jag gav tips eller försökte rättare sagt, faktiskt. Och jag har även läst att många
andra har gett tips.

Fick ju aldrig något svar på om det är lämmen som är problemet för då fungerar step up transporter bra, eftersom hästen faktiskt åker i transporten bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad halt häst

Nej, du skrev att hon skulle ta det som att det kanske var dags att börja träna?
Om man inte tänker tävla, har träningsmöjligheter nära så förstår jag inte varför man ska köpa transport och börja träna bara för att. Speciellt inte med en så gammal häst. Händer det något så får man lösa det, hon ville ha tips som fick det funka utan bråk.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Har samma tanke där med hur man bäst får på hästen. Ett vanligt misstag många gör när de ska lasta motvilliga hästar är att de leder fram hästen till transporten, och sen stannar dem framför rampen för att sedan försöka dra på hästen. Tycker att det ofta brukar hjälpa en hel del att man parkerar transporten bakom ett hörn, sen går man med hästen i rask takt, svänger runt hörnet och sen rakt upp i transporten när hästen fortfarande har ett framåt-momentum och fortfarande tänker framåt.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Precis. Tänk aldrig att hästen ska bråka. Gå på som om hästen aldrig stannat och vägrat lastas förut.
Man ska se det som en självklarhet att hästen går på.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Nej, du skrev att hon skulle ta det som att det kanske var dags att börja träna?
Jag skrev att man också kan se det positivt, att nu måste hon ta tag i den biten som alla hästägare förr eller senare måste göra. Vissa behöver dock få se att lastningen är viktigt genom sånna här situationer istället för att jobba förebyggande.
Om man inte tänker tävla, har träningsmöjligheter nära så förstår jag inte varför man ska köpa transport och börja träna bara för att. Speciellt inte med en så gammal häst. Händer det något så får man lösa det, hon ville ha tips som fick det funka utan bråk.
Har aldrig nämt att man ska köpa transport? Och som sagt, visst kan man ta risken att vänta och strunta i lastträna och göra hästen trygg med transporter men då får man också risken att hästen förvärrar skador som annars kanske hade gått och "fixa" lätt.

Och man tränar aldrig i onödan, det hade tex varit väldigt skönt att bara kunna i läget som det är nu lastat på hästen och åkt till kliniken utan problem. Då hade inte träningen varit i onödan. Precis som med all träningen man gör med hästen så tränar man även lastning om hästen har problem där.

Och hästen var inte så gammal när Ts köpte den. Sen tycker jag det är tragiskt att se på en 22 åring som "så gammal", speciellt inte om den är frsäch, då kan den ha många år kvar i livet som en frisk ridhäst. Och om jag fattat det rätt så vill Ts fortsätta kunna rida och träna hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad halt häst

Åh vad jag hade önskat att det där funkat på mina. Nu går iofs gammeltanten på (tog sin tid innan jag kom på "grejen") och minstingen är inte klar men hon har i alla fall följt med in efter hjälp av tränare. Nu var det för länge sedan jag lastade men jag hoppas att det går att få henne med sig ändå, om än motvilligt ;)

Ts: skönt att hästen verkar bättre och hoppas att du slipper kliniken men om det faller sig så att du måste dit så är det ju bättre att ta ut distriktare för att ge en liten dos och att ni faktiskt kommer iväg än att ni inte kommer iväg. Som sagt, man kan ju åka i god tid, ska ni in på röntgen drogar de ju ändå. För mig var var det inga konstigheter att få "transportdroger" till min minsting när vi skulle hem från kliniken en gång.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Även en svårhäst går att lasta utan bråk och utan risk för skador om man bara gör på rätt sätt och det var det hon ville ha tips om.-
en svårlastad häst innebär inte en dåre som står på bakbenen och slänger sig...
 
Sv: Svårlastad halt häst

Även en svårhäst går att lasta utan bråk och utan risk för skador om man bara gör på rätt sätt och det var det hon ville ha tips om.-
en svårlastad häst innebär inte en dåre som står på bakbenen och slänger sig...


Har jag skrivit något annat? Skrev i mitt första inlägg att det inte måste bli bråk.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Det är inte för inte som man inom galoppen ofta "tar lite sats" med hästar som är svåra att få in i startboxarna och nästan småtravar fram mot boxarna.
 
Sv: Svårlastad halt häst

Det tråkiga är när hästen inte går på det utan tvärnitar och den som springer med hästen har full fokus framåt när det tar tvärstopp :rofl:

Till TS: Nu har du en vecka på dig att antingen hitta en veterinär som kan komma ut med portabel röntgen eller att lista ut ett smart sätt att lasta.
Bättre att vara förberedd och slippa strul.
Hoppas verkligen att det räcker med vilan :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
830
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 217
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp