Svårt att fatta höger galopp

Sv: Svårt att fatta höger galopp

Du kan prova att lägga hästen på en volt, ställa och forma åt höger, men se till att du verkligen får igenom ställningen. Sedan ger du höger galoppskänkel. Var noga med att inte göra en för liten volt, då orkar hästen inte fatta galopp.

Det är svårare för hästen att fatta rätt galopp om man ställer inåt. :smirk:
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Det är svårare för hästen att fatta rätt galopp om man ställer inåt. :smirk:

Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna.
hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt.

lär den att longeras. bygg en liten rund hage o träna den i.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna.
hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt.

Tack :)
(tio)
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Tack för alla svar.
Jag rider för instruktör 1 gång i veckan och problemet sitter inte hos mig, min instruktör som är van vid att rida in unghingstar mm. kunde inte ens fatta höger galopp med honom!
Förra ägaren hade också problem med att fatta den galoppen med honom så det är inte fel på mig!

Det kanske är något fel på hästen om nu problemet funnits så länge och ingen klarar ut det?

Förresten hur duktig är din instruktör? Är rätt trött på folk som åker runt och har lektioner utan vare sig utbildning eller särskild ridvana, men det kanske din har?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Det kanske är något fel på hästen om nu problemet funnits så länge och ingen klarar ut det?

Förresten hur duktig är din instruktör? Är rätt trött på folk som åker runt och har lektioner utan vare sig utbildning eller särskild ridvana, men det kanske din har?

Hon har ridit sedan hon var barn (är nu ca 30 år) och hon jobbar på ett stuteri.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Nej det är det inte. Det där att "släppa fram bogen" är en skröna.
hästen börjar fattningen med ytter bak- därför försvårar man genom att ställa utåt.

Varför säger Monty Roberts att det är så om det bara är en skröna?

lär den att longeras. bygg en liten rund hage o träna den i.

Jag har provat att longera honom i en rund hage men det fungerade inte.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Nu snor jag tråden :angel:

Min häst har lärt sig att fatta EN galopp genom att förstå mina skänklar (från enbart ord har hon nu förstått vad jag menar). Men...

Hon har visst bara högergalopp när jag rider, vänster är borta :D Jag ställer inåt = höger galopp, jag ställer utåt = högergalopp. Jag gör det jag kan för att hindra henne högergalopp men det fungerar inte! Nåja, kul att hon har en fantastisk förvänd galopp, men det känns löjligt att rida på en unghäst som har en "för" bra balans...

Vad för övningar kan jag göra för att stärka vänstergaloppen? Rakt fram i skogen och hoppas att hon fattar rätt?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Provat att fatta galoppen direkt från skritt? Utan nån trav som kan bli slängtrav emellan? Min häst (visserligen ingen fjording, men ändå) har mycket lättare att fatta galoppen för galoppskänkel om jag rider i skritt, och gärna även i sluta eftersom vikten är placerad på rätt bakben redan då. Vi har haft problem med vänstergaloppen, men efter att veterinär hittat några låsningar som åtgärdats så funkar den numera också. Är hästen kollad så han inte har några låsningar eller spänningar som gör det svårt för honom?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Provat att fatta galoppen direkt från skritt? Utan nån trav som kan bli slängtrav emellan? Min häst (visserligen ingen fjording, men ändå) har mycket lättare att fatta galoppen för galoppskänkel om jag rider i skritt, och gärna även i sluta eftersom vikten är placerad på rätt bakben redan då. Vi har haft problem med vänstergaloppen, men efter att veterinär hittat några låsningar som åtgärdats så funkar den numera också. Är hästen kollad så han inte har några låsningar eller spänningar som gör det svårt för honom?

Jag har provat att fatta ifrån skritt på en volt, han började bara att trava när jag gav galoppskänkel och när jag skulle ta tillbaka honom till skritt så blev han jättesur.
Hur ska jag lära honom att han inte ska börja trava när jag gör galoppfattningen ifrån skritt?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Han blev kollad av vet. i juni.
Vets. kommentar: Måttligt reaktionslöst överben på insidan av skenan v. fram.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Skaffa draghjälp så går det nog.
Låt ngn galoppera ifrån dig en bra bit o fatta.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

:eek: Vissa av er vet nog inte hur det är att rida fjording men men...

:confused:
Nähä, vad i det jag skrev får dig att tro det? Från min synvinkel verkar det brista väldigt mycket i grundläggande dressyrarbete på hästen samt att den kanske behöver kollas upp av equiterapeut, om den nu så ogärna vill fatta höger galopp.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Det spelar ingen roll hur bra balans man rider häster i om den inte vill, man kan tvinga en häst att gå framåt men inte att fatta en specifik galopp.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Jo, men om hæsten inte vill fatta en galopp så ær det något fel på dens balans/utbildning/fysik. Troligen har væl hæsten en låsning eller ngåot, som den gått med en længre tid?
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Det handlar inte om att tvinga den, utan att få den att vilja lära sig.
Använd uppmuntran o beröm, o godis om den är riktigt duktig.

hästar är lättlärda djur:bow:
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Antagligen så är hästen svagare i vänstersidan och får då svårt att skjuta iväg med vänster bak när du fattar galopp.
Att stretcha före ridpass kan hjälpa till att töja och stärka vänsterbenet.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Aja baja.
Man ska bara stretcha VARMA muskler.

sen om man inte vet hur man ska göra, kan man förvärra det.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Idag så red jag på ridbana och efter mycket noggranna fattningar så galopperade han i höger galopp flera gånger!!!!!!!!!!:banana::bump:

Love Vilgot :love:
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 989
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp