Svårt att fatta höger galopp

TeamVM

Trådstartare
Min häst har svårt för att fatta höger galopp, alla tips är välkomna! Fråga om ni behöver veta mer om hästen (jag orkade inte skriva fakta nu:p)
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Första gångerna jag fattade höger galopp på min häst som fått välja galopp själv innan (och han valde alltid vänster) ställde jag åt vänster när jag fattade galoppen, han 'balanserade' då upp sej genom att fatta höger galopp. Vet inte om det är så man 'ska' göra, men du kanske kan prova och se om det funkar. Behövde bara göra det några gånger, han kunde inte galoppskänklarna då utan rusade bara in i galoppen...
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Om din häst fattar fel galopp kan du prova att blockera yttersidan, alltså ställ hästen till vänster, korta traven och gör hästen uppmärksam på fattningen, gör sen en tydlig galoppfattning och behåll vänster sidan "låst". Hästen kommer att tycka att det är väldigt mycket behagligare att fatta höger galopp eftersom den bogen är "fri".

Detta har fungerat på mina unghästar men det finns säkert många andra knep!!

Lycka till!!!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Och här kommer du och förklarar så himla mycket bättre än mej :angel:;)
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Han brukar springa in i galoppen (även vänster) men han är bara 6 år, jag har bara ridit i ca 3 år och jag har bara ägt honom sedan maj och han var en problemhäst för några månader sedan så det är väl bara en vanesak.

Jag brukar få göra så att jag rider lätt i traven och sedan lixom "kastar mig ner" och gör galoppfattningen så att han inte hinner att tänka så mkt.

I höger varv så blir han bockig när man ska fatta galopp och i varje hörn så skentravar han och eller bockar :crazy:
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Om din häst fattar fel galopp kan du prova att blockera yttersidan, alltså ställ hästen till vänster, korta traven och gör hästen uppmärksam på fattningen, gör sen en tydlig galoppfattning och behåll vänster sidan "låst". Hästen kommer att tycka att det är väldigt mycket behagligare att fatta höger galopp eftersom den bogen är "fri".

Detta har fungerat på mina unghästar men det finns säkert många andra knep!!

Lycka till!!!





Detdär lät kanon! Ska testa det på min polle. Han tar verkligen skitfin, kort galopp i vänster varv, men höger funkar inte än.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

De tips du fått gäller unghästar (vid inridning: 3-åringar) och är utmärkta. Din häst är 6 år (?) och bör kunna fatta galopp utan "unghästknep".
Hästen skall lösgöras och ridas i balans så fattar den rätt galopp.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Håller med ovanstående om att hästen ska lösgöras och ridas i balans, dock verkar det som om hästen är relativt oerfaren och även ryttaren. Tar ni ridlektioner? Problemet kan lika gärna sitta hos ryttaren, jag rider en kompis häst ibland som bara vägrar fatta höger galopp med henne, men fattar kort fin höger galopp från skritt med mig. Det finns så mycket som kan vara snett på vägen, det bästa är nog att rida lektion och lära in galoppfattningarna ordentligt från grunden, det blir aldrig bra galopp av att slängtrava in i den. Lycka till!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

har en häst i stallet som har svårt att fatta högergalopp p.g.a en gammal skada men hon tycker det är lättare om man sätter upp ett litet kryss så hon kan hoppa in i galoppen..

Lycka till!;)
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

hade en ponny som hade svårt för höger galopp jag gjorde så att jag la en snäv volttillbaka och fatta galopp där snestecket är om han inte fatta då la jag till spö lite lätt på högerbog. du får tänka dig volttillbaka.

...... /
|
|
|
du kommer härifrån


lycka till
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Tack för alla svar.
Jag rider för instruktör 1 gång i veckan och problemet sitter inte hos mig, min instruktör som är van vid att rida in unghingstar mm. kunde inte ens fatta höger galopp med honom!
Förra ägaren hade också problem med att fatta den galoppen med honom så det är inte fel på mig!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

:eek: Vissa av er vet nog inte hur det är att rida fjording men men...


Håller med ovanstående om att hästen ska lösgöras och ridas i balans, dock verkar det som om hästen är relativt oerfaren och även ryttaren. Tar ni ridlektioner? Problemet kan lika gärna sitta hos ryttaren, jag rider en kompis häst ibland som bara vägrar fatta höger galopp med henne, men fattar kort fin höger galopp från skritt med mig. Det finns så mycket som kan vara snett på vägen, det bästa är nog att rida lektion och lära in galoppfattningarna ordentligt från grunden, det blir aldrig bra galopp av att slängtrava in i den. Lycka till!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Min häst har också haft svårt att fatt höger galopp (han är 8 år). Men jag fick tipset att samla ihop honom i en kort, behaglig samlad trav med lätt ridning. Sen så skulle jag rida lätt på fel sittben och lägga till ytterskänkeln bara. Han tog den hur lätt som helst.
Nu har jag även börjat att korta ihop honom i höger galoppen för att få den mer samlad.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Min häst har också haft svårt att fatt höger galopp (han är 8 år). Men jag fick tipset att samla ihop honom i en kort, behaglig samlad trav med lätt ridning. Sen så skulle jag rida lätt på fel sittben och lägga till ytterskänkeln bara. Han tog den hur lätt som helst.
Nu har jag även börjat att korta ihop honom i höger galoppen för att få den mer samlad.

Ohh, tack! Det måste jag prova!!!
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Fatta innebär att den startar för en hjälp som ryttaren gör, inte att den då springer in i galopp.

lär den kommandot/ ordet vid longering först.
Sen säger du samma på ryggen o gör hjälpen tydligt.
att ställa ditåt eller hitåt är bara att krångla till det.
För en häst som bjuder brukar det vara lättast att fatta från skritt.
Fatta gärna i en kurva, så blir det mer naturligt för den att fatta rätt.
Det är A o O att du är tydlig i dina hjälper o sitter så stilla i övrigt som möjligt.

Sen är det lika viktigt att du berömmer den, men den ska då inte sakta av.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Du kan prova att lägga hästen på en volt, ställa och forma åt höger, men se till att du verkligen får igenom ställningen. Sedan ger du höger galoppskänkel. Var noga med att inte göra en för liten volt, då orkar hästen inte fatta galopp.
 
Sv: Svårt att fatta höger galopp

Fatta innebär att den startar för en hjälp som ryttaren gör, inte att den då springer in i galopp.

lär den kommandot/ ordet vid longering först.
Sen säger du samma på ryggen o gör hjälpen tydligt.
att ställa ditåt eller hitåt är bara att krångla till det.
För en häst som bjuder brukar det vara lättast att fatta från skritt.
Fatta gärna i en kurva, så blir det mer naturligt för den att fatta rätt.
Det är A o O att du är tydlig i dina hjälper o sitter så stilla i övrigt som möjligt.

Sen är det lika viktigt att du berömmer den, men den ska då inte sakta av.

Det går inte att longera honom...
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 989
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 076
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp