Svårt med galoppen

TheHorseLover

Trådstartare
hejsan min Foderhäst kallblod/fullblod måste trava sig upp i galoppen hon förstår galopp skänkeln för när man lägger till den så travar hon snabbare o snabbare o snabbare tills hon är uppe i galopp finns det någon som skulle kunna berätta hur jag kan träna upp hennes muskler så hin klarar av galoppen lättare
 
Den måste tränas upp så att den får styrkan att fatta galopp mer samlat. Svårt att ge råd på hur man ska göra över ett forum så ta hjälp av tränare som kan se er.
 
Det där är många hästar som gör "springer in i galoppen" som min tränare kallar det. Det man kan göra är att inte låta dom springa in i galoppen och öva mycket på det, samt bygga upp muskler i bakbenen osv.
Som @Speedway är tränare en bra väg att gå också. :up:
 
Tränare är jätteviktigt för det kanske är så att hästen aldrig lärt sig att bära en ryttare korrekt? Då blir samlad galopp/galopp på ridbana jättesvårt. Men här kommer lite tips på grejer jag gjort med mina hästar. Som jag ser det handlar det både om balans och styrka (och lite annat):

Lär hästen galoppfattning i longering så att den är van att gå i galopp på kommando. Gör många fattningar (öka dock successivt!), galoppera nåt halvt varv eller så och ge mycket beröm. Själva fattningen stärker bakbenen. Jag accepterar inget annat än galopp direkt (ingen slängtrav). Annars får de göra om.

Lägg in en låg bom i longeringen, ca 30-40 cm och låt hästen trava eller galoppera över. Går det bra kan du ju testa att göra det uppsuttet - trava mot ett litet hinder och låt hästen landa i galopp.

När du rider skritt och trav se till att hästen hittar sin egen balans. Det kan man t.ex. göra genom att skritta väldigt sakta och samlat. När hästen går samlat och avspänt i skritt går man över i trav och behåller det korta samlade tempot tills hästen är avspänd och hittat sin balans. Då kan man låta steget bli lite längre. Obs att jag menar en försiktig samling med sits och lätt hand, funkar det inte med det ska du nog ta hjälp eller göra något annat, hästar är olika!

Slutligen måste hästen vara väl framme för skänkeln för att göra en bra galoppfattning. Övergångar är guld här. En övning som ev kan funka är att gå från halt direkt till trav. Funkar det har du ett bra utgångsläge för att sen fatta galopp från trav.

En samlad galopp kan man ju inte kräva förrän hästen är ganska välutbildad. Alternativt väntar man helt med galoppen tills hästen är så välutbildad att den klarar en samlad galopp direkt, det finns många sätt....

Ridning i terräng och klättring är ju förstås alltid stärkande. Lycka till!
 
Min allra första häst (för "evigheter" sedan) var en varmblodstravare som bara blivit sutten på. Honom fick jag driva på tills han fattade galopp, och i samma ögonblick gav jag honom galoppskänkel. Fort som 17 gick det, men då var jag ung och orädd.
Vet inte om det var rätt metod, men till slut fattade han galopp från skritt. Han var en helt underbar häst som gjorde allt jag bad honom om. Han hade farit illa i livet innan jag köpte honom, så han var nog tacksam för att bli älskad och omskött. Älskade Happy!
 
Min hade svårt för galopp i ridhus när han var yngre (hans problem var att hans stora galopp) det som hjälpte bäst var att skritta i branta backar både uppför och nerför låt inte hästen fuska med att skritta fort.
 
Att hästen springer på in i galoppen är ett tecken på att hon har för lite bak-delsmuskler för att hon ska orka fatta i ett lägre tempo.
Träna väldigt mycket "rumpa" på hästen. Rid mycket backar, hoppa studs, mycket övergångar osv. Försök även att minska farten successivt när du fattar galopp. Springer hon på mycket första gången, så sakta av, och gör om, tills hon gör det i ett något lugnare tempo och nöj dig där för den gången. Tillslut kommer dels, ha bättre muskler, och dels förstå att galoppfattningen ska inte göras i tt högt tempo.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 432
Senast: Gabby_Ossi
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 062
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp