Svårt sitta rak i westernsadel?

malacogott

Trådstartare
jag undrar om det är någon som fått ont i ryggen av att rida i westernsadel då de flesta sluttar så man sitter i uppförsbacke. jag tycker det är svårt att sitta rak i ryggen. någon mer som upplevt samma sak?
 
jag undrar om det är någon som fått ont i ryggen av att rida i westernsadel då de flesta sluttar så man sitter i uppförsbacke. jag tycker det är svårt att sitta rak i ryggen. någon mer som upplevt samma sak?

Har aldrig upplevt det problemet eller att man skulle sitta i uppförsbacke..? Vad är det för sadlar du suttit i?
 
Låter som att sadeln är för smal och därmed hamnar i uppförsbacke på hästryggen om man upplever att man sitter i uppförsbacke. Har aldrig upplevt det i någon av alla w-sadlar jag ridit i genom åren.
 
jag undrar om det är någon som fått ont i ryggen av att rida i westernsadel då de flesta sluttar så man sitter i uppförsbacke. jag tycker det är svårt att sitta rak i ryggen. någon mer som upplevt samma sak?
Det är rätt vanligt, många w- sadlar är till för cutting, reining e.t.c. och har säte som möjliggör att man får extra stöd från cantle (bakvalvet).
Trail (tävlingsgrenen) och pleasuresadlar är två typer av sadlar som gör det enklare för en att sitta i lodrätt sits.
 
Vad har du för sadel? Har inte upplevt det som du beskriver annat än i en som var för stor för mig. Har ridit i de flesta typer av sadlar i övrigt och aldrig hamnat fel förutom möjligen i en ropingsadel men den var också för stor så det kan ha varit det som var problemet då andra ropingsadlar ej påverkat sitsen.
 
jag undrar om det är någon som fått ont i ryggen av att rida i westernsadel då de flesta sluttar så man sitter i uppförsbacke. jag tycker det är svårt att sitta rak i ryggen. någon mer som upplevt samma sak?
Sadeln har for hög Rise (valv) for kvinnor, jag tro en Cutting Saddle som är lite mer plätt sitt skulle känna bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
664
Senast: AraSlei
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 539
Senast: tuaphua
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp