Svart snor?

F

Francess

Min ungponny har som svart snor i näsborrarna, vad beror det på? Inte tjockt som snor dock, utan bara att det kommer lite svart som rinner, men det rinner inte jättemycket. Det är mest bara där. Hur kan det komma sig??? :confused:

Kan man göra något åt det själv? Eller man ska bara torka ur näsborrarna?
 
Står h*n på torv? Torvdamm hamnar lätt i hästens näsa, och om näsan då rinner lite så kommer torven ut tillsammans med rinnet :smirk:
Annars har jag ingen aning...
 
Jord, lera...torv som någon skrev...damm kan även göra så det blir svart....kan vara vad som helst - men farligt tror jag inte det är.
Torka ur näsborrarna, då ser du ju om det kommer mer eller inte.
 
Ingen torv, bara halm. Men både hon o det dräktiga stoet går på lösdrift. Tar bara in vid väldigt otäckt väder eller om det har regnat mycket o de verkar behöva torka upp lite. Ska ta in dem inatt eftersom de har "lovat" -7 och närmast stormvindar. Dräktiga stoet är ju dessutom lite till åren o de verkar uppskatta att få sova inne ibland, ligga i varm gosig halm. De har ju tillgång till utebox (30 kvm) m halm, som de står i när det regnar/blåser men jag har inte sett dem nanna där inne.

Men ok, då är det väl lite jord eller nåt. De gnager ju på det lilla gräs som är kvar, kan kanske fått i sig lite jord? Borde jag kanske ge dem en loppfrö-kur?
 
Det är alldeles säkert jorden som ställer till det, nu gnager de ju i sig det som finns kvar på marken...och det är ju inte mycket :crazy:. Har ni mycket jord och lera i hagen är det inte fel med en loppfrö-kur!
 
Jaha, och varför skulle det nu vara det då? Hur kan du säga en sån sak utan vidare koll?! Och vad finns det mer som tyder på det egentligen???
 
Jag säger inte att det är det,men färgen tyder på att det kan vara det,koagulerat blod.
Är du orolig, så finns det vetrinärer som är utbildade på att ta hand om djur, när inte den egna kunskapen räcker till.
 
Nja, ärligt talat tror ju jag inte att det skulle varit koagulerat blod...och tro mig, det har jag nog med kunskap för att kunna konstatera! Jag VET att blod kan bli svartaktigt när det kommer ur fel ändar.

Och jag är inte speciellt orolig heller, mest nyfiken på om någon visste vad det kunde vara. Och det är inget som har runnit ut heller, mest funnits inne i näsgången och varit lite jordaktigt. Koagulerat blod blir ju rött, eller färgar rött, när man fuktar upp det och så reagerar inte jord...vad jag vet i alla fall. Och i morse var det mer eller mindre borta.

Men du har inte svarat på min (nyfikna) fråga: vad är det som skulle kunna ge en blödning från lungorna då? Och i den väldigt lilla omfattningen att det bara precis skitar ner i näsborrarna?
 
halm är som känt det dammigaste strömedlet en häst kan stå på och det kan mycket väl vara det dammet som fastnat i hästens bihålor och förs ut med vätskorna.. (är bihålorna irriterade av damm rinner det så att bihålorna rensas)

har du inte själv vart med att hålla på med höbalar, halmbalar eller skyfflat havre eller pellets och sedan snytit dig? kolsvart är innehålet i näsan då.. :crazy:
 
Absolut! Men de står ju inte inne varje natt precis...de går på lösdrift. De har ju iofs halm i uteboxen.

Men jag är lite nyfiken på det där med lungblödning som Pelle P nämde...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
232
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 250
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp