Svarta ögon!!

Pernilla_

Trådstartare
Hej, jag behöver lite råd! Det är såhär att en av våra kära katter, en svart 10-årig hankatt har nu sen några dagar tillbaka blivit helt svart i ögonen!!:( Alltså ni vet ibland kan man se nä katternas pupill är jättestor och täcker näästan hela ögat, så ser han ut hela tiden. Har kollat med ljus och man ser att det är lite blå-grått. Vi ska ringa vet på måndag men tills dess vill jag gärna få lite idéer om vad det kan vara!

Säg till om ni vill ha mer info eller dyl, tacksam för svar!:)
 
Sv: Svarta ögon!!

När det gäller ögon bör man alltid undersöka djuret så fort som möjligt! Det kan dels vara mycket smärtsamt för djuret och men kan framför allt snabbt bli så allvarligt att katten riskerar permanenta problem med synen. Du bör låta en veterinär undersöka katten snarast, jag skulle inte vänta tills på måndag.

Drar pupillerna ihop sig om du lyser på ögat? Kniper katten med ögonen eller rinner det tårvätska? Vad är det som är blå-grått?
 
Sv: Svarta ögon!!

Tack för svar! Har kollat igen och misstänker att han har fått något i ögat, fast de ser olika ut! Höger öga ära bara som att pupillen är stor men i vänster är det lite så att det ser ut som gråstarr och så ser det lite blodigt ut, han kanske har fått något i ögat.
 
Sv: Svarta ögon!!

Det är möjligt att katten fått något i ögat, men oavsett orsak behöver katten undersökas och behandlas av veterinär snarast. Försök få en tid direkt i morgon bitti!

Lycka till!
 
Sv: Svarta ögon!!

ja, vi ska få tag på vet imorrn! Tack för råd, hoppas jag får någorlunda ro inatt!
 
Sv: Svarta ögon!!

KL

Det låter oroväckande nog som om linsen har trillat in - eller ut. Då kan det se ut precis som du beskriver.
att den fått det på bägge ögonen är ju ännu mera gravt. Vad jag vet kan det bero på tex en tumör i hjärnan som trycker. Eller ett trauma mot huvudet av ngt slag. du bör ta in katten till veterinär omgående. :(
 
Sv: Svarta ögon!!

hej igen! Vi vet nu med 99% säkerhet att det är gråstarr det handlar om, som har utlösts som följd av något slag el.dyl. han har fått i huvudet. Ringde vet som sa att det var så, och att det tyvärr inte går att bota..
han håller på att anpassa sig till nedsatt syn, tog en fågel senast förra vecka så han ser fortfarande, bara inte lika bra! Märker också att när han är te i solen så krymper det svarta och det är bara stora pupiller(=han ser, eftersom pupillerna krymper för att minska ljusintaget)
 
Sv: Svarta ögon!!

Undrar det samma som Putte men hoppas verkligen att katten fått träffa en veterinär...:(
 
Sv: Svarta ögon!!

gråstarr ser ju ut som en beläggning, inte att hela irisen försvinner.

ta in katten till veterinär! :mad:
 
Sv: Svarta ögon!!

Har hört att man kan operera gråstarr (om det är det) på katt men det är inte jättevanligt.
 
Sv: Svarta ögon!!

Grå starr utlöses oftast inte av slag. Vanligaste orsakerna till grå starr är ålder och diabetes

Hittade denna sida, där du kan läsa lite själv..

http://www.catlife.se/2008/11/17/ogonsjukdomar-hos-katter-gra-starr/

Givetvis måste du ta katten till en veterinär förr ögonlysning för att kunna få en korrekt diagnos och ev. behandling!

Troligtvis är det så att det är något annat problem med kattens ögon är starr. Det du beskriver låter nämligen inte som starr alls tycker jag iom att starr är en gråaktig grumling som under ganska lång tid och relativt långsamt sprider sig över ögat.

images
 
Senast ändrad:
Sv: Svarta ögon!!

hej igen! Vi vet nu med 99% säkerhet att det är gråstarr det handlar om, som har utlösts som följd av något slag el.dyl. han har fått i huvudet. Ringde vet som sa att det var så, och att det tyvärr inte går att bota..
han håller på att anpassa sig till nedsatt syn, tog en fågel senast förra vecka så han ser fortfarande, bara inte lika bra! Märker också att när han är te i solen så krymper det svarta och det är bara stora pupiller(=han ser, eftersom pupillerna krymper för att minska ljusintaget)

Det var det dummaste jag hört. Ta omedelbart katten till veterinär. Inte ett rätt om grå starr. Jag tror att det rör sig om en näthinneavlossning pga ökat blodtryck, sannolikt pga hypertyreos eller njursvikt. Vassego, där har du en diagnos till. En nätdiagnos, väl så god som en telefondiagnos.
 
Sv: Svarta ögon!!

knapp...

Håller med de andra om att en telefondiagnos inte duger! Senaste svaret skrevs den 19e - hur har det gått?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
957
Senast: Keb71
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 182
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp