Bukefalos 28 år!

Svårtränsad häst

Aslan

Trådstartare
Vi fick hem en ny häst som kom med diverse problem. Hon hade hemska låsningar och spänningar i kroppen, tandproblem ect.

Allt är nu återgärdat och hon ska helt smärtfri. Jag har pratat med både tandläkaren och vet om att hon är så extremt svårtränsad och enligt dem båda så är det troligast att hon har ett smärtminne kvar, alternativt att hon vantrivs med bettet.

Jag har ett vanligt tredelat till henne och funderar på vad jag bör ha om jag inte ska ha detta, rakt? Fasta ringar? Tvådelat? Detta är en djungel! Tandläkaren sa att om jag är osäker så kan vi fixa en tid för så denne kan komma ut och hjälpa mig att hitta ett men det fanns som först tider i januari. Detta bett som hon har nu är även det som tandläkaren såg och som enligt denne låg bra och korrekt i munnen på hästen.

Jag har försökt att ge gotte vid bettsling med mera på olika sätt men detta är inget hon bryr sig så mycket om.

Hästen i fråga kör upp huvudet så högt att jag inte når, kommer jag åt att få ner huvudet lite så backar hon, och när det tar emot så reser hon sig.

Tips?
 
Sv: Svårtränsad häst

Du kan inte rda bettlöst en period?

Det kanske hjälper hästen att glömma bort lite av obehaget av bettet?
 
Sv: Svårtränsad häst

Jag har fått restriktioner av vet att jag ska bygga upp muskler från marken först innan jag rider henne så jag tömkör henne. Jag vet inte hur det funkar med det, men de borde ju gå?
 
Sv: Svårtränsad häst

Ah ok, då är ju situationen annorlunda. Har ingen erfarenhet av att tömköra bettlöst

Om du använder ett träns med hakar för bettet så kanske det underlättar själva tränsingsmomentet.

Du knäpper loss bettet på ena sidan innan du trär på tränset, sen lirkar du inte bettet och knäpper fast i haken
 
Sv: Svårtränsad häst

kl
nova-bett är ju mjukt och kanske bra när du väl "fått in" bettet i munnen då det antagligen inte spär på smärtminnet? tömköra på bettlöst fungerar, har läst många osm gjort det här på buke. dock har jag inga erfarenheter av det själv.
hur är hon att sätta på grimman? Är hon likadan där, eller sätter hon på sig grimman "själv?
antar att det nog är bra att aldrig gå så långt att hon reser sig, utan backar hon så stanna upp själv och pausa lite och sen försök på nytt, släppa lite på "trycket" men inte helt antar jag skulel gå om man ger det lång tid. och när hon väl tar bettet ger man beröm och sedan tränsar av?
Kan gissa att du redan tänkt på detta och massor av andra alternativ :) sen är det ju klart individurllt vad som fungerar.. :P
 
Senast ändrad:
Sv: Svårtränsad häst

Sök på Youtube, prevention tv, Three common Young horse habits.
Han visar ett väldigt trevligt sätt att hantera hästar som höjer huvudet stressar.

Jag hade jobbat med att be hästen lugna ner sig, ta ner huvudet och då ge godis. Och inte introducerat bettet förens hästen är lugn och trygg med dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårtränsad häst

Min ena häst har varit svårtränsad -i början tog det en svettig halvtimme innan tränset var på men sen kom jag på hur jag skulle göra och nu tar det sekunder...
Han körde också upp huvudet så man inte nådde, backade eller bara bufflades. Han kunde stoppa in huvudet i tränset men bara puttade och körde runt med huvudet. Man kan inte göra på "vanligt sätt" genom att hålla bettet i ena handen, nackstycket i andra och liksom styra bettet till rätt ställe med handen -helt omöjligt då. Godis funkade inte heller, han tog inte godiset utan stoppade bara in huvudet i tränset och körde runt.
Sättet jag gör på är att jag håller nackstycket i ena handen och andra handen lägger jag på nosryggen. Sedan lyfter jag tränset tills bettet nuddar läpparna -och då gapar han direkt! O_o

En kompis häst som var väldigt hög och kunde bli lite giraff-lik tränsades genom att man lossade bettet i ena sidan, tog på tränset utan bett och sen bettet sist. Då gick det lugnt och fint.
 
Sv: Svårtränsad häst

Vet inte om du testat - men klia henne på manken, och klia sedan långsamt framåt längs mankammen så att hon sänker huvudet. Beröm. Träna in "sänk huvudet"-kommando på det sättet. Sedan kan du ge lämpligt godis såklart, och repetera/repetera/repetera. Tränsa utan att rida. Tränsa innan maten. Tränsa i hagen.

Har den haft ont så har den smärtminnen och väntar sig obehag. Det får man jobba bort bitvis.

Vissa är ju väldigt rädda om öronen också, då är det ofta skitbra att lossa bettet i ena sidan, som mooi skrev.
 
Sv: Svårtränsad häst

Det går utmärkt att tömköra i sidepull eller i grimma. Det har jag gjort på min häst flertalet gånger innan jag började ha bett på henne. Ett tips är dock att testa först på inhägnat område, det kan ta ett litet tag innan hästen förstår signalerna. Men fungerar, det gör det!
 
Sv: Svårtränsad häst

Tömköra med sidepull går alldeles utmärkt. Rida med sidepull eller hackamore går också alldeles utmärkt. Kan du inte strunta i bett en längre tid?
 
Sv: Svårtränsad häst

Tömköra i kapson går också alldeles utmärkt.

Som någon annan skriver- det kan ju även vara öronen hon är rädd om, kanske har man använt sig av att vrida om öronen på henne t ex inför bremsning. Kanske hon inte tycker om när nackstycket trycker bakom öronen på henne? Prova med ett träns med svängt nackstycke och se om det blir bättre.

Vänj henne vid mjuk och vänlig beröring på huvudet. Lär henne att kli bakom öronen kan vara jättemysigt och inte alls farligt!

Smärtminnen kan sitta i länge, så man får ha tålamod.
 
Sv: Svårtränsad häst

Jag skulle börja om med inlärningen av tränsning. Få hästen att förknippa bettet med positiva saker. En häst som har haft ont i munnen och förknippar tränsningen med det skulle jag kanske börja med att lära den bara ha träns på huvudet, utan bett.

Det är otroligt effektivt att klickerträna bort rädslor, så jag hade faktiskt börjat med att klicka in hästen och sedan klicka in några roliga trick, "lek" lite cirkuskonster med hästen lös på ridbanan, oftast går det väldigt snabbt för dem att lära sig. Sedan när hästen förknippar den här träningen med att ni har roligt tillsammans och hen får godis, så börja med tränset. Du kan börja hålla fram det, och klicka-ge godis direkt om hästen exempelvis nosar på tränset. Jobba dig fram till du kan lägga tränset om huvudet på hästen, utan bett. Klicka direkt när hästen har tränset på huvudet och står stilla och lugnt. Till sist kan du, efter att du betingat in en positiv känsla kring själva tränset, börja med detsamma med tränset+bett.

Lägg upp detta på många träningspass, tränsa inte alls med bett under tiden, låt det ta tid. Läs på lite om träning med positiv förstärkning och klickerträning. :) Jag tror att du kan lyckas få hästen att ta bettet i munnen själv tillslut, bara du ändrar på hästens negativa betingning på tränset, till en positiv sådan. :D
 

Liknande trådar

Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
4 030
Senast: Esset
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 102
Ridning Hej! Jag har fått hem en ny häst för ca 2 veckor sedan. 12 år danskt halvblod. Han har stått på bete i sommar och är milt sagt rund och...
Svar
12
· Visningar
4 930
Senast: Linnpan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp