Bukefalos 28 år!

Svårtränsad häst

Ni som skrivit ang min häst,, veterinären kommer igår och skulle först vaccinera han och sen kolla tänderna,, men tyvärr så gick de inte ens vaccinera honom, han stog på bakbenen direkt, så kolla han i munnen kunde vi fetglömma. Så ni som verkar tro att jag är hård mot han ang träns och bett så ni ska veta att jag har en jävligt hård och riktigt envis 2 åring som ska bestämma oavsett över mig...
 
Ni som skrivit ang min häst,, veterinären kommer igår och skulle först vaccinera han och sen kolla tänderna,, men tyvärr så gick de inte ens vaccinera honom, han stog på bakbenen direkt, så kolla han i munnen kunde vi fetglömma. Så ni som verkar tro att jag är hård mot han ang träns och bett så ni ska veta att jag har en jävligt hård och riktigt envis 2 åring som ska bestämma oavsett över mig...

En häst "bestämmer" inte över dig. Den vill eller vill inte gör något, och gör vad den kan för att göra eller undvika att göra detta. Det är inte mer än så.

Jag tror ärligt talat inte hästen förstår vad du förväntar dig av den, och avsett tycker den inte att det är intressant att göra dig till viljes. En rätt tråkig utgångspunkt vid träning av unghästen. Jag vill gärna att unghästen ska finna mig vara det mest intressanta som händer på en dag, det som lyser upp tillvaron och som direkt är att föredra vid andra val.

Oaktat vilket sederar man väl ALLTID en häst innan munkontroll? Hur ska man annars kunna göra en kontroll av hela munnen? Menar du att veterinären inte sederade hästen utan förväntade sig att göra en munhåleundersökning med osederad häst?

I så fall: byt veterinär.
 
Näe de sa
En häst "bestämmer" inte över dig. Den vill eller vill inte gör något, och gör vad den kan för att göra eller undvika att göra detta. Det är inte mer än så.

Jag tror ärligt talat inte hästen förstår vad du förväntar dig av den, och avsett tycker den inte att det är intressant att göra dig till viljes. En rätt tråkig utgångspunkt vid träning av unghästen. Jag vill gärna att unghästen ska finna mig vara det mest intressanta som händer på en dag, det som lyser upp tillvaron och som direkt är att föredra vid andra val.

Oaktat vilket sederar man väl ALLTID en häst innan munkontroll? Hur ska man annars kunna göra en kontroll av hela munnen? Menar du att veterinären inte sederade hästen utan förväntade sig att göra en munhåleundersökning med osederad häst
 
Vad jag skrev så gick inte ens vaccinationen att genomföra pga att hästen stod på bakbenen när veterinären skulle vaccinera han... Så därför va de absolut ingen idé att ens försöka titta han i munnen....
 
Ni som skrivit ang min häst,, veterinären kommer igår och skulle först vaccinera han och sen kolla tänderna,, men tyvärr så gick de inte ens vaccinera honom, han stog på bakbenen direkt, så kolla han i munnen kunde vi fetglömma. Så ni som verkar tro att jag är hård mot han ang träns och bett så ni ska veta att jag har en jävligt hård och riktigt envis 2 åring som ska bestämma oavsett över mig...

Nej din häst vill inte bestämma över dig. Hästar tänker inte så. Det är du som inte har visat hästen någon anledning att lyssna på dig. Det är du som måste skapa förtroendet så att hästen ser det som rimligt att lyssna på dig och lita på dig. Nu är det svårt att göra det på två veckor oavsett men du bör ändra din attityd gentemot hästen för att överhuvudtaget ha någon möjlighet att komma dit.

Diskutera med din veterinär hur ni ska gå tillväga. Veterinärer brukar ha det mest lysande sätten att kunna vaccinera även en stressad/rädd häst. Hästen måste ju kunna vaccineras och måste sederas för att få munnen kollad oavsett så på något sätt måste ni ju lösa det. Ingen häst ska behöva stå ut med att kollas i munnen utan sedering.
 
Vad jag skrev så gick inte ens vaccinationen att genomföra pga att hästen stod på bakbenen när veterinären skulle vaccinera han... Så därför va de absolut ingen idé att ens försöka titta han i munnen....

Men eftersom hästen skulle munhåleundersökas, varför sederades den inte? Är det en klumpig veterinär får man väl börja med att bremsa, snabbt sticka och sedan vänta. Efter det är det ju fritt fram att både kolla tänder och vaccinera.
 
Men @Millansid vilken konstig post ? :confused:
Du uttrycker dig som att du anklagar de som kommit med råd, och beskriver att "inget minsann gick att kolla på hästen" :angel:

Vad menar du? :confused: På vilket sätt gynnar dig det svaret och problemet du har med din häst som beskrivet ? Och ännu mer när den dessutom nu inte gick att kolla i munnen :confused:

Jag förstår helt enkelt inte ditt svar eller vad du vill med svaret ? :(
 
@Lovisaleonora inte alla hästar går att bremsa ffa inte om de dessutom är ohanterade . Många även hanterade hästar funkar inte heller ang brems och veterinärerna väljer bort det .

En passus i sammanhanget då problemen TS illustrerar känns allmänt luddiga så svårt utifrån det att riktigt förstå situationen och vad problemen ev är känner jag ...
 
@Lovisaleonora inte alla hästar går att bremsa ffa inte om de dessutom är ohanterade .
En passus i sammanhanget då problemen TS illustrerar känns allmänt luddiga så svårt utifrån det att riktigt förstå situationen och vad problemen ev är känner jag ...

Ja, för mig hade det inte varit aktuellt att tandkolla i stallet ö h t, men vi har olika tillgång på resurser i form av veterinärer som gör vettiga undersökningar på plats etc.

Själv har jag inte hittat en obremsbar häst hittills, däremot vissa som inte går att nosbremsa.
 
Ja, för mig hade det inte varit aktuellt att tandkolla i stallet ö h t, men vi har olika tillgång på resurser i form av veterinärer som gör vettiga undersökningar på plats etc.

Själv har jag inte hittat en obremsbar häst hittills, däremot vissa som inte går att nosbremsa.

? Ok .
Fattar inte riktigt vad som avses om du kommenterat tidigare utiftån att du själv inte öht tandkollar din häst på hemmaplan :crazy:
Men ok .
Ang typen av bremsning fattar jag nog inte heller om du svarat ang bremsning utiftån att den isåfall är en viss typ av bremsning du avsett som positiv fungerande osv :confused:

Jag träffar många veterinärer både hemmavid och på kliniker som utifrån häst bedömer att den inte är säker att Bremsas utiftån beteende och effekt man vill ha .

Men summa summarum så känns TS redovisning otroligt luddig så våra svar blir ju utifrån det tänker jag ;)
 
Senast ändrad:
Verkar som en väldigt otrygg unghäst som kunna behöva hanteras av en person som lyssnar på hästen och inte anser "den försöker bestämma över mig". dessutom tycker jag det är VÄLDIGT konstigt att man ens fokuserar på tränsning av en sån häst, när den uppenbart har noll förtroende för TS. Kanske börja med generell mark hantering och lära dig att vara en trygg ledare för din häst. Skulle tipsa dig om att få ut en duktig tränare, och börja om med Basics, tyvärr tycker jag utifrån din post inte du verkar ha mycket unghäst erfarenhet, i alla fall inte på ett bra sätt, närmare sådär "hästen skal göra vad jag säger, ANNARS". Jag tycker du tagit an hela detta på fel sätt.
 
Bortsett från rent veterinärmedicinska orsaker - hästen är två. Har aldrig varit tränsad förut. Reser sig och kastar sig när du försöker.

Hästen kommer aldrig någonsin självmant gapa o ta bettet i sin mun. Det är väldigt inkräktande med fingrar i munnen, metall i munnen, remmar över öronen osv.

Du har ägt hästen i två veckor, och har egentligen ingen aning hur pass väl grundhanteringen sitter. Hästen är två år. Du har tid.

Börja om från början o ta hästen genom stegen för grundhantering, flyttningar, ge efter för tryck och acceptans inför det du ber den om. När du har nått rätt nivå kan du kräva att han accepterar ett finger i mungipan eller att du pillar med örat. Då är rätt nivå att tränsa o låta hästen vänja sig vid bettet genom att äta kraftfoder eller liknande kravlöst. Lagom stunder och ofta. Tålamod och mycket jobb.
 
Ni som skrivit ang min häst,, veterinären kommer igår och skulle först vaccinera han och sen kolla tänderna,, men tyvärr så gick de inte ens vaccinera honom, han stog på bakbenen direkt, så kolla han i munnen kunde vi fetglömma. Så ni som verkar tro att jag är hård mot han ang träns och bett så ni ska veta att jag har en jävligt hård och riktigt envis 2 åring som ska bestämma oavsett över mig...
På vilket sätt bestämmer hästen över dej?

Tycker snarare det låter som det är hästen som vill ha något att säga till om vad som händer med den och har starka åsikter om vad den tänker vara med om eller slippa vara med om.
 
Vad jag skrev så gick inte ens vaccinationen att genomföra pga att hästen stod på bakbenen när veterinären skulle vaccinera han... Så därför va de absolut ingen idé att ens försöka titta han i munnen....
Min var också så i början men bara att ta till en enkel brems så fungerar det fint att både vaccinera och sedera. Inte märkvärdigare än så. Konstigt av veterinären att inte föreslå det. ( Kan tillägga att min numera fungerar fint att spruta)

Hästar testar gränser, precis som mot varandra i en folk. Du måste vara flockledare annars kan det bli riktigt farligt till slut. Ta tag i ledarskapsproblematiken nu innan det är för sent!
 
Min var också så i början men bara att ta till en enkel brems så fungerar det fint att både vaccinera och sedera. Inte märkvärdigare än så. Konstigt av veterinären att inte föreslå det. ( Kan tillägga att min numera fungerar fint att spruta)

Hästar testar gränser, precis som mot varandra i en folk. Du måste vara flockledare annars kan det bli riktigt farligt till slut. Ta tag i ledarskapsproblematiken nu innan det är för sent!

Fast ärligt ... påståendet du gör ang brems känns helt absurt för de som varit med mycket och vet hur otroligt varierande i fråga om resultat brems är på häst och hur otillförlitligt det är - ffa gällande att få en häst med problem att i längden bli mer positiv och lugn ang behandling :(:confused:

Tycker ditt "råd" är extremt oinsatt och väldigt dåligt formulerat med den säkerhet du själv påstår att problemet lätt löses utifrån "lösningen" du rekommenderar och är "förvånad" att "lösningen inte föreslås/praktiseras av fler veterinärer" osv .
De flesta veterinärer är oerhört väl insatta ang bremsning och fördelar/nackdelar med denna samt huruvida bremsning som metod öht lämpar sig på många hästar där slutsatsen är Nej - det gör det inte .

Påståendet att "du måste vara flockledare" blir så märkligt som råd /kommentar utöver det att jag inte ens orkar bemöta det mer än denna kommentar ...
 
Senast ändrad:
Min var också så i början men bara att ta till en enkel brems så fungerar det fint att både vaccinera och sedera. Inte märkvärdigare än så. Konstigt av veterinären att inte föreslå det. ( Kan tillägga att min numera fungerar fint att spruta)

Hästar testar gränser, precis som mot varandra i en folk. Du måste vara flockledare annars kan det bli riktigt farligt till slut. Ta tag i ledarskapsproblematiken nu innan det är för sent!
Hittar ingen så kallad ledarskapsproblematik någon stans, här är det ju hästens som säger nej vid hantering/metoder hästen inte vill vara med om.
 
Min var också så i början men bara att ta till en enkel brems så fungerar det fint att både vaccinera och sedera. Inte märkvärdigare än så. Konstigt av veterinären att inte föreslå det. ( Kan tillägga att min numera fungerar fint att spruta)

Hästar testar gränser, precis som mot varandra i en folk. Du måste vara flockledare annars kan det bli riktigt farligt till slut. Ta tag i ledarskapsproblematiken nu innan det är för sent!

Nej hästar testar inte och det handlar inte om något så kallat ledarskap heller. Hästar läser den andra hästen och vet då vad som gäller. De hästar som inte har lärt sig hästspråk (pga att människan har förvägrat hästen att leva på ett sådant sätt som ung att hen fått en chans att lära sig) är de vi ser bråka i tid och otid med andra hästar. En häst som kan hästspråk behöver aldrig gå så långt utan hen vet vad den andra hästen säger och respekterar det. Enda gången hästar slåss är för att försvara sig mot de som hotar flockens överlevnad.

Ingen människa kan någonsin vara en hästs ledare för tack och lov är hästar så smarta att de fattar att en människa inte är en häst. Hästar är fredliga djur, inga maktgalningar. Hästar söker harmoni eftersom harmoni är en viktig del av dess överlevnad och de vill vara med den som strävar åt samma håll. Däremot kan man som människa använda sig av hästens logik. En häst följer och vill vara med den häst som visar sig ge fördelar, som är snäll, tydlig, som inte bråkar och som hittar mat och vatten. Det handlar om ren överlevnad för hästens del, hen tänker inte i form av makt som (vissa) människor gör utan hen vet vad hen bör göra för att ha störst chans till överlevnad och det är att undvika bråk (vilket kan leda till skador, dvs. det hotar dess överlevnad) och att vara med de som hittar till mat och vatten. Ingen häst vill vara med en annan häst som ständigt bråkar. Den hästen går de ifrån. En människa kan således visa att hen är trygg, att hen inte bråkar, att hen ger hästen mat och vatten och att hen är trevlig att vara med och respekterar hästen och dess gränser. Det som blir farligt är när någon kommer in och börjar härja med hästen istället för att lyssna på hästen, respektera hästen och backa när något inte känns bra för hästen. Man får som människa helt enkelt ta på sig att lära hästen det man vill att hen ska kunna och då lära hästen det på ett schysst sätt. Om hästen tycker att det är otäckt att bli tränsad så har man inte förklarat på ett sätt som hästen förstår och man har definitivt inte visat hästen att man är någon att lita på och som hästen då väljer att vara med. Självklart är det lika viktigt att hästen respekterar människans gränser och det gör hen om man bara är tydlig.

En häst som inte ser några fördelar alls med att vara med människor är de hästar som sägs ha "tagit över". De hästarna gör inget annat än försöker överleva. De litar inte på människan och de är inte trygga med människan och försöker då precis som de hade gjort om det hade varit en annan häst som bråkar med dem att gå därifrån. Tvingar vi då in hästen i ett hörn och inte ger hen någon utväg så kommer hästen förr eller senare försvara sig. Visar vi istället hästen att det finns fördelar att vara med oss, att vi visar att hästen är trygg med oss så kommer hästen om vi har tur och det inte har gått för långt förhoppningsvis att vända men det kan ta år att reparera det som någon annan människa har förstört så.

Det är vi människor som har valt att vara med hästen, de har inte valt att vara med oss. I bästa fall väljer hästen att ändå vara med oss om hen ser tillräckligt många fördelar med det och i bästa fall får vi vara hästens vän men någon ledare varken kan eller ska man sträva efter att bli.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: mily
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 397
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Roheryn
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 974
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp