Bukefalos 28 år!

Svensk mat - vilka alternativ finns?

95johsv

Trådstartare
I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas. Underbart! Min fundering handlar om restauranger, hur kan vi påverka där/vilka alternativ finns samt hur hittar man svenska alternativ till viss mat.

Tex, jag äter gärna mozzarella, finns det ens på svensk mjölk? Borde ju gå tycker jag. Ibericogris, älskar salami gjort på det, hittar inget svenskt alternativ. Majsstärkelse, hittar från Österrike, inget svenskt. Jag förstår att tex citroner, oliver osv är svårt men sådant som ändå kan odlas/tillverkas här. Hur gör ni?
 
I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas. Underbart! Min fundering handlar om restauranger, hur kan vi påverka där/vilka alternativ finns samt hur hittar man svenska alternativ till viss mat.

Tex, jag äter gärna mozzarella, finns det ens på svensk mjölk? Borde ju gå tycker jag. Ibericogris, älskar salami gjort på det, hittar inget svenskt alternativ. Majsstärkelse, hittar från Österrike, inget svenskt. Jag förstår att tex citroner, oliver osv är svårt men sådant som ändå kan odlas/tillverkas här. Hur gör ni?

Finns ett svenskt mejeri som gör mozzarella, ängsholmens. Dock är det liten produktion och säljs mest i Uppsala. De gör även burrata och halloumi. Franzens chark i fjärdhundra har också en drös lufttorkade produkter och korv och annat som levereras till Uppsala och Stockholm. Det finns, men ofta småskaligt och lite småknepigt att hitta om man inte känner till producenterna.
 
Något man kan trycka på när det gäller restaurang är ju säsongsanpassat.

Men även tänka på hemma såklart.
Vi är ganska bortskämda med att allt finns året runt idag..

Där jag jobbar tar vi bort gurka, tomat, paprika osv osv på vinterhalvåret. Vilket gästerna inte alls var jättenöjda med till en början 😎

—————
Finns det inte ett svenskt alternativ under säsong får det vara liksom. Alt att man kan unna sej någon gång lite mer som lyx.
 
åke's shark (slakteri?) i Tolvsbo har varlden's basta bacon, skinka och manga andra produkter. Jag vill minnas att de ocksa har salami ... @Trott kanske vet
 
Jag läser på förpackningen vart varorna kommer ifrån. De som inte går att köpa svenskt, köper jag det som jag vet är godast.
Försöker alltid köpa snenskt så långt det går.
Äter ute gör jag väldigt sällan, så den biten blir inte så avgörande för mig, men såklart trevligt om de har svenska råvaror osv. :)
 
För mig är det viktigast att mina mängdvaror är svenska, tex kött, mejeri, de flesta grönsaker/frukt/rotfrukter, spannmål. Och gärna helst närproducerat, väljer det före svenskt ekologiskt.

De varor som sällan finns svenskproducerade tex oliver, vissa konserver, charkuterier (finns det ett svenskt alternativ väljer jag det), oljor osv, väljer jag ur perspektivet att det finns rättvisemärkt, hållbart producerat eller kanske ekologiskt.
Men vissa varor är svårt, och då är det så.
Jag känner personligen att mina andra val kompenserar lite. För det är rackans svårt att hitta ibericoskinka från Sverige, eller olivolja, men det är också produkter jag har svårt att välja bort, även om jag absolut kan om jag verkligen vill.
 
Da jag bor i Oregon har vi det mesta hyfsat lokal producerat ... De mer nordliga skordarna kommer fran Washington state, var granne norrut. Tropiska skordar kommer fran Californien, grannen soder om oss ... och hela sommaren har vi de tropiska skordarna har, var och host har vi nordliga skordar.
Har talar mataffarerna om varifran de locala gronsakerna och frukten kommer, vilken farm som odlat det. Vi far veta om fisken ar vild eller odlad och varifran all vild fisk kommer och vilken stat farskt kott kommer fran.
Aven de lite dyrare restaurangerna talar i regel om varifran vissa ravaror kommer. Om det ar vild fangad lax (och vilken sort i sa fall) om det ar svardfisk fran Georgia eller Florida, om det ar lokal bison eller fran Montana eller Wyoming.
Jag alskar att direkt kunna se var min mat kommer fran ... och det ar bara har pa vastkusten jag sett att det ar sa tydligt var ravarorna kommer fran, men helt klart nagot som borde spridas vidare
 
Jag gör det inte så komplicerat för mig, kött alltid svenskt, mejeriprodukter svenskt i så stor omfattning som möjligt, men väljer hellre att bra producerad fetaost från Grekland och då mer sällan än något halvdant svensk variant. Grönsaker och frukt utifrån året och till största del svenskt, men lyxar till det ibland med frukt exempelvis. Lägger större vikt vid ekologiskt odlat när det kommer från andra länder, svenskt väljer jag allra helst närproducerat och ekologiskt, därefter närproducerat och därefter ekologiskt. ;)
 
I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas. Underbart! Min fundering handlar om restauranger, hur kan vi påverka där/vilka alternativ finns samt hur hittar man svenska alternativ till viss mat.

Tex, jag äter gärna mozzarella, finns det ens på svensk mjölk? Borde ju gå tycker jag. Ibericogris, älskar salami gjort på det, hittar inget svenskt alternativ. Majsstärkelse, hittar från Österrike, inget svenskt. Jag förstår att tex citroner, oliver osv är svårt men sådant som ändå kan odlas/tillverkas här. Hur gör ni?
Vi köper av vår "lokala" slaktare, och köper det han har i princip. Han själv föder upp nöt och lamm, så det blir en hel del sånt, sen är han jägare också, så när han jagat köper vi viltkött. Han slaktar och styckar åt grannen som föder upp gris, och när det finns köper gris helt enkelt.
Grönsaker köper vi också lokalt, mejeriprodukter tycker jag är svårare, vi dricker mycket mjölk hemma, det finns ju mycket svenskt, vi har även en liten gård i närheten som gör ost, men det är ofta det inte finns, och finns det tar det snabbt slut.
 
Hur hittar man lokala aktörer? Jag är med i reko och köper allt kött därigenom. Men det finns ingen bra ölkorv tex utan bara vanlig nöt eller griskorv att grilla osv.
 
I samband med den enorma torka som varit i sommar har många börjat handla svensk mat, REKO-ringar startas, ursprungsland kollas. Underbart! Min fundering handlar om restauranger, hur kan vi påverka där/vilka alternativ finns samt hur hittar man svenska alternativ till viss mat.

Tex, jag äter gärna mozzarella, finns det ens på svensk mjölk? Borde ju gå tycker jag. Ibericogris, älskar salami gjort på det, hittar inget svenskt alternativ. Majsstärkelse, hittar från Österrike, inget svenskt. Jag förstår att tex citroner, oliver osv är svårt men sådant som ändå kan odlas/tillverkas här. Hur gör ni?

Mozzarella kan man faktiskt göra själv utan några jättestora bestyr. Istället för citron kan man ofta använda havtorn. Det är lustigt egentligen att man inte odlar mer havtorn i Sverige.
 

Liknande trådar

Mat Skriver åt en vän, som ska ha en bjudning/försäljning hemma med tema. Personen som håller i försäljningen handlar med ekologiska...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Tender
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp