Bukefalos 28 år!

Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo folk har fått elstöd i år.

EU har godkänt elstöd fram till mars 2024. Så det är upp till varje land att forsätta om man vill. Men troligt vis inte för svensk del då man spår lägre elpriser nästa år.

Det är inget synd om folk. Det blir ju ett nytt jobbskatteavdrag igen. Å andra sidan känns det inte bra då att betala in lite mer skatt så vi kan satsa på välfärden eller bygga ut vindkraften
Vilka är de? Det är snarare högre elpriser som spås efter nyår, januari och februari brukar vara årets kallaste månader och Danmark ökar sin export till GB nästa år då en ny kabel tas i drift.
 
Vilka är de? Det är snarare högre elpriser som spås efter nyår, januari och februari brukar vara årets kallaste månader och Danmark ökar sin export till GB nästa år då en ny kabel tas i drift.
Europas gaslager är fyllda vilket motverkar höjningar i Norden eftersom elhandelsmarknaden hänger ihop.
 
Lite märkligt dock när resultatet är skattehöjningar när de går till val att de ska sänka skatterna. Det är ju inte välfärden de lägger pengarna på utan de dra in på vård och omsorg. O_o
Men du har ju inte röstat på högern så då kan du väl inte sitta och klaga eller förlita dej på vad högern lovade inför valet.
 
Ja men du skriver ju om vänstern som om den vore oskyldig. Det svenska tillståndet ska väl i högsta grad kopplas till vänstern eftersom det är dom som har framkallat detta.

Men nu är det allmänt vedertaget iaf med det nya ordet
Kan du beskriva hur det gick till? En liten historisk återblick i nutidshistoria ungefär 20 år bakåt eller så?

En tidsaxel vore intressant att se.

När har vem gjort vad, och vilka effekter hade det?
 
Tyvärr så tror jag att enligt statistiska centralbyrån så såg man fler moderater än sossar som ändrat parti till SD.
Hur lång tidsperiod talar vi då? För jag är ganska säker på att jag läst det i samband med valet som varit nu, men att strömmen från tex. s till sd varit mer påtaglig förut. Sedan är det kanske inte så konstigt att sd blivit mer attraktivt för moderater, i och med att näringslivet haft mer med dem att göra och sd i sin tur gjort mer som de vill.
 
SD föddes till stor del ur gråssosarna, särskilt i Skåne som kände sig svikna av regeringen och samhället i takt med att jobben på, bl.a varven försvann. De började som vänster populister som förlorat jobb och ställning. Vad man glömmer bort är att LO alltid varit migrantfientliga eftersom de sett migranter som några som 'tar' deras jobb. Ffa lågutbildade män som varit de stora förlorarna i det nya globala samhället. Något de inte var vana vid eftersom de som svensketniska, hetero män var vana att vara högst uppe.

De blandades sedan med ny-nazister och fascister som spelade på samma invandrarhat och rädsla. På den tiden så ville de ha tillbaka det gamla 'rena' folkhemmet där staten tog hand om dig från vagga till grav och du hade ett jobb att gå till och status. Idag har SD, eftersom vänstern vägrat att samarbeta med dem öht gått till Tidö och högern. Så sent som just innan valet, och även efter, så har Jimmie varit öppen med att han vill ha ett samarbete med S.

Som belöning för att de hjälpte högern till makten har de förvandlats till det högerpopulistiska parti de är idag. Som i utbyte mot att högern apar efter deras populism går i M ledband med privatiseringar och nedmonteringen av socialförsäkringssystemet. Vad som är ironiskt är att det är SD kärnväljare som är de stora förlorarna eftersom de tillhör en demografi som bäst behöver socialförsäkringar.

I förra valet var SD ute på valturné. Jimmie besökte en liten ort som just förlorat sin, kommunala, vårdcentral. Han talade sig där varm för att kommunen svikit dem och att SD skulle se till att det kom en ny, privat, vårdcentral. Han fick deras röster. En ny VC öppnade däremot inte eftersom det inte fanns ett privat vårdbolag som öppnade en VC som skulle gå med förlust. Vilket var anledningen till att kommunen beslutat att lägga ner den.
 
Funderat på något under lång tid, som tangentiellt rör politik, tror jag.

Förr i tiden, när "vi" bodde i byar, där alla kände alla, så fanns där möjligheten att veta vem som var pålitlig och vem som inte var det. Idag i stora samhällen, där man kanske inte ens har full koll på vilka som är ens grannar, och där det är lätt att röra sig, är det svårare att ha koll på folk. När man känner alla, är det lättare att gå till föräldrarna till någon unge som haft sattyg för sig, och be dem ta ungen i örat (bildligt talat), jämfört med nu, när man inte har någon aning om vad ungen heter, har föräldrar, eller om hen ens bor i samma stad.

Det kan absolut vara skönt att kunna vara "anonym" i en stad, särskilt om man på något sätt inte passar in i mallen, men samtidigt är det ju även ett stort problem på andra sätt. Hur kan vi få ett samhälle som både har koll på omgivningen (de positiva delarna), men utan att vara utstötande av de som inte till fullo passar in i mallen?

Och på liknande sätt har makten flyttat längre bort, kanske inte i alla fall fysiskt, men mer mentalt. I mindre samhällen kände man, eller åtminstone kände man till de som styrde, idag känns det som ovanligt att man råkar på makthavare överhuvudtaget. I viss mån antar jag det är på grund av maktförskjutningar, beslut fattas längre bort från oss trälar och det finns inte fullt ut möjlighet att förklara saker för var och en. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att saker var bättre förr, de var bara annorlunda. Men jag tror ändå att en del av problematiken vi ser i samhället idag beror på att vi har blivit för apatiska, inte kanske av eget val, utan för att om vi skulle försöka ha koll på vår omgivning skulle vi bli utbrända direkt.

Läs det här en gång till nu, men mer välvilliga glasögon, och försök förstå vad jag vill ha fram, och inte vad du tror jag menar.
 
Funderat på något under lång tid, som tangentiellt rör politik, tror jag.

Förr i tiden, när "vi" bodde i byar, där alla kände alla, så fanns där möjligheten att veta vem som var pålitlig och vem som inte var det. Idag i stora samhällen, där man kanske inte ens har full koll på vilka som är ens grannar, och där det är lätt att röra sig, är det svårare att ha koll på folk. När man känner alla, är det lättare att gå till föräldrarna till någon unge som haft sattyg för sig, och be dem ta ungen i örat (bildligt talat), jämfört med nu, när man inte har någon aning om vad ungen heter, har föräldrar, eller om hen ens bor i samma stad.

Det kan absolut vara skönt att kunna vara "anonym" i en stad, särskilt om man på något sätt inte passar in i mallen, men samtidigt är det ju även ett stort problem på andra sätt. Hur kan vi få ett samhälle som både har koll på omgivningen (de positiva delarna), men utan att vara utstötande av de som inte till fullo passar in i mallen?

Och på liknande sätt har makten flyttat längre bort, kanske inte i alla fall fysiskt, men mer mentalt. I mindre samhällen kände man, eller åtminstone kände man till de som styrde, idag känns det som ovanligt att man råkar på makthavare överhuvudtaget. I viss mån antar jag det är på grund av maktförskjutningar, beslut fattas längre bort från oss trälar och det finns inte fullt ut möjlighet att förklara saker för var och en. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att saker var bättre förr, de var bara annorlunda. Men jag tror ändå att en del av problematiken vi ser i samhället idag beror på att vi har blivit för apatiska, inte kanske av eget val, utan för att om vi skulle försöka ha koll på vår omgivning skulle vi bli utbrända direkt.

Läs det här en gång till nu, men mer välvilliga glasögon, och försök förstå vad jag vill ha fram, och inte vad du tror jag menar.
Fast jag tänker att samtidigt har makten kommit oss närmare än någonsin med politiker bara ett mejl bort och interaktioner på sätt som inte fanns möjlighet till förr. Jag känner inte den där apatin riktigt som nån skillnad, jag ser så mycket engagemang hela tiden för olika saker människor vill förändra och stötta.

Men jag håller med om att de senaste 150 åren har inneburit extrema samhällsförändringar.

Sen tycker jag att du kan ta ungen i örat helt på egen hand och inte gå via föräldrar som ombud. Alltså inte i bokstavlig mening förstås. Ungar i ålder för sattyg är tillräckligt gamla för att ta emot reaktioner från andra medmänniskor.
 
Senast ändrad:
Fast jag tänker att samtidigt har makten kommit oss närmare än någonsin med politiker bara ett mejl bort och interaktioner på sätt som inte fanns möjlighet till förr. Jag känner inte den där apatin riktigt som nån skillnad, jag ser så mycket engagemang hela tiden för olika saker människor vill förändra och stötta.

Men jag håller med om att de senaste 150 åren har inneburit extrema samhällsförändringar.

Sen tycker jag att du kan ta ungen i örat helt på egen hand och inte gå via föräldrar som ombud. Alltså inte i bokstavlig mening förstås. Ungar i ålder för sattyg är tillräckligt gamla för att ta emot reaktioner från andra medmänniskor.
Men interaktioner via mejl eller sociala media är inte alls lika bra, du vet inte om mottagaren läst och/eller förstått. Sedan är ju problemet med digitala kommunikationskanaler att det är alldeles för lätt att skapa "stormar", spelar ingen roll om det är för något positivt eller negativt, det är de fåtalet högljudda som hörs.

Jag menar, jag kan inte argumentera för mina åsikter, eller ens göra mina åsikter tydliga, så inget av det jag tycker kommer någonsin få någon påverkan, och jag tror inte jag är ensam om det. Självklart kan det ju vara så att det bara är jag som är fullständigt missanpassad och tror att världen är så som jag upplever den med mina glasögon. Men jag satt i styrelsen till brf:en jag bor i, och under de åren var det nästan omöjligt att få folk att vilja ställa upp och sitta i styrelsen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 998
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 336
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp