Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
:crazy: Ja

Jamen trösten är ju att så gjorde ju ALLA partier -inte bara S var skitnödiga. Det sorgliga är att politikerna räknade liksom inte med att folket tänkte, kände och upplevde sin vardag själva, och att det till syven och sist ÄR det folket som avgör. Jag kände själv att de etablerade partierna var så otroligt fega när det kom till de frågor SD drev. I och med decemberöverenskommelsen så var det på något sätt kulmen i feghet och dumhet från de etablerade partierna att tro att det är en god ide att kringgå folkviljan.

Jag håller med dig. Ett par månader bort var jag helt öppen för att kunna lägga min röst på S...om det skulle visa sig att dom behöver röster ihop med C för att kunna få makt utan MP i nästa val. Efter 7 oktober blev det helt uteslutet för mig. S är så beroende av väljare som sympatiserar med Hamas, att dom ännu en gång inte vågar ta bladet från munnen känns mycket illavarslande.
Decemberöverenskommelsen var en absolut överlägsen väg att gå jämfört med alternativen, just för att se till att folkviljan skulle respekteras. Med över 50% som hade SD som mest ogillade parti och strax därefter V. Nu har det tyvärr ändrats gällande SD och voilà, så genomsyras också den förda politiken av rasism, populism och konservatism. Precis som värsta farhågorna som presenterades när decemberöverenskommelsen gjordes.
 
Jomen visst...gör du det!! Sen kan du vänta dig att ungen du tagit i örat samlar ihop sina brorsor och antingen misshandlar dig eller dina ungar.
Det är ett stort problem om vi går runt och är ryktes-presumtions-rädda för våra medmänniskor. Jag väljer att inte vara rädd så länge det inte finns konkret anledning att vara det, men det är förstås ett privilegierat perspektiv som inte alla kan ta på samma sätt.
 
:) Nä vem kunde ana att S var ena riktigt stora smygrasister!!! Men syret i den berömda garderoben tog till slut.....slut! Och nu när dörren väl öppnas så fullkomligt väller det ut av illaluktande, pysande dofter. Många år har de stått och trängts i den där garderoben utan dusch och toapapper. Ja fy vad det luktar. Nu gäller det att komma först till duschen och tvätta av sig all smygrasism och låtsas som man aldrig stått i någon garderob........:D
Alltså, jag tycker att S kommit med ganska avhumaniserande förslag i flera år, så jag är inte förvånad på det sättet. Jag är dock förvånad över att man inte tagit tillfället i akt att resonera sig fram till något vettigare. Visst, de vill tydligen vinna röster som de förlorat. Men samtidigt verkar de inte göra speciellt mycket för att få kvar tex. kvinnliga röster. Och vi har ju alla sett hur det gått för partier som apar efter SD, de äts upp av dem.
 
:crazy: Ja

Jamen trösten är ju att så gjorde ju ALLA partier -inte bara S var skitnödiga. Det sorgliga är att politikerna räknade liksom inte med att folket tänkte, kände och upplevde sin vardag själva, och att det till syven och sist ÄR det folket som avgör. Jag kände själv att de etablerade partierna var så otroligt fega när det kom till de frågor SD drev. I och med decemberöverenskommelsen så var det på något sätt kulmen i feghet och dumhet från de etablerade partierna att tro att det är en god ide att kringgå folkviljan.

Jag håller med dig. Ett par månader bort var jag helt öppen för att kunna lägga min röst på S...om det skulle visa sig att dom behöver röster ihop med C för att kunna få makt utan MP i nästa val. Efter 7 oktober blev det helt uteslutet för mig. S är så beroende av väljare som sympatiserar med Hamas, att dom ännu en gång inte vågar ta bladet från munnen känns mycket illavarslande.
Är att försöka hålla sig på gränsen till något som inte övergår i ren rasism feghet?

Och alltså, hur har S inte tagit bladet från munnen om Hamas? Menar du allt med El-Haj, eller räknar du in mer nutida kritik av Israels krigsföring som börjar lika etnisk rensning/folkmord? Inte för att S som parti talat så mycket om det senare.
 
Decemberöverenskommelsen var en absolut överlägsen väg att gå jämfört med alternativen, just för att se till att folkviljan skulle respekteras.
Och du är nöjd med utvecklingen? DÖ bidrog till att stärka SD...........
Nu har det tyvärr ändrats gällande SD och voilà, så genomsyras också den förda politiken av rasism, populism och konservatism. Precis som värsta farhågorna som presenterades när decemberöverenskommelsen gjordes.
Men nu är ju även S med på nuvarande regerings linje. S vill ju även få det att verka som att DOM hela tiden varit emot den generösa invandringspolitiken som Sverige fört de senaste 30åren? Så när decemberöverenskommelsen slöts var det ju inte för att hålla SD utanför....det var det enda sättet för S att få behålla makten.
 
Och du är nöjd med utvecklingen? DÖ bidrog till att stärka SD...........

Men nu är ju även S med på nuvarande regerings linje. S vill ju även få det att verka som att DOM hela tiden varit emot den generösa invandringspolitiken som Sverige fört de senaste 30åren? Så när decemberöverenskommelsen slöts var det ju inte för att hålla SD utanför....det var det enda sättet för S att få behålla makten.
Om en politik utan rasism och extremkonservatism - stärker SD - så är det ju 100 resor bättre än en politik med de elementen ändå. Så ja, jag är nöjd med decemberöverenskommelsen som utgång för det dödläge som rådde, som hade kunnat sluta med att vi redan fyra år tidigare slagit in på de banorna. Varje år utan rasism och backande in i framtiden är guld värt för vårt samhälle.

Att S infört kommissioner med historierevisionism för att locka SD-väljare är mycket sorgligt och jag hoppas att det straffar sig hårt i valet 2026. Dessutom tycker jag det är extremt märkligt i ett läge där man har medvind i opinionen, att plötsligt inte längre stå upp för de svenska värderingar som vi byggt under så lång tid.
 
Är att försöka hålla sig på gränsen till något som inte övergår i ren rasism feghet?
Jag förstår inte ditt frågetecken tyvärr. Kan du utveckla den här meningen.

Och alltså, hur har S inte tagit bladet från munnen om Hamas? Menar du allt med El-Haj,
Nej dom har ju till slut gjort sig av med den snubben. Jag tar tillbaka mitt påstående med att S inte tagit bladet från munnen. Jag får invänta framtiden, som får utvisa om S varit tillräckligt t y d l i g a mot sin väljarbas om var S anser om Hamas och de Svenskar som stödjer och hyllar Hamas.
 
Ja, är man feg om man inte skyller allt på invandrare? 🤷‍♀️ för det låter som att det är vad du syftar på.
Tyvärr blir det ännu mer invecklat av ditt svar. Vad jag vet finns det inget svenskt parti som skyller något på invandr a r e. Det man däremot beskyller och kritiserar hårt -är den förda integration & migrations politiken som lett fram till vårt Sverige idag.
I ditt inlägg 1909 (vilket jag svarade på) skriver du: men att landa i att pga. rådande "tabu" så ville S inte tala klarspråk om invandrare i relation med "det nya våldet" förut. Så svarade jag att det var ju inte bara S som var skitnödiga och inte vågade tala klarspråk (kring förd politik som ju alla varit med och beslutat om) alla andra vågade ju inte heller, och det hela kulminerade i DÖ och med förhoppning att på så sätt hålla SD utanför och kunna sitta lugnt kvar i båten med orörd migration och integrations politik.
Och ja -jag förstår inte heller hur S tycker att det nu helt plötsligt INTE längre är varken tabu eller rasistiskt att tex diskutera volym. Alltså vilket storskaligt hyckleri.
 
Bra inlägg om Socialdemokraternas senaste totala omsvängning som är på gång. Det är verkligen inte vad Sverige behöver i dessa tider.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a...ocialdemokraterna-till-ett-konservativt-parti

Jag tycker att det är helt orimligt att de slår in på samma väg, de vill så gärna vinna tillbaka SD-väljarna att de inte alls bryr sig om de väljare de har och som dessutom tillkommit när moderaterna gick ihop med SD. Det känns som L, att man kanske ska vara rädd om de väljare man har istället för att jaga efter de som uppenbart vill något annat.
 
Jag tycker att det är helt orimligt att de slår in på samma väg, de vill så gärna vinna tillbaka SD-väljarna att de inte alls bryr sig om de väljare de har och som dessutom tillkommit när moderaterna gick ihop med SD. Det känns som L, att man kanske ska vara rädd om de väljare man har istället för att jaga efter de som uppenbart vill något annat.
Ett sätt att vinna tillbaka SD-väljare, utan att gå och bli konservativa populister, vore att ta fasta på att SD faktiskt lovat en del till arbetare och utförsäkrade som de inte hållit, eftersom att de absolut blivit mer borgerliga än vad de säger sig vara.
 
Ett sätt att vinna tillbaka SD-väljare, utan att gå och bli konservativa populister, vore att ta fasta på att SD faktiskt lovat en del till arbetare och utförsäkrade som de inte hållit, eftersom att de absolut blivit mer borgerliga än vad de säger sig vara.

Ja men exakt! Det är en supermöjlighet ju! Istället tänker de att de ska slåss med typ alla andra partier om samma väljare.
 
Jag tycker att det är helt orimligt att de slår in på samma väg, de vill så gärna vinna tillbaka SD-väljarna att de inte alls bryr sig om de väljare de har och som dessutom tillkommit när moderaterna gick ihop med SD. Det känns som L, att man kanske ska vara rädd om de väljare man har istället för att jaga efter de som uppenbart vill något annat.
Verkligen. Listan över partier som finns kvar för mig (feministisk fd liberal väljare) att rösta på börjar bli extremt kort.
 
Ja, som det är nu blir jag mer och mer vänster för varje år vilket jag inte trodde för några år sedan.

Jag blir också mer och mer vänster i gällande politisk kontext trots att jag inte rör mig nästan alls. Fortfarande feministisk fd liberal väljare också. Men det är som att de som tidigare stod till vänster om mig, har eller är på väg att pipa iväg ur sikte på högersidan snabbt och koncist, som om ideologi bara är något som ska nämnas i partiprogrammet utan att ha några större konsekvenser för politik man framför och ställer upp på att stödja.
 
Jag blir också mer och mer vänster i gällande politisk kontext trots att jag inte rör mig nästan alls. Fortfarande feministisk fd liberal väljare också. Men det är som att de som tidigare stod till vänster om mig, har eller är på väg att pipa iväg ur sikte på högersidan snabbt och koncist, som om ideologi bara är något som ska nämnas i partiprogrammet utan att ha några större konsekvenser för politik man framför och ställer upp på att stödja.
Det politiska landskapet har sannerligen flyttats högerut. Jag själv har absolut blivit mer vänster, utöver att det politiska landskapet förändrats. Jag skulle väl beskriva mig som vänsterliberal, även om det inte riktigt fungerar i den partipolitiska praktiken. Vilket innebär att även om jag röstade på vänsterpartiet senast, så dras jag till tex. centerpartiet när de uppvisar en ryggrad gällande mänskliga rättigheter på olika vis, även om jag inte håller med om fördelningspolitiken. Det är ju faktiskt frågor där centern, vänstern och mp (och egentligen l innan de sålde sin själ) har mer gemensamt än med tex. socialdemokraterna. Oavsett om andra frågor inte alls går ihop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 951
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 814
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 244
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp