Bukefalos 28 år!

Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men snälla Liran titta hur det ser ut i delar av Syd Amerika där kvinnor som fått missfall låses in i decennier för att de kanske möjligen gjort abort, detta pga kristen extremism. USA är på god väg att vandra samma väg.
Alltså jag gillar inte islam men det beror på att det är en enligt mig hemsk religion tillsammans med sina systerreligioner kristendom och judendom. De är födda ur samma patriarkala, missogyna, inskränkta kultur och de lever alla tre upp till det till dags dato. Jag kommer ALDRIG förstå "kristnas" korståg mot islam då deras egen religion är precis lika vidrig när man börjar läsa texterna och ja texterna används av alla tre religionerna till att utföra illdåd både idag och historiskt.
Men snälla Shaggy den protestantiska svenska kyrkan finns väl bara som en och annan sjömanskyrka i Sydamerika? Och har knappast låst in några kvinnor som fått missfall? Den kyrka du ska anklaga för de missgärningarna är den katolska kyrkan från vilken den svenska skiljde sig för mer än ett halvt årtusende sedan.

Jag är vansinnigt tacksam över att ha fötts i ett protestantiskt land. Tycker inte du också att det är skönt att du har sluppit gifta dig med någon av dina kusiner, och att dina föräldrar troligen inte var nära släkt, (och JA, jag vet att kusinäktenskap är vanliga även hos ortodoxa kristna i Mellanöstern, inte bara hos muslimer).

Vi i Sverige kan tacka den katolska kyrkan (för den processen inleddes redan långt före Martin Luther föddes), för att de bröt upp klanväldet i stora delar av Europa. Därför tycker jag att det är ohederligt av dig att dra alla tre världsreligioner över samma kam, och kalla dem lika vidriga, för det finns stora skillnader.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Funderat på något under lång tid, som tangentiellt rör politik, tror jag.

Förr i tiden, när "vi" bodde i byar, där alla kände alla, så fanns där möjligheten att veta vem som var pålitlig och vem som inte var det. Idag i stora samhällen, där man kanske inte ens har full koll på vilka som är ens grannar, och där det är lätt att röra sig, är det svårare att ha koll på folk. När man känner alla, är det lättare att gå till föräldrarna till någon unge som haft sattyg för sig, och be dem ta ungen i örat (bildligt talat), jämfört med nu, när man inte har någon aning om vad ungen heter, har föräldrar, eller om hen ens bor i samma stad.

Det kan absolut vara skönt att kunna vara "anonym" i en stad, särskilt om man på något sätt inte passar in i mallen, men samtidigt är det ju även ett stort problem på andra sätt. Hur kan vi få ett samhälle som både har koll på omgivningen (de positiva delarna), men utan att vara utstötande av de som inte till fullo passar in i mallen?

Och på liknande sätt har makten flyttat längre bort, kanske inte i alla fall fysiskt, men mer mentalt. I mindre samhällen kände man, eller åtminstone kände man till de som styrde, idag känns det som ovanligt att man råkar på makthavare överhuvudtaget. I viss mån antar jag det är på grund av maktförskjutningar, beslut fattas längre bort från oss trälar och det finns inte fullt ut möjlighet att förklara saker för var och en. Sedan tror jag inte för ett ögonblick att saker var bättre förr, de var bara annorlunda. Men jag tror ändå att en del av problematiken vi ser i samhället idag beror på att vi har blivit för apatiska, inte kanske av eget val, utan för att om vi skulle försöka ha koll på vår omgivning skulle vi bli utbrända direkt.

Läs det här en gång till nu, men mer välvilliga glasögon, och försök förstå vad jag vill ha fram, och inte vad du tror jag menar.

Jag tänker att du är inne på graden av tillit, och jag håller i så fall med dig om att den nog har minskat, åtminstone riskerar att minska. Tillit mellan människor och till samhällsinstitutionerna är en nödvändighet för att ett samhälle ska fungera på det öppna och demokratiska sätt vi önskar. Så om den minskar alltför mycket så blir det problem.

Men jag vill mena att det inte är de styrande som är ensamt ansvariga för det glapp som många medborgare säger sig uppleva. Min bild är att det lika mycket är vi medborgare som inte vill lägga vår tid och energi på att träffa de folkvalda och prata med varandra, och framförallt inte vänta in den demokratiska processen. Partierna har jättesvårt på många håll att få in intresserade, och finns det inte ett gäng att välja bland så blir det ju inte heller de skarpaste personerna som får posterna. Och kommer det inte folk till mötena, så får de ju prata med bara varandra...

Ja, samma problem som många brf:er står inför. De flesta förväntar sig att allt ska fungera, och att "någon annan" ska fixa det...

Och vem vill jobba inom offentlig sektor idag, så utskälld man blir då? När lärare hängs ut som inkompetenta i den lokala facebook-gruppen och "förväntas tåla att ifrågasättas i en demokrati"...
 
Jag tänker att du är inne på graden av tillit, och jag håller i så fall med dig om att den nog har minskat, åtminstone riskerar att minska. Tillit mellan människor och till samhällsinstitutionerna är en nödvändighet för att ett samhälle ska fungera på det öppna och demokratiska sätt vi önskar. Så om den minskar alltför mycket så blir det problem.

Men jag vill mena att det inte är de styrande som är ensamt ansvariga för det glapp som många medborgare säger sig uppleva. Min bild är att det lika mycket är vi medborgare som inte vill lägga vår tid och energi på att träffa de folkvalda och prata med varandra, och framförallt inte vänta in den demokratiska processen. Partierna har jättesvårt på många håll att få in intresserade, och finns det inte ett gäng att välja bland så blir det ju inte heller de skarpaste personerna som får posterna. Och kommer det inte folk till mötena, så får de ju prata med bara varandra...

Ja, samma problem som många brf:er står inför. De flesta förväntar sig att allt ska fungera, och att "någon annan" ska fixa det...

Och vem vill jobba inom offentlig sektor idag, så utskälld man blir då? När lärare hängs ut som inkompetenta i den lokala facebook-gruppen och "förväntas tåla att ifrågasättas i en demokrati"...
Tillit, så som du beskriver den kan nog vara en del, men jag funderar på om det även i viss mån kan vara hänsyn. Vi har uppfostrats till att bara ta hänsyn till oss själva (något överdrivet, och självklart gäller inte det alla), men det har inte riktigt funnits behov av att ta hänsyn till andra, vi har det tillräckligt bra för att överleva på egen hand (överleva betyder inte att man har det bra, det betyder just överleva).

Jag tror inte att det egentligen är makthavarna som är orsaken, utan det är nog ett problem hos oss alla. Vem har ork att engagera sig i ett parti, när det mest bara är otack man får som lön för mödan. Vi är bra på att kräva vår rätt, men sämre på att inse att för att vi ska få ha våra rättigheter, så behöver vi även hjälpa till.

Men även, för att ta mig som exempel: Jag skulle vilja engagera mig, men det finns flera problem (som jag ser det). Dels så orkar jag inte, jobb och umgås med särbo är vad jag orkar med, och inte ens det är mer än hålla nästippen över ytan. Dels är jag en följare; jag kan överhuvudtaget inte diskutera, särskilt inte verbalt. Det går halvbra här, där jag kan ta en halvtimme eller så att försöka formulera mig, andas lite och försöka få fram vad jag menar. Dels så när det kommer till just politik har jag ingen aning om vilket parti som skulle passa mig minst dåligt.

Finns mycket mer jag skulle vilja säga, men nu har det tagit drygt en halvtimme att få ihop de här få orden, så det får räcka.

Tror det bitvis är upprepning av ditt svar, med andra ord, men det är inte menat att försöka förklara för dig, utan snarare hur min hjärna fungerar (tror jag).
 
Men snälla Shaggy den protestantiska svenska kyrkan finns väl bara som en och annan sjömanskyrka i Sydamerika? Och har knappast låst in några kvinnor som fått missfall? Den kyrka du ska anklaga för de missgärningarna är den katolska kyrkan från vilken den svenska skiljde sig för mer än ett halvt årtusende sedan.

Jag är vansinnigt tacksam över att ha fötts i ett protestantiskt land. Tycker inte du också att det är skönt att du har sluppit gifta dig med någon av dina kusiner, och att dina föräldrar troligen inte var nära släkt, (och JA, jag vet att kusinäktenskap är vanliga även hos ortodoxa kristna i Mellanöstern, inte bara hos muslimer).

Vi i Sverige kan tacka den katolska kyrkan (för den processen inleddes redan långt före Martin Luther föddes), för att de bröt upp klanväldet i stora delar av Europa. Därför tycker jag att det är ohederligt av dig att dra alla tre världsreligioner över samma kam, och kalla dem lika vidriga, för det finns stora skillnader.
Det är knappt 500 år sedan reformationen 1527 i Sverige och enda anledningen var för att Gustav Vasa skulle kunna plundra kyrkorna på ägodelar. När klostren stängdes i Sverige blev det ren missär eftersom det var där fattiga och ofrälse kunde få vård och hjälp, där kunde du få utbildning om du inte var adel och klostren förde även jordbruket framåt. Kusinäktenskap är och var fortfarande vanligt i Europa, se bara på kungahusen! Det är ju först nu som inaveln minskar genom ingiften. Förr var det mycket vanligt att bli bortgift även i Sverige för att gods och ägodelar inte skulle hamna "fel".
 
Men snälla Shaggy den protestantiska svenska kyrkan finns väl bara som en och annan sjömanskyrka i Sydamerika? Och har knappast låst in några kvinnor som fått missfall? Den kyrka du ska anklaga för de missgärningarna är den katolska kyrkan från vilken den svenska skiljde sig för mer än ett halvt årtusende sedan.

Jag är vansinnigt tacksam över att ha fötts i ett protestantiskt land. Tycker inte du också att det är skönt att du har sluppit gifta dig med någon av dina kusiner, och att dina föräldrar troligen inte var nära släkt, (och JA, jag vet att kusinäktenskap är vanliga även hos ortodoxa kristna i Mellanöstern, inte bara hos muslimer).

Vi i Sverige kan tacka den katolska kyrkan (för den processen inleddes redan långt före Martin Luther föddes), för att de bröt upp klanväldet i stora delar av Europa. Därför tycker jag att det är ohederligt av dig att dra alla tre världsreligioner över samma kam, och kalla dem lika vidriga, för det finns stora skillnader.
Känns lite oklart om du argumenterar för att försvara svenska kyrkan, eller om du bara vill sprida islamofobi?
 
Det är knappt 500 år sedan reformationen 1527 i Sverige och enda anledningen var för att Gustav Vasa skulle kunna plundra kyrkorna på ägodelar. När klostren stängdes i Sverige blev det ren missär eftersom det var där fattiga och ofrälse kunde få vård och hjälp, där kunde du få utbildning om du inte var adel och klostren förde även jordbruket framåt. Kusinäktenskap är och var fortfarande vanligt i Europa, se bara på kungahusen! Det är ju först nu som inaveln minskar genom ingiften. Förr var det mycket vanligt att bli bortgift även i Sverige för att gods och ägodelar inte skulle hamna "fel".
För övrigt så skedde häxprocesserna i Sverige efter reformationen, dvs efter att Sverige blev protestantiskt. Över 300 kvinnor miste livet, först 1779 togs trolldomsparagrafen bort ur lagboken.

Så ja, jag håller med @Shaggy att alla tre religionerna är lika vidriga.
 
Är väldigt intressant att kärnkraften alltid ”underhålls” osv när det blir kallt ute. Elpriserna rusar. Men ingen verkar bry sig längre? Det bara är så nu? Men det klart, de måste ju få in pengar nu när de skattesänkt dieseln med 4 öre.
Min konspirationsteori.
Vad menar du med "underhålls"? Revisionerna är under sommarhalvåret.
 
Har någon av er andra noterat socialdemokraternas senaste genidrag?

Alltså deras samhällsanalyser som ska leds till nya riktningar är en sådan besvikelse. Ja visst, det med 6 timmars arbetsdag var vettigt, men att landa i att pga. rådande "tabu" så ville S inte tala klarspråk om invandrare i relation med "det nya våldet" förut, men att man borde göra det nu är ju bara att anpassa sig till SDs retorik. Samma med analysen om klimatarbetet, där landar S också i någon populistisk smörja. Och nu är tom. feminism ett problem??? Det kommer för fan aldrig vara möjligt att rösa på S igen om de ska förfalla så. https://omni.se/s-var-feminism-har-gjort-det-svart-att-na-unga-man/a/kEk3a9
 
Har någon av er andra noterat socialdemokraternas senaste genidrag?

Alltså deras samhällsanalyser som ska leds till nya riktningar är en sådan besvikelse. Ja visst, det med 6 timmars arbetsdag var vettigt, men att landa i att pga. rådande "tabu" så ville S inte tala klarspråk om invandrare i relation med "det nya våldet" förut, men att man borde göra det nu är ju bara att anpassa sig till SDs retorik. Samma med analysen om klimatarbetet, där landar S också i någon populistisk smörja. Och nu är tom. feminism ett problem??? Det kommer för fan aldrig vara möjligt att rösa på S igen om de ska förfalla så. https://omni.se/s-var-feminism-har-gjort-det-svart-att-na-unga-man/a/kEk3a9
Alltså, någonstans önskar jag att partier hade ideologier de tror på, istället för att försöka anpassa politiken till vad de tror ger flest röster.
 
Har någon av er andra noterat socialdemokraternas senaste genidrag?

Alltså deras samhällsanalyser som ska leds till nya riktningar är en sådan besvikelse. Ja visst, det med 6 timmars arbetsdag var vettigt, men att landa i att pga. rådande "tabu" så ville S inte tala klarspråk om invandrare i relation med "det nya våldet" förut, men att man borde göra det nu är ju bara att anpassa sig till SDs retorik. Samma med analysen om klimatarbetet, där landar S också i någon populistisk smörja. Och nu är tom. feminism ett problem??? Det kommer för fan aldrig vara möjligt att rösa på S igen om de ska förfalla så. https://omni.se/s-var-feminism-har-gjort-det-svart-att-na-unga-man/a/kEk3a9

Men herregud så sorgligt. Snart finns inga partier kvar att rösta på.
 
Men herregud så sorgligt. Snart finns inga partier kvar att rösta på.
Egentligen har de ju haft världens chans att komma ifrån hela "vi var minsann först" som de tenderat att slänga ur sig apropå några av de grövsta förslagen i valrörelsen. Det här är väl egentligen ett gammalt fenomen, men antar att många "sanna" sossar får lov att rösta på vänsterpartiet. Om inte annat i Europaparlament-valet under våren, där jag gissar att deras toppkandidat (Jonas Sjöstedt) kommer locka röster, för han var ändå den mest populära partiledaren innan han klev av.
 
Sen tycker jag att du kan ta ungen i örat helt på egen hand och inte gå via föräldrar som ombud. Alltså inte i bokstavlig mening förstås. Ungar i ålder för sattyg är tillräckligt gamla för att ta emot reaktioner från andra medmänniskor.
Jomen visst...gör du det!! Sen kan du vänta dig att ungen du tagit i örat samlar ihop sina brorsor och antingen misshandlar dig eller dina ungar.
 
Har någon av er andra noterat socialdemokraternas senaste genidrag?
:crazy: Ja
Alltså deras samhällsanalyser som ska leds till nya riktningar är en sådan besvikelse. Ja visst, det med 6 timmars arbetsdag var vettigt, men att landa i att pga. rådande "tabu" så ville S inte tala klarspråk om invandrare i relation med "det nya våldet" förut, men att man borde göra det nu är ju bara att anpassa sig till SDs retorik.
Jamen trösten är ju att så gjorde ju ALLA partier -inte bara S var skitnödiga. Det sorgliga är att politikerna räknade liksom inte med att folket tänkte, kände och upplevde sin vardag själva, och att det till syven och sist ÄR det folket som avgör. Jag kände själv att de etablerade partierna var så otroligt fega när det kom till de frågor SD drev. I och med decemberöverenskommelsen så var det på något sätt kulmen i feghet och dumhet från de etablerade partierna att tro att det är en god ide att kringgå folkviljan.
Det kommer för fan aldrig vara möjligt att rösa på S igen om de ska förfalla så. https://omni.se/s-var-feminism-har-gjort-det-svart-att-na-unga-man/a/kEk3a9
Jag håller med dig. Ett par månader bort var jag helt öppen för att kunna lägga min röst på S...om det skulle visa sig att dom behöver röster ihop med C för att kunna få makt utan MP i nästa val. Efter 7 oktober blev det helt uteslutet för mig. S är så beroende av väljare som sympatiserar med Hamas, att dom ännu en gång inte vågar ta bladet från munnen känns mycket illavarslande.
 
Håller med. Visst, klart man behöver anpassa sig efter samhällsutvecklingen till viss del, men det finns ju gränser...

Det otäcka är att ett av de mest ideologiskt konsekventa partierna just nu är SD med sin tydliga rasism och konservatism. Och de andra jamsar med som lallande idioter.

Men herregud så sorgligt. Snart finns inga partier kvar att rösta på.
:) Nä vem kunde ana att S var ena riktigt stora smygrasister!!! Men syret i den berömda garderoben tog till slut.....slut! Och nu när dörren väl öppnas så fullkomligt väller det ut av illaluktande, pysande dofter. Många år har de stått och trängts i den där garderoben utan dusch och toapapper. Ja fy vad det luktar. Nu gäller det att komma först till duschen och tvätta av sig all smygrasism och låtsas som man aldrig stått i någon garderob........:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 013
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 954
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 386
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp