Bukefalos 28 år!

svensk tv för alla!!

Emil kan jag utan och innan :D men hur var det nu med doppet? Det smakar inte gott :yuck:

Kör på blöta istället.
Det är tradition hos oss. Istället för vörtlimpa använder du hårt tunnbröd och doppar i grytan. En stor smörklick på och mums!

Fast maken protesterar, och svägerskan ... och alla andra som inte vuxit upp med det.
 
I Sverige firar vi överlag inte den judiska påsken utan den kristna, men den har nog för de allra flesta övergått till choklad och äggätande :d
 
Jag saknar en hel massa information.

TS berättar att hen är frivillig i skolmiljö (högstadiet?) men inget om vilka hen besöker hemma? Vilka kategorier av människor är det? Bakgrund, utbildning, socal status. Varför besöka just dem? Är det för att just de behöver hjälp? Då är ju urvalet redan från början att de ska ha svårt med skolämnena.

Det går att komma hem till infödda svenskar i socialt utsatta områden och hitta utbildningsförakt (!) och bristande framtidstro också. Sällan har det med ursprung att göra.

Hela trådstarten andas enligt min mening förakt för människor och bristande insikter.
 
Men för att vara allvarig, vi låter just nu 10 procent av Sveriges befolkning bli gamla utan att de vet vad Sverige är, Allemansrätt, fika, varför vi har systembolaget- många av de nyanlända dricker inte ens alkohol,, måga andra traditioner som vi har- varför och för vem! Det bygger ju på att vi all vill göra rätt för oss- betala skatt så vi har för at försörja de grupper som inte arbetar...

Du har skrivit en hel del stolligheter, men menar du verkligen att det är ett problem att folk INTE dricker alkohol? Du som förespråkar att man bör veta varför vi har systembolaget och allt...
 
Jag har inte läst hela tråden men kan konstatera att även om Ts kanske utrycker sig klumpigt och konstigt finns det en poäng i det hon skriver.

Det finns många medelålders kvinnor (invandrare) som inte ens kan ett ord svenska - dessa kvinnor har levt i Sverige sedan 80talet.

De lever instängda i sina hem och får bara umgås med andra i samma situation, denna kulturen är inte något jag vill stödja. Min tro är att det är framförallt i dessa familjer vi har problem med sk. Hedersvåld. Kvinnan är underordnad mannen och han bestämmer vad hon ska och får göra.

Hade vi klarat av att integrera dessa familjer bättre så vill jag tro att vi åtminstone hade kunnat påverka barnen i dessa familjer i större utsträckning.

Ett led i integrationen är att lära sig språket och ta del av våran kultur. Astrid Lindgren får man nog säga tillhör en bit av våran kultur, även om sagorna är omoderna idag så finns det nog inte en svensk unge som inte hört någon av Astrids sagor.

Barnsagor brukar oftast ha ett lättare språk och är därmed lättare att hänga med i om man har svårt för språket. Så det finns en poäng med att börja med svensk barnfilm.
 
[
Nu får du väl ge dig! Du får genast frånsäga dig ditt medborgarskap! Fira jul och påsk är jävligt viktigt! Köpa hem en massa mat där man får kasta hälften och köpa presenter åt sina nära för att öka på konsumtionen.

Förslagsvis "Astrid Lindgrens samlade verk", säkert är det lika illa ställt med svenskheten i hela den förtappade släkten. Och så fram med kokboken och baka matzabröd till hela familjen, så att de kan fira en riktigt traditionell kristen påsk. Eller om det var judisk. Nåja, traditionell i alla fall, det är det viktiga!
 
Jag har inte läst hela tråden men kan konstatera att även om Ts kanske utrycker sig klumpigt och konstigt finns det en poäng i det hon skriver.

Det finns många medelålders kvinnor (invandrare) som inte ens kan ett ord svenska - dessa kvinnor har levt i Sverige sedan 80talet.

De lever instängda i sina hem och får bara umgås med andra i samma situation, denna kulturen är inte något jag vill stödja. Min tro är att det är framförallt i dessa familjer vi har problem med sk. Hedersvåld. Kvinnan är underordnad mannen och han bestämmer vad hon ska och får göra.
Exakt.

Tänk alla dessa finska invandrarkvinnor som var hemmafruar.
Tragiskt nog så blev deras finska sämre och sämre med åren. tills slut var det ofta så att man behövde kunna både finska och svenska för att fullt ut förstå dem.

Deras situation hade föga med hedersvåld att göra. Även om det var mannen som var "herre i huset".
Numera är de flesta gångna ur tiden. Men de fanns. Tro mig. Jag har känt en hel drös av dem.

Min slutsats är att vi inte ska skylla på det som i dagsläget är aktuellt. Samma situation har funnits hos invandrade i generationer. Det har föga med deras utsprung att göra. Mer med social situation och normer.
 
Tänk alla dessa finska invandrarkvinnor som var hemmafruar.
Tragiskt nog så blev deras finska sämre och sämre med åren. tills slut var det ofta så att man behövde kunna både finska och svenska för att fullt ut förstå dem.

Deras situation hade föga med hedersvåld att göra. Även om det var mannen som var "herre i huset".
Numera är de flesta gångna ur tiden. Men de fanns. Tro mig. Jag har känt en hel drös av dem.

Min slutsats är att vi inte ska skylla på det som i dagsläget är aktuellt. Samma situation har funnits hos invandrade i generationer. Det har föga med deras utsprung att göra. Mer med social situation och normer.

Har du något stöd, en källhänvisning, för det påståendet eller är det baserat på "jag kände en hel drös av dem"?
 
Har du något stöd, en källhänvisning, för det påståendet eller är det baserat på "jag kände en hel drös av dem"?
Nej, jag orkar inte leta reda på källhänvisning. Det är baserat på uppväxt i en finsk familj i en bruksort med gott om dito invandrare. Källor finns säkert om man orkar leta reda på äldre forskning.

Detta har varit diskuterat i media också. Fast det väl rätt många år sedan. De där familjerna kom på 50-talet. Deras barn börjar bli pensionärer nu.

varför tvivlar du på detta?
 
Ett bra sätt att få igång integrationsprocesser är att visa intresse för de människor man träffar, vad de gör och hur de ser på världen. Utifrån en sådan diskussion kan man sedan skapa ett ömsesidigt intresse och kunskap om varandras kultur.

Att nästan visa direkt förakt som TS för människors liv och leverne, är dels kontraproduktivt och dels inte så begåvat. Assimilering, dvs total anpassning till gammalt, är inte sättet att föra Sverige framåt.
 
Vilken både otäck och märklig tråd.
Den visar på massor av fördomar och okunnighet.

För att kommentera ämnet:
I Tunisien så lärde presidenten http://sv.wikipedia.org/wiki/Habib_Bourguiba landets invånare att både läsa och räkna med hjälp av TV.
Han såg till att alla fick en TV så att de kunde ta del av utbildning på ett effektivt och billigt sätt.
Som förebild hade han SVT med UR.
 
Nej, jag orkar inte leta reda på källhänvisning. Det är baserat på uppväxt i en finsk familj i en bruksort med gott om dito invandrare. Källor finns säkert om man orkar leta reda på äldre forskning.

Detta har varit diskuterat i media också. Fast det väl rätt många år sedan. De där familjerna kom på 50-talet. Deras barn börjar bli pensionärer nu.

varför tvivlar du på detta?

Jag tycker att hela ditt resonemang haltar.
På 50-talet var många kvinnor, oavsett nationalitet, hemmafruar i Sverige.
Det var ingen större skillnad mellan "Berit" och "Sirpa".

Jag tycker att ni tar så oerhört lättvindigt på vissa kvinnors situation.
Att jämföra arbetskraftsinvandrande finska kvinnor på 50-talet med dagens - företrädesvis- asylinvandrande afrikanska kvinnor och deras Mellanöstern-systrar är både okunnigt, naivt men framförallt beklämmande.

Många av dessa kvinnor behöver vår hjälp för att bli fria ifrån patriarkala och religiösa bojor.
Du/ni väljer, enligt mig, att blunda i er strävan efter antirasistisk godhet och fjättrar dom än hårdare.

Språk och kultur är nyckeln till ett nytt liv i ett främmande land.
Många av kvinnorna känner sig svikna av hyckleriet

Tro mig, jag känner en hel drös av dom.
 
Jag tycker att hela ditt resonemang haltar.
På 50-talet var många kvinnor, oavsett nationalitet, hemmafruar i Sverige.
Det var ingen större skillnad mellan "Berit" och "Sirpa".

Jag tycker att ni tar så oerhört lättvindigt på vissa kvinnors situation.
Att jämföra arbetskraftsinvandrande finska kvinnor på 50-talet med dagens - företrädesvis- asylinvandrande afrikanska kvinnor och deras Mellanöstern-systrar är både okunnigt, naivt men framförallt beklämmande.

Många av dessa kvinnor behöver vår hjälp för att bli fria ifrån patriarkala och religiösa bojor.
Du/ni väljer, enligt mig, att blunda i er strävan efter antirasistisk godhet och fjättrar dom än hårdare.

Språk och kultur är nyckeln till ett nytt liv i ett främmande land.
Många av kvinnorna känner sig svikna av hyckleriet

Tro mig, jag känner en hel drös av dom.

Och nyckeln till språk och kultur utgörs inte av påtvingad Assimilering genom stigmatiserande utan genom ömsesidigt intresse, respekt och diskussion, där man inte utgår från att ena parten sitter med överlägsna facit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp