Svenska akademin?

Jag vet inte hur mycket könsaspekt det är på det hela. Det var två kvinnor och tre män som lämnade. Danius lämnade som deal för att Frostenson skulle lämna och sedan lämnade Espmark, Englund och Östergren pga att Danius "tvingades" lämna.

Nja, riktigt så tror jag inte att det gick till. Espmark, Englund och Östergren valde att lämna innan mötet som hade till följd att Danius och Frostenson lämnade. Delvis på grund av missnöjet med omröstningen där majoriteten ville att Frostenson skulle stanna, men även som du antyder, på grund av ett bristande stöd för Danius som ständig sekreterare. Och det bristande stödet handlar ju även om att hon startade den interna utredningen på eget initiativ osv. och konflikter huruvida de skulle göra en polisanmälan. Sedan minns jag inte riktigt på rak arm vilka som faktiskt lämnat in en ansökan att få lämna sin stol, efter att kungen gjort det möjligt, eller som bara valt att inte delta i arbetet.

Normalt sett är jag inte typen som väljer att se det mesta ur ett genusperspektiv, men i fallet Svenska Akademien så måste jag ändå tillstå att det finns en äckligt gubbig kultur. Jag tror kanske inte att hela konflikten skulle sett annorlunda ut om Danuis varit en man, och jag tycker att det är rätt att Frostenson lämnar. Däremot så tycker jag att förtroende för Horace är fullkomligt förbrukat, och att det måste göras något åt hela fenomenet att dessa gubbar håller varandra om ryggen.
 
Jag vet inte hur mycket könsaspekt det är på det hela. Det var två kvinnor och tre män som lämnade. Danius lämnade som deal för att Frostenson skulle lämna och sedan lämnade Espmark, Englund och Östergren pga att Danius "tvingades" lämna.
Fast det är ju skillnad på att gå frivilligt, mot de andras vilja, och att tvingas ut på de andras uttryckliga önskan.
 
Just delägandet är ju rätt viktigt, iofs, eftersom det är ett uttryckligt brott mot jävsreglerna.

Hon hade väl också på Peter Englunds direkta fråga (när han var sekreterare) aggressivt försvarat maken, med bestämdhet intygat att det inte fanns någon sanning i anklagelserna, och att hon om någon, i egenskap av partner, kunde bedöma hur trovärdiga de var.

Det är möjligt att Horace har gjort samma sak, men det har inte rapporterats iaf.

Det där med parislägenheten var ju också hennes bord, inte Horace.
Sen är ju Horace ett kapitel för sig, framförallt hur han uttalat sig i media sen han skiljde sig, och hur han agerat sedan skandalen började, men det är kanske ett separat ärende. Jag tippar att han kommer sitta kvar tills han trillar av pinn. Det bästa man kan hoppas på är väl minskat inflytande, men det verkar ju inte luta ditåt i nuläget.
Ja. Jag ifrågasätter inte att Frostenson har begått alla de där felen. Och att hon begår dem under - givetvis - det att hon är gift med och står under sin mans inflytande gör inte att hon inte är jävig.

Jag fattar varför hon måste gå. Vad jag inte fattar - eller inte skulle ha fattat om jag trodde att världen är rimlig - är tex varför Horace får vara kvar.

Att Frostenson förnekar sin mans svinighet, är väl helt självklart. Oavsett hur det i övrigt går till dem emellan.
 
”Gentleman” i den specifika betydelse som Horace och Arnault lagt i begreppet, då. Horace tyckte ju att unga män borde ta A till förebild och hänga med honom för att lära sig hur man är en gentleman och ”tar för sig av livets goda”. :wtf:

Som anekdot så har jag en kompis som brukade hänga på Café Opera för sådär tjugo år sen, inte i samma kretsar som det här gänget, men de gick på samma ställe. Han var känd som Jean-Kladd redan då, nån man som ung kvinna gjorde bäst i att hålla sig utom räckhåll från. Gentleman och förebild, var det...
 
Nja, riktigt så tror jag inte att det gick till. Espmark, Englund och Östergren valde att lämna innan mötet som hade till följd att Danius och Frostenson lämnade. Delvis på grund av missnöjet med omröstningen där majoriteten ville att Frostenson skulle stanna, men även som du antyder, på grund av ett bristande stöd för Danius som ständig sekreterare. Och det bristande stödet handlar ju även om att hon startade den interna utredningen på eget initiativ osv. och konflikter huruvida de skulle göra en polisanmälan. Sedan minns jag inte riktigt på rak arm vilka som faktiskt lämnat in en ansökan att få lämna sin stol, efter att kungen gjort det möjligt, eller som bara valt att inte delta i arbetet.

Normalt sett är jag inte typen som väljer att se det mesta ur ett genusperspektiv, men i fallet Svenska Akademien så måste jag ändå tillstå att det finns en äckligt gubbig kultur. Jag tror kanske inte att hela konflikten skulle sett annorlunda ut om Danuis varit en man, och jag tycker att det är rätt att Frostenson lämnar. Däremot så tycker jag att förtroende för Horace är fullkomligt förbrukat, och att det måste göras något åt hela fenomenet att dessa gubbar håller varandra om ryggen.
Det är mycket gubbande och Engdahl skulle de gott kunna göra sig av med men bara för att Frostenson och Danius är kvinnor så betyder det inte att det är DÄRFÖR det blev som det blev.
 
”Gentleman” i den specifika betydelse som Horace och Arnault lagt i begreppet, då. Horace tyckte ju att unga män borde ta A till förebild och hänga med honom för att lära sig hur man är en gentleman och ”tar för sig av livets goda”. :wtf:

Som anekdot så har jag en kompis som brukade hänga på Café Opera för sådär tjugo år sen, inte i samma kretsar som det här gänget, men de gick på samma ställe. Han var känd som Jean-Kladd redan då, nån man som ung kvinna gjorde bäst i att hålla sig utom räckhåll från. Gentleman och förebild, var det...

Jag vet en del om detta klientel och deras festligheter, lite mer än jag vill veta :cautious::cautious::cautious:
 
Det är mycket gubbande och Engdahl skulle de gott kunna göra sig av med men bara för att Frostenson och Danius är kvinnor så betyder det inte att det är DÄRFÖR det blev som det blev.

Det var ju ungefär det jag skrev :p Däremot så har ju stor del av allt bakomliggande mögel med könsfrågor att göra.
 
Ja. Jag ifrågasätter inte att Frostenson har begått alla de där felen. Och att hon begår dem under - givetvis - det att hon är gift med och står under sin mans inflytande gör inte att hon inte är jävig.

Jag fattar varför hon måste gå. Vad jag inte fattar - eller inte skulle ha fattat om jag trodde att världen är rimlig - är tex varför Horace får vara kvar.

Att Frostenson förnekar sin mans svinighet, är väl helt självklart. Oavsett hur det i övrigt går till dem emellan.
Fast det är väl inte någonting man vet, att Horace läckt pristagare till Arnault eller att han har ägt delar av klubben? Så det är ju inte samma sak? (Frostenson måste ju ha antingen varit alldeles för opåläst eller ljugit fullt medvetet om sitt klubbägarskap tex.)

Grundtanken är väl att läckorna stoppas igen om Frostenson lämnar? Men att hon aldrig skulle sluta läcka? Och att Arnault aldrig skulle sluta dra fördelar av kunskapen. (det utreds ju av spelbolag) Även om jag också tycker att Horace borde gå, det är ju han som beundrar Arnaults leverne. Så har väl ingen så långt antytt att han ägnat sig åt sexuella trakasserier eller svartlöner? Han kanske har hotat någon, eller gett någon pris som inte borde få, men inte heller det verkar någon ha anklagat honom för så långt? Till skillnad från Arnault som tydligen påverkat vem som fått stipendier och priser.

Det är inte heller han som har hotat krossa någon Japansk poet. Det är Per Wästberg och Göran Malmqvist (jisses) https://www.aftonbladet.se/nyheter/article15884447.ab

Så så långt verkar han bara vara en hemskt dålig människa, med trist omdöme och usla värderingar. Han verkar inte faktiskt ha gjort någonting. Vilket väl är ett problem iofs eftersom han hade kunnat göra någonting åt Arnault för länge sedan.

Arnault var tydligen så välkänd som en rucklare att trots att Akademin nominerade honom till ett pris hos kungen så utreddes det inte ens om han borde få det. Eftersom de inte tyckte att kungen kunde ge pris åt personer med det beteendet.

Jag får nästan vibbar av att det snarare är så att de gentlemannamässigt försvarat Frostenson in i väggen mot Danius varpå de till slut fick ge sig och Frostenson tillfälligt drar sig tillbaka, men snart kommer åter. Dvs enkelt kvinnooffer -Danius, inte dubbelt.
 
Senast ändrad:
Måste bara tillföra att Ebba Witt-Brattström och Björn Wiman varit en fröjd att lyssna på mitt i misären.
Jag har varit med partner hemma hos en av de där stofilerna, jäkla gubbslem.


Sen att det blotta faktum att Witt-Brattström som jag alltid gillat var gift med Horace Engdal övergår mitt förstånd är en parentes i sammanhanget.
 
Vad gulligt Horace fortsatt uttrycka sig i P1 nu, lyckades verkligen med att sträcka ut handen till de ledamöter som lämnat. Märks sannerligen att det är han "hetaste önskan" att de ska komma tillbaka. Sen är det ju intressant att grabbar som han och kulturprofilen aldrig pratar sex sinsemellan och att det poängteras att det inte är olagligt att uppvakta kvinnor - det är rentav ofta uppskattat! Att han kallar forskarupproret för hjärnsläpp är ju också förtjusande.
 
Vad gulligt Horace fortsatt uttrycka sig i P1 nu, lyckades verkligen med att sträcka ut handen till de ledamöter som lämnat. Märks sannerligen att det är han "hetaste önskan" att de ska komma tillbaka. Sen är det ju intressant att grabbar som han och kulturprofilen aldrig pratar sex sinsemellan och att det poängteras att det inte är olagligt att uppvakta kvinnor - det är rentav ofta uppskattat! Att han kallar forskarupproret för hjärnsläpp är ju också förtjusande.
Ja, han jobbar verkligen hårt på sin charmoffensiv! Om det till äventyrs var så att det finns nån som bor under en sten och fortfarande inte övertygats om att Horace verkligen är Den Siste Grisen.
 
Är det någon som varit på detta forum ? Kan någon berätta vad det var för ställe lite mer förstahandsuppgifter?
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Hedinn
·
Samhälle Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 692
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska hästar syns i startfältet för årets världscupfinal i hoppning som går av stapeln nästa vecka, men bara en av dem rids av...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp