Bukefalos 28 år!

Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Heheh nä de sant.. de är en stor häst i liten format=)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

1. Om du har ett sto du är kanonnöjd med, hon är precis som du vill ha henne, skulle du tveka att ta föl på henne även om hon inte är bedömd?

2. Du har en hingst som är kanon, precis så som du vill ha honom men han går in pga att han inte har den önskvärda exteriören, men det är inga veterinära fel. Du älskar hästen just som han är. Skulle du inte ta föl efter honom om du gavs möjlighet?

3. Om det är en mycket lovande unghingst men inte hög blup, men han rör sig excellent och har verkligen toppexteriör och är allt du drömt om. Tyvärr skadar han sig och blir därefter inte ridbar. Visst skulle du vulja ha en avkomma efter honom då?

Jag skulle betäcka med ett obedömt sto som var mitt eget och som jag kände till väl, både + och -.
Däremot skulle jag inte betäcka efter ej godkänd hingst just för att den hamnar i bilagan. Jag vill ha hästar som kan användas till allt, bilagehästarna blir begränsade.

Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar. Att vänja en häst vid att bli riden är något helt annat än att utbilda den. Alltför många hästar avtrubbas istället för att utbildas. En avtrubbad häst får också ett svagt gångartsregister.

Jag tycker redan nu att det är lite av ett problem med alla unghästar som ska ridas in och folk inte har kunskap själva och vill lämna bort för inridning.
Många av dessa är tyvärr av typen "trädgårdsuppfödning" och i mångt både odrägliga och farliga att hålla på med.
Jag rider gärna in hästar men då ska det vara sunda individer som fått växa upp i flock och blivit rätt fostrade.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

varför de??.. man har ju fortfarande en islandshäst..

Jag har en reggad och kommer inte tävla vare sig tölt eller andra islänska ridgrenar..
Måste man tävla islandshäst grenar för att få ha en islandshäst??

Många är ju inte intresserade av att tävla...
utan ser träning åka iväg på kurser och sånt är mkt roligare

Men blir det verkligen roligare tror du? Tror du att man får mer för pengarna då?
Hur kan du veta att du inte kommer att vilja prova på att tävla?
Det finns raser som är bättre lämpade om man vill rida hopp och dressyr.
Dessutom om det måste vara så billigt varför köper man då en islandshäst. Man kan likaväl köpa sig en trevligt kallblod som ex. Nordsvensk eller fjordhäst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag skulle betäcka med ett obedömt sto som var mitt eget och som jag kände till väl, både + och -.
Däremot skulle jag inte betäcka efter ej godkänd hingst just för att den hamnar i bilagan. Jag vill ha hästar som kan användas till allt, bilagehästarna blir begränsade.

Ok, Nu slingrade du dig lite. Blev liksom ett mja. Jag tolkar det som att det som begränsar dig är bilagregistreringen. Men om vi plockar bort den ur bilden! Säg att hingsten betäcker på Island då, vilket skett i minst 99% av våra svenska islandshästar efter icke godkänd hingst är, så det vi debatterar berör mindre än 1% av de svenska hästarna efter icke godkänd hingst och betydligt mycket mindre, kanske neråt ett par tusendelar på sin höjd, av de svenska islandshästarna totalt, för det är få som pallar hålla egen hingst, bla. En Islandsavlad, född där eller livmoderimport, hamnar i vanliga registret, till vanliga registreringskostander och utan reservationer i användbarhet. Säg att du är på Island en sommar och jobbar och lär känna en gårdshingst väl där som har allt du drömt om och ser att det också finns ett bra sto på gården som passar hingsten, skulle du då inte kunna tänka dig att beställa en avkomma?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men blir det verkligen roligare tror du? Tror du att man får mer för pengarna då?
Hur kan du veta att du inte kommer att vilja prova på att tävla?
Det finns raser som är bättre lämpade om man vill rida hopp och dressyr.
Dessutom om det måste vara så billigt varför köper man då en islandshäst. Man kan likaväl köpa sig en trevligt kallblod som ex. Nordsvensk eller fjordhäst.

Men vem har sagt man skall hoppa eller rida dressyr! Jag tror snarare man tänkt sig en trevlig tölthäst som man kan göra allt med! För det är ju tölten man vill ha främst hos en islandshäst, eller hur?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det jag oroar mig för är hur det kommer att påverka rasens framtid i Sverige om vi producerar ett relativt stort antal hästar av ojämn kvalitet, samtidigt som vi har en relativt långsam utveckling vad gäller yrkesverksamma ryttare samt egenavlare som har en bred förmåga att tämja och vidareutbilda hästar.

Min uppfattning är att vi lider av att vi inte har samma räddningsplanka som Island, dvs vi slaktar inte ut rent dåliga hästar. En "stor" norsk uppfödare jag känner brukade gallra ut och äta upp :o de föl som han tyckte inte var värda att föda upp (oavsett stam) här i Sverige säljs de till folk som har väldigt liten kunskap.

Det är ett mindre problem att bra hästar hamnar hos okunniga än att dåliga gör det.

Och det allra största problemet är när de hästar som inte har superbra gångarter så de kan locka någon kunnig ryttare inte heller har familjehästlynne.

Någon enstaka gång har jag sett att en rakryggad hästägare slaktat sin potentiellt farliga eller eksemdrabbade häst istället för att sälja den. Men de höga priserna lockar ju till försäljning istället.

Det är oerhört svårt att som konsument orientera sig i hästmarknaden. Annonserna är ofta rätt likartade, men verkligheten när man som köpare far Sverige runt och prövar häst uppvisar häpnadsväckande skillnader. Många gånger, är jag rädd, vet helt enkelt inte säljaren vad det är de har till salu.

Hehe ! Åt båda håll ! Men betydligt vanligare att supertävlingsämnet är en okänslig framtung grisepassare vars ryttare har rosa solglasögon :cool:


Överlever intresset hos en seriös avlare utan outtömliga resurser svårigheten med att nå ut med det faktum att man har en bra häst till salu?

Nej !

Just svårigheten att hitta bra köpare har i alla fall fått mig att lägga ner den egna uppfödningen annat än för eget bruk.

Man får välja när man lååååååångt ut på landet har en lovande OCH snäll 4-5-åring: Hitta ett bra långvarigt hem där den får stora fina hagar, bra omsorg och många kompisar och en ryttare man hjälpligt kan med ett utbildningspaket få att inte skada hästen, eller försöka hitta en bra tävlingsryttare (som ofta byter häst som andra byter skjortor) vilket ofta kräver att man helt tappar kontrollen över saluprocessen och måste lämna hästen till en mellanhand närmare storstan. De gånger jag gjort det har det oftast blivit helt fel för hästen på sikt.


Den svenska toppaveln mår rätt bra, men är hela bygget, i alla sina beståndsdelar, tillräckligt sunt?

Alltså, vi gallrar bara för dåligt. Lidande eksemhästar och halta spatthästar skulle tex SLAKTAS istället för att åka omkring som halvbilliga förstahästar. Likaså finns det en ytterst liten marknad för svårridna hästar utan bra tölt.


Vad gäller frågan om spända contra trygga hästar tror jag att problemet är att alltför många hästar har en brist på en vettigt fungerande motor, inte tvärtom. Du måste har en känslighet även hos en fritidshäst, eller även en barnhäst.

Barnhästar kräver utöver ovannämnda ett särskilt lynne enligt min uppfattning. De kan absolut vara känsliga fina tävlingshästar, men de måste OCKSÅ ha en speciell egenskap som gör att de faktiskt tar ansvar för sin lilla ryttare och kan skilja på kapaciteten i sadeln. De måste vara genomsnälla ända in i hjärteroten.

Den egenskapen är VÄLDIGT svår att läsa ut ur bedömningssystemet men det betyder ju inte att den skulle finnas i mindre andel bland de bedömda hästarna för snällhet är ingen nackdel för dem.

Känner man sina hästar väl vet man ju vad som fungerar. Om man tex tar mina gamla tävlinghästar som du känner som exempel så är Svartur så väluppfostrad att han lätt tar hand om barn (jobbar på barnridskola till och från) så länge man SER PÅ men han har ett för tufft/smart grundpsyke för att gå att lita på när man vänder ryggen till, små barn kan inte rida ut på honom ensam, det skulle han utnyttja.
Askur däremot är för menlös eller något ;) för han tar lugnt hand om barn och gör det han tycker de har balans för oavsett om de är ensamma eller ej.

Islandshästen är inte avlad som barnvakt men i det stora spannet finns hästar med för den uppgiften lämpligt psyke.

Min erfarenhet är att det är ganska ärftliga egenskaper. Du ser en större andel barnsäkra hästar efter somliga hingstar än andra oavsett uppväxtmiljö tex. Det är ju också sådant man avlat på i vissa ponnyraser ex Dartmoor.

Men vårt bedömningssystem säger inget om dessa egenskaper vilket gör det lite vanskligt att utifrån siffror avla det jag tycker är verkliga "familjehästar".

Andra dimensioner som saknas är sundhet (vi är på rätt väg med spattröntgenkrav men varför mörkas resultatet från forskningen om vilka hingstar som nedärver eksem???) och mod. Det är en stor nackdel att domarna inte rider hästarna. Det ger ingen kul signal att det är för deras säkerhets skull. Om DE inte törs, ska vanliga dödliga tordas avla på hingstarna då :crazy: ?

I forntiden hade man i Norge där jag följde bedömningarna bruksprov med både körning och myrmarkstest. Jag minns hur Blakkur 999 plöjde som en målmedveten mycket skicklig stridsvagn genom helt omöjlig terräng på helt säkra fötter.

De här dimensionerna bedöms inte. Den måste avlarna ta hänsyn till själva. Allt för ofta avlar man dock på ett sto man inte klarar att rida och en hingst man inte känner till psyket på (för det framgår faktiskt inte ur bedömningen).

Jag tycker verkligen inte att vi ska sänka gångartskrav eller krav på korrekt exteriör för att få in "barnsnälla" eller "turridningssäkra" hästar, men man måste som sjoberga säger ovan fundera även kring andra egenskaper än de 20 som bedöms när man avlar.

Gamla tiderns avkommebedömningar var inte så dumma på så vis. Där beskrevs hästarnas karaktär på ett sätt man inte riktigt kommer åt i BLUPen idag.

Vad gäller diskussionen om bilagan så tycker jag det är så onödigt krångligt. Är hästen renrasig eller inte ? Alla system med dubbla papper är av ondo och sprider missämja (se bara på hur det var i New Forestaveln) Självklart ska det svida i plånboken att använda en icke avelsgodkänd hingst ( i nivå med vad det kostar att använda en s.k. "dyr" hingst), men har man betalt sitt straff borde hästen ha rena papper. Vad är man rädd för, liksom? Att bilagehästarna skulle vara för bra och konkurrera ut de andra :smirk: ?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

:bow: Håller med Silverkedjan/Tim, utom det där med priset. Som sagt, det är mindre än 1% av de som avlats efter icke bedömd hingst som avlas i Sverige och de nadra kan vi inte sätta straffavgifter på och då får vi inte heller göra det på våra egna. En extra avgift för tt hingsten betäckt i Sverige, leder endas till att man betäcker utomlands istället, i alla fall på papperet! Och det måste ju vara bättre att använda svenska gårdshingstr och få svenskfödda hästar än att dessa importeras från Island med reslutatet at flertalet får eksem!

Annars var ditt inlägg kanon och jag håller med vartenda ord! :bump:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vadå roligare??

Man köper ju en islandshäst för man gillar rasen, utseendet de gör iaf jag.. skulel de visa sig att min häst varken kan tölta eller passa älskar jag henne lika mkt för det.. Och kommer ha lika roligt som du märker de på=)

Och en islandshäst är perfekt som allroundhäst.. dom går att använda till mer än rida -runt- i -en - ovalbana-ridning

Dressyr SKA man rida oavsätt ras.. jag tycker de är fel fel fel att bara rida runt runt runt runt en ovalbana med hövvet högt upp..

Inte undra på att islandshästen är drabbad av spatt när den får gå så där dag ut och dag in:crazy:
Det är ju ingen skillnad på dressyrbehovet på en isis som hos en annan ras typ som hbl connemara osv.

Och att hoppa så menar jag på klubbtävlingar den nivån.. och inte SM nivå;) ;)

Hur jag vet att jag inte vill tävla tölt?+ tja att jag ALDRIG ska göra de vet jag inte..Men de är inge jag brinner för kanske ställer upp för att bara prova vem vet men jag tävlar då inte för att vinna!

MEN ävenom jag skulel tycka fy fan vad kul detta var så skulel jag rida allsidigt för de..

Jag och jorunn kommer hålla på huvudsakligen med distans och där lämpar isg en isis väldigt bra som på islands är vana att gå långa turer!=)

Sen blir de väl någe blåbärshoppningar typ om grannstallet har en liten tävling.Sedan blir de dressyrtävlingar upp till LA.
Lite western ska vi med hålal på med och AK.. Varför hålla sig till En gren när de finns så många olika som är lika roliga:banana:

Sedan kommer vi huvudsaken hålla oss till att träna för tränare åka iväg på kurser

När jag menar tävling så är de typ5 tävlingar om året jag kommer stälal upp i.. jag är ingen tävlingsmännsika dessutom har jag inte den tiden som kräves för att åka land och rike runt för å tävla..



Jag tycker vissa bör släppa denna trångsynda insynen på denna ras och inse att denna lilla ras är så otroligt mångsidig och man kan göra så mycket med den=)
Ochjag kan inte tala för hur de som nu väljer att ta en icke godkänd hingst på sitt sto för att komam billigt undan.. de får du fråga en som gjort detta val
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Min tanke när jag köpte en isis var att jag ville ha enliten ras men som jag och andra vuxna kan rida på.. Jag ville ha tölten eftrsom den är skön att rida i=)

Och då kom rasen islandshäst upp i mitt huvud..

Men jag ville även ha en ras där jag samtidigt kunde hålla på med andra grenar på hobbynivå..
Jag kallar mig inte för en tävlingsryttare då jag tävlat totalt 5 ggr i mitt liv
Och gillar inte att tävla.. jag ser inge nöjje med att dels betala dyra summor sen ska man vara borta hela dagen och åka långa sträckor för att få rida totat max 5 minuter på en bana..Har man tur får man en rosett med sig hem...

Jag är supernöjd med mitt val och ångrar inte en sekund att jag köpte Jorunn jag är säker på att vi kommer åf många roliga år ihop=)
Jag kommer lägga mina pengar på träningar kurser istället.. sånt tycker jag är superkul=)

Tävlandet får väl en medryttare stå för hon kan få tävla tölttävlingar på jorunn=)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Fast om man slaktar alla som inte kan nå elitnivå kan amn ju inte tillgodose allas behov.. alla vill inte ha dessa hästar..
Jag tillhör en av de.. jag vill inte betala 100 tusen för en superduperhäst med de bästa gångarterna man kan ha och superduperlovande på tävlingsbanorna.

Utan jag vill ha en mindre bra häst som duger lagom till klubbnivåeroch där under till.

Om 10 är de bästa så vill jag ha runt 5 de suger gott och väl för mina behov som ryttare..

Så jag tycker de är bra att inte rensa ut och äta upp alla som inte är 10:or
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nu slaktar man inte hästar på den nivå du anger, om det kommer till den punkten så tar man bort hästar som inte är bra i huvudet. Alla kan inte bli elithästar, och det är inte heller meningen. Men vi ska ha sunda, friska hästar i både kropp och själ.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Som Boj säger så slaktar man DÅLIGA hästar, hästar med dåligt lynne eller mycket dåliga förutsättningar för att bli hållbara trevliga ridhästar.

De föl Björn Kjersem slaktat gick framstupa pinnstyv grisepass och inget annat, och de var efter en förstaklasshingst man fick ha spö med sig i boxen för att hämta (som såldes till Sverige :cool: ;) ) och bedömda mammor så de hade säkert gått att sälja. Men inte varit värda uppfödningskostnaderna och krävt mycket arbete med gångartsridningen.

En häst behöver inte lyfta högt på benen och ha tävlingskapacitet, men SÄRSKILT om den inte har det behöver den ha en naturligt bra balans så den inte sliter ut sin kropp och vara SNÄLL.

Ett exempel: Hade det funnits svidknott på Island skulle vi inte haft några eksemproblem i vår ras. Islänningarna hade varit alldeles för rationella för att dutta med den skötsel som krävts utan helt enkelt gallrat bort de hästarna till frysboxen.

I Sverige gör vi inte ens det urvalet att vi slutar avla på dem :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

jasså ja men slaktar amn ite sånna hästar idag också i sverige??
Problemhästar är ju en anan sak de är ju oftast inte fel på hästen utan människan..

Ett ex är ju på min förra häst ingen klaradeav han och han vart rent utsagt farlig.. han har sparkat 2 i huvudet han har sparkat folk så de har brytit händer armar revben osv listan är lång!

Men EN människa kan bara hantera han och de är hans nuvarande ägare..Hon förstår han och kemin är som ett samspel!

Han var nära på att åka på slakt det var antingen hon som köpare eller korv för hästen som gällde..
Så jag håller med.

Hästar som de är problem med har de bättre uppe i himlen än att de blir vandringsbokaler och blr slagna eller vanvårdade livet ut för ingen klarar av de..

De få hästar som nu har lynnesfel dvs hjärnskada skall de nästan va lag på att ta bort.. dessa hästar är ju farliga och kan skada folk.



Men jag trode de tog bort alla hästar som inte höll måttet för tävling och de tyckte jag va fel=)

Då skulel jag behöva avliva jorunn för hon är ingen flott tävlingshäst utan min snuttegurka som vi ska ha skitkul ihop i skogen=)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nä där håller jag med.. men är de vetenskapligt bevisat att exem ÄR ärftligt??

Dessa underlag skulel jag vilja se.. och de räcker inte med att någon skrivit de i hästfocus=)

För vad jag vet så kan en häst få exem av fel foderoch de behöver inte alls vara av insekter..

Vet de isisar som fått de på vintern.. något är fel på taqrmfloran..

Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...

Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??

Men som avlare so lever på att sälja fölen tycker jag inte att det är oki...

Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..

Då har man ju avlat p en exemhäst som har dolt som exem...


Om de är ärftligt ligger de ju latent hos hästen och det behöver ju inte alltid vara utbryten exem utan stoet kan ge exemavkommer fasten stoet inte har exem!

Så vart ska gränsen gå??

Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kan man komma så långt att man kan gentesta allergisk disposition vore det väldigt bra.

Sommareksem är en allergi och allergisk benägenhet är ärftlig.

Sedan beror försås väldigt mycket på miljö.

Många importer med eksem har säkert lika mycket eller lite allergigener som svenskfödda till synes utan symtom.

Men du kan inte veta vilka av importerna med eksem som har mer anlag förrän du avlat mycket på dem och då är det liksom lite försent.

Det säkraste sättet att rensa bort allergier och spatt från rasen är att bara avla på friska djur. Det är inte ett dugg svårt.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sanningen är den att vi är oerhört dåliga på att ta bort hästar som har problem, på Island är det betydligt hårdare när det gäller just lynnet. Den häst du ger beskrivning på här, hade med säkerhet varit pålägg eller kalops inom en snar framtid.
Det handlar inte om att en person ska kunna hantera hästen, det handlar om att flera personer måste kunna göra det utan risk för liv och lem.

Nä där håller jag med.. men är de vetenskapligt bevisat att exem ÄR ärftligt??

Här har du en svensk översättning och en förkortad version av den studie som gjordes på SLU, kanske smäller lite högre än Hästfocus.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Här kommer den engelska original versionen.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...

Det handlar om en multiallergi, dvs hästen får först reaktion på sommaren genom bitande insekter, därefter kan den utveckla allt från olika typer av foder allergi, damm och kvalster allergi osv.

Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??

Oavsett vad eksemet kommer sig av så är det en allergi, eksem finns med på defekt listan och man bör således inte använda sig av individer med dessa defekter.

Men som avlare so lever på att sälja fölen tycker jag inte att det är oki...

Man kan inte göra skillnad på kreti och pleti, att det skulle vara ok för en privat person men inte en uppfödare låter i mina öron oerhört korkat.

Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..
Då har man ju avlat p en exemhäst som har dolt som exem...

Då vet man ju det och använder inte ett sådant sto något mer.

Så vart ska gränsen gå??
Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??

Man använder inte individer med eksem, och får en sådan häst eksem så slutar man att använda den i avel.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nä där håller jag med.. men är de vetenskapligt bevisat att exem ÄR ärftligt??

Dessa underlag skulel jag vilja se.. och de räcker inte med att någon skrivit de i hästfocus=)

För vad jag vet så kan en häst få exem av fel foderoch de behöver inte alls vara av insekter..

Vet de isisar som fått de på vintern.. något är fel på taqrmfloran..

Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...

Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??

Men som avlare so lever på att sälja fölen tycker jag inte att det är oki...

Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..

Då har man ju avlat p en exemhäst som har dolt som exem...


Om de är ärftligt ligger de ju latent hos hästen och det behöver ju inte alltid vara utbryten exem utan stoet kan ge exemavkommer fasten stoet inte har exem!

Så vart ska gränsen gå??

Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??

Nu räcker det, Blobas, Globus vad du kallar dej. Eksem har jag skrivit mycket om och forskningsresultat finns. Ditt nonsens överallt gör alla trötta på dej. Lär dej lyssna på folk och sluta tjafsa på.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Du ser inget problem i att det kan bli två paralella marknader??
En för reggade och en för ickereggade avkommor?
Själv tycker jag det är korkat att köpa en oreggad häst och lägga ned massor med jobb på bara att man inte vill tävla nån annan kanske vill, hästens nästa ägare tex.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nä där håller jag med.. men är de vetenskapligt bevisat att exem ÄR ärftligt??

Dessa underlag skulel jag vilja se.. och de räcker inte med att någon skrivit de i hästfocus=)

För vad jag vet så kan en häst få exem av fel foderoch de behöver inte alls vara av insekter..

Vet de isisar som fått de på vintern.. något är fel på taqrmfloran..

Och de kan ju inte vara ärftligt.. så de kanske finns 2 sorters exem? en som faktiskt är ärftligt och en som inte är de...

Jag kan tycka att har ett stå fått exem av foder och har extremt lite exem och man ska ha detta föl själv så varför skulle man inte kunna få ta ett föl??

Men som avlare so lever på att sälja fölen tycker jag inte att det är oki...

Det är ju svårt de där med exem.. om man avlar på ett sto som inte har exem.. år ett har hon inge.. sedan år 2 mednas hon är dräktig blossar exemen upp..

Då har man ju avlat p en exemhäst som har dolt som exem...


Om de är ärftligt ligger de ju latent hos hästen och det behöver ju inte alltid vara utbryten exem utan stoet kan ge exemavkommer fasten stoet inte har exem!

Så vart ska gränsen gå??

Ska alls ston och hingstar som avlas på göra blodtester för att kolla omde har exem latent??

Nej eksem är en defekt och självklart ska man inte avla på dem???

Man kan ju undra vad det är för ide att gå på avelskurser etc och vara försiktig själv när andra inte ens nått hit:confused:
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 612
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 804
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 508
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Kattbilder #9
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Lätt E
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp