Bukefalos 28 år!

Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ok, Nu slingrade du dig lite. .... Säg att du är på Island en sommar och jobbar och lär känna en gårdshingst väl där som har allt du drömt om och ser att det också finns ett bra sto på gården som passar hingsten, skulle du då inte kunna tänka dig att beställa en avkomma?

Jag slingrar mig inte och du tolkar mig rätt, bilagan hindrar mig!
OM inte bilagan fanns så skulle jag betäckt med min egen 3 årshingst i år MEN jag vill inte ha en bilagehäst utan väntar och satsar på att han blir godkänd som 4 eller 5 åring.

Men om bilagan inte fanns och jag betäckte med min egen hingst så skulle jag gärna betala alla afgifter som finns i dag för att regga avkomman i vanliga stamboken. Det är mitt bidrag till att inte hysterisk avel på egna gårdshingstar ska blomma upp i sverige för att det är ju så billigt!

På den senare frågan om sto och obedömd hingst på Island skulle jag svara ja! Avkomman skulle ju hamna i vanliga stamboken här.

Bort med bilagan - men behåll höga registreringsavgifter för föl E: obedömd pappa!!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag slingrar mig inte och du tolkar mig rätt, bilagan hindrar mig!
OM inte bilagan fanns så skulle jag betäckt med min egen 3 årshingst i år MEN jag vill inte ha en bilagehäst utan väntar och satsar på att han blir godkänd som 4 eller 5 åring.

Men om bilagan inte fanns och jag betäckte med min egen hingst så skulle jag gärna betala alla afgifter som finns i dag för att regga avkomman i vanliga stamboken. Det är mitt bidrag till att inte hysterisk avel på egna gårdshingstar ska blomma upp i sverige för att det är ju så billigt!

På den senare frågan om sto och obedömd hingst på Island skulle jag svara ja! Avkomman skulle ju hamna i vanliga stamboken här.

Bort med bilagan - men behåll höga registreringsavgifter för föl E: obedömd pappa!!

Ditt resonemang blir logik för pärlhöns, dvs det finns ingen logik i ditt resonemang! Du kan tänka dig att göra det på Island men inte i Sverige! Det innebär att tex helsyskon kan reggas olika beroende för var hingsten betäckt!!! Och antingen skall man straffavgifer i båda fallen eller inte alls! Dessutom, vad är störst risk hamnar i avel, ett sto eller en hingst? Det är knappast hingstarna som är orsak till de dåliga hästarna för man sparar inte en dålig hingst, om man inte är helt bakom, och de udda personerna stoppar man aldrig!

En hingst innebär merjobb att hålla jämfört med sto eller valack. Den måste vara bra och trevlig för att vara värd besväret. Man tänker sig för 10 ggr mer att verkligen behålla en bra hingst som hingst, än vad man gör att betäcka sitt sto, även om det har brister! Ston kastreras inte och det finns inga krav och restriktioner. Så den stora källan till dåliga hästar är dåliga ston! Och det legaliseras genom att betäcka med godkända högt bedömda hingstar. Här håller jag med Göran Montan som i ett samtal mellan oss sa att ; "Den största skadan i svensk avel gör alla billiga och dåliga främst importston från Island som betäcks med högt bedömd hingst och sälja dräktiga som avelsston!" Minst hälften av dessa stons avkommor blir lika dåliga! Och det är många fler sådana ston som betäcks än bra ston!

Så det är inte restriktioner på aveln som behövs! Det är spridning av kunskap! Annars kommer man aldrig åt de stora problemen! För den lilla andel avel du vill belägga med höga avgifter är inte mer än en promille av de hästar som finns i Sverige! Det är faktiskt till största delen mycket hästkunnigt folk som håller gårdshingst och det finns ingen affär i en dålig sådan! Många ggr rör det sig om en skadad lovande unghingst som man vill ta några avkommor efter. Men intresset att få bort dessa ston är inte så stort bland de som äger godkända hingstar för tyvärr är det den ekonomiska sanningen att det är dessa ston som står för en stor del av inkomsterna på hingstarna och kanske tom den största andelen! Jag tror det är det Johan menar med kvantitativ avel! Och islänningarna har länge påpekat att vi fixerar os på hingstarna men det finns vad skit som helst bland stona i avel!

Dessutom kommer du aldrig ifrån att dessa avgifter uppmuntrar till registrering i ASRP och helt okontrollerad fortsatt avel samt korsningsavel. Det öppnar ju sig en helt ny marknad för den som tex som jag har en stor, vacker silversvart gårdshingst med mycket tölt om jag istället öppnar upp och tar emot ston från alla raser! Då kan jag tjäna pengar med udda färg och på folk som vill avla större töltande hästar genom att tex korsa med nordsvensk eller de som önskar hästar med udda färg! Jag har massor av sådana förfrågningar jag skulle kunna tacka ja till då! Men jag har ambitionen att hålla rasen ren men de som är ute efter pengar bangar inte för det! De kan tjäna pengar och tillverka billigare verksamhetshästar, både rena och korsningar, som reggas i ASRP! Så nej, jag tycker resonemanget är åt h-e! :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sanningen är den att vi är oerhört dåliga på att ta bort hästar som har problem, på Island är det betydligt hårdare när det gäller just lynnet. Den häst du ger beskrivning på här, hade med säkerhet varit pålägg eller kalops inom en snar framtid.
Det handlar inte om att en person ska kunna hantera hästen, det handlar om att flera personer måste kunna göra det utan risk för liv och lem.



Här har du en svensk översättning och en förkortad version av den studie som gjordes på SLU, kanske smäller lite högre än Hästfocus.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Här kommer den engelska original versionen.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf



Det handlar om en multiallergi, dvs hästen får först reaktion på sommaren genom bitande insekter, därefter kan den utveckla allt från olika typer av foder allergi, damm och kvalster allergi osv.



Oavsett vad eksemet kommer sig av så är det en allergi, eksem finns med på defekt listan och man bör således inte använda sig av individer med dessa defekter.



Man kan inte göra skillnad på kreti och pleti, att det skulle vara ok för en privat person men inte en uppfödare låter i mina öron oerhört korkat.



Då vet man ju det och använder inte ett sådant sto något mer.



Man använder inte individer med eksem, och får en sådan häst eksem så slutar man att använda den i avel.

Jag håller med men måste rätta dig. Det finns faktiskt icke-allergiskt kontakeksem också. Samma symptom men inga antikroppar och kan inte testas genm tex blodprov av den anledningen. Och så vill jag lägga till att man använder inte bör använda hästar i aveln som ger eksem oavsett om de har eksem eller ej!

Sätter man dessutom detta i jämförelse med vad vi diskuterar här, att avkommor efter icke-godkända hingstar med hälsoundersökning/deklaration, skall betala 8000 mer i registreringsavgift och dessutom hamna i en bilaga, medan det är helt legalt att regga i grundstambok och till vanligt pris en avkomma som är efter en konstaterad eksemhingst men högt bedömd!!! Tala om att premiera gångarter före hälsa!!! Jag känner då inte till en enda gårdshingst som har eksem, vilket torde vara totalt ogångbart, men godkända hingstar med eksem finns det några stycken av! :cool: Hellre en frisk gårdshingst med bra lynne än en aldrig så högt bedömd eksemhingst!!! :mad:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Dessutom kommer du aldrig ifrån att dessa avgifter uppmuntrar till registrering i ASRP och helt okontrollerad fortsatt avel samt korsningsavel. Det öppnar ju sig en helt ny marknad för den som tex som jag har en stor, vacker silversvart gårdshingst med mycket tölt om jag istället öppnar upp och tar emot ston från alla raser! Då kan jag tjäna pengar med udda färg och på folk som vill avla större töltande hästar genom att tex korsa med nordsvensk eller de som önskar hästar med udda färg! Jag har massor av sådana förfrågningar jag skulle kunna tacka ja till då! Men jag har ambitionen att hålla rasen ren men de som är ute efter pengar bangar inte för det! De kan tjäna pengar och tillverka billigare verksamhetshästar, både rena och korsningar, som reggas i ASRP! Så nej, jag tycker resonemanget är åt h-e! :mad:
Det är bilagesystemet som kan öka antalet registreringar i ASRP av renrasiga islandshästar.

Att välja att registrera i ASRP för att sedan korsa vilt och "vara ute efter pengar" utan hänsyn till islandshästen som ras - en sådan inställning lär knappast begränsas av en låg registreringskostnad i SIF´s register.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är bilagesystemet som kan öka antalet registreringar i ASRP av renrasiga islandshästar.

Att välja att registrera i ASRP för att sedan korsa vilt och "vara ute efter pengar" utan hänsyn till islandshästen som ras - en sådan inställning lär knappast begränsas av en låg registreringskostnad i SIF´s register.

Bilagesystemet och avgifterna. För min del är det faktiskt mer avgifterna än bilagan som bromsar. Jag kommer inte att regga så länge priserna är så höga, även om bilagan tas bort. Däremot skulle jag reggat i bilaga om priserna varit låga. Detsamma säger alla jag vet som reggat i ASRP, var bla flera som hade egna avkommor efter egen gårdshingst på avelsmötet som du och jag samåkte till, och alla sa att avgifterna gjorde att de reggade i ASRP, inte bilagan i sig, för de ville inte avelsvärdera eller var ens intresserade av att tävla, vilket man får med bilagereggade hästar, utan ville bara ha en trevlig ridhäst själva så då struntade de i om de reggade i ASRP. Det enda man inte får är ju avelsvärdera men det lär man kunna göra i Danmark om de är bilagereggade för de följer moderlandets regler, helt enligt EU, och har ingen bilaga utan kravet är bara en bevisat renrasig islandshäst. Bilagan är juridiskt fel men inte den stora anledning till att folk inte reggar i SIF. Det är avgifterna, som också är juridiskt fel, och så länge vi har sådana kommer de flesta att reggas i ASRP! Jag och de flesta som har sådana hästar, vägrar helt enkelt att betala över 8750 för en registrering! Däremot är min gårdshingst bilagereggad, då till priset 3500 + DNA-tester 3x400. Det var dyrt det, tyckte jag, men nu är det orimligt och det kommer bara bli de riktigt bra tävlingshästarna som reggas i SIF, och kanske något undantag till. Trots allt finns det bara drygt 40 (om jag minns rätt) i bilageregistret och enbart jag känner till ett 20-tal efter gårdshingst avlad i Sverige, men jag känner säkert inte till mer än några % av dem. Endast 2 av dem jag känner till, min och en till, nämligen Maggans, är reggade i bilaga, de andra är reggade i ASRP eller inte alls...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Bilagesystemet och avgifterna. För min del är det faktiskt mer avgifterna än bilagan som bromsar. Jag kommer inte att regga så länge priserna är så höga, även om bilagan tas bort. Däremot skulle jag reggat i bilaga om priserna varit låga. Detsamma säger alla jag vet som reggat i ASRP, var bla flera som hade egna avkommor efter egen gårdshingst, på avelsmötet som du och jag samåkte till, och alla sa att avgifterna gjorde att de reggade i ASRP, inte bilagan i sig, för de ville inte avelsvärdera eller var ens intresserade av att tävla, vilket man får med bilagereggade hästar, utan ville bara ha en trevlig ridhäst själva så då struntade de i om de reggade i ASRP. Det enda man inte får är ju avelsvärdera men det lär man kunna göra i Danmark om de är bilagereggade för de följer moderlandets regler, helt enligt EU, och har ingen bilaga utan kravet är bara en bevisat renrasig islandshäst. Bilagan är juridiskt fel men inte den stora anledning till att folk inte reggar i SIF. Det är avgifterna och så länge vi hart sådana kommer de flesta att reggas i ASRP! Jag och de flesta som har sådana hästar, vägrar helt enkelt att betala över 8750 för en registrering!
Jag tvivlar på att du kunnat kartlägga åsikten hos alla de som valt att registrera i ASRP eller i bilagan.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tvivlar på att du kunnat kartlägga åsikten hos alla de som valt att registrera i ASRP eller i bilagan.

Har jag inte sagt heller men jag har pratat med så många om detta och alla resonerar likadant, så jag tror ändå det är ganska representativt, även om jag bara känner till en bråkdel. Men vad innebär då det? Jo troligen att vi redan idag har hundratals reggade i ASRP istället för bilagan tack vare SIFs registreringspolitik och nada kontroll över aveln på/med dem! Och tro mig, antalet kommer att öka ordentligt om inte SIf ändrar sig! Dessutom finns risk att två med "okänd stam" är syskon och inavlas på. Men det är klart, det är ju inte SIF problem när de inte är reggade i SIF...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ditt resonemang blir logik för pärlhöns, dvs det finns ingen logik i ditt resonemang!


Och jag tycker inte det finns logik i ditt resonemang, thats life!!

Jag tolkar ditt resonemang som sådant att skulle det vara billigt att regga efter en ej godkänd hingst så skulle vi få en uppsjö som avlade just p g a att det var billigt.

Jag har inget emot att avla på ej godkända hingstar, vare sig på Island eller i sverige. MEN jag vill att det ska kosta att regga dom och att bilagan ska bort så att dom till fullo blir en "godkänd" islandshäst. Jag vill inte att det ska löna sig för folk att avla på "vad som helst" för att det är billigt.
Det ska kosta så att man kanske tänker till en gång extra innan man avlar på just den obedömda hästen.
Alla har inte den kunskap som krävs för att bedömma vad som är en bra häst att avla på, du har det och jag har det men hur är det med alla andra som äger ston (en hel del av dom skräpston)?????
Det är ju så snuttigt med ett litet föl och det är ju så billigt om vi använder grannens så det är ju bara att betäcka. Sen växer dom upp som odrägliga trädgårdsuppfödningar till glädje för vem då????
JO, dom är ju söta när dom är små men sen....

Det är mitt resonemang, du får gärna ha ditt!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Har jag inte sagt heller men jag har pratat med så många om detta och alla resonerar likadant, så jag tror ändå det är ganska representativt, även om jag bara känner till en bråkdel. Men vad innebär då det? Jo troligen att vi redan idag har hundratals reggade i ASRP istället för bilagan tack vare SIFs registreringspolitik och nada kontroll över aveln på/med dem! Och tro mig, antalet kommer att öka ordentligt om inte SIf ändrar sig! Dessutom finns risk att två med "okänd stam" är syskon och inavlas på. Men det är klart, det är ju inte SIF problem när de inte är reggade i SIF...
När jag resonerar utgår jag från vad jag tycker är bäst för islandshästen som ras och dess utveckling i Sverige.

1. Det går inte att ha helt fri avel i Sverige, vi har inte generellt sett tillräcklig kunskap om islandshästen och dess särdrag. Därför måste det finnas någon broms inlagd i SIF´s regler för avel.

2. För att stimulera registrering av renrasiga islandshästar bör det finnas en "belöning" för dem som väljer att registrera i SIF´s register.

3. I den här diskussionen talas det hela tiden om att man väljer att använda gårdshingst. Glöm inte att det förekommer tjuvbetäckningar - och det kommer det att göra så länge det finns unghingstar som sparas för visning... I dessa fall borde det absolut vara en fördel att ta bort bilagesystemet och på det sättet premiera människor som registrerar hästen i det rasregister där den hör hemma. Det ökar säkert motivationen till att betala det extra det kostar.

4. Att träna och visa hästar måste premieras. Annars stannar Sverige när det gäller kunskap och utveckling.

Och som ett PS: möjligheterna till att visa sin häst måste öka. Det är här som den stora ojämnlikheten ligger - egentligen.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Och jag tycker inte det finns logik i ditt resonemang, thats life!!

Jag tolkar ditt resonemang som sådant att skulle det vara billigt att regga efter en ej godkänd hingst så skulle vi få en uppsjö som avlade just p g a att det var billigt.

Jag har inget emot att avla på ej godkända hingstar, vare sig på Island eller i sverige. MEN jag vill att det ska kosta att regga dom och att bilagan ska bort så att dom till fullo blir en "godkänd" islandshäst. Jag vill inte att det ska löna sig för folk att avla på "vad som helst" för att det är billigt.
Det ska kosta så att man kanske tänker till en gång extra innan man avlar på just den obedömda hästen.
Alla har inte den kunskap som krävs för att bedömma vad som är en bra häst att avla på, du har det och jag har det men hur är det med alla andra som äger ston (en hel del av dom skräpston)?????
Det är ju så snuttigt med ett litet föl och det är ju så billigt om vi använder grannens så det är ju bara att betäcka. Sen växer dom upp som odrägliga trädgårdsuppfödningar till glädje för vem då????
JO, dom är ju söta när dom är små men sen....

Det är mitt resonemang, du får gärna ha ditt!

Nej du skall tolka det som så att alla islandshästar som är renrasiga en som idag reggas i ASRP, skulle reggats i SIF, och det borde vara ett gemensamt mål! Uppsjön av hästar efter icke godkänd hingst, finn redan i grundstamboken som islandsimporter/moderlivsimporter, utan någon extra avgift och trots allt är det billigare att avla på Island. De du skulle stoppa är en så liten andel så de saknar betydelse för svensk avel! det enda som drabbas är privatpersoner vars hästar som särbehandlas och diskrimineras gentemot dels de övriga efter icke godkänd hingst som betäckt utomlands och dels efter godkänd hingst.

Fortfarande pratar du om att sila mygg och svälja stora flockar av kameler! Det är ingen logik det! Dessutom vore det väldigt bra om vi avlade flera av dessa i Sverige istället för att importera familjehästar från Island med eksemrisk som följd! Och det är nog tyvärr det ekonomiska incitamentet till varför inte moderlandet Island protesterat mot att Sverige envisas med att gå en egen registreringsväg inom SIF! Och sett i ett globalt perspektiv så är de hästar du bill bötfälla långt mycket mindre än en promille av de islandshästar som är efter icke godkänd hingst! Mao, det kommer inte att påverka rasen alls! Men dåliga ston finns det gott om i avel och de producerar många, många ggr fler avkommor och här är det inte tal om någon utskiljning! Tvärtom, man skaffar ett sto så man kan ta föl efter det...

Vill du minska andelen dåliga hästar är det kunskapsspridning som gäller, inte bestraffning av folk som har hästkunskap men vill använda sin egen hingst. Det har inte blivit någon jättemarknad efter gårdshingstproducerade avkommor varken i Tyskland där aveln länge varit fri då de följt EU-lagarna. Folk föredrar godkända hingstar. De har också fler sådana avkommor som är Islandsimporter än inhemskt avlade. Och eftersom avelsmålet styrs efter tävlingshästar och det som bedöms och det finns många andra saker att ta hänsyn till, så anser jag inte att enbart godkända hingstar har större rätt att användas i avel än obedömda eller bedömda som inte gått in! Jag tycker bedömningssystemet är så bristfälligt vad gäller de kvaliteter jag vill ha och at det säkraste kortet är att använda en hingst jag känner väl, nämligen min egen!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Fortfarande pratar du om att sila mygg och svälja stora flockar av kameler! Det är ingen logik det! Dessutom vore det väldigt bra om vi avlade flera av dessa i Sverige istället för att importera familjehästar från Island med eksemrisk som följd!

Jag måste bara fråga, varför skall vi ge ett ekonomiskt incitament till att avla på obedömda hingstar? Att bilagan bör försvinna håller jag med om, men inte avgifterna.

Och jag förstår inte Sambaengi hur du resonerar: först påtalar du att du avlar för egen skull och inte till försäljning - sen kommer inlägg där du förordar avel efter eget huvud för att tillgodose en efterfrågan? För mig är detta rätt motstående resonemang.
Hur det än är verkar du förtvivlat gärna ha omvärldens välsignelse att gå din väg, och helst även det erkännande som en registrerad islandshäst ändå tycks ha?

Personligen tror jag som några redan skrivit, att ökade möjligheter till att visa hästar och bättre kunskaper är vägen att gå. Men alla är inte intresserade, och därför är bibehållna avgifter bra.
Trots allt så tror jag att det kan bli för många eller för dålig kvalité ju mindre av aveln som går att överblicka.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

När jag resonerar utgår jag från vad jag tycker är bäst för islandshästen som ras och dess utveckling i Sverige.

1. Det går inte att ha helt fri avel i Sverige, vi har inte generellt sett tillräcklig kunskap om islandshästen och dess särdrag. Därför måste det finnas någon broms inlagd i SIF´s regler för avel.

2. För att stimulera registrering av renrasiga islandshästar bör det finnas en "belöning" för dem som väljer att registrera i SIF´s register.

3. I den här diskussionen talas det hela tiden om att man väljer att använda gårdshingst. Glöm inte att det förekommer tjuvbetäckningar - och det kommer det att göra så länge det finns unghingstar som sparas för visning... I dessa fall borde det absolut vara en fördel att ta bort bilagesystemet och på det sättet premiera människor som registrerar hästen i det rasregister där den hör hemma. Det ökar säkert motivationen till att betala det extra det kostar.

4. Att träna och visa hästar måste premieras. Annars stannar Sverige när det gäller kunskap och utveckling.

Och som ett PS: möjligheterna till att visa sin häst måste öka. Det är här som den stora ojämnlikheten ligger - egentligen.

1. Aveln är fri.

2. Ja, även och inga ekonomiska straff. Hästen har i sig ändå sämre status då den är efter icke godkänd hingst, det räcker!

3. Håller med men inte de summor som är idag! De kommer alltid att verka som en ekonmisk broms för at regga i SIF, vilket ju också är meningen! Länge vägrade SIF följa EU-reglerna och reggad inga efter icke godkänd hingst om de var tillverkade i Sverige, samtidigt som tusentals sådana importer är reggade i grundstamboken!

4. Håller jag med om, men ta då bort restriktioner och extra avgifter! 3000 i hingstlicens, stoavgift, förseningsavgift + vanliga 800 + 1500 i DNA-test. Det kommer vara ett ekonomisk hinder nog och flera kommer ändå regga i ASRP pga av den avgiften. De flesta backade redan då den var 3500 och reggade i ASRP och handen på hjärtat, vem bryra sig som har en skogsmulle, kanske tom en valack, som inte är det minsta intresserad av tävling, att betala att antal tusen och regga i SIF när de kan regga enkelt för 400 i ASRP! Kan man spara ettantal tusenlappar och köpa en bättre sadel istället, så gör man det och det mår hästen bättre av också! För den far inte illa av hur den är avlad eller reggad! Sedan undrar jag om du nu inte tror folk har kunskap att avla hur skall de då ha kunskap att visa?! Och få har råd att lämna i träning! Nej lägg krutet på utbildning och spridning av kunskap!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag måste bara fråga, varför skall vi ge ett ekonomiskt incitament till att avla på obedömda hingstar? Att bilagan bör försvinna håller jag med om, men inte avgifterna.

Och jag förstår inte Sambaengi hur du resonerar: först påtalar du att du avlar för egen skull och inte till försäljning - sen kommer inlägg där du förordar avel efter eget huvud för att tillgodose en efterfrågan? För mig är detta rätt motstående resonemang.
Hur det än är verkar du förtvivlat gärna ha omvärldens välsignelse att gå din väg, och helst även det erkännande som en registrerad islandshäst ändå tycks ha?

Personligen tror jag som några redan skrivit, att ökade möjligheter till att visa hästar och bättre kunskaper är vägen att gå. Men alla är inte intresserade, och därför är bibehållna avgifter bra.
Trots allt så tror jag att det kan bli för många eller för dålig kvalité ju mindre av aveln som går att överblicka.

Finns inget ekonomisk incitament att avla ens om jag reggar för 400 i ASRP och kan ta ut nästan lika bra priser som en vanligt reggad, så länge man inte kombinerar detta med att betäcka andras ston och ha de egna stona i verksamhet.

Jag avlar för egen del. Har ingen lust att finansiera andras hobby! Jag talar om min egen efterfrågan vad jag vill ha! Men om det nu finns de som vill avla åt andra, så är det bättre att avla dem i Sverige än att importera med eksemrisk!

Ja, jag vill ha samma rätt som om jag importerat en dito från Island eller kört mina hästar till en gård i Danmark och betäckt! Jag skall inte behöva importera från Island och riskera eksem för att få tag i det jag vill ha när jag har det hemma på gården! Det är diskriminering och SIF är olagligt! Och som sagt, tråden var inte ämnat att diskutera vad som skulle göras utan en info om att Jordbruksverket kommer att granska SIFs följande av EU-reglementet! Gilla det eller ej! Och ja, ändras det så straffavgifterna tas bort, reggar jag i SIF, annars inte. Då köper jag hellre en ny sadel eller två för de pengarna och reggar i ASRP. Så tävlings- och visningsintrresserad är jag inte men jag håller på min lagliga rätt och andras!

Man skulle fånga upp många med att öka kunskaperna och man skulle få fler medlemmar, nya och gamla, om man slutade med straffavgifterna. Jag säger som så här, att jag ger SIF lite tid till att ändra på sig, sedan gör jag som många andra och går ur och ägnar mig åt laglig fri avel inom ASRP eller bildar en ny förening inom hästavelsförbundet som SIF gått ur, för snensktöltande familjehästar! Det är många som bett mig starta det som är förbannade på SIFs avels- och registreringspolitik. Men jag skulle vilja hålla en bred och ren ras inom samma förening, men viljan måste finnas inom SIF också...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

1. Aveln är fri.
Nej, det är den inte. Inte fullt och det tycker jag är alldeles utmärkt - med avseende på vad som är bäst för islandshästen som ras.

2. Ja, även och inga ekonomiska straff. Hästen har i sig ändå sämre status då den är efter icke godkänd hingst, det räcker!
Se svar ovan.

3. Håller med men inte de summor som är idag! De kommer alltid att verka som en ekonmisk broms för at regga i SIF, vilket ju också är meningen! Länge vägrade SIF följa EU-reglerna och reggad inga efter icke godkänd hingst om de var tillverkade i Sverige, samtidigt som tusentals sådana importer är reggade i grundstamboken!
Syftet med ekonomiska bromsen är att bromsa aveln med obesiktigade hingstar.

4. Håller jag med om, men ta då bort restriktioner och extra avgifter! 3000 i hingstlicens, stoavgift, förseningsavgift + vanliga 800 + 1500 i DNA-test. Det kommer vara ett ekonomisk hinder nog och flera kommer ändå regga i ASRP pga av den avgiften. De flesta backade redan då den var 3500 och reggade i ASRP och handen på hjärtat, vem bryra sig som har en skogsmulle, kanske tom en valack, som inte är det minsta intresserad av tävling, att betala att antal tusen och regga i SIF när de kan regga enkelt för 400 i ASRP! Kan man spara ettantal tusenlappar och köpa en bättre sadel istället, så gör man det och det mår hästen bättre av också! För den far inte illa av hur den är avlad eller reggad! Sedan undrar jag om du nu inte tror folk har kunskap att avla hur skall de då ha kunskap att visa?! Och få har råd att lämna i träning! Nej lägg krutet på utbildning och spridning av kunskap!
Så du tror att kunskap om avel, uppfödning och islandshästens egenskaper är medfödd? Alla börjar vi från början någongång eller hur? Det är inget att se ner på. Och du vet mycket väl vad jag förespråkar när det gäller visningstillfällen och hur de ska utformas.

Och när det gäller handen på hjärtat så tror jag (och vet) att det finns de som registrerar sin häst som renrasig islandshäst för hästens egen skull. Så att OM den skulle säljas vidare, inte hamnar i en ägarbytescirkus där ingen begriper sig på hur den rör sig och tror att den är halt när den inte är det och om den någon gång skulle vara halt inte ser att den är halt.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Nej, det är den inte. Inte fullt och det tycker jag är alldeles utmärkt - med avseende på vad som är bäst för islandshästen som ras.

Se svar ovan.


Syftet med ekonomiska bromsen är att bromsa aveln med obesiktigade hingstar.


Så du tror att kunskap om avel, uppfödning och islandshästens egenskaper är medfödd? Alla börjar vi från början någongång eller hur? Det är inget att se ner på. Och du vet mycket väl vad jag förespråkar när det gäller visningstillfällen och hur de ska utformas.

Och när det gäller handen på hjärtat så tror jag (och vet) att det finns de som registrerar sin häst som renrasig islandshäst för hästens egen skull. Så att OM den skulle säljas vidare, inte hamnar i en ägarbytescirkus där ingen begriper sig på hur den rör sig och tror att den är halt när den inte är det och om den någon gång skulle vara halt inte ser att den är halt.

Du måste skilja på att aveln är fri och vad SIF håller på med, som faktiskt är emot EU-reglerna! Freyja, aveln är fri inom EU! Det enda som krävs är att hingsten har genomgått en hälsoundersökning om den används till andra ston än de egna. SIF är dessutom skyldig att registrera allt som bevisligen är en islandshäst, även om hingsten inte har genomgått hälsoundersökning. Man får inte lägga på extraavgifterAtt sedan SIF inte följer lagarna och lägger på straffavgifter, handlar om SIFs inställning! Och den är bara löjlig och drabbar endast de avkommor där hingsten betäckt i Sverige! Dessa utgör mindre än en promille av de hästar som är tillverkade efter icke godkänd hingst, så vad gör det för skillnad för rasen? Ingen!!!

SIF bromsar inte aveln med sina avgifte, de bromsar att hästen reggas i SIF. Och visst, några reggar i SIF trots avgifterna, eller har gjort, som jag, men de flesta gör det inte och SIF har överskridit smärtgränsen för mig också vad gäller ekonomiska pålägg! SIF:s restriktioner att regga i bilaga dessutom och att man inte får bedöma dessa hästar, gör att de flesta med just en bra hingst som inte är efter bedömd hingst, väljer att låta bli att regga i SIF, för det är ingen mening eftersom de inte får bedöma honom och tvingas att alltid betala straffavgifter för varenda avkomma hur bra han än är. Då skiter man i att regga avkommorna. Avel är ändå en dålig affär och man kan inte få ut straffavgifterna som läggs på, så då reggar man i ASRP istället och sedan kan man sälja dem billigare och har större chans att få igen pengarna. Det här är SIFs straffavgifters fel, helt och hållet! Vad har du som bevisar att var hästen är reggad spelar roll för om den får ett bra hem eller en ryttare som begriper gångarterna?! Rent nonsens säger jag!

Hur du fick till detta med medfödd kunskap begriper jag inte när jag hela tiden skrivit att man skall lägga krutet på utbildning och att sprida kunskap istället för på straffavgifter! Jag har ju poängterat att det inte är medfött! Du brukar debattera seriöst men det här tycker jag har glidit åt fel håll därför att vi tycker olika! Obs! SIF bryter lagen och jag kommer se till att de granskas av jordbruksverket och EU, vilken åsikt du eller någon annan än har! Det är liksom inget att debattera! Jag började tråden som en upplysning och talade om att lagen om pass förskjuts till 1 juli 2008 och att jag skall se till att SIF granskas enligt EU-reglerna samt uppmanade folk som har dessa hästar att vänta med att regga. Annars kommer de flesta av dem att hamna i ASRP istället för i SIF och jag vill göra det ekonomiskt möjligt att regga alla i SIF istället och ta bort bilagan! Vi skall följa moderlandets regler och inte skapa egna, särskilt inte när vi endast tillämpar dem på de som avlats i Sverige och därigenom diskriminerar ett fåtal hästar!

Dessutom vet du lika bra som jag att fförra AU-ordförande helt frankt sade att han aldrig skulle acceptera att dessa hästar reggades i grundstambok, trots att han själv importerat flera av dem från Island och dessa är reggade där, och att dög inte bilagan så kunde man regga i ett skräpregister hos ASRP för 400 kr! Reaktionen på detta var hos de flesta att "SIF kunde ta sin bilaga och stoppa någonstans. Vi skall ha en egen ridhäst och tänker inte betala flera tusen extra till SIF för det utan vi reggar i ASRP istället!" De flesta med dessa hästar är arga på SIF och avgifterna och vägrar betala sådana summor. Jag tillhör numera den kategorin och jag kommer aldrig att regga någon av dem i SIF så länge det kostar drygt 10000 extra att regga, bilaga eller inte! Det är orimliga böter, värre än de värsta böterna för fortkörning i trafiken, trots att det där handlar om att man riskerar människors liv! Så nej tack, jag tänker inte hjälpa till att finansiera SIF s stora intresse tävling och dito hästar med mina pengar bara för att SIF har en åsikt vilka hästar jag får avla till mig själv och rida! Glöm det!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det står dig fritt att göra precis som du vill. Du får avla vad du vill och regga var du vill.

Jag avlar som jag vill och reggar i SIF för att jag vill ha en Islandshäst med fulla möjligheter. Jag vill inte att någon familj i framtiden ska köpa sin första islänning för att upptäcka att denna är inte reggad i SIF och barnen får inte tävla den.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vad har du som bevisar att var hästen är reggad spelar roll för om den får ett bra hem eller en ryttare som begriper gångarterna?! Rent nonsens säger jag!

Lika mycket bevis som du har för dina påståenden om vad "alla" tycker eller inte tycker? Jag anser att det är en hjälp för hästen, sedan får du anse att det är nonsens eller att jag inte är seriös, vilket jag högaktningsfullt sk*ter i.

Jag orkar inte diskutera mer med dig just nu om vad jag och du anser vara rättvist eller inte.

Jag har ett antal gånger skrivit att jag inte bryr mig om "rättvisan" i straffavgifterna. Jag tycker de kan ha den effekt som jag anser är bra för rasen. Dvs en bromsande effekt på att använda helt obesiktigade hästar i Sverige, för vad är det som säger att alla gårdshingstar skulle vara befriade från spatt och andra defekter... alla gårdshingstar på Island är inte heller befriade från defekter.

Vad sedan fd avelsordförande sagt eller inte sagt är en annan sak. Förhoppningsvis kommer framtiden att lösa sig till det bästa för islandshästrasen. Och att människor för ett tag kan glömma sin förb*de prestige för att istället försöka lösa saker och ting till islandhästens bästa.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Lika mycket bevis som du har för dina påståenden om vad "alla" tycker eller inte tycker? Jag anser att det är en hjälp för hästen, sedan får du anse att det är nonsens eller att jag inte är seriös, vilket jag högaktningsfullt sk*ter i.

Jag orkar inte diskutera mer med dig just nu om vad jag och du anser vara rättvist eller inte.

Jag har ett antal gånger skrivit att jag inte bryr mig om "rättvisan" i straffavgifterna. Jag tycker de kan ha den effekt som jag anser är bra för rasen. Dvs en bromsande effekt på att använda helt obesiktigade hästar i Sverige, för vad är det som säger att alla gårdshingstar skulle vara befriade från spatt och andra defekter... alla gårdshingstar på Island är inte heller befriade från defekter.

Vad sedan fd avelsordförande sagt eller inte sagt är en annan sak. Förhoppningsvis kommer framtiden att lösa sig till det bästa för islandshästrasen. Och att människor för ett tag kan glömma sin förb*de prestige för att istället försöka lösa saker och ting till islandhästens bästa.

Jag gillar inte den aggressiva tonen du haft i dina sista inlägg mot mig och kunde inte låta bli att säga ifrån. Jag skiter inte i vad folk tycker eller vad du tycker, och blir besviken på din inställning! Vill du ha friska hästar så se då till att det blir lösbart för alla ekonomiskt att genomgå hälsoundersökning och regga sina hästar i SIF! Dessutom, för att få betäcka andras ston så måste man genomgå det! Och jag förstår inte dina angrepp om kunskap och hälsa! Jag har hela tiden velat ha mer spridning av kunskap och att alla hästar, även ston, skall bedömas av veterinär.

I den hälsoundersökning som krävs för betäckningsbevis för gårdshingst ingår spattröntgen! Jag tycker du är oseriös som debattör när du låter påskina att så inte är fallet! Aveln är som sagt fri och och vill man ha kontroll på den och få den så bra som möjligt gäller det att få med så många som möjligt på tåget. Dit når man med kunskapsspridning, inte med avgifter som folk i allmänhet inte har råd med! Det gör aveln och ridningen till en rikemanshobby samtidigt som de mindre bemedlade söker andra vägar = ASRP-registering! Jag skriver inte heller alla, utan att många och de flesta jag talat med om detta, vilket är är väldigt många!

En annan sak är att vi bara har haft kravet att hingstarna skall spattröntgas i 3 säsonger! Och det är inte förbjudet att avla på vare sig eksemhingstar eller spatthingstar, vansinnigt nog, det skall bara varudeklareras! Nämn en enda gårdshingst i Sverige som har eksem eller spatt! En gårdshingst har sämre status och måste ha något alldeles extra för att man skall spara den! Den måste vara frisk och sund! De som inte har kunskap om det kommer knappast heller att våga sig på att hålla en gårdshingst eller har kunskapen att klara av det!

De flesta har enormt mycket mer respekt för en hingst, med all rätt, än för ett sto och väljer kastrering. För at ten gårdshingst skall slå igenom i aveln måste den som precis som alla stora hingstar vara något alldeles extra, och hur stor är den chansen? Hur kommer det sig då att fast det är billigare och "mer tillåtet" på Island, så slår inte gårdshingstarna igenom! Jo förresten, jag vet ett undantag; Glampi för Vatnaleysu som var gårdshingst tills han visades vid 12 års ålder. Men så är han kanonbra också!

Som jag ser det är det större risk att godkända hingstar med defekter används i aveln, än icke godkända, eftersom de senare blir mycket mer kritiskt bemötta och granskade! Tyvärr får ju en godkänd hingst en stämpel som bra och felfri i just okunniga människors ögon. Men sund inte är detsamma som godkännande! Det finns dåliga godkända hingstar, bra sådana och dito av gårdshingstar. Varken du eller jag kan svära oss fria från defekter eller hur brett utbrett det är vad gäller varken godkända eller gårdshingstar.

Det finns ju spatt på godkända hingstar på Island också. Jag tycker inte man antyda att det skulle vara mer eller mindre vanligt bland den ena eller andra sorten. Ingen sådan statistik finns ju att tillgå! Däremot kommer alltid en gårdshingst att betraktas med mer kritiska ögon och även dess avkommor och okunniga och osäkra tar det säkra före det osäkra och väljer en godkänd hingst, så de skräckscenario som du och andra målar upp tror jag inte ett dugg på!

Eftersom fortfarande gårdsaveln på Island är större än efter den efter godkända hingstar och den aveln varit den dominerande, så är borde ju då rasen vara förstörd för länge sedan! Men det är trots allt en av de sundaste raserna enligt försäkringsstatistiken. Och så mycket dummare är inte vi avlare i Sverige än på Island! Som du säger är inte kunskapen medfödd så man kan inte kreditera sig tidigare generationers kunskap utan varje generation och individ börjar på noll!

Din sista mening ställer jag däremot upp på till 100%. OIch rasens bästa är att få så många som möjligt att regga i SIF, vilket man inte kommer lyckas med om man har bötesbelopp på flera tusenlappar. Få med alla, utbilda, informera, låt veterinärer av göra hälsan och om exteriören och rörelsemönstret är sunt, sedan kan var och en välja om den vill avla den lättbyggda tävlingshästar, grövre viktbärande hästar, höga lyft, medellyft, naturtöltare osv. SIF har för höga avgifter överlag. Det är många som klagar på den höga hingstlicensen tex. Den sållar bort de som bara tar något föl efter sin hingst och det finns tom ASRP-reggade islandshästar efter godkänd gårdshingst pga det! Hur tror du då folk reagerar på 8000 i böter för att regga en efter icke godkänd hingst?!

De höga avgifterna leder till att det kommer att bli allt fler ASRP-reggade renrasiga islandshästar! Tycker du det verkligen är för rasens bästa?! Det gör inte jag!:cool:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det står dig fritt att göra precis som du vill. Du får avla vad du vill och regga var du vill.

Jag avlar som jag vill och reggar i SIF för att jag vill ha en Islandshäst med fulla möjligheter. Jag vill inte att någon familj i framtiden ska köpa sin första islänning för att upptäcka att denna är inte reggad i SIF och barnen får inte tävla den.

Japp, det är det som är fri avel. Men det står inte SIF fritt att strunta i EU-lagarna! Det är däremot min och alla medborgares rättighet att bestrida det när SIF bryter mot dem!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag gillar inte den aggressiva tonen du haft i dina sista inlägg mot mig och kunde inte låta bli att säga ifrån. Jag skiter inte i vad folk tycker eller vad du tycker, och blir besviken på din inställning! Vill du ha friska hästar så se då till att det blir lösbart för alla ekonomiskt att genomgå hälsoundersökning och regga sina hästar i SIF! Dessutom, för att få betäcka andras ston så måste man genomgå det! Och jag förstår inte dina angrepp om kunskap och hälsa! Jag har hela tiden velat ha mer spridning av kunskap och att alla hästar, även ston, skall bedömas av veterinär.

I den hälsoundersökning som krävs för betäckningsbevis för gårdshingst ingår spattröntgen! Jag tycker du är oseriös som debattör när du låter påskina att så inte är fallet! Aveln är som sagt fri och och vill man ha kontroll på den och få den så bra som möjligt gäller det att få med så många som möjligt på tåget. Dit når man med kunskapsspridning, inte med avgifter som folk i allmänhet inte har råd med! Det gör aveln och ridningen till en rikemanshobby samtidigt som de mindre bemedlade söker andra vägar = ASRP-registering! Jag skriver inte heller alla, utan att många och de flesta jag talat med om detta, vilket är är väldigt många!

En annan sak är att vi bara har haft kravet att hingstarna skall spattröntgas i 3 säsonger! Och det är inte förbjudet att avla på vare sig eksemhingstar eller spatthingstar, vansinnigt nog, det skall bara varudeklareras! Nämn en enda gårdshingst i Sverige som har eksem eller spatt! En gårdshingst har sämre status och måste ha något alldeles extra för att man skall spara den! Den måste vara frisk och sund! De som inte har kunskap om det kommer knappast heller att våga sig på att hålla en gårdshingst eller har kunskapen att klara av det!

De flesta har enormt mycket mer respekt för en hingst, med all rätt, än för ett sto och väljer kastrering. För at ten gårdshingst skall slå igenom i aveln måste den som precis som alla stora hingstar vara något alldeles extra, och hur stor är den chansen? Hur kommer det sig då att fast det är billigare och "mer tillåtet" på Island, så slår inte gårdshingstarna igenom! Jo förresten, jag vet ett undantag; Glampi för Vatnaleysu som var gårdshingst tills han visades vid 12 års ålder. Men så är han kanonbra också!

Som jag ser det är det större risk att godkända hingstar med defekter används i aveln, än icke godkända, eftersom de senare blir mycket mer kritiskt bemötta och granskade! Tyvärr får ju en godkänd hingst en stämpel som bra och felfri i just okunniga människors ögon. Men sund inte är detsamma som godkännande! Det finns dåliga godkända hingstar, bra sådana och dito av gårdshingstar. Varken du eller jag kan svära oss fria från defekter eller hur brett utbrett det är vad gäller varken godkända eller gårdshingstar.

Det finns ju spatt på godkända hingstar på Island också. Jag tycker inte man antyda att det skulle vara mer eller mindre vanligt bland den ena eller andra sorten. Ingen sådan statistik finns ju att tillgå! Däremot kommer alltid en gårdshingst att betraktas med mer kritiska ögon och även dess avkommor och okunniga och osäkra tar det säkra före det osäkra och väljer en godkänd hingst, så de skräckscenario som du och andra målar upp tror jag inte ett dugg på!

Eftersom fortfarande gårdsaveln på Island är större än efter den efter godkända hingstar och den aveln varit den dominerande, så är borde ju då rasen vara förstörd för länge sedan! Men det är trots allt en av de sundaste raserna enligt försäkringsstatistiken. Och så mycket dummare är inte vi avlare i Sverige än på Island! Som du säger är inte kunskapen medfödd så man kan inte kreditera sig tidigare generationers kunskap utan varje generation och individ börjar på noll!

Din sista mening ställer jag däremot upp på till 100%. OIch rasens bästa är att få så många som möjligt att regga i SIF, vilket man inte kommer lyckas med om man har bötesbelopp på flera tusenlappar. Få med alla, utbilda, informera, låt veterinärer av göra hälsan och om exteriören och rörelsemönstret är sunt, sedan kan var och en välja om den vill avla den lättbyggda tävlingshästar, grövre viktbärande hästar, höga lyft, medellyft, naturtöltare osv. SIF har för höga avgifter överlag. Det är många som klagar på den höga hingstlicensen tex. Den sållar bort de som bara tar något föl efter sin hingst och det finns tom ASRP-reggade islandshästar efter godkänd gårdshingst pga det! Hur tror du då folk reagerar på 8000 i böter för att regga en efter icke godkänd hingst?!

De höga avgifterna leder till att det kommer att bli allt fler ASRP-reggade renrasiga islandshästar! Tycker du det verkligen är för rasens bästa?! Det gör inte jag!:cool:


Är det någon som är aggressiv är det du. Även jag kan tröttna på det.
Utropstecken hit och dit och påståenden om oseriösitet, dumhet och överlägsenhet. Jag har inte kallat någon för dum eller oseriös. "Dum" är ett ord du använder.

En helt fri avel - som det finns på island - innehåller inga krav på besiktning. Det vet du. Och obesiktigade gårdshingstar kan varken du eller jag garantera är friska. Och det där om att de som inte har kunskap inte avlar. Hur kan du vara säker på att de bedömer det så själva? Och återigen - jag kallar dem inte dumma för det.

Det är inte jämförbara förhållanden i Sverige och på Island när det gäller avel och uppfödning. Även Island har sina problem. Bästa sättet är att hitta en lösning som passar här i Sverige.

Så du vill antyda att jag är av sådan vikt i islandhästsverige och vill lägga ansvaret för islandshästens framtid i Sverige på mina skuldror :rofl::rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 596
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 746
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 485
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp