Bukefalos 28 år!

Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig är hörlurar inte "våldtäktsdebatt", utan säkerhet överhuvudtaget. Om någon är precis bakom ryggen på mig vill jag gärna veta det.
Jo, det förstår jag du vill men det jag undrar över är vad som förändras för att du inte har lurarna i? Om någon är precis bakom mig och har tänkt utföra något som helst brott, så vill jag inte veta det sekunden innan. Tror du du kan förhindra att brottet sker eller vad? Jag är seriöst intresserad av svaret och inte ute efter debatt om saken. Tipsas ju ofta av bland annat polisen att man inte ska ha lurarna i , förstår inte värdet av det tipset och vill därför gärna veta.
 
Det finns några tänkbara länder.

Jag vet inte hur stor risken är - men den är helt klart större idag än vad den var för säg 15 år sedan.

Jag tycker sjukvården fungerar extremt dåligt om man tänker på hur mycket skatt vi faktiskt betalar i det här landet. Den borde vara i världsklass som en viss minister påstod att den är Men det är den inte. Det är liksom inte bara ett fåtal skräckexempel som finns utan de börjar dessvärre bli ganska många nu.

Jag håller inte med dig alls. Den fungerar inte extremt dåligt. Verkligen inte.

Ni som inte oroar er för ökande kriminalitet. Är det "inte förstöra Sverigebilden" ni hänger fast vid eller är det faktaresistens?

Jag är inte oroad för den ökade kriminaliteten, den är som mest verklig för de just faktarestistenta.
 
Fast illa ställt? I relation till vad? Vilka länder är det du tänker flytta till som har det så mycket bättre på alla plan?

Och det är ju ingen som hävdar att allt är perfekt, men det finns väl något mellan perfekt och "shit det är så illa att vi måste emigrera"?

I relation till att vi betalar världens högsta skatter, precis som jag skrev.

Jo, tycker man från politikerhåll att vi ska ha detta skattetryck som vi har så ska man också kunna hålla sin del av samhällskontraktet och erbjuda service (sjukvård, polis, skola etc etc)på lika hög nivå. Som det ser ut idag så håller vi skattebetalare vår del av kontraktet medans samhället inte levererar sin del tillbaka.
 
Nu ska vi inte blanda ihop olika fragor!
I den hemska overfallscaldtakten handlade det ju inte om att man sa att mannen var oskyldiga, utan att forundersokningen hade varit sa otroligt dalig att man helt enkelt inte hade tillrackligt med rattssakra bevis for att domma mannen. Aven om resultatet i just denna situationen ar hemskt, sa ar det ju faktiskt ett kvitto pa att atminstonde domstolarna gor sitt jobb - de dommer inte folk utan tillrackliga bevis! Det finns ju dock tveklost brister i andra led av kedjan.

Gallande kansla av trygghet, sa blir det spannande att landa pa svensk mark i eftermiddag - och i Malmo av alla stallen. Bor i London, och har aldrig kannt mig direkt otrygg, trots promenader hem och sena nattbussar, men en del av det ar att det ALLTID finns annat folk omkring. Spelar ingen roll om klockan ar 3 pa morgonen, i London ar du aldrig ensam. Sen gar jag inte in pa omraden som jag vet har problem med gang, men det finns ingen radsla som begransar mitt liv.
 
I relation till att vi betalar världens högsta skatter, precis som jag skrev.

Jo, tycker man från politikerhåll att vi ska ha detta skattetryck som vi har så ska man också kunna hålla sin del av samhällskontraktet och erbjuda service (sjukvård, polis, skola etc etc)på lika hög nivå. Som det ser ut idag så håller vi skattebetalare vår del av kontraktet medans samhället inte levererar sin del tillbaka.

Så vilket land är bättre då? Vilka har överlag samma standard vad gäller sjukvård, vård, omsorg, skola, infrastruktur osv. till lägre skatt? Där man inte behöver komplettera med privata försäkringar och privata skolors om kostar pengar.

Jag har fattat att dubtyckervatt skatten är för hög här, det jag vill veta är vart du tänker flytta.
 
Jag håller inte med dig alls. Den fungerar inte extremt dåligt. Verkligen inte..

Då tycker vi helt enkelt olika. Jag ska också hälsa det du säger till de jag känner med svårt cancersjuka barn där en blivit placerad på avdelning där multiresistenta bakterier härjat när barnet var nyligen stamcellstransplanterat (ja, detta informerade man föräldrarna om strax efter placering, och att ingen annan plats fanns, föräldrarna valde att åka hem med sitt svårt sjuka barn istället) och dom som bollas fram och tillbaka mellan olika sjukhus för att det är plats- och sjuksköterskebrist.

.
Jag är inte oroad för den ökade kriminaliteten, den är som mest verklig för de just faktarestistenta.

Nej precis. Det är ju förstås ren inbillning att mord och våldtäkter ökat och att poliserna inte hinner med att utreda i den takt som brotten inträffar. Bara i vår kommun har det i år dessutom varit fler bostadsinbrott än de senaste tre åren tillsammans - och då har årets värsta inbrottshelg inte ens varit än.
 
Jo, det förstår jag du vill men det jag undrar över är vad som förändras för att du inte har lurarna i? Om någon är precis bakom mig och har tänkt utföra något som helst brott, så vill jag inte veta det sekunden innan. Tror du du kan förhindra att brottet sker eller vad? Jag är seriöst intresserad av svaret och inte ute efter debatt om saken. Tipsas ju ofta av bland annat polisen att man inte ska ha lurarna i , förstår inte värdet av det tipset och vill därför gärna veta.
Hur jag kan agera beror naturligtvis på situationen. Hör jag en förföljare kan jag naturligtvis t ex skrika innan han slår mig i skallen, eller vad han nu. Jag kanske har tid att ta signalementsuppgifter. Men som sagt, det beror på situationen.
 
Så vilket land är bättre då? Vilka har överlag samma standard vad gäller sjukvård, vård, omsorg, skola, infrastruktur osv. till lägre skatt? Där man inte behöver komplettera med privata försäkringar och privata skolors om kostar pengar.

Jag har fattat att dubtyckervatt skatten är för hög här, det jag vill veta är vart du tänker flytta.

Typiskt svenskt att inte kunna se bortom sin egen horisont - allt är bäst här och oavsett vad politikerna gör så finns det inget förträffligare land.

Jag kan tänka mig flera länder som har en bättre fungerande styrning. Dessutom har jag inga som helst problem med att betala för privat sjukvård om jag behålla mer av min lön istället. Problemet här i Sverige är ju att man, om man vill vara garanterad vård, måste ha en privat försäkring också - ovanpå det höga skattetrycket.

Varför är det intressant för dig vilka länder jag kan tänka mig flytta till?
 
Jag känner mig inte varken mer eller mindre trygg idag mot för 30 år sedan när jag var tonåring. Eller, jo, jag känner mig tryggare nu men det har med andra saker att göra. Att inte gå ensam hem genom parker, mörka områden och dylikt har liksom alltid varit något helt "normalt" något som "alla" vet att man ska undvika. Det som förändrats nu är att det inte längre är våldtäktsoffrets enskilda problem att hon blivit våldtagen. Problemet att företrädesvis män anser sig ha någon rätt att göra som de vill lyfts fram på olika sätt, synliggörs och problematiseras och även om vissa stofiler fortfarande anser att det är offrets fel så ser fler och fler att det är våldtäktsmannens fel.

Att vi får en samtyckeslag ser jag som ett enormt stort steg framåt. Äntligen ska ingen kunna säga "jag trodde att hon ville" eller "hon sa inte nej".
 
Typiskt svenskt att inte kunna se bortom sin egen horisont - allt är bäst här och oavsett vad politikerna gör så finns det inget förträffligare land.

Jag kan tänka mig flera länder som har en bättre fungerande styrning. Dessutom har jag inga som helst problem med att betala för privat sjukvård om jag behålla mer av min lön istället. Problemet här i Sverige är ju att man, om man vill vara garanterad vård, måste ha en privat försäkring också - ovanpå det höga skattetrycket.

Varför är det intressant för dig vilka länder jag kan tänka mig flytta till?

Jag har inte påstått att allt är bäst här, jag påstår att vi har det bra. Det finns stort utrymme för förbättring men jag har svårt att köpa att jag lever i samma verklighet som någon som har planer på att emigrera för att läget är så illa i Sverige. Jag är väldigt nyfiken på vilka länder som anses vara bättre, varför vill du inte svara på det?

Det behövs inga privata sjukvårdsförsäkringar i Sverige. Vi får vård ändå. Vi kanske kan få vården snabbare med en privat försäkring och vi kan "få"hjälpmedel som vi kanske inte hade fått utan en privat försäkring men vård får vi.

Och just du kanske inte har något emot att betala för privat skola, barnomsorg och sjukvård. Problemet i de länder där det är standard är ju att många inte har råd till detta. Alla kan inte heller få en försäkring värd något pga. att de tex. haft otur att födas med en sjukdom som innebära att försäkringsbolagen inte vill ha dem eller lägger skyhöga premier. Är det ett bättre alternativ om du tänker utanför din privata sfär?
 
Jag är inte otryggare. Går ofta ensam i Stockholms innerstad på kvällar och nätter, många gånger har jag druckit ett par glas också. Jag går alltid på centrala och upplysta platser och försöker hålla koll på vad som händer runt omkring mig. Det värsta jag råkar ut för är svarttaxiförare vid Kungsan.

I och med att jag arbetar på socialtjänsten har jag stor insikt i vad som händer i samhället. Detta gör mig faktiskt inte oroligare för att brottsligheten ska ha ökat markant. Min uppfattning är att med moderna medier så har rapporteringen om brott ökat markant.

Det som jag har lågt förtroende för är rättsväsendets möjlighet att klara av brott. Ärende efter ärende där det finns bevis och vittnesmål skrivs av. Jag och kollegor har ibland ifrågasatt åklagares beslut att lägga ner förundersökningar och det har hänt att vi har fått dem att ändra sig.

Sjukvården har jag på sistone fått stor erfarenhet av genom min gamla pappa som är sjuk. han har skadat sig några gånger detta år och har fått god och omedelbar vård. Han bor på ett demensboende där han blir väl omhändertagen.
 
Fast illa ställt? I relation till vad? Vilka länder är det du tänker flytta till som har det så mycket bättre på alla plan?

Och det är ju ingen som hävdar att allt är perfekt, men det finns väl något mellan perfekt och "shit det är så illa att vi måste emigrera"?
För att dela upp det i individnivå och samhällsnivå...

Har man oändliga mängder pengar så kan det säkert fungera att flytta till ett land där man kan köpa sjukvård i världsklass, fantastiska skolor och bo i gated cities.

Men för en vanlig person med medelinkomst är de allra flesta andra länder ett nerköp.
 
Nej precis. Det är ju förstås ren inbillning att mord och våldtäkter ökat och att poliserna inte hinner med att utreda i den takt som brotten inträffar. Bara i vår kommun har det i år dessutom varit fler bostadsinbrott än de senaste tre åren tillsammans - och då har årets värsta inbrottshelg inte ens varit än.

Det dödliga våldet ligger på ungefär samma nivå idag som för 10 år sedan så ja, till viss del handlar nog det om inbillning. 2016 såg man en minskning jämfört med året innan. Bostadsinbrotten har legat rätt stadigt runt 1% de senaste 10 åren, med en ökning från 1% till 1,2% från 2015 till 2016.
 
Utan hörlurar har jag möjlighet att känna till huruvida någon person finns i min närhet eller närmar sig mig. Bara några få sekunders förvarning innan ett angrepp ger mig möjlighet att anpassa mitt eget beteende ifråga om hastighet, riktning, eventuellt ropa på hjälp etc. Jag kommer att ha bättre balans och bättre förutsättningar att både undvika och avvärja ett angrepp, och att fly från det. Med hörlurar i öronen väljer jag frivilligt bort samtliga de möjligheterna.

Själv är jag inte särskilt orolig över ökande brottslighet. I den geografiska och sociala kontext där jag lever är det helt enkelt inte märkbart stökigare nu än för t ex 15 år sedan, och jag bedömer att min risk att bli utsatt för brott inte har ökat.
 
Lurar i öronen gör att man inte är uppmärksam på omgivningen på samma sätt, det kan t.ex. förhindra en att snabbt slå in SOS numret om man känner sig hotad, öka takten/börja springa - man riskerar alltså att bli totalt överrumplad om det vill sig illa. Dessutom hör man inte alltid fordon som närmar sig, och det i kombination med att inte se sig för ordentligt (alltså även ett problem på dagtid) kan medföra en olycksrisk.
 
Jag och min familj har upprepade gånger funderat på att flytta till Sverige de senaste åren pga jobberbjudanden och för att komma närmare min familj, och kommit så långt att vi tittat på hus, pratat med skolor osv, grillat vänner och bekanta om hur läget är i Sverige, men varje gång kommit fram till att vi har det bättre där vi bor (England).

Men det är antagligen just för att vi har råd med privatskola, försäkringar osv. Hade vi inte det så hade vi förmodligen bott i Sverige sedan många år tillbaka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför? Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid...
Svar
8
· Visningar
1 080
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 987
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp