Bukefalos 28 år!

Sverige idag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Igår var min FB och nyhetssajter är fyllda av rubriker efter att männen i Fittjavåldtäkten gått fria.

Alltså, va?

Stadsministern svarar: "ny samtyckeslag"

Alltså, va? Är det inte därför det heter 'våldtäkt' för att det redan är olagligt?

Höj straffen? Men straffen spelar ju ingen roll om ingen döms...?

Ni 'yngre' (och äldre) kvinnor som bor i större städer, känner ni er trygga att gå själva i mörkret med hörlurar i öronen?

Jag inser ju också att jag bara ser det dåliga då det är det som skrivs om i media.

Mina vänner som jag pratar med hemma kör alla bil och det är ingen som har anledning att gå ut och tex festa som man gjorde när man var 20 typ... men också när jag varit hemma och hälsat på har vänner sagt att "nä ring en taxi, gå inte hem själv eftersom du måste korsa det området då" vilket alla gick över för 6-7 år sedan när vi var ute i krogsvängen mer.

Ni som har barn, låter ni dom vara ute och leka själva till kl?
 
Det är helt jävla horribelt hur dåligt lagstiftningen fungerar när det kommer til våldtäkter - det är därför som samtyckeslagen är så viktig, med den så måste gärningsmannen bevisa att kvinnan sagt ja, Nu är det tvärt om hon måste bevisa att hon sagt nej. Det är en skillnad som jag hoppas kommer göra att stor skillnad i antalet dömda.

Sen är väl våldtäkten i Fittja inte historiens bästa polisarbete tyvärr.

Jag känner mig lika trygg nu som förut. Jag hoppas och tror att mina döttrar och deras kompisar också gör det. De uppmärksammade fallen är superhemska men jag är pisstrött på att det ska eldas på att det är så värst annorlunda nu mot för 10-15-20-30 år sen.
 
Jag känner mig väldigt otrygg i det nya sverige. Jag har aldrig känt mig så otrygg som nu. Mina barn är vuxna och utflugna ur boet men jag oroar mig dagligen för deras välbefinnande och otrygghet i dagens samhälle, i synnerhet för den som bosatt sig i södra spetsen av sverige. Jag bor mitt i stan och jag har alltid känt mig trygg att gå på dessa gator men jag gör det faktiskt inte nu, utan tänker mig noga för vilka vägar jag väljer och tidpunkter. Jag ser sällan eller rent av aldrig barn som leker själva på gårdar eller lekplatser, så som var självklart när jag växte upp.
Det ÄR annorlunda idag. Det är ett hårdare klimat och vi har typer av brottslighet som vi aldrig haft i landet tidigare. När jag läser om den senaste gruppvåldtäkten i Malmö mår jag mer fysiskt illa än någonsin tidigare, och det är något som är helt vansinnigt sjukt när dessa män i Fittja går fria enligt vår lagstiftning.
 
Jag är typen som går dit jag vill när jag vill med musik i öronen utan att oroa mig särskilt mycket. Ganska ofta genom mörka parker sena kvällar. Min mamma som är uppväxt i stad för 30 år sedan har ett helt annat tänk med sig och undviker sånt.
 
Det är helt jävla horribelt hur dåligt lagstiftningen fungerar när det kommer til våldtäkter - det är därför som samtyckeslagen är så viktig, med den så måste gärningsmannen bevisa att kvinnan sagt ja, Nu är det tvärt om hon måste bevisa att hon sagt nej. Det är en skillnad som jag hoppas kommer göra att stor skillnad i antalet dömda.

.

Knappast. Det skulle vara en rejäl sensation om man helt plötsligt förflyttade bevisbördan från åklagaren till den tilltalade. Så är det ju naturligtvis inte.
 
Som svar på frågan då. Nej, jag känner mig inte trygg i Sverige längre. Inte bara avseende risken att jag eller min dotter kan bli våldtagna och min sambo och son rånade och misshandlade och att risken för bostadsinbrott har eskalerat utan jag är också extremt rädd för att någon av oss ska bli allvarligt sjuk och att då behöva söka vård i Sveriges icke-fungerande sjukvårdsapparat och eventuellt hinna dö innan man får vård, om man ens får det.

Vi har på allvar funderat på att inte stanna kvar i det här landet.
 
Nej, men det gör jag inte i Storbritannien heller. Så för mig är det ett samhälls-generellt och inte land-specifikt problem, tyvärr.

Det utesluter inte att det finns ett gränsöverskridande problem specifikt i Europa dock.

Just vad det gäller England kan exempel som Rochdale nämnas.
 
Igår var min FB och nyhetssajter är fyllda av rubriker efter att männen i Fittjavåldtäkten gått fria.

Alltså, va?

Stadsministern svarar: "ny samtyckeslag"

Alltså, va? Är det inte därför det heter 'våldtäkt' för att det redan är olagligt?

Höj straffen? Men straffen spelar ju ingen roll om ingen döms...?

Ni 'yngre' (och äldre) kvinnor som bor i större städer, känner ni er trygga att gå själva i mörkret med hörlurar i öronen?

Jag inser ju också att jag bara ser det dåliga då det är det som skrivs om i media.

Mina vänner som jag pratar med hemma kör alla bil och det är ingen som har anledning att gå ut och tex festa som man gjorde när man var 20 typ... men också när jag varit hemma och hälsat på har vänner sagt att "nä ring en taxi, gå inte hem själv eftersom du måste korsa det området då" vilket alla gick över för 6-7 år sedan när vi var ute i krogsvängen mer.

Ni som har barn, låter ni dom vara ute och leka själva till kl?

Jag känner mig inte trygg helt ensam i vissa områden när det är mörkt/lite folk ute. Det är dock samma som för ca 20 år sen och har inte förvärrats för mig. Jag skulle inte gå med lurar hur som helst.

Nu bor jag ju ute i buschen, är sällan i stan kvällstid etc. Här ute känns liksom sannorlikheten mindre att någon skulle ta sig för att begå något brott mot någon. Det är för liten sannorlikhet att de ens möter någon att attacker liksom..

Jag vet inte vad man ska göra för att få styr på våldtäkterna tex.
Jag är absolut för höjda straff. Men också att preskribtionstiden förlängs.

Sen tror jag ju att mkt måste till i förebyggande syfte. Det måste ändras mkt i hur vi ser på varann i vardagen. Synen på hur man kan behandla kvinnor/flickor måste ändras på så många områden.

Fittja-målet verkar ju vara en polisiär katastrof tyvärr. Fruktansvärt för den utsatta kvinnan allting, både övergreppet och hur ingen utomstående hjälpt henne, hur polisen skött ärendet etc.
Fruktansvärt att det funnits vittne som inte larmat. Förstår om denne kanske inte vågar gå in och bryta själv när det nu var så många män. Men ringa polisen borde väl vara självklart tycker jag.
Och möter man någon som är helt förstörd och ber om hjälp så hjälper man väl(tänker på de som mött henne efter på stan och bara undvikit henne då hon bett om hjälp).
 
Jag tror att en samtyckeslag med en oaktsamhetsparagraf kan ge fler fällande domar, men det behövs ju även resurser så att polisen kan utreda ordentligt. I Fittja-fallet förstod jag det som att polisarbetet var undermåligt och det är ju ett stort problem.

Vad gäller trygghet/otrygghet så ja, jag känner mig trygg. Har alltid jobbat kväll, gått av mina pass vid 21 eller 23 och åkt kollektivt och promenerat i centrala Göteborg och på Hisingen. Mina barn är 4 och 9 år, de får var ute och leka på gården tills det är dags att göra sig iordning för sängen.
 
Jag tycker också att det är helt förjävligt, och NÅGOT måste till för att få ett stopp på våldtäkter och andra våldsbrott. Men jag vet inte vad. Samtyckeslagen... Ja, det känns väl egentligen som något de kommer med bara för att visa att de faktiskt gör något. Men för mig känns den rätt uppenbar, liksom, sen när är det nytt att det inte är okej att ha sex med en person som inte aktivt visar deltagande?
Men jag har inga förslag på lösningar, tyvärr.

INi 'yngre' (och äldre) kvinnor som bor i större städer, känner ni er trygga att gå själva i mörkret med hörlurar i öronen?

Det här kan jag däremot svara på: Ja. Iallafall sett ur aspekten rädsla för våldtäkt och andra sexual- och våldsbrott. Nu bor jag inte i en STOR stad, utan en bit utanför en halvstor stad, men jag är inte orolig för det när jag är inne i stan. Då är jag faktiskt mer orolig för att gå på cykelbanan som går "bakom" området jag bor i, där är det verkligen mörkt och skymt och vad som helst kan hända (och har hänt) där. Inne i stan inbillar jag mig att jag är tryggare med folk runtomkring (men jag vet att det inte alltid behöver vara så)
 
Jag tror alla känner sig trygga tills det händer en själv eller närstående något. Då lär det bli annat ljud i skällan. Rätt typiskt människor, "det händer aldrig mig/här" syndromet.

Tino Sanandaji
2 tim ·


”Lys upp mörka platser och öppna fler fritidsgårdar. Så vill de boende i Sofielund förhindra fler överfallsvåldtäkter, enades de om på ett möte på måndagskvällen.

Efter tre överfallsvåldtäkter på bara några veckor i Malmö gick polisen ut i helgen och avrådde kvinnor från att vara ute ensamma på natten. Då fick Hanna Höie, granne till kvarteret i Sofielund där den senaste våldtäkten skedde, nog. På bara ett dygn ordnade hon ett diskussionsmöte..."Obs! Du som tror att våldtäkt är något som begås av förövare med en viss hudfärg, som talar ett visst språk eller kommer från en viss kultur är inte välkommen", stod det på mötesinbjudan”

Fritidsgårdar fungerade inte ens på 80-talets tonårsvärstingar, än mindre idag när det finns hur mycket som helst att göra. För att slippa konfrontera sanningen samlas vuxna och intalar sig att fritidsgårdar är svaret på överfallsvåldtäkter som begås mitt i natten, en förolämpning mot vår intelligens. Här är fler förslag flumvänstern i Malmö kan använda för att bekämpa våldtäkt:

• Normkritiskt dockteater
• Feministisk snöröjning
• Föräldradisko med saft, bullar och Paolo Robertos VHS-filmer
• Stoppa stereotypa skildringar av Disneyprinsessor som förvandlar våra pojkar till våldtäktsmän
• Samla stridande gäng och ge Lego så de kan bygga fritidsgårdar tillsammans
• Avskaffa LAS (det var Centerpartiets förslag)
• Dela ut gosedjur med ”Tafsa inte”-armband för att lära ut empati
• Fler utflykter så unga killar i Malmö kan träffa skogsmulle
• Färre studiebesök till Aftonbladets ledarsida
 
Samtyckeslagen... Ja, det känns väl egentligen som något de kommer med bara för att visa att de faktiskt gör något. Men för mig känns den rätt uppenbar, liksom, sen när är det nytt att det inte är okej att ha sex med en person som inte aktivt visar deltagande?

Det kan te sig självklart att det inte är okej att ha sex med någon som inte samtycker aktivt, men det finns extremt många vittnesmål även rättsfall som visar på att verkligheten inte ser ut så. Grabbar kommer undan med att begå sexuella övergrepp genom att skylla på att de sov eller att de bara inte förstod. Det är väl huvudsakligen de fallen man vill komma åt med den samtyckeslag som föreslås.
 
Knappast. Det skulle vara en rejäl sensation om man helt plötsligt förflyttade bevisbördan från åklagaren till den tilltalade. Så är det ju naturligtvis inte.

Nä men i fall efter fall så har det handlat om att kvinnan inte sagt NEJ enligt förövarnas försvar. Nu ändras det - men det trodde jag att du förstod även om jag uttryckte mig något mindre galant
 
Nä men i fall efter fall så har det handlat om att kvinnan inte sagt NEJ enligt förövarnas försvar. Nu ändras det - men det trodde jag att du förstod även om jag uttryckte mig något mindre galant

Jag har bara läst det du skrivit och således tolkat det precis så vilket var att det är upp till den tilltalade att bevisa att kvinnan sagt ja till skillnad från hur det är idag. Varför ska jag förstå att du menar något helt annat än det du faktiskt skriver? :confused:
 
Som svar på frågan då. Nej, jag känner mig inte trygg i Sverige längre. Inte bara avseende risken att jag eller min dotter kan bli våldtagna och min sambo och son rånade och misshandlade och att risken för bostadsinbrott har eskalerat utan jag är också extremt rädd för att någon av oss ska bli allvarligt sjuk och att då behöva söka vård i Sveriges icke-fungerande sjukvårdsapparat och eventuellt hinna dö innan man får vård, om man ens får det.

Vi har på allvar funderat på att inte stanna kvar i det här landet.

Och vart tänker du dig att ni flyttar?

Tror du på allvar att risken att du eller din dotter ska bli våldtagna av okända gärningsmän är extremt stor?

Sjukvården i Sverige är inte så extremt dålig så att den kan kallas icke-fungerande, det finns skräckexempel, men på det stora så har vi fantastisk sjukvård. Skräcken för mig är att sjukvården segregeras så att den blir som i USA till exempel, bara de med pengar har råd.
 
Jag har bara läst det du skrivit och således tolkat det precis så vilket var att det är upp till den tilltalade att bevisa att kvinnan sagt ja till skillnad från hur det är idag. Varför ska jag förstå att du menar något helt annat än det du faktiskt skriver? :confused:
Okej
 
Jag tycker samtyckeslagen är bra. Det ska ju inte behövas. Är helt rubbat att det gör det.
Men som det ser ut nu verkar den ju behövas. Och då är det bra om den blir av.

Jag ser inte hur det kan bli sämre för kvinnor för att den införs.
 
Skräcken för mig är att sjukvården segregeras så att den blir som i USA till exempel, bara de med pengar har råd.

Ganska orationellt att vandra runt med den då USA länge har använt sverige och svensk sjukvård parallellt med Kanada (candinavia) som ett föregångsexempel i de förändringar de vill göra. För övrigt är USA ett land med helt andra förutsättningar, historia, kultur och samhällsapparat än vad sverige har så jag föreslår att du kanske istället jämför svensk sjukvård med tex andra nordiska länders sjukvård.
 
Jag tror att en samtyckeslag med en oaktsamhetsparagraf kan ge fler fällande domar, men det behövs ju även resurser så att polisen kan utreda ordentligt. I Fittja-fallet förstod jag det som att polisarbetet var undermåligt och det är ju ett stort problem.

Vad gäller trygghet/otrygghet så ja, jag känner mig trygg. Har alltid jobbat kväll, gått av mina pass vid 21 eller 23 och åkt kollektivt och promenerat i centrala Göteborg och på Hisingen. Mina barn är 4 och 9 år, de får var ute och leka på gården tills det är dags att göra sig iordning för sängen.

I Fittjafallet undersökte dem fel trapphus - och undersökte det rätta först typ 10 månader senare. Det var det som var det stora felet. :rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför? Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid...
Svar
8
· Visningar
1 077
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 929
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp