Bukefalos 28 år!

SVT DOLD - hästbranschens mörka baksida

Å andra sidan - med tanke på den förvirring på området arbete och betalning som hennes blogginlägg om alltihop visar prov på, så börjar man ju tvivla på redaktörens omdöme på den här punkten. En debattartikel från PM på ämnet svartjobb hade ju uppenbart kunnat hur pinsam som helst, för henne.

Fast äsch - PM är aldrig särskilt insatt och har aldrig varit. Hon är rejält oprofessionell och oinsatt regelbundet på alla sina kanaler och kastar väldigt ofta sten i glashus. Hon är helt enkelt sur över att SVT inte tyckte hon var viktigare att betala och att de sen utifrån nej tack från hennes sida körde vidare med ämnet . Hon vill ha läsare och klick på sina kanaler , vilket hon kritiserar andra för men är precis lika angelägen om själv . Hon har jättesvårt att hantera debatter som blir oavsett ämne på sina kanaler . Etc etc .
Hon har ju redan nu idag vänt på myntet totalt och undrar om det blir gynnsamt för henne om hela ridsporten blir vit .
Jag har aldrig tyckt att hon förtjänar de oooh och ahh som så många tillägnar henne faktiskt.
 
Nu har jag kikat på del två också.

Alltså, visst finns det massor med problem inom hästnäringen som borde rättas till. Men denna dokumentären precis som de flesta andra på ämnet tar sig an ämnet i huvudsak genom att säga "Titta här på de stackars flickorna, gud va synd det är om dem.". Det är såklart jättetråkigt det som hänt, men det är varken nytt eller särskilt intressant enligt mig. Att det dessutom får känslan av att det finns mer till flickornas berättelser gör ju inte det hela bättre.
Vart finns arbetsgivare och tränare i denna dokumentären? Det hade varit jättekul att se en intervju med någon som kan visa upp ett stall där alla anställda har ordentliga vita jobb, alla praktikanter kommer ifrån skolor och alla elever har en tydlig läroplan.
Sen tycker jag att det fattas "hårda fakta" tex i form av domar mot arbetsgivare, statistik osv.
Sist men inte minst så presenterar man ju ingen typ av lösning på problemet, tex genom att ha någon typ av relevant expert som får ge sin åsikt hur man ska komma tillrätta med problemen.

Som sagt, det finns massor med problem inom hästnäringen men dessa dokumentärer/nyhetsinslag/artiklar är enligt mig många gånger så dåliga...

Lösningen är väl helt enkelt att följa lagarna, eller hur menar du? Kan man inte bedriva sin verksamhet lagligt, så får man låta bli. Så är det ju i resten av samhället, varför skulle ridsporten stå utanför lagen? Det är ju inte direkt så att det saknas lagar eller att de är otydliga, utan mer att man skulle behöva följa dem. Vad är det för domar du vill se?

Så ovanligt är det väl förhoppningsvis inte med laglig ridsportverksamhet? Min ridskola t ex följer lagen, inga praktikanter och vit lön till alla. Bara i ridsporten skulle det anses som ovanligt och anmärkningsvärt.
 
@As_Vegas jag tycker inte programmet vinklar det alls att det skulle vara "synd om flickorna" ?
Snarare framgår det ju i intervjuerna flera gånger att de brustit i att "kolla" , fråga om försäkring, inte vetat att de ska skatta /hur osv ?

Detsamma ang arbetsgivare ? De har ju intervjuat Maria där bristerna och det avvikande synsättet / okunskapen /uppfattningen om förmåner och om förmånsbeskattning belyses ?

Och ang instanser som uttalar sig som du saknar ? Både Arbetamiljöverket och Kommunal är ju med och belyser problemen och ger konkret feedback runt problemen ?

Jag tycker SVT gjort ett bra jobb i att sakligt belysa och visa problematiken i programmet .

Större delen av programmet går ju åt till att flickorna får berätta sina historier om hur de drabbats, där jag i båda fallen fick känslan av att det fanns mer som inte sades. Deras berättelser har absolut en plats, men jag hade hellre sett att det upptog en mindre del av programmet.

Ja, de intervjuade en arbetsgivare som har gjort fel. Varför inte intervjua någon som gör rätt? Visa på hur det borde gå till.

En rätt stor del av problemet är ju att folk inte vill skatta, varför inte prata med skatteverket och be dem förklara hur det ska gå till?

Jag tycker inte att man på ett tillräckligt sätt visar hur vanligt svartjobb är, och hur systematiskt många unga faktiskt utnyttjas. Jag tyckte å andra sidan att deras program om högskoleprovet var jättebra, där de till och med köpte sig ett bra resultat för att visa hur enkelt det är. Varför kunde man inte hitta ett lika tydligt sätt att visa på hur kassa villkoren är inom hästnäringen?
 
Men jag tyckte det framkom rätt tydligt att ingen har något ansvar, eller har befogenhet att gå in och ta ansvar. Det är väl det som är problemet med hela hästnäringen. Eller missförstod jag dig nu?

Det är väl inte annorlunda än i andra branscher? Arbetsmiljöverket är väl de som har rätt att inspektera, och de har t o m befogenhet att stänga en arbetsplats med omedelbar verkan om den bedöms som farlig. Och de har rätt att göra inspektioner, som jag förstått det. Jag vet inte varför journalisten i programmet hängde upp sig på att hon tyckte att det måste vara oanmälda besök. När det gäller svartjobb så är väl det ett ärende för Skatteverket?

När det gäller ansvar för den enskilda verksamheten så är det ju den som driver verksamheten som har det.
 
Lösningen är väl helt enkelt att följa lagarna, eller hur menar du? Kan man inte bedriva sin verksamhet lagligt, så får man låta bli. Så är det ju i resten av samhället, varför skulle ridsporten stå utanför lagen? Det är ju inte direkt så att det saknas lagar eller att de är otydliga, utan mer att man skulle behöva följa dem. Vad är det för domar du vill se?

Så ovanligt är det väl förhoppningsvis inte med laglig ridsportverksamhet? Min ridskola t ex följer lagen, inga praktikanter och vit lön till alla. Bara i ridsporten skulle det anses som ovanligt och anmärkningsvärt.

Som det är idag så har ju ridsporten på vissa sätt ställt sig utanför lagen. Man skiter i alla möjliga regler, men blir det konsekvenser? Finns det tex domar där någon fällts för brott som har med stalljobb att göra?

Ridskolor brukar väl sköta sig, det är ju inom tävlingssektorn som unga utnyttjas. Det är nog ingen som kan tänka sig att jobba gratis långt över heltid för att som belöning få rida en ridskolehäst, däremot att få rida lektion på en S-klasshäst för en känd ryttare. Det borde ju gå att hitta tävlingsryttare med både anställda, elever och praktikanter som sköter sig.
 
Större delen av programmet går ju åt till att flickorna får berätta sina historier om hur de drabbats, där jag i båda fallen fick känslan av att det fanns mer som inte sades. Deras berättelser har absolut en plats, men jag hade hellre sett att det upptog en mindre del av programmet.

Ja, de intervjuade en arbetsgivare som har gjort fel. Varför inte intervjua någon som gör rätt? Visa på hur det borde gå till.

En rätt stor del av problemet är ju att folk inte vill skatta, varför inte prata med skatteverket och be dem förklara hur det ska gå till?

Jag tycker inte att man på ett tillräckligt sätt visar hur vanligt svartjobb är, och hur systematiskt många unga faktiskt utnyttjas. Jag tyckte å andra sidan att deras program om högskoleprovet var jättebra, där de till och med köpte sig ett bra resultat för att visa hur enkelt det är. Varför kunde man inte hitta ett lika tydligt sätt att visa på hur kassa villkoren är inom hästnäringen?

Hur det borde gå till är väl snarare ett ämne för en informationsfilm? Det här programmet går ju ut på att avslöja missförhållanden, det är inte en informationsfilm från Skatteverket. Hur det går till när man gör rätt är ju dessutom inte så mycket att orda om. Man följer lagen, tecknar kollektivavtal och betalar skatt. Typ som alla andra seriösa arbetsgivare, oavsett bransch.
 
Hur det borde gå till är väl snarare ett ämne för en informationsfilm? Det här programmet går ju ut på att avslöja missförhållanden, det är inte en informationsfilm från Skatteverket. Hur det går till när man gör rätt är ju dessutom inte så mycket att orda om. Man följer lagen, tecknar kollektivavtal och betalar skatt. Typ som alla andra seriösa arbetsgivare, oavsett bransch.

Det är väl ganska vanligt att man har med bra exempel som kontrast för att tydliggöra missförhållanden?
 
Som det är idag så har ju ridsporten på vissa sätt ställt sig utanför lagen. Man skiter i alla möjliga regler, men blir det konsekvenser? Finns det tex domar där någon fällts för brott som har med stalljobb att göra?

Ridskolor brukar väl sköta sig, det är ju inom tävlingssektorn som unga utnyttjas. Det är nog ingen som kan tänka sig att jobba gratis långt över heltid för att som belöning få rida en ridskolehäst, däremot att få rida lektion på en S-klasshäst för en känd ryttare. Det borde ju gå att hitta tävlingsryttare med både anställda, elever och praktikanter som sköter sig.

Men vad skulle en sån dom visa? Att det olagligt att jobba svart? Det vet vi ju redan.

Konsekvenser kan det ju bli i form av ett föreliggande från Arbetsmiljöverket, t ex. Inte så mycket drama kanske, men det är ju så det går till.
 
Det är väl ganska vanligt att man har med bra exempel som kontrast för att tydliggöra missförhållanden?

Jag tror man tänkte sig att missförhållandena här var så tydliga att man inte behövde kontrastverkan för att se dem. Typ att det är lite olämpligt att ha en underbetald, delvis svartjobbande praktikant som rider halvgalna unghästar utan försäkringar, eftersom man inte har orkat sätta sig in i regelverket, ens efter 30 år som arbetsgivare. Ganska tydligt, skulle jag säga. :cautious:
 
Men vad skulle en sån dom visa? Att det olagligt att jobba svart? Det vet vi ju redan.

Konsekvenser kan det ju bli i form av ett föreliggande från Arbetsmiljöverket, t ex. Inte så mycket drama kanske, men det är ju så det går till.

Alltså, jag vet inte. Jag tyckte bara att hela programmet var rätt blaha blaha helt enkelt. Det kändes som om man hade kunnat göra mycket mer av ämnet bara. Programmet om högskoleprovet tyckte jag var betydligt bättre om man ska jämföra.
 
Större delen av programmet går ju åt till att flickorna får berätta sina historier om hur de drabbats, där jag i båda fallen fick känslan av att det fanns mer som inte sades. Deras berättelser har absolut en plats, men jag hade hellre sett att det upptog en mindre del av programmet.

Ja, de intervjuade en arbetsgivare som har gjort fel. Varför inte intervjua någon som gör rätt? Visa på hur det borde gå till.

En rätt stor del av problemet är ju att folk inte vill skatta, varför inte prata med skatteverket och be dem förklara hur det ska gå till?

Jag tycker inte att man på ett tillräckligt sätt visar hur vanligt svartjobb är, och hur systematiskt många unga faktiskt utnyttjas. Jag tyckte å andra sidan att deras program om högskoleprovet var jättebra, där de till och med köpte sig ett bra resultat för att visa hur enkelt det är. Varför kunde man inte hitta ett lika tydligt sätt att visa på hur kassa villkoren är inom hästnäringen?
Då tycker vi olika.
Jag har svårt att förstå att din tolkning och önskemål skulle vara vägledande ang hur någon valt att producera ett program . Dvs det jag menar är att det du personligen tycker borde belysts /saknas osv är ju högst godtyckligt .

Ang att du som hästmänniska tycker programmet är lite blaha och "inget nytt" osv . Så tycker nog både du, jag och många hästfolk eftersom vi är insatta i hur det ser ut.
Övriga Sveriges skattebetalare är inte det alls på samma sätt och SVT s program är inte gjort för att hästfolk i sig är målgrupp . Det är gjort som ett program i ämnen som dessa bör vara dvs allmänt .

Jag har väntat hur många år som helst på när något kommer hända utifrån hur branschen fungerar och att samtidigt betalar vi skatt deluxe till fler och fler studiemedelsberättigade hästutbildningar och väldigt få inkl regering etc reflekterar över det öht vad det verkar .
 
Senast ändrad:
Alltså, jag vet inte. Jag tyckte bara att hela programmet var rätt blaha blaha helt enkelt. Det kändes som om man hade kunnat göra mycket mer av ämnet bara. Programmet om högskoleprovet tyckte jag var betydligt bättre om man ska jämföra.

Är inte det för att du redan visste att det är såhär då? Alla vet ju inte det.
 
Jag tror man tänkte sig att missförhållandena här var så tydliga att man inte behövde kontrastverkan för att se dem. Typ att det är lite olämpligt att ha en underbetald, delvis svartjobbande praktikant som rider halvgalna unghästar utan försäkringar, eftersom man inte har orkat sätta sig in i regelverket, ens efter 30 år som arbetsgivare. Ganska tydligt, skulle jag säga. :cautious:

Jo, när du lägger upp det sådär så är det rätt tydligt. Jag är har kanske blivit lite skadad och blind med åren, för det kändes inte så tydligt när jag såg programmet. Jag tyckte att flickornas historier stod i förgrunden, som snyft-historier snarare än exempel på missförhållanden.
 
Jo, när du lägger upp det sådär så är det rätt tydligt. Jag är har kanske blivit lite skadad och blind med åren, för det kändes inte så tydligt när jag såg programmet. Jag tyckte att flickornas historier stod i förgrunden, som snyft-historier snarare än exempel på missförhållanden.

De var väl just övertydliga exempel på missförhållanden? Eller hur illa ska det vara, jobben är så farliga att de blivit rullstolsbundna för livet, möjligen aldrig mer kan arbeta, och till råga på allt har det varit svart, så förutom handikappade är de också hänvisade till soc i princip för sin försörjning? En bransch som förvandlar unga friska personer till utfattiga arbetsoförmögna innan de fyllt 25, hur mycket värre kan det bli? Att de skickas direkt till kyrkogården?
 
Då tycker vi olika.
Jag har svårt att förstå att din tolkning och önskemål skulle vara vägledande ang hur någon valt att producera ett program . Dvs det jag menar är att det du personligen tycker borde belysts /saknas osv är ju högst godtyckligt .

@Sporthorse bad mig återkomma med kommentar efter att hon lagt upp första delen, vilket jag gjorde, och sen gjorde jag det även när hon lagt upp andra delen. Det var aldrig menat att vara annat än mina egna åsikter om programmet, jag kan inget om hur man gör TV, jag delade bara med mig av min upplevelse av programmet.
 
De var väl just övertydliga exempel på missförhållanden? Eller hur illa ska det vara, jobben är så farliga att de blivit rullstolsbundna för livet, möjligen aldrig mer kan arbeta, och till råga på allt har det varit svart, så förutom handikappade är de också hänvisade till soc i princip för sin försörjning? En bransch som förvandlar unga friska personer till utfattiga arbetsoförmögna innan de fyllt 25, hur mycket värre kan det bli? Att de skickas direkt till kyrkogården?

Visst är det två övertydliga exempel på att det gått illa, och det är jättebra att historierna blir hörda. Det säger jag inget om.
Äsch, jag har nog haft för mycket insyn för att uppskatta ett program gjort för allmänheten helt enkelt.
 
Jag tror man tänkte sig att missförhållandena här var så tydliga att man inte behövde kontrastverkan för att se dem. Typ att det är lite olämpligt att ha en underbetald, delvis svartjobbande praktikant som rider halvgalna unghästar utan försäkringar, eftersom man inte har orkat sätta sig in i regelverket, ens efter 30 år som arbetsgivare. Ganska tydligt, skulle jag säga. :cautious:
Ja och kontrasten illustreras ju ypperligt visuellt och väldigt talande, som öppning i programmet med "ridsportanställda tjejen" som knallar med de andra riskutsatta yrkesarbetarna i olika yrken/roller inom deras branscher i deras högrisk roller .Skyddsutrustningen dessa har varje dag i jobbet räknar jag med att alla förstår fullt ut utifrån sammanhanget vad dokumentären avser att tydliggöra visuellt utöver det övriga .
 
Tycker början av det andra avsnittet var riktigt bra.

Nyfiken på hur många % av stall jobben som är helt vita och inte är ridskola, trav eller galopp stall.
det är nog den punkten de flesta är nyfikna på och som dessutom lär vara det stora problemet inkl anledning till att få som kör helt vitt osv finns att endera 1) intervjua eller 2) öht även om de kör vitt vill vara med för då blir det jobbig relation kretsarna emellan osv .

Så liten och homogen är krasst sett branschen .
 
Det är väl inte annorlunda än i andra branscher? Arbetsmiljöverket är väl de som har rätt att inspektera, och de har t o m befogenhet att stänga en arbetsplats med omedelbar verkan om den bedöms som farlig. Och de har rätt att göra inspektioner, som jag förstått det. Jag vet inte varför journalisten i programmet hängde upp sig på att hon tyckte att det måste vara oanmälda besök. När det gäller svartjobb så är väl det ett ärende för Skatteverket?

När det gäller ansvar för den enskilda verksamheten så är det ju den som driver verksamheten som har det.

Nej ett stort problem som tas upp även i programmet tydligt är att arbetsmiljö verket inte får komma oanmäld utan varsel och bekräftande . Dvs de kan aldrig komma oanmälda för besök .

Osäker på vad du menar med din post i sammanhanget och om jag förstår vad du menar ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp