Bukefalos 28 år!

Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

TR (eller snarare Fipo och det svenska tillägget) för islandshästar håller ständigt på att utvecklas, det kommer regeländringar allt som oftast, en av de senaste är att begränsa vilken typ av nosgrimmor man får använda tillsammans med hävstångsbett, man har även sänkt maxvikten för boots relativt nyligen. Det är vad jag vet även på gång med nya regler när det gäller bedömningen som ska premiera god ridning. Det utvecklas även nya grenar som premierar god ridning och lydiga hästar över flashiga gångarter. Över lag så känns det som att organisationen är ganska lyhörd för medlemmarnas åsikter men givetvis tar det tid med förändringar, det går inte över en natt utan tar snarare flera år.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Ca två år innan ändringen gjordes i tillämpat TR, men kontrollerna ökade innan och även konsekvenserna. Samtidigt gjordes en revidering av vilka bett och nosgrimmor som fick användas.

Inom dressyr kan man undra om det har lobbats åt andra hållet. För här har antalet godkända bett och nosgrimmor ökat rejält, tyvärr. Det mesta verkar vara tillåtet nu. Beträffande kontroller så har ju överdomarna befogenhet, men ibland är sittande domare också överdomare och då blir ju svårare.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Inom dressyr kan man undra om det har lobbats åt andra hållet. För här har antalet godkända bett och nosgrimmor ökat rejält, tyvärr. Det mesta verkar vara tillåtet nu. Beträffande kontroller så har ju överdomarna befogenhet, men ibland är sittande domare också överdomare och då blir ju svårare.

Innan tävling veterinärbesiktas hästarna och då ingår munhålekontroll, har hästen sår i munnen så finns antingen strykning eller rida bettlöst om tävlingen tillåter det.

Under tävling sker stickprovskontroller inklusive munhåla, under finaler sker kontroll av samtliga tävlande ekipage efter varje klass men hästarna har även besiktigats innan av veterinär.

Källa: http://www.icelandichorse.se/Portals/0/Tävling/pdf/FIPO2008_utdrag.pdf

För att få ett bett eller huvudlag tillagt till listan över förbjudna bett och
huvudlag kan nationella sportledare, medlemmar av FEIF:s Sportkommitté, och
licensierade Internationella FEIF-domare lämna förslag till FEIF:s Sportkommitté.
Med förslaget skall följa en tydlig beskrivning, en tydlig bild och en ordentlig
förklaring. Sportkommittén kommer att behandla förslag åtminstone tre gånger
om året om det inte finns särskilda skäl att ta upp ett ärende med kort varsel.
Det årliga Sportmötet kan besluta att ta bort bett och huvudlag från listan över
förbjudna bett.

Så här kan man alltså gå till väga om man anser att ett bett och/eller nosgrimma inte är bra/lämplig, vilket gör att hanteringstiden inte alltid behöver bli så lång.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag har väl inte skrivit ett ord om att man inte ska ta upp hästar som lider eller som har det dåligt? Läs vad jag skriver istället för att dra paralleller bland svältande barn.

Jag skriver det igen; min poäng är att de allra flesta tävlingshästar har det bra mycket bättre i sitt liv (och blir bättre omhändertagna och bättre ridna) än de flesta hobbyhästar.

Huruvida det är fel plåga djuren, rida så det blir smärtsamt och inte ta hand om hästarna har jag inte sagt ett ord om. Däremot säger jag att det inte utspelar sig hos eliten på samma sätt som bland hobbyryttare.

Självklart är det alltid fel att hästar lider. Men tycker man att elitens hästar gör det och tar upp dem som exempel av djurplågeri (som krönikören gjorde) kan man lika gärna lägga ner hela ridsporten för de hästarna är bäst omskötta och eftersedda av dem alla.

Nu har jag framfört min poäng i 3 olika meningar, hoppas du förstår nu.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

KL
Jag har inte läst alla inlägg och inte heller tittat särskilt mycket på sändningarna, men nog var det väl VÄLDIGT tydligt att dressyrhästarna trots tortyrinstumenten kunde krumbukta rätt bra när de fick syn på hästätande blommor och fotografer? Och utanför banan, t ex vid framridning och prisutdelning undrar man ibland om det verkligen är välskolade dressyrhästar med skickliga ryttare man ser...

Likaså har jag i andra sändningar (och i praktiken) sett hästar som knappt gått att tvinga att passera startlinjen i hoppning, så nog kan de också protestera om de inte vill vara med! Dagens tortyrmedel är alltså långt ifrån tillförlitliga!
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag bemöter ditt påstående om att "Min huvudpoäng var att drar man upp eliten som den smutsiga och plågsamma delen av sporten är det lika bra att lägga ner hela grejen. " och konstaterar kort att DRH inte har gjort någon jämförelse med andra delar av "hästeriet" i artikeln i någon bemärkelse, att tävlandet är det smutsiga och plågsamma är din egen tolkning. Jag å min sida är helt övertygad om att de ogillar bett, spö och sporrar oavsett vem som använder det.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag tror alla förstår vad du menar, men alla håller inte med.

tävlingshästarna har det bättre? Hur bedömer du det, och på vilka kriteria?
Har de det bättre för att de blir skickligare ridna, även om de står inne i boxen och aldrig går i hage? för att nämna ett enkelt exempel.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag bemöter ditt påstående om att "Min huvudpoäng var att drar man upp eliten som den smutsiga och plågsamma delen av sporten är det lika bra att lägga ner hela grejen. " och konstaterar kort att DRH inte har gjort någon jämförelse med andra delar av "hästeriet" i artikeln i någon bemärkelse, att tävlandet är det smutsiga och plågsamma är din egen tolkning. Jag å min sida är helt övertygad om att de ogillar bett, spö och sporrar oavsett vem som använder det.

Eftersom debattartikeln var skriven med GHS i åtanke antog jag att de gjort bedömningen efter just tävlingarna där. Fånigt av mig att tänka så.

Angående den sista meningen håller jag helt med, det tycker de säkert.

tävlingshästarna har det bättre? Hur bedömer du det, och på vilka kriteria?
Har de det bättre för att de blir skickligare ridna, även om de står inne i boxen och aldrig går i hage? för att nämna ett enkelt exempel.

Jag bedömde det helt efter ridning och skötsel, inte huruvida de får gå i hage eller ej.

Att hästar inte får gå ut i hage är ju tyvärr mer regel än undantag i proffsstallen och det är skam och vanära var det än sker.

Så i helhet finns det hur mycket hästar som helst som går ute dygnet runt och kanske blir lugnt ridna av en medelmåtta; de kanske har det bättre än tävlingshästarna. Frågan är om de sistnämnda skulle vara lyckliga med ett sådant liv eller ej. Men som sagt, just ridnings- och skötselmässigt tycker jag väldigt sällan privatryttare når upp till proffsstallens nivå.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men som sagt, just ridnings- och skötselmässigt tycker jag väldigt sällan privatryttare når upp till proffsstallens nivå.

Men var kan man utläsa det? Att hästar som står i ett proffsstall får en bättre skötsel? Bättre ridning? Vad är det för markörer som gör det gällande?

Vad är det för kriterier som hobbyryttaren inte når upp till kontra proffsryttaren när det kommer till skötsel?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Nu säger jag inte att hobbyhästar generellt sett vanvårdas, det är ju verkligen en annan ytterlighet. Då hade jag ju själv varit del av djurplågeriet eftersom jag själv varit hästmänniska i många år.

Proffshästarna blir kollade, undersökta, borstade och pamperade efter konstens alla regler. Minsta lilla sår eller ojämnhet i huden upptäcks direkt och ja, det hålls helt enkelt en jäkla koll på hästarna. Minsta grej upptäcks direkt. Skador rehabiliteras efter konstens alla regler.

Och ja, det finns sådana hobbyryttare också. Men man kan vara säker på att ingenting missas eller förbises när det gäller proffshästarna.

(Och nej, hästar behöver inte lida för att den har lera i svansen eller spån i pälsen eller... Eller... Eller...

Glömde helt skriva en "generellt, även om, kanske inte" vilket är dumt eftersom detta är bukefalos.)
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

fast återigen.... borstning och "pampering" tillhör inte hästars basala behov....
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

fast återigen.... borstning och "pampering" tillhör inte hästars basala behov....

Du håller inte med mig helt enkelt. Det är helt okej.

Jag har inte heller skrivit något om hästars basala behov eller utevistelse som tävlingshästar.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Dessutom diskuterade jag från början inte basala behovet eller om en oklippt nordsvensk i stor lösdrift som älskas djupt av liten flicka som rider barbacka i skogen (OBS! Ytterligheter med en aning sarkasm) har det bättre än Casall utan ridningen av elithästarma.

Lade bara till att som en bonus tas de omhand på bästa sätt utan att något går obemärkt förbi.
 
Senast ändrad:
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Upptäcks alltid alla problem direkt?
Rehabiliteras alltid alla skador efter konstens alla regler? Och man har aldrig mer bråttom och chansar för en viktig tävling?
Gangnar det alltid hästen och hälsan att bli "pamprad"


Och sist men inte minst vad får hästen ut av detta?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Som sagt har jag sagt det jag vill säga. Orkar inte vrida in mig mer i detaljer när jag på det stora hela vet hur det går till och hur många hästar i proffsstall blir ridna och tränade.

Framhåller en sista gång att ridningen, planeringen av träning och tävling samt omvårdnaden ("ofta", "men kanske inte" "även om") är på toppnivå för hästarna som tävlade på GHS.

Enskilda detaljer eller hästarnas biologiska funktion, höätande eller utevisteöse är ingenting jag nämt eller som hör till min poäng.

För övrigt tycker jag personligen att hästar ska gå ute mycket, gärna i lösdrift, med kompisar och ha fri tillgång till grovfoder. Bara så ni slipper tro jag höjer hela proffsindustrin till skyarna.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men vad är egentligen poängen, menar du att över lag så har proffshästar det sammantaget bättre eller menar du rätt och slätt att det det finns olika för och nackdelar?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Du håller inte med mig helt enkelt. Det är helt okej.

Jag har inte heller skrivit något om hästars basala behov eller utevistelse som tävlingshästar.

Fast det handlar inte om att inte hålla med i sig utan du skriver att tävlingshästar har det bättre av x och y anledning. När jag då frågar hur du bedömer vilken typ av skötsel/behandling som är bäst för hästarna i sig själva, svarar du att du inte pratar om basala behov. Om du inte gör det, hur kan du då samtidigt påstå att tävlingshästar har det bäst? det är ju med dina personliga mått mätt, inget annat?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Nu säger jag inte att hobbyhästar generellt sett vanvårdas, det är ju verkligen en annan ytterlighet. Då hade jag ju själv varit del av djurplågeriet eftersom jag själv varit hästmänniska i många år.

Proffshästarna blir kollade, undersökta, borstade och pamperade efter konstens alla regler. Minsta lilla sår eller ojämnhet i huden upptäcks direkt och ja, det hålls helt enkelt en jäkla koll på hästarna. Minsta grej upptäcks direkt. Skador rehabiliteras efter konstens alla regler.

Och ja, det finns sådana hobbyryttare också. Men man kan vara säker på att ingenting missas eller förbises när det gäller proffshästarna.

(Och nej, hästar behöver inte lida för att den har lera i svansen eller spån i pälsen eller... Eller... Eller...

Glömde helt skriva en "generellt, även om, kanske inte" vilket är dumt eftersom detta är bukefalos.)

Mycket av de du nämner här ger ju inte hästen ett bättre liv, kanske tom kan det bli lite mer stressigt istället genom att man hela tiden är där och petar och pillar. Men å andra sidan är det säkert roligare för en häst om den i princip står inne i sin box 21/365, då händer det i varje fall något.

Att en häst får mer omvårdnad garanterar ju inte en lyckligare häst kan ju jag tycka då, så det är här åsikterna går isär helt enkelt.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Min poäng är att ridningen och skötseln (borstning, utrustning, hovstatus, skoning etc) är utmärkt och i en helt annan klass än hobbyryttares. (Finns som vanligt många om, men, kanske eller kanske inte man kan skriva ut för att försäkra sig om detaljpet men jag orkar inte.)

Ja, det finns för och nackdelar med allt. Nej jag menar inte att tävlingshästar generellt sett alltid har det bättre än hobbyhästar. Bara att ridningen och skötseln (som jag nämt 18 gånger haha) är världsklass.

Jag tror proffshästar generellt sett har det bättre om man ser till ridning, skadehantering etc.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men herregud nu har du verkligen missuppfattat mig.

Jag skriver inte att tävlingshästar har det bäst av alla, var har jag skrivit det? det jag menar är att (framförallt) ridning är av bästa kvalité då ryttarna är så sjukt duktiga. Sen är ofta skötseln oklanderlig också.

Har kanske uttryckt mig luddigt men ibland undrar jag om folk medvetet försöker missförstå och vrida och vända på vartenda ord man skriver.
 

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 583
Senast: AW
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 462
Senast: Mysaan
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp