Bukefalos 28 år!

Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Dopingförekomsten talar för sig själv här...men det var inte bara doping jag syftade på, en fritidshäst kanske får vila några månader och en tävlingshäst blir sprutad i leden några gånger eller i förebyggande syfte.

Det är ju klart men å andra sidan så läker inte kotleds inflammation ut genom vila om det nu är det som är orsaken.

Sedan beror det också vilken typ av häst. Känner ingen som inte låter sin bästa häst vila ut ordentligt efter en skada. Det lönar sig i längden att låta dem vila längre.

Att bara låta dem vila ut det är faktiskt värre
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Upptäcks alltid alla problem direkt?
Rehabiliteras alltid alla skador efter konstens alla regler? Och man har aldrig mer bråttom och chansar för en viktig tävling?
Gangnar det alltid hästen och hälsan att bli "pamprad"


Och sist men inte minst vad får hästen ut av detta?

Måste svara på detta då jag själv suttit i sitsen ett par gånger. Och nej man chansar inte med sin tävlingshäst oftast har man en till som man då tar istället.

Inför en stor internationell tävling tillika mästerskap har jag själv faktiskt valt att inte starta min bästa häst då han låg ett par veckor efter i träning och då pratar vi närmare två veckor efter.

Liksom en av världens bästa ft ryttare valde att inte starta VM med sin häst då den låg efter två veckor i tränings schemat. Och med den hästen hade hon haft stor guldchans!

Jag kan inte hålla med dig men det kanske beror på att jag håller på med en gren som tar lång tid att träna upp både häst och ryttare och där rutinen och fräschhet är det viktigaste
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag är å andra sidan övertygad om att proffstränade hästar får fler skador, inte pga dålig träning men större påfrestningar.

Fast det stämmer inte heller alltid. Finns många skadade hobbyhästar medan många topphästar tävlar flera flera år upp i åldrarna
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Alla gör inte som du, men självklart finns det de som inte chansar och de är säkert imajoritet. Det förekommer säkert mer på lite lägre nivå, kollen är dessutom sämre än på stor internationella tävlingar.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Fast det stämmer inte heller alltid. Finns många skadade hobbyhästar medan många topphästar tävlar flera flera år upp i åldrarna
Men snälla var skrev jag alltid?

Och det finns många hobbyhästar som är friska livet igenom och massor av tävlingshästar som faller bort på vägen pga skador. Man kan liksom inte jämföra äpplen och päron, bara för att en del tävlingshästar klarar sig utan skador innebär det inte att skaderisken inte är större med större påfrestningar. En häst blir för övrigt inte en topphäst om den inte håller, de med mindre hållbarhet slås ut på vägen och säljs kanske som sällskaps/hobbyhästar ( och tas som rxempel på skadade hobbyhäatar trots att det grundproblemet framkom under tävlingskariären). Jag har aldrig påstått att det inte finns tävlingshästar som både har det bra, och inte råkar ut för skador, givetvis finns det det.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Varför tycker du att huvudlaget sitter mer stabilt med en nosgrimma? Nosgrimman kan ju sättas helt lös under resten av tränset.

Varför jag tycker det? Jag upplever att det är så genom egen erfarehet. Önskar man mer stabilitet så sätter man givetvis inte nosgrimman underst under resten av tränset. Jag rider inte gärna ut med andra utan nosgrimma, det är måttligt stabilt med bara en rem över nackenfäst i bettet och ett pannband. Det funkar utmärkt så länge vi är ensamma men blir hästen upphetsad kan jag behöva göra one rein stopp det är ett äventyr utan nosgrimma ;). Jag har ingen som helst anledning att stänga igen munnen hästen gapar inte nämnvärt förutom att jag ogillar det.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Varför jag tycker det? Jag upplever att det är så genom egen erfarehet. Önskar man mer stabilitet så sätter man givetvis inte nosgrimman underst under resten av tränset. Jag rider inte gärna ut med andra utan nosgrimma, det är måttligt stabilt med bara en rem över nackenfäst i bettet och ett pannband. Det funkar utmärkt så länge vi är ensamma men blir hästen upphetsad kan jag behöva göra one rein stopp det är ett äventyr utan nosgrimma ;). Jag har ingen som helst anledning att stänga igen munnen hästen gapar inte nämnvärt förutom att jag ogillar det.
Ok. Jag har ridit både med och utan nosgrimma men har inte upplevt att det blivit stabilare med nosgrimma, vi kanske inte menar samma sak med stabilare. Du nämner one rein stopp så du kanske menar stabilare = att det inte går att dra ut bettet åt ena sidan (med nosgrimma).
På de flesta ridträns är nosgrimman hopkopplad med resten av tränset bara genom öglorna på pannbandet, av det blir det inte stabilare. Det finns träns där sidstyckena går genom nosgrimman och det blir stabilare, men de används väl inte så mycket inom ridning.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Både att dra bettet genom munnen men även att tränset sitter stadigare i största allmänhet. Vad kan man annars mena med att det blir stabilare än att man minskar rörligheten i tränset?

Jag använder en helt lös nosgrimma och kan placera den som jag vill i förhållande till tränset.
 

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 583
Senast: AW
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 462
Senast: Mysaan
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 186
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp