Bukefalos 28 år!

Svts debatt om tortyrredskap

Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Ja jag har kanske missuppfattat dig, men du skriver ju gång på gång att de har det bättre med tex borstning. då har jag frågat på vilket sätt hästen behöver borstning, och du fortsätter bara säga att det är bättre, samtidigt som du säger att basala behov som du ser det, inte är med i bedömningen av vilka hästar som har det "bäst"? du får ursäkta men jag förstår liksom inte hur det går ihop sig.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Okej. Med skötsel menar jag inte borstning som sådan, även om jag flera gånger skrivit det. Min främsta poäng är kollen som finns på hästarna. Just själva borstningen är ett dåligt exempel även om jag tror att de blir putsade mer än andra. Men just att ingenting missas eller lämnas därhän i hästens fysiska status.

Ska dra ett exempel. Hade jag haft egen häst hade den varit ute massor i stora hagar, utan täcke så långt det går, med kompisar och med fri tillgång till hö nästan året runt. På det viset tro jag hästhållningen är bättre än att stå på box 24/7.

Men o andra sidan tillbringar inte jag lika mycket tid med hästen så jag märker inte lika snabbt om den blir sjuk eller mår dåligt. Jag är en medelmåtta på gränsen till dålig när det kommer till ridningen, för hård hand, inkonsekvent skänker och sned i min egen kropp. På det sättet hade hästen haft det bättre i proffsstall. Kanke känner jag att hästen är halt på en fredag medan ett proffs känt sinalerna redan på måndagen.

För att inte tala om de som försummar sina hästar, låter dem gå med fel skoning, lämnar små sår till det blir lymfangit, har dåligt anpassad utrustning, går på dem och är taskiga på träning etc. Det finns många sådana i hästsverige, har då sett mer än jag vill när det gäller sådant. Allt det behöver elithästarna inte vara med om (med få undantag naturligtvis). Det är så jag menar med ridning och skötsel.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Men då måste man även minnas att även i proffsstall är inte alltid ridning och träning så optimal som du vill göra gällande, även solen har fläckar.;)

Jag drar mig till minnes några incidenter där träningshästar kom till skada, just pga ryttaren/tränarens sätt att rida/träna på.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Givetvis finns det alltid undantag. Allt är inte rosaskimrande där heller men proffsryttarna är duktiga i en helt annan dimension än de flesta hobbyryttare.

Tror hur som helst betydligt fler hästar kommer till skada under hobbyträning än proffsträning.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Och även incidenter där skada inte innebär at hästen får optimal vård utan snarast forcerad eller än väre smärtstillande för att dölja problemen.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Jag är å andra sidan övertygad om att proffstränade hästar får fler skador, inte pga dålig träning men större påfrestningar.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

KL

Har läst hela tråden och förvånas över hur många som går efter devisen "eliten vet nog vad dom håller på med eftersom de tävlar på så hög nivå!" "Proffsryttare lär ju inte göra nåt som är dåligt för hästen då skulle den inte prestera så bra" eller "man kan ju inte ifrågasätta de som lever på att tävla för de har ju gjort det så länge"

Jag har själv jobbat i 5 olika tävlingsstallar med både hopp och dressyrryttare på hög internationell nivå som lever på sitt tävlande, försäljning av topphästar och tillridning inför alla möjliga tester, breeders, uppvisningar och allt vad det heter. Och jag kan ju bara gå efter mina erfarenheter men som jag tycker har en tillräckligt god spridning för att kunna ses som relevant, och jag kan ju bara säga att ingenstans där jag jobbade kom hästens välbefinnande i första hand!
Bakom stängda dörrar, alltså inte på tävling eller när ägare och sponsorer var i närheten, så användes alla möjliga sorters inspänningar, anordningar och uppfinningar för att på alla vis förkorta tiden som krävdes för att nå resultaten som efterfrågades. Och visst de blev klara för 2, 3-års tester, breeders, försäljning, falsterbo, globen och resten av världen men det som händer på tävlingsbanan eller uppvisningen är bara en sekundbild, ett axplock av hur hästen egentligen mår och varför den presterar som den gör. Det vi ser på tv eller från läktaren är bara slutmålet, vi ser aldrig hur resan dit sett ut.

Och ni som säger att hästar som mår dåligt aldrig skulle kunna prestera på topp? Jag har jobbat med hästar som haft så stort hjärta och en sån vilja att vara till lags att det inte spelar nån roll att ryttaren hade för vana att dra omkull hästar som lättar på rutin för att få dem att acceptera illa sittande sadlar för "det är billigare att rida in alla med samma, de ska ju ändå vidare sen!" Som rider "bråkiga" ston med så hårda inspänningar att de knappt kan andas och filade sporrar tills de blöder eller bryter ihop trots att anledningen senare visar sig vara brister på saker som selen i kroppen, inte jävelskap. Jag har jobbat med hästar som presterar bra på tävlingsbanorna för att de slipper de metoder som används på hemmaplan och förberetts med barrering och olika sorters "teknikskydd". Så, nej bra resultat är sannerligen inget kvitto på bra hästhållning..

Det handlar (ofta) om pengar. Ju fortare resultaten kommer ju mer inkomst, ju fler tävlingar och ju bättre resultat-ju mer utdelning-fler sponsorer osv. Många kanske startar med bra inställning men jag har sett hur pengar får människor att tumma på vad som är moraliskt rätt, hästens bästa, långsiktigt hållbart. När man inser de pengar som finns att tjäna på topptoppnivå med allt vad det innebär så skiftar fokus, man börjar rättfärdiga metoder och utrustning som man annars inte hade övervägt.

Och visst det här inte alla, absolut inte, det finns säkert många elitryttare som behandlar sina hästar jättebra men försök komma ihåg att det vi ser på tv och på läktaren inte berättar hela historien, det visar bara vad som händer just nu. Det säger inget om hur ekipaget kommit dit de är. Jag undrar om alla här som försvarar elitryttare som grupp och anser de ofelbara i sin hantering och ridning, hur många av er har jobbat i proffstall? Och fler än 1?

Vill avsluta med att jag absolut har träffat elitryttare som haft trevlig inställning till sitt jobb och sina hästar, jag säger inte att alla är samma skrot och korn men för varje vettig jag har träffat har jag jobbat för 3 lika motbjudande.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Mycket av de du nämner här ger ju inte hästen ett bättre liv, kanske tom kan det bli lite mer stressigt istället genom att man hela tiden är där och petar och pillar. Men å andra sidan är det säkert roligare för en häst om den i princip står inne i sin box 21/365, då händer det i varje fall något.

Att en häst får mer omvårdnad garanterar ju inte en lyckligare häst kan ju jag tycka då, så det är här åsikterna går isär helt enkelt.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Gud vilka tråkiga erfarenheter!

Har också sett en del "bakom kulisserna" men inte alls upplevt det du gjort.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Ungefär som väntat, det finns både bra och dåliga människor och de lite mitt emellan, hästbranschen är inget undantag. Nu tror jag att topptävlingshästar har det bättre än försäljningshästar, man vinner inget på illa avpassad utrustning där eller att pressa dem för hårt och snabbt. Ska man utbilda och sälja är det helt andra förutsättningar.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

haha. denna artikel gjorde min dag! okey, självklart kan man göra fwl mes sporrar och spö osv, men det är ju inget man strävar efter! bara ett exempel: jag hade wn häst hemma på foder för några år sedan då jag skulle skaffa en häst till, då vi var ute och red stannade hon utanför grannens grishus och vährade gå förbi, den gången stod vi och bråkade i 8,5timmar. andra gången frös hon fast mitt på ett järnvägsspår( tack och lov att inget tåg kom på 20 min) och jag kan väl säga att spöt har använts mindre än den gången. och anledningen till att jag använde det så mycket var för att det var det enda som hjälpte till slut. hon vägrade att röra sig även då jag hoppade av osv. sen fick jag reda på att denna hästs farfar var känd i norden för att ha ett av de envisaste twmperamentet. dock ser inte jag det som att jag torderade hästen den gången, för hade jag inte gjort som jag gjort hade hon kanske inte levt idag. eller tycker ni att det är tortyr som det sägs i artikeln?
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Och även incidenter där skada inte innebär at hästen får optimal vård utan snarast forcerad eller än väre smärtstillande för att dölja problemen.

Det är aldrig hållbart i längden och vill man att hästen ska hålla så är det ett sätt man absolut inte använder sig av.

Dessutom tas så många dopingprover att det skulle snabbt upptäckas
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Dopingförekomsten talar för sig själv här...men det var inte bara doping jag syftade på, en fritidshäst kanske får vila några månader och en tävlingshäst blir sprutad i leden några gånger eller i förebyggande syfte.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

KL

Har läst hela tråden och förvånas över hur många som går efter devisen "eliten vet nog vad dom håller på med eftersom de tävlar på så hög nivå!" "Proffsryttare lär ju inte göra nåt som är dåligt för hästen då skulle den inte prestera så bra" eller "man kan ju inte ifrågasätta de som lever på att tävla för de har ju gjort det så länge"

Jag har själv jobbat i 5 olika tävlingsstallar med både hopp och dressyrryttare på hög internationell nivå som lever på sitt tävlande, försäljning av topphästar och tillridning inför alla möjliga tester, breeders, uppvisningar och allt vad det heter. Och jag kan ju bara gå efter mina erfarenheter men som jag tycker har en tillräckligt god spridning för att kunna ses som relevant, och jag kan ju bara säga att ingenstans där jag jobbade kom hästens välbefinnande i första hand!
Bakom stängda dörrar, alltså inte på tävling eller när ägare och sponsorer var i närheten, så användes alla möjliga sorters inspänningar, anordningar och uppfinningar för att på alla vis förkorta tiden som krävdes för att nå resultaten som efterfrågades. Och visst de blev klara för 2, 3-års tester, breeders, försäljning, falsterbo, globen och resten av världen men det som händer på tävlingsbanan eller uppvisningen är bara en sekundbild, ett axplock av hur hästen egentligen mår och varför den presterar som den gör. Det vi ser på tv eller från läktaren är bara slutmålet, vi ser aldrig hur resan dit sett ut.

Och ni som säger att hästar som mår dåligt aldrig skulle kunna prestera på topp? Jag har jobbat med hästar som haft så stort hjärta och en sån vilja att vara till lags att det inte spelar nån roll att ryttaren hade för vana att dra omkull hästar som lättar på rutin för att få dem att acceptera illa sittande sadlar för "det är billigare att rida in alla med samma, de ska ju ändå vidare sen!" Som rider "bråkiga" ston med så hårda inspänningar att de knappt kan andas och filade sporrar tills de blöder eller bryter ihop trots att anledningen senare visar sig vara brister på saker som selen i kroppen, inte jävelskap. Jag har jobbat med hästar som presterar bra på tävlingsbanorna för att de slipper de metoder som används på hemmaplan och förberetts med barrering och olika sorters "teknikskydd". Så, nej bra resultat är sannerligen inget kvitto på bra hästhållning..

Det handlar (ofta) om pengar. Ju fortare resultaten kommer ju mer inkomst, ju fler tävlingar och ju bättre resultat-ju mer utdelning-fler sponsorer osv. Många kanske startar med bra inställning men jag har sett hur pengar får människor att tumma på vad som är moraliskt rätt, hästens bästa, långsiktigt hållbart. När man inser de pengar som finns att tjäna på topptoppnivå med allt vad det innebär så skiftar fokus, man börjar rättfärdiga metoder och utrustning som man annars inte hade övervägt.

Och visst det här inte alla, absolut inte, det finns säkert många elitryttare som behandlar sina hästar jättebra men försök komma ihåg att det vi ser på tv och på läktaren inte berättar hela historien, det visar bara vad som händer just nu. Det säger inget om hur ekipaget kommit dit de är. Jag undrar om alla här som försvarar elitryttare som grupp och anser de ofelbara i sin hantering och ridning, hur många av er har jobbat i proffstall? Och fler än 1?

Vill avsluta med att jag absolut har träffat elitryttare som haft trevlig inställning till sitt jobb och sina hästar, jag säger inte att alla är samma skrot och korn men för varje vettig jag har träffat har jag jobbat för 3 lika motbjudande.

Tack för denna upplysande informationen.
Själv tycker jag iof att det är alldeles för mycket våld och hets på tävlingsbanorna också och det ger mig mardrömmar att tänka på hur det ser ut bakom kulisserna, när det på tälvlingsbanorna ändå används ''mildare'' hjälper.

Till någon som skrev att jag skulle läsa på om nosgrimmor, vill jag berätta att det har jag gjort. Allt jag kunnat hitta och mycket utav det som står är FELAKTIG information och jag har även frågat domare om regeln på nosgrimma vid tävling och de kunde inte komma på någon bra anledning till varför det skulle vara krav på det. Fick även reda på att nosgrimmefrågan och dess relevans på tävling har tagits upp.

Visst kan jag också hålla med om att vissa nosgrimmor kan stabilisera bettet, men jag kan då tycka att man kanske ska skaffa ett bett som passar hästen då isf och speciellt när man ska tävla.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Visst kan jag också hålla med om att vissa nosgrimmor kan stabilisera bettet, men jag kan då tycka att man kanske ska skaffa ett bett som passar hästen då isf och speciellt när man ska tävla.

Det handlar inte om passande eller inte passande, huvudlaget sitter mer stabilt med en nosgrimma än utan och det alldeles oavsett vilket bett man använder.
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Vadå "mer stabilt"?

Inte ens när jag red tornerspel på en tokhet idiotponny upplevde jag nackremmen och tränsbettet som instabilt. Om man inte drar och sliter i tyglarna så behöver inte huvudlaget sitta som klistrat...
 
Sv: Svts debatt om tortyrredskap

Det handlar inte om passande eller inte passande, huvudlaget sitter mer stabilt med en nosgrimma än utan och det alldeles oavsett vilket bett man använder.
Varför tycker du att huvudlaget sitter mer stabilt med en nosgrimma? Nosgrimman kan ju sättas helt lös under resten av tränset.
 

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 576
Senast: AW
·
Hästmänniskan Vet inte om tråden hamnar rätt men annars får någon flytta den. Jag har en bekant (vill inte riktigt kalla henne vän vi umgås i...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: Mysaan
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 178
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp