Bukefalos 28 år!

Svullen i lymfkörteln..

R

reykurboy

Min häst var svullen i lymfkörtlarna ida.. Vad beror det på och vad gör man åt det??? Kan någon snäll bara förklara det...!! :smirk:
 
Lymfkörtlar svullnar när immunförsvaret på något sätt måste jobba - oftast p.g.a. att hästen (eller människan, hunden, katten... fungerar lika på alla!) har en begynnande infektion i kroppen. Kanske en förkylning. Det kan t.o.m. vara så att svullna lymfkörtlar är det enda som märks och att immunförsvaret lyckas bekämpa infektionen så att den aldrig märks. Eller så blir hästen sjuk.

Hade det varit min häst, så hade jag undvikit större ansträngningar i ett par dagar för att se hur det utvecklar sig. Kolla gärna tempen - har hästen en infektion kan det ju mycket väl hända att den har feber (och då skall den givetvis inte arbeta ALLS)!
 
Är du säker på att det ät lymfknutorna som är svullna oftast är det spottkörtlarna,ligger precis bredvid varandra, mindre allvarligt.
PL
 
jag hade precis samma sak på min ponny som du besktiver. det är en alärgisk reaktion, eller kan vara. Jag skulle rida som vanligt om han inte visa andra psymptomer och nu har svullnaden nästan gått ned.
 
Vi har en liten begynnande förkylning i stallet ja står i.. :crazy: Flera hästar hostar å e allmänt hängiga, det har dock inte min häst haft men då upptäckte vi dom svullna lymfkörtlarna. Han verkar inte hängig alls förövrigt, men nått fel är det ju annars skulle han ju inte se ut så...
Ja fick rådet att bara skritta tills efter helgen å se hur det utvecklar sig??? Låter det vettigt?? Det är väl inge farligt iallafall???
*okunnig om just denna åkomma, har aldrig varit med om det förut*
 
i ditt fall låter det som om det är förkylning el. dyl. eftersom de andra är hängiga osv.
men de kan även svullna upp där om de ätit nåt olämpligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 665
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Kom till stallet idag och upptäckte att hästen är väldigt svullen och jätte öm undertill på käkbenen. Svullnaden känns hård och jag får...
Svar
17
· Visningar
1 531
Senast: super
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 764
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp