Bukefalos 28 år!

Svullen tass

Elektron

Trådstartare
En av mina katter (det är en utekatt) kom in med en svullen tass idag. Han är öm, halt och har ont men jag kan inte se nåt sår eller nån skadad klo. Vad kan han ha gjort? Bör jag ringa veterinär? Ska jag hålla honom inne eller kan han vara ute ändå? Dom är alltid inne på nätterna så han kommer inte vara ute dygnet runt.

Han är pigg och som vanligt annars förutom att han tycker lite synd om sig själv tror jag.
 
Sv: Svullen tass

Jag hade väntat en dag eller två innan jag hade ringt veterinär och låtit han gå in och ut som han vill (om han inte blir sämre i tassen)
 
Sv: Svullen tass

Han fick gå ut igen nu, satt här och mjauade efter sin syster som är ute. Sen är det ju lördag också men man kan ju alltid ringa Agrias telefonveterinär. Jag är inte van vid sjuka katter, bara sjuka hästar :smirk:
 
Sv: Svullen tass

Låter ung som han kan ha stukat tassen eller liknande så jag skulle inte tro att det är så farligt om han är pigg och så i övrigt :)
 
Sv: Svullen tass

Ja det kan nog stämma. Jag oroar mig mest för att det blir värre om han är ute, samtidigt som jag helst vill att han får vara det.
 
Sv: Svullen tass

Om han har för ont så tror inte jag att han kommer att busa runt och överbelasta tassen, men blir det värre håll honom inne :)
 
Sv: Svullen tass

han kan ha blivit orm eller insektsbiten, ha koll på att det inte blir värre bara
 
Sv: Svullen tass

Funderade också på ormbett men blir dom inte hängiga då?

Han får vara ute tills ikväll så kanske jag ringer vet. imorgon om det blivit värre.
 
Sv: Svullen tass

sök på ormbett+katt på goggle....det låter precis som att det skulle kunna vara det...
 
Sv: Svullen tass

Gaaaaaaaaaah, nu blir jag helt nojig! Måste gå ut och kolla om han svullnat mer.
 
Sv: Svullen tass

Jag tror jag lägger ner ormbettssteorin, det stämmer inte tycker jag.
Så här ser han ut:
tass.jpg
 
Sv: Svullen tass

Tydligen kan bistick och ormbett te sig liknanade till en början men katten blir ofta hängigare av ormbettet ,
min kisse blev stungen för några veckor sedan och då vi var säkra på att det inte var någon orm (hände på en balkong på andra våningen :idea: )
så sa Vet att så länge inte allmäntillståndet är påverkat så är det ingen fara....
hon rekomenderade dock att vi skulle se till at hon inte slickade överdrivet mycket då det kunde skada huden..

Love /Becca
 
Sv: Svullen tass

Troligen var det en insekt för han var helt bra redan dagen efter. Sköööönt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 577
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp