Bukefalos 28 år!

Svullet bakben?

SaraMara

Trådstartare
Ja, vill höra lite vad det kan tänkas vara. Veterinären har tydligen inte gått att nå än, så vi spekulerar bara än så länge.

(Och nej, det är inte Battis denna gången *tar i trä*)

En häst i stallet kom igår in från hagen med en rätt kraftig svullnad på insidan av benet, från undersidan av hasen ner till kotan ungefär. Varm. Inte alls lika svullen på utsidan, även om hon fyllt i lite där också, men inte på samma sätt.

Visar ingen hälta i skritt på rakt spår, inte mycket i trav heller. Lyssnar man hör man ingen skillnad i takten alls.

Först var min tanke begynnande rasp - men när jag känt på benet och inte kände en enda krusta var tanken "sena". Vid palpation av equiterapeut (som lämpligt nog var i stallet just då för att behandla min kuse) menades på att hon inte reagerade över senan, men vid gaffelbandet. :crazy:

Hur hanterar man en sådan häst i väntan på veterinärutlåtande? Jag ringde ägaren och berättade att jag sprayat på arnikaliniment, låtit det "dra" en stund och sedan lindat med bot-paddar och elastisk linda för att få ganska så mycket stöd, och sedan ställt in hästen i box för att hon skall få total vila.

Gjorde jag fel?

Har i efterhand klurat över om det var så käckt att linda - men det verkade vara en bra idé just då, för att stödja benet. :confused:

Har ni några teorier alls?
Vågar man hoppas på rasp trots att inga krustor synts till (eller känns) än? Min häst blev som två trästockar bak över en dag bara, fin i benen på morgonen, när jag tog in igen var han tvärtjock - men då kändes några små krustor iaf.

Vad kan det annars vara? OM det nu är en varning på gaffelbandet (heter det så? :o) - vad brukar göras? Hur lång vila, boxhage/boxvila? Vad har ni för erfarenheter?
 
Min häst kom också in med svullet bakben igår, på insidan över kotleden & lite uppåt. Min första tanke var också sena! Så jag kylde benet i 20-25 min (svullnaden minskade då) Sen tog ut & kolla om han var halt.. Det var han inte. Så jag skrittade i 20 min (lite inslag av trav för att "känna" efter) Sen kylde jag benet ytterligare 10-15 min & på med isbalsam. Är det senskada eller dylikt så skall det ju kylas.. inte värmas..

Sitter nu & väntar på rapport från min tränare som skall åka upp nu på morgonen & titta.

Hoppas våra pållar blir bra (tur att det inte var Battis!!)
 
Usch, då gjorde jag ju helt fel som sprayade på arnika. :( Och lindade.

Jag har för mig att de vid varningar på senor osv blir svullna och varma men inte halta initialt - att det är det som är kruxet. Eller blandar jag ihop det nu tro? :o

Ja, vi får hålla tummarna för båda! *håller stenhårt*
 
Tror inte att det är någon fara..

Men jag GRÅTER om det är en senskada på min häst.. Har precis kommit igång på riktigt nu..
Förhoppningsvis så har han bara vrickat till sig eller sträckt sig i hagen.. Han hade varit VÄLDIGT pigg vig utsläpp igår & skjutit iväg & verkligen slått ut bockarna (innan han ens kommit till hagen, utan med min tränare ståendes chockad i andra änden av grimskaftet( han är världens snällaste att leda)

Fick sms från henne nu.. var bara en liten svullnad nu ! PHUU!! Och ingen fara..=)

:banana:
 
Vad skönt! :bump:

Tydligen var damen i stallet inte svullen idag heller. Dock varm, men efter en natt med lindor är ju det ganska vanligt. Får se hur hon ser ut i eftermiddag.

*håller tummarna för något snabbt övergående*
 
Mmm.. skönt.. men jag är fortfarande jätteorolig..
Det är ju min lilla bebis!!

Tycker inte om när de kommer IN från hagen med svullna ben..=( de har ju rört sig hela dan ju..

Aja jag hoppas att det har blivit bättre när jag kommer upp sen.. Det blir iallafall middag i spolspiltan för min pålles skull medans jag kyler ner benet.. (ja jag vet.. LÖJLIG.. men orolig ju=)
 
Löjlig får man vara när det gäller hästarna - och de andra djuren. Det är min filosofi! Det brukar bli bäst så! ;)

Så löjla på du, aldrig fel att ta det säkra före det osäkra! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 774
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er! Skulle gärna vilja höra era tankar om det här då jag är väldigt orolig.. Mitt 17-åriga d-ponny sto var ljummen/lätt varm och...
2
Svar
22
· Visningar
2 727
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 021
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp