Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Aliide

Trådstartare
Idag var vi inne en sväng med veterinären med Focus. Jag har misstänkt att allt inte stått helt rätt till. Först hans smackande, slicka i sig grus, otroligt dålig andedräkt plus lite slöhet. Har själv tempat honom, kollat i halsen men inte sett något annorlunda. Annars är han väl ungefär sig själv, kanske lite mer flåsig ibland och slöare på promenader. Men det kan man ju vara om man inte är helt tipptopp.

Hos veterinären så tempades han, ingen feber. Hon tittade också i halsen, inget där heller. Inte röd eller tjock. Däremot lymfarna vid halsen var stora och svullna. Hon såg mest lite "besvärad" ut och sa något i stil med, "Ja.. eh det kan ju vara en infektion i halsen lite längre ner." I mina öron låter det jättekonstigt.

Nåväl, nu får han äta antibiotika i 10 dagar. Men det känns så konstigt?

Är detta vanligt på hund? Att lymfkörtlar svullnar upp?

:crazy:
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Hunden kanske har någon infektion i kroppen? min tik fick svullna lymfkörtlar vid halsen och flera veckor senare konstaterade veterinären att hon hade en UVI, hon hade väl troligtvis haft det redan då jag upptäckte de svullna lymfkörtlarna men i såfall med väääldigt svaga symtom. Efter att hon hade medicinerats så försvann i allafall svullnaden.
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Jag vet inte om du sett min tråd om Reekos hals, men Åsa A svarade om hennes Beauceroner som haft tonsillit och två av dem opererats. Hon säger att veterinären inte alltid kan se om tonsillerna är infekterade bara genom en snabb titt, hunden måste sövas för att man ska kunna se ordentligt. Det är inte alltid de poppar ur sina säckar i halsen så man ser att de är infekterade.
Min veterinär snabbkollade också bara och sa att han var okej, men nu funderar jag på att begära en rejäl undersökning med sövning (bläh) för hans smackande och tungläppjande håller på att driva oss (och säkert honom!!) till vansinne. Äter gräs gör han också, jättemycket, men det har han ju alltid gjort.
Däremot känner jag inga svullna lymkörtlar, som du gör på Focus.
Vilken antibiotika äter han?
Uppdatera gärna och berätta hur det går! :-)
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Focus tonsiller är bortopererade sedan ett par år tillbaka. Veterinären kunde se att en liiiiten tonsill växt tillbaka, han var varken röd eller svullen i halsen.

Jag tycker väldigt många Beauceroner tuggar gräs, smackar och har för sig konstigheter... :o
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Lurigt är ju dock att även om de fått tonsillerna bortopererade kan de få halsinfektioner ändå.... när Garibaldi hade sin tonsillit så smittade han Kenzo. Det blev i och för sig inte alls lika illa som när Kenzo själv gick med tonsillit men det märktes att han var irriterad i halsen, tills antibiotikan verkade.

Svullna lymfkörtlar tyder ju på nån typ av infektion i kroppen men frågan är väl VAD som orsakat det. Det är inte så att han har en skadad tand eller liknande? Eller nån sårskada nånstans på kroppen?
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Min veterinär snabbkollade också bara och sa att han var okej, men nu funderar jag på att begära en rejäl undersökning med sövning (bläh) för hans smackande och tungläppjande håller på att driva oss (och säkert honom!!) till vansinne. Äter gräs gör han också, jättemycket, men det har han ju alltid gjort.

Det är ju mycket möjligt att de bara behöver ge honom lite lätt lugnande, bara så att de kan öppna munnen ordentligt och gå ner och kika på tonsillerna lite mer noggrant, inte säkert att han behöver drogas ner helt. Beror väl lite på hur lätthanterlig han är i "odrogat" skick. ;) Tycker han att det är okej att gå till veterinären och att de grejar med honom så kanske det bara behövs lite lugnande för att få greja lite mer rejält med honom.
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Jag tycker jag har tittat överallt på hela hunden. Gått igenom varje millimeter. Men nu får han äta antibiotika i 10 dagar och förhoppningsvis tar det bort vad det nu är han har ont av... :crazy:
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Det är ganska vanligt med svullna lymfkörtlar. Därför tjeckar man dom ju alltid vid undersökning..
Det är ju ett klassiskt tecken på infektion lokalt i det området som den svullna lymfkörteln är, så det låter ganska troligt som din vet säger att det är en infektion i övre luftvägarna, så förhoppningsvis hjälper det med ab! :)
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Det är ju mycket möjligt att de bara behöver ge honom lite lätt lugnande, bara så att de kan öppna munnen ordentligt och gå ner och kika på tonsillerna lite mer noggrant, inte säkert att han behöver drogas ner helt. Beror väl lite på hur lätthanterlig han är i "odrogat" skick. ;) Tycker han att det är okej att gå till veterinären och att de grejar med honom så kanske det bara behövs lite lugnande för att få greja lite mer rejält med honom.

Hm... Visserligen älskar han veterinärerna, men hans förtjusning är av den översvallande sorten så vi får se...
Jag tycker dock det är lite konstigt att den 20 dagars antibiotikakuren för borrelian inte tog bort den här infektionen? Eller också var han ok under den tiden, utan att vi tänkte på det, men det hela har kommit tillbaka... Förlåt Aliide för trådkapningen...!
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

En kompis hund, av samma ras som mina, har allergier. Så fort som han utsätts för sina allergener, så svullnar lymfkörtalarna upp och går aldrig tillbaka riktigt - trots antibiotika.
Nu under vinterhalvåret (Han har atopisk allergi, mängder av dom) så är lymfkörtlarna normala igen, men till våren kommer dom att bli bollar direkt. Oavsett vad - eftersom hans kropp blir infekterad så att säga.

Bara ett sidospår, ehm.
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Svullna lymfknutor är relativt vanligt ja. Ffa att submandibular (de vid käkvinklarna "under öronen" typ) är svullna då hundar ofta går med mer eller mindre allvarliga inflammationer i munnen...

Är bara dessa svullna och det inte är alltför mkt så är halsinfektion troligt saknar hunden tonsiller så hamnar infektionen lätt längre ner i halsen än den hade gjort annars.

Är fler lymfknutor på fler delar av kroppen förstorade bör prover för malignt lymfom tas då det ofta är det första symptomet.

Hoppas han blir bra på ab!!
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Inte för att vara den, men.
Malignt Lymfom är ganska vanligt förekommande hos hundar, fick jag erfara den smärtsamma vägen, dock brukar flera lymfkörtlar än bara de på halsen då vara inblandade, o som övriga svarat så är ju svullna körtlar relativt vanligt vid infektioner, det är ju där däggdjurens imunförsvar mobiliseras.

mvh
 
Sv: Svullna lymfkörtlar vid halsen?

Min tjej har något liknande.
Hon är opererad för tonsiller också.
Vi var hos vet för14 dagar sedan. Hon hade en infektion i spottköttlarna sa vet, svullen i lyfköttlarna, Luktar pyton i munne. Äter skit ute hela tiden.
Fick penselin 20 dagars kur, det hjälper inte med 10 dagar sa hon. Fick också odenerat pressad citron för att få i gång saliv produktionen.
Det som va är att salivet blir segare när det är en infektion.
Så luktar det illa.,
Nu efter 13 dagar med penselin så luktar hon bättre . Lymköttlarna är mindre. Hon mår bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 428
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 336
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag har en hund på 1,5 år som haft problem med snoppdropp och symptom från halsen ett tag. Han harklar till ibland och slickar på tassar...
Svar
11
· Visningar
3 293
Hundhälsa Hej. Jag har en bullmastiff tik på 6 år och för fem dagar sedan så upptäckte jag att hennes lymfkörtlar svullnat upp, dom vid käken var...
Svar
0
· Visningar
6 586
Senast: Wirro12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp