Bukefalos 28 år!

Sy egen pad till bomlös?

F

foraenirotippex

Är det någon här som har sytt en egen pad till bomlös sadel?
Jag har en HAF-vojlock nu, men skulle vilja ha en pad som bara ligger under sitsen så att jag kan använda vanlig vojlock eller schabrak.

Är det svårt?
Bilder? Mått?
Vad ska man tänka på?
 
Sv: Sy egen pad till bomlös?

Jag har precis gjort det du funderar på! Jag tog ett gammalt vitt schabrak (det var tjockt och quiltat) och sprättade och klippte så att jag kunde få i iläggen från padden. Sedan markerade jag och sydde så att det blev fickor i själva schabraket (dvs så att iläggen håller sig på plats när man stoppat i dem i schabraket. Sedan klippte jag så att det fick formen av en vanlig sadelpad och fållade kanterna. Det blir ju hål i schabraket eftersom du måste kunna stoppa i iläggen, men jag sydde kantband som fåll på dessa kanter och det gick hur bra somhelst. Simsalabim och det var klart!!

Det är väldigt bra att ta en befintlig vojlock/schabrak eftersom det redan finns en mittsöm (kanal för ryggraden) samt de däringa kardborregrejjerna som man fäster i sadeln framtill vaddenuheter...

Blev min beskrivning lite luddig får du gärna fråga om det är något du undrar!:p

Har tyvärr inga bilder på datorn, men kan försöka komma ihåg att ta några imorgon!
 
Sv: Sy egen pad till bomlös?

:bow: Det där lät som en KANON idé!!
jag vill absolut se bilder!!
 
Sv: Sy egen pad till bomlös?

Men vad smart gjort!:idea:

Så enkelt att använda ett schabrak och stoppa inläggen inne i schabraket. Här har jag gått och funderat på hur man bäst syr fickor på undersidan av schabraket men det är ju helt onödigt, det här var ju en superbra idé!
:bow:
 
Sv: Sy egen pad till bomlös?

Ja, smart va!!:p

Bilder!

Ovansidan

31373216.jpg


Undersidan (Det går säkert att fixa till nånting med kardborre för att stänga igen hålen för iläggen, men jag orkade inte. Tror även att det är bra om det är så lite "jox" som möjligt som kan ligga och skava mot hästens rygg. Inte så snyggt kanske, men det är ju inget som syns förutom när man vänder på den)

31373215.jpg


Hoppas det är till nån hjälp :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 295
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp