Sy eller inte sy?

ylvalill

Trådstartare
Hur avgör man egentligen om ett sår behöver sys? Pållen har haft ganska många sårskador vid det här laget och jag tycker alltid att det är lika svårt att bedöma när ett sår behöver sys. Oftast brukar jag ringa vet och beskriva såret och låta dem avgöra om det bör sys eller inte men det slutar nästan alltid med att de antingen kommer ut, tittar och sen rycker på axlarna och säger att "det klarar sig nog" och sen får man en megaräkning eller så frågar dom om JAG tycker att det behöver sys... :crazy: Hästen är sydd en gång av alla de gånger han har haft sår men jag kan inte riktigt avgöra vad det var som skilde det såret från övriga.

Bakgrunden till mina funderingar är att pållen hade vart i slagsmål i hagen igår och då lyckats få sig en spark på bakbenet. Sparken har resulterat i en stor bula och ett "jack" (ca 1,5 cm långt och kanske som mest 0,5 cm djupt) strax nedanför hasen på yttersidan av bakbenet. jag stod länge i valet och kvalet om jag skulle ringa ut jourhavande vet för att sy såret men efter att ha fått reda på vilken vet det var som hade jouren så bestämde jag mig för att låta bli att ringa honom (har inget som helst förstroende för honom efter vissa tidigare "incidenter". Det slutade alltså med att jag gjorde rent såret noga och lade om ett ordentligt bandage. Dock har jag vissa samvetskval för detta, gjorde jag verkligen rätt, kommer detta att gå bra...? :crazy:

Hur avgör man egentligen om sår behöver sys? Finns det några allmäna riktlinjer så att säga?

Tacksam för svar!
 
Sv: Sy eller inte sy?

ylvalill skrev:
Oftast brukar jag ringa vet och beskriva såret och låta dem avgöra om det bör sys eller inte men det slutar nästan alltid med att de antingen kommer ut, tittar och sen rycker på axlarna och säger att "det klarar sig nog" och sen får man en megaräkning eller så frågar dom om JAG tycker att det behöver sys... :crazy:
Tacksam för svar!

Varför ställer du då inte veterinären mot väggen och säger "Hur avgör man egentligen om sår behöver sys? Finns det några allmäna riktlinjer så att säga?"
 
Sv: Sy eller inte sy?

Jag har försökt det men de slingrar sig mest och säger nåt i stil med att "det är så olika från fall till fall så det går inte att avgöra utan att ha sett hästen...". Antar att det säger så för att man inte skall kunna hålla dem som ansvariga för att de så att säga "gör en bedömning" utan att ha sett skadan. Det är därför jag vänder mig till er bukeanvändare, ni kan ju knappast hållas ansvariga för era bedömningar...
 
Sv: Sy eller inte sy?

Det finns inga definitiva regler för vad som "behöver" sys. Nästan alla sår läker bra utan att sys. Om man har stora rena sår läker de ofta snabbare om de sys. Vid stora flikbildningar är det ofta bra att sy under förutsättning att fliken har tillräckligt bra cirkulation.
Vid krosskador kraftig svullnad skitiga sår od är det oftast ingen ide att sy.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Sy eller inte sy?

Ok tack!

Men vad är ett "stort" sår? Jag kan tänka mig att en veterinärs definition av ett "stort" sår är bra mycket större än min definition av ett "stort" sår...

Sen skulle jag vara nyfiken på hur du t ex skulle ha behandlat en skada som den som jag beskrev att min pålle fått? Sytt, bandagerat, bara låtit vara, boxvila, hage?
 
Senast ändrad:
Sv: Sy eller inte sy?

Om du tittar i senaste ridsport så ser du ett stort sår som inte syddes igen!
Ju mer ett så glipar dess större anledning att sy. Många av de sår som folk vill ha sydda har inte ens gått igenom hela huden.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Sy eller inte sy?

Okej, får gå och köpa senaste ridsport då...

Tack för dina svar! :)
 
Sv: Sy eller inte sy?

Det kan vara lättare om man 'förminskar' såret till mänsklig storlek, tänk dig alltså såret 3 ggr mindre och på en människa så blir det lättare att avgöra om det är stort.

Ett 1,5 cm långt sår på häst blir då bara 0,5 cm förminskat och skulle väl knappast sys.
 
Sv: Sy eller inte sy?

Hej, jag har jobbat mycket med unghästar, och som ni alla säkert vet är de experter på att sparka sig själva och varandra i hagen *suck* Så jag har sett ganska mycket (pluggar dessutom till veterinär nu) Jag skulle inte komma på tanken att sy ett sår på 1,5 cm om det inte var nått särskillt..
Jag skulle tvätta och lägga på ett bandage, så brukar det läka fint.
 
Sv: Sy eller inte sy?

Okej tack!

Då kanske det inte var så fel av mig att inte ta ut vet för att sy i alla fall då...
 
Sv: Sy eller inte sy?

Du behöver inte sy ett sånt litet sår... Ett sår på 3 cm x 1.5 cm, börjar närma sig sutur. Men det bör ha ett djup av minst 0,5cm.
Allt innan är som peter skriver, bättre om det får självläka, vilket det oftast gör, om man bara håller lite koll på det. Några rispor som smäblöder är inget alarmerande.
Så ha ingen ångest, lägg energin på annat istället! ;)
Gå ut och rykta hästen nu i minst 2 timmar som straff... :angel:

/cj
 
Sv: Sy eller inte sy?

ylvalill skrev:
Jag har försökt det men de slingrar sig mest och säger nåt i stil med att "det är så olika från fall till fall så det går inte att avgöra utan att ha sett hästen...". ..

Men då har du ju fått ett svar från en som är utbildad inom ämnet, då till skillnad från de flesta som finns här.
 
Sv: Sy eller inte sy?

Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag tar ut jourhavande vet för en bedömning så fort min pålle har fått ett sår (klantig som han är så händer det rätt ofta...). Alltså ville jag veta vad ni här på forumet hade för kriterier för när det är dags att ta ut veterinären, och det är ju just vad jag har fått nu. Förutom från dig vill säga...
 
Sv: Sy eller inte sy?

ylvalill skrev:
Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag tar ut jourhavande vet för en bedömning så fort min pålle har fått ett sår (klantig som han är så händer det rätt ofta...). Alltså ville jag veta vad ni här på forumet hade för kriterier för när det är dags att ta ut veterinären, och det är ju just vad jag har fått nu. Förutom från dig vill säga...

En anledning till att du fick det svar du fick av din veterinär är just för att skydda veterinären själv. Ibland händer det att veterinärer blir anmälda av olika orsaker och ibland kan man då läsa i ansvarsnämdens (tror det heter så) utlåtande att veterinären borde ha åkt ut och kollat hästen.
 
Sv: Sy eller inte sy?

Min häst skadade sej hos fodervärden förra julen. Ett ca 1,5-2 cm jack i överläppen, som en extra mungipa liksom. Det såg riktigt läskigt ut, men vet sa att det inte var nåt att sy pga det upptäckts för sent och kanterna hade börjat torka. Detta var på eftermiddan och skadan hade inträffat någon gång sedan morgonen. Skulle man sy hade man behövt skära upp sårkanterna och det kädes värre eftersom hästen inte verkade nämnvärt bekymrad över såret utan åt som vanligt (konstigt nog...) Hade man skurit upp och sytt hade hästen förmodligen inte kunnat äta och då lidit mer av det.
Det läkte ihop fint av sig själv, och nu är det bara lite ojämnt i läppkanten men inget annat. Ett skönhetsfel kanske man kan säga,men det är inget jag bryr mig om.
Jag tror att man får se från fall till fall hur det påverkar hästen att sy resp inte sy. Jag skulle nog konfrontera min veterinär med frågan om vad han som fackman ansåg var det rätta att göra utifrån hästens bästa, inte nöja mig med att få göra det valet själv... då var ju den sk experthjälpen inte till nån hjälp alls...
 
Sv: Sy eller inte sy?

Jo, men för att veterinären skall kunna avgöra om det skll sys eller inte såm åste han ju först komma ut och titta på såret och då är man ju redan minst 1500kr fattigare när vet sedan avgör att det inte är värt att sy... Alltså ville jag ha lite riktlinjer för att lättare kunna göra bedömningen själv.
 
Sv: Sy eller inte sy?

En anledning till att du fick det svar du fick av din veterinär är just för att skydda veterinären själv. Ibland händer det att veterinärer blir anmälda av olika orsaker och ibland kan man då läsa i ansvarsnämdens (tror det heter så) utlåtande att veterinären borde ha åkt ut och kollat hästen.

Jo, jag vet det...

Antar att det säger så för att man inte skall kunna hålla dem som ansvariga för att de så att säga "gör en bedömning" utan att ha sett skadan. Det är därför jag vänder mig till er bukeanvändare, ni kan ju knappast hållas ansvariga för era bedömningar...

Det var ju som sagt därför jag frågade ER istället!

Jag kan dock tänka mig att även veterinären blir tacksam om jag själv kan göra en vettig bedömning av sårets behov av att sys. De flesta veterinärer föredrar att slippa åka ut till sjåpiga hästägare mitt i natten för att konstatera att de har åkt dit i onödan... :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Sy eller inte sy?

Om ma ska sy ska man inte vänta utan ringa direkt, det brukar vara försent när blodet börjat levra sig.
Sår med ordentliga kanter, tex skärsår föredrar veterinärerna att sy men inte kross skador då det är svårt att få till kanter att sy i.
Dessutom föredrar man att sy där det finns mer kött, tex inte på benen då det är så svårt att få till hud som räcker.
 
Sv: Sy eller inte sy?

En mkt bra fråga!! Jag har själv råkat ut för detta några gånger. Jourhavande var långt bort och sa att hon skulle komma om jag tyckte det var nödvändigt att sy. Hur lätt är det för en amatör att avgöra om det behövs eller inte? Hästen hade trampat sig på ballen, det var ett otäckt sår och det blödde rätt mycket så jag sa att hon fick komma. Självklart sydde hon inte för såret var för skitigt :confused: , kan man inte göra rent det först eller lämna ett litet hål?
Ett år senare drabbades vår unghäst av en liknande skada, ringde då en annan veterinär som kom och sydde 4 stygn, så det verkar även som veterinärerna har olika uppfattningar om när man ska sy och inte sy.
Bägge hästarna blev bra och fick inte allt för fula ärr, men det tog längre tid för den som inte blev sydd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Freazer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 415
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp