Bukefalos 28 år!

Sy en sele!

N

Nelly_Muffin

Jo jag tänkte att det kunde vara kul att sy en dragsele till Muffin för det skulle hon säkert gilla att pröva på. Hon gillar att jobba och slita på olika vis :p

Tänkte att hon kunde dra nån tyngd typ weightpull? Eller kanske en pulka? Jag är kass på skridskor och skidor har jag inte ens åkt så det ska vi nog låta bli, jag skulle trilla hela tiden...

Är det en weightpull sele vi ska ha eller en slädhunds-sele? Finns det fler varianter på selar?

Om det verkar för svårt att sy så undrar jag om dom finns i liten storlek
(12 kg hund) att köpa färdiga? Vart i sånafall?

Förresten, kan man köra med en vanlig pulka typ sån för barn om man inte vill köpa nån dyr "hundvagn"

Det jag tänkte på var att nån slags skaklar kanske är ett måste om hon inte ska få den i rumpan och det verkar svårt att göra skaklar själv...

Annars behöver hon ju inte dra när det är nedförsbacke så man kan ta en vanlig elastisk lina eller?

Många frågor här, tacksam om någon orkar svara :D
 
Sv: Sy en sele!

Björkis selar finns iaf till små hundar också. http://www.bjorkis.com/
Det man ska tänka på med nomeselar är att de är väldigt lätta att backa ur för hunden. Jag hade nog satsat på en kombinationssele (nordisk sele på björkis sida).
 
Senast ändrad:
Sv: Sy en sele!

Okej tack så mycket! Om jag tittar på bilderna där så har ju nome-selen ingenting under magen, känns lite för osäkert ja om man inte har en "riktig" slädhund så att säga, som kämpar framåt hela tiden. Då såg ju den nordiska bättre ut med magremmen där.

Finns det någon återförsäljare lite mer söderut, eller nån hemsida där man kan beställa sele på nätet?

Och vad ska man egentligen tänka på när man ska lära hunden att dra? Mer än att hunden ska framåt typ...:D
 
Sv: Sy en sele!

Jag kan ingenting om drag men nomeselar brukar finnas i de flesta större djuraffärer... Nordiska vet jag inte riktigt.
 
Sv: Sy en sele!

Okej, den nordiska finns på huveröds som ligger nära mig :laugh:
Storlek XS ska passa spetsar, som har på ett ungefär samma kroppstyp som min, och för hundar upp till 16 kg står det och det låter ju bra. Om jag köper där tar jag såklart med hunden och provar då.

Ett minus är ju att Nome-selen kostar 298:- och den nordiska 575:-

Varför ska just den som jag vill ha vara så sjuttons dyr :mad:
Får önska mig den..fyller år om en vecka.. Eller så lägger jag ner det här och syr nån egen variant, fast materialet kostar väl då men knappast så mycket.

Jag tänker ju ändå inte "satsa" på det här som huvudsaklig sysselsättning utan tänkte mer komplement till vanliga promenader för att hon skulle få mer motion och muskler och lite roligare än att bara lalla runt.

Agilityn känner jag ju verkligen är våran grej, så man kanske inte behöver syssla med för mycket på en gång :p
 
Sv: Sy en sele!

Kombin går ju att använda till mer än Nomen, Kombin kan du dra skrindor m.m vilket du inte kan göra med en Nome.
 
Sv: Sy en sele!

Leta upp tråden Vilka "kör" med sina hundar här på Buke där finns det bilder på olika utrustning.

Selarna på 4-spannet med dvärgpinscher har jag själv gjort. Man behöver en bit bambu, några läderremmar, lite skinn och några metallringar. En gammal klockrem eller liknande att spänna ihop bambu u-et med i nacken.

Skalm kan man göra av elrör, man böjer med en fjäder. Om du känner en elektriker så kan h*n fixa det till dig. Man kan även använda 2 kvastskaft och böja en bit metall emellan dem.

Ingen risk att de får vagnen/pulkan i hasorna med en sådan skalm.

Att tänka på är att när man drar med denna typen av sele så är dragmaxvikten lika med hundens vikt.

Kolla på Blocket, Tradera eller liknande om du kan hitta en begagnad skrinda.

Alltihop kan köpas nytt och färdigt, men det blir mycket dyrare än att göra själv eller köpa begagnat.
 
Sv: Sy en sele!

Jag skulle säga tvärt om de finns inte många selar som är så pass säkra som Nome selarna.
vISST KAN EN HUND KRYPA UR DEN MEN DE KAN DEN LIKA VÄL GÖRA MED EN SPÅR SELE ELLER KOMBI SELE.

Kör mina hundar och har alltid anvädt mig av nomeselar (så klart eftersom jag har drag hundar av den typen) dom sitter säkert och bra jag hade aldrig kört ut med 12 hundar framför en släde om jag inte litade på mina selar.

Björkis har små selar som ovan skriver men de finns mängder av duktiga hantverkare i Sverige som syr till dig med dina mått bra och rubbusta selar till ett skapligt pris.

Har själv prövat att sy egna men de är ett jäkla meck så jag syr sockarna i stället de är mycket enklare.
Resen av utr får proffsen sy.

intressant länk kanske http://www.draghundsport.se/omdraghund/draghundskola/sled2.htm
 
Sv: Sy en sele!

det beror ju lite på vad du ska specificera dig på.. jag anväder wp sele när min hund drar och den funkar alldeles ypperligt!! men jag drar inte med skaklar och liknande. men en pulka kopplar jag hellre i en wp sele än dragsele. :)

jag har sytt min sele själv.

20736383.jpg


25796080.jpg


jag tycker personligen att wp selen är mycket bättre att dra tungt i. alltså om du ska dra över hundens egna vikt vilket jag gör. den har bredare annläggningsytor och ger friare rörelser. men ska man dra med skaklar går de som sagt inte. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sy en sele!

Jag skulle säga tvärt om de finns inte många selar som är så pass säkra som Nome selarna.
vISST KAN EN HUND KRYPA UR DEN MEN DE KAN DEN LIKA VÄL GÖRA MED EN SPÅR SELE ELLER KOMBI SELE.

Fast det är ju skillnad om man har en van draghund som tänker framåt hela tiden. Skulle jag sätta en nome på min skulle hon ta ett skutt bakåt och sen skulle hon vara fri, det finns ju inget som tar stopp bakåt så hunden inte kommer ur selen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 835
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 648
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp