Bukefalos 28 år!

SY-tråden, (maskin?)broderier

Först funderar jag på att ta tag i laghögen. :o

Och så väntar vi två små bebisar i släkten inom kort som jag tänkt sy något till.

Men jag blir ju lite sugen på att testa broderi ju. :devil:
 
Jag har broderat :D utan maskin...
142463798898812200_resized.jpg

Den bilden är dock det närmaste mönster som kom med. Så jag förde in det i excel istället, klarade inte av det pyttelilla...
142463799181749300_resized.jpg

Tada :D Faktiskt riktigt smidigt. Men det tog ju en stund att göra det... :p
 
Jag har broderat :D utan maskin...
142463798898812200_resized.jpg

Den bilden är dock det närmaste mönster som kom med. Så jag förde in det i excel istället, klarade inte av det pyttelilla...
142463799181749300_resized.jpg

Tada :D Faktiskt riktigt smidigt. Men det tog ju en stund att göra det... :p

Öh... Jag får erkänna att jag inte riktigt fattar vad du gjort (:confused: :o), men jag antar att bilden med en nål bredvid är vad du faktiskt broderat? :p
Snyggt! :up:
 
Öh... Jag får erkänna att jag inte riktigt fattar vad du gjort (:confused: :o), men jag antar att bilden med en nål bredvid är vad du faktiskt broderat? :p
Snyggt! :up:
Ja :)
jag har fört in mönstret från förpackningen(lilla lappen i första bilden) i excel (andra bilden) - då det var jobbigt att försöka sy utifrån det.
Sedan har jag broderat från mitt mönster sas. (först bilden)

Tack :D Jag modifierde benen lite, men de ser ju inte bättre ut :p
 
Ja :)
jag har fört in mönstret från förpackningen(lilla lappen i första bilden) i excel (andra bilden) - då det var jobbigt att försöka sy utifrån det.
Sedan har jag broderat från mitt mönster sas. (först bilden)

Tack :D Jag modifierde benen lite, men de ser ju inte bättre ut :p

Jag tycker det blev bra i alla fall! :)

Jag fattar fortfarande inte riktigt steget via datorn (men mer pyssel kan ju vara positivt i sig själv också! :D), men har du sett sånt här:
showpng.php

(Snodde din avatar ;))

Finns en massa olika såna sidor, med olika finesser (som jag inte riktigt förstår mig på :cautious: :laugh:)...
 
Den länken ska jag spara! Awesome!!
Nej nu måste jag skärpa mej och börja pyssla!

Det är nog bättre att googla fram en bättre, jag bara tog en i högen som var enkel att använda, andra hade massor av olika inställningar som jag inte ens förstod. :o
Men sannolikt är de mkt nyttiga för nån som faktiskt begriper sig på allt det där. :p

Jaaaa, pyssla nåt! :D
 
Alltså... Vilken frustrerande hobby! :laugh:

Tråd, hur dyrt är det, liksom? Nja, inte så farligt - förutom att man måste ha tretusen olika nyanser för att kunna göra vad man vill! :banghead: :p

Kikade på vilka färger jag har hemma, och tänkte jag går åt andra hållet - tittar om det finns nåt jag vill prova som färgerna kan tänkas passa till, istället för att försöka tvinga dem till saker de inte är skapta för. Landade på en irisknopp, irisar är rätt grälla saker där skarpa kontraster är helt naturliga. Right?

Nja...
yrh2Ooj.jpg


Kanske inte riktigt, då. :rofl:
Jag började nerifrån och jobbade uppåt, det vågar jag nog påstå syns i alla fall - det var klart värst längst ner, och inte illa längst upp... :cool: :laugh:

Jag måste ha fler färger!
Har någon handlat tråd på ebay eller liknande? Sett att det finns stora multinyans-lots där, för inte gräsligt många pengar... Samtidigt vet man ju inte vad för skräp man får, och jag har ingen koll på märken av tråd över huvud taget! Dessutom är jag (kanske fånigt?) lite orolig för färgerna som används för att färga textil, de är ju ofta inte så lite giftiga. Visst, det är illa med de saker som finns att köpa i Sverige också, men importerar man själv så är väl risken etter värre, antar jag? Nån som har koll?
Sen undrar jag över variegerad tråd... Är det verkligen bättre än solid färg, jag tycker man måste förlora ganska mycket kontroll över vad man faktiskt gör, det blir ju tråden som bestämmer vad man faktiskt får fram?
(Trådköp är ett framtidsprojekt! Kommer inte att beställa något i närmaste framtiden, det har jag inte pengar till oavsett vilka fynd man kan tänkas importera. :p
Så svara gärna långt in i framtiden, om nån läser det här framöver också. :D)
 
Coats har jag använt, och tycker det funkat bra :) Güttermann är väl det bästa typ. Men för dom små pengarna det gäller, så hade jag nog chansat och köpt lite vad som ;) Jag har koner jag köpt i Filippinerna, tror det stod coats på dom, för typ 5 kr stycket och dom har hållt hur bra som helst, oavsett om det nu var äkta eller inte :)
 
Jag gillar eBay! Dessutom tänker jag att sure, det har säkert behandlats med en massa kemikalier (vad har inte?) men ofta tillverkas de "fina märkena" på exakt samma sätt..
Men det är klart, hur ser arbetarnas situation ut kan man ju fråga sig. Alltid detta dilemma.. Fast samtidigt tror jag inte att arbetarna får det bättre om jag köper ett dyrare märke, de har antagligen samma villkor för det..
Gah, nu orkar jag inte moral-tänka mer!
 
Ignorera hörnen, jag hade en broderiram (:up:) fast så liten (:down:) att hörnen hamnade utanför, och sen kom nya fötterna och jag började experimentera med det som var kvar på en av de andra maskinerna (pfaffen) med de nya fötterna och annan tråd... Det blev som det blev, och sen struntade jag i att försöka rädda det. :p
VsvWXmm.jpg


Fick som synes inte till kanterna ordentligt heller, tror jag måste glömt nåt steg? :cautious:
Det här är ett väldigt intressant stygn, men jag tycker det är skitsvårt! Hela "mattan" är alltså gjord med french knots (franska knutar? O_o), snurra in - snurra ut. Jag får inte till rörelsen, det blir knyckigt och fram-och-tillbaka istället! Nu är det här tyvärr en väldigt otydlig bild (utan batteri i riktiga kameran igen :o), så jag vet inte om man kan se stygnen... Men det är alltså inte så mycket en samling prydliga snurror, utan snarare en samling vågiga-ryckiga linjer. Jag ska absolut försöka igen, jag tycker stygnet blir väldigt trevligt när man får till det men jag får som sagt inte till det - alltså måste jag öva. :D

Här finns en video om tekniken:

Jag ska försöka göra just den körsbärsmattan nästa gång... Med improviserade färger som vanligt, men tekniken är ju densamma även om körsbären blir lila och gröna eller vad det nu kan landa på. :p
 
Nä, den där bilden blev för suddig för att man ska kunna se själva stygnen. Nya batterier i kameran:
hqOAVUC.jpg


Här tror jag det syns som jag pratade om, att det inte blev några knut-stygn för mig. Mera bara en stygngröt... :cautious:

Nån som har några tekniktips? :p

Och hur går det för er andra? @sthu skulle inte du prova? @FannyN hur går det med ditt coola projekt? @Blacksmithfarm har du övergett broderandet? @Klara har du kommit någon vart i syrummet? :D

Vem kan det finnas mer...? Hm... @LindgrenV brukar gilla lite udda saker, har jag för mig! Provar plinga dig också. :idea: :laugh:

Alla ska brodera! :cool:
 
Nä, den där bilden blev för suddig för att man ska kunna se själva stygnen. Nya batterier i kameran:
hqOAVUC.jpg


Här tror jag det syns som jag pratade om, att det inte blev några knut-stygn för mig. Mera bara en stygngröt... :cautious:

Nån som har några tekniktips? :p

Och hur går det för er andra? @sthu skulle inte du prova? @FannyN hur går det med ditt coola projekt? @Blacksmithfarm har du övergett broderandet? @Klara har du kommit någon vart i syrummet? :D

Vem kan det finnas mer...? Hm... @LindgrenV brukar gilla lite udda saker, har jag för mig! Provar plinga dig också. :idea: :laugh:

Alla ska brodera! :cool:
Jag gillar det! Lite tantigt (:angel:) motiv bara, men tycker stygnen du fått till är fräcka :laugh:
 
Hej igen! jättefina projekt!! jag syr väldigt lite i veckorna tyvärr men hoppas få lite sytid i helgen! angående tråd så är coats ett toppenmärke likaså gutermann.
men jag har ett set från abc embroidery som var väldigt prisvärt eftersom det är 1000 m rullar. sedan om jag vill ha bomull så köper jag dortak från bibbi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Sytråden del 4
  • Reinkarnation

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp