SY-tråden, (maskin?)broderier

bara för det så lägger jag in lite läder saker också här :p (länkar dock.)
nackstycke, första gången jag gör eget foder.
https://instagram.com/p/5wWMICKUhTvkaUPihcVepu802C0h3-mUYJdx40/
remontnosgrimma, nytt läder på nosdelen.
https://instagram.com/p/5pofyuqUojqKPGTvJCiEBw5AFsK-KmB9vxnGw0/
pannband
https://instagram.com/p/8aWORRqUhq0F_7zyTf_QyMziPIwRjKIP_Sb400/
och sist en ställare för tömkörning :)

20150911_164102_zpsvnw70qnh.jpg


är sällan jag gör ngt till mig själv, lagar mest andras saker :p.
 
bara för det så lägger jag in lite läder saker också här :p (länkar dock.)
nackstycke, första gången jag gör eget foder.
https://instagram.com/p/5wWMICKUhTvkaUPihcVepu802C0h3-mUYJdx40/
remontnosgrimma, nytt läder på nosdelen.
https://instagram.com/p/5pofyuqUojqKPGTvJCiEBw5AFsK-KmB9vxnGw0/
pannband
https://instagram.com/p/8aWORRqUhq0F_7zyTf_QyMziPIwRjKIP_Sb400/
och sist en ställare för tömkörning :)

20150911_164102_zpsvnw70qnh.jpg


är sällan jag gör ngt till mig själv, lagar mest andras saker :p.
Ingen av länkarna fungerade.
 
Tjohoo!! :D
Grimman är typ klar nu. Har inte fixat hålen, ska provas först, tänkte jag.
Och så ska kanterna fixas till lite snyggare.

Men jag tänker skryta lite och säga att jag blev riktigt nöjd med hakremmen och söjlorna!:banana:
Det gick i princip enligt planen :D

Bilder:
144622170896604700_resized.jpg

Söljan som var trixigast, men som blev snyggast.
144622171024001700_resized.jpg

Den lösa, inte fullt lika snygga söljan, dock enklare att sy ihop.
144622171113725400_resized.jpg

Uppochnedvänd bild på grimman.
144622171172544100_resized.jpg

Hakremmen :D (den ska tunnas ut lite mer längs med, och där den ska vända runt ringen längst ned i bild, men jag vill som sagt prova den på ponnyn först.
 
Tjohoo!! :D
Grimman är typ klar nu. Har inte fixat hålen, ska provas först, tänkte jag.
Och så ska kanterna fixas till lite snyggare.

Men jag tänker skryta lite och säga att jag blev riktigt nöjd med hakremmen och söjlorna!:banana:
Det gick i princip enligt planen :D

Bilder:
144622170896604700_resized.jpg

Söljan som var trixigast, men som blev snyggast.
144622171024001700_resized.jpg

Den lösa, inte fullt lika snygga söljan, dock enklare att sy ihop.
144622171113725400_resized.jpg

Uppochnedvänd bild på grimman.
144622171172544100_resized.jpg

Hakremmen :D (den ska tunnas ut lite mer längs med, och där den ska vända runt ringen längst ned i bild, men jag vill som sagt prova den på ponnyn först.

Var har du fått lädret från?

(Är det förresten läder? Skinn? Vad är skillnaden på läder och skinn?)
 
Var har du fått lädret från?

(Är det förresten läder? Skinn? Vad är skillnaden på läder och skinn?)
Det är en gammal töm, jag blev tillfrågad om jag ville försöka göra en grimma av den, och det ville jag :D

Eh. Jag skulle rent spontant vilja säga tjockleken.
Vid snabb googling verkar det vara så att Större djurs skinn efter garvning kallas läder, medan mindre djurs kallas skinn. Läder har inge hår, Skinn kan ha det, men måste inte... @Trott är kanske mer påläst än mig här? :p
 
Hudar kommer från större djur = nöt (både ko och oxe) och älg är vanligast.
Skinn kommer från mindre djur = ex. get, lamm hjort.

Skillnaden mellan skinn och läder: Skinn är tunnare, mjukare och mindre. Läder är tjockare, styvare och större. Läder är runt 1,5 mm och uppåt om jag inte missminner mig (ingen anteckning om det)
Skinn & läder mäts i kvadratfot. 1m2 = 10,764 kvf

Hårfår = tätare & finare hårsäckar
Ullfår = stora hårsäckar & poröst

Olika djur man använder och egenskaper:
Struts: slittåligt, flitigt kopierad, används till väskor, accessoarer och liknande. Dyrt! Typiskt för struts är fjäderhålen/upphöjningarna. Ett mjukt skinn som är slittåligt (men inte i nopprorna/upphöjningarna) ca 6-8 kvf (oftast från syd afrika)
Merinofår: Fantastisk ull, mjuk i alla riktningar, ullfår, passar bäst till lättare pälsar. ca 5-7 kvf.
Toscanafår: mjukt i alla riktningar, fantastisk mockasida, långhårig, mindre djur än merinofåren, hårfår, ca 4-5 kvf.
Svin: oftast mocka. "dåligt" skinn, billigt, typiska hål efter hårsäckarna. 5-8 kvf. Kommer oftast från Asien, och ju mer täckfärg det är, desto sämre skinn. Används oftast till kläder.
Säl: Typiska ränder i skinnet, fetare "känsla", dyrt, slittåligt, vanligast att använda till tunnare läderprodukter som ex skor och väskor. 8-10 kvf, och från Grönland.
Hjort: Mjukt, töjbart, lite likt älgen men slittåligare. Används främst till kläder. 8-10 kvf. Antingen uppfödda på farm eller vilda från Irland, Kanada och Nya Zeeland.
Nötkalv: Slitstarkt, används till allt, ex kläder, mc-kläder. Från Skandinavien. Kalvar 12-20 kvf, vuxna nötdjur 40-60 kvf.
Nöthud: Bälten, väskor, skor, sadlar, mycket användbart. En möbelhud kan vara 50-70 kvf!
Ren: Oftast mocka. Den absolut finaste mockan, dyr! Kompakt, slittåligt och kan falsas tunn men håller bra ändå. Typiska "myggbett" från kormflugan. 8-10 kvf.
Älg: Mjukt, töjbart, poröst. Används till kläder och handskar mest. Kalvarna är 16-19 kvf och vuxna djur 30-35 kvf. Från Skandinavien, 100 000 skjuts i Sverige, 70 000 i Norge och 40 000 i Finland per år ungefär. Älgen får lätt skador, hundbett, älgflugor, naturskador, skotthål, släpskador, slaktskador.
Lamm/Får: Smidigt, mjukt och tunt. Används till kläder. Kommer från Nya Zeeland, Brazillien eller runt ekvatorn. 8-10 kvf
Get/Kid: Slitstarkt, kraftig narvyta, används till kläder, mc-kläder, handskar. 5-8 kvf. Från mellan östern.

Övriga djur man använder: Kanin, krokodil, fisk, räv, mårddjur, orm, rocka.
 
Garva= konservering - avhårade skinn & hudar
Bereda = konservering - håriga skinn & hudar.

Själva huden
Läderhud heter översta lagret. Älg, nöt och svin kan lämna spalt för de är tjocka nog.
Spaltar: man tar en stor del av underhuden.

Spalt är biprodukt och har två håriga sidor (ofta används spalt i möbler, ett billigare alternativ än skinn/mocka).
Narv: ytan på nappaskinn - hårsidan där håret suttit.

Epidermis - överhud
dermis - läderhud
hypodermis - underhud

nappa - narvytan intakt eller slipad
nubuck - slipad nappa, hårytan, finfibrig
mocka - slipad köttsida, längre fibrer

Olika finish på nappa.
Anilin färg - duschas på, trängs in i porer. Finaste, naknaste, dyraste, äkta känsla. När anilinet åldras blir det finare och finare, materialet syns mer och mönstret i huden är synligt. Känslig typ av finish, man kan bara använda de finaste skinnen för alla "fel" syns.

Semianilin - läggs på. Plastigare (semi=halv, halv anilin), inte lika mycket liv som i anilin, skyddande hinna fast känslan finns kvar.

Pigmenterat & täckfärgat - hårdaste finishen, ser lika ut hela tiden, påverkas ej av solljus eller smuts. färg kan ramla av. Används på sämre skinn.

Glansen på skinnet har inget att göra med vilken typ av finish det är.

Ytfärgar- impregnerar - tillsätter glans
Narvsätter - duschar på pigment (kör krokodil av ko)
Anilin - allt tränger in i porer
Semi - en del tränger in, en del läggs som ett lock på ytan.
Täckfärg - allt lägger sig på ytan, inget tränger in.
 
Hudar kommer från större djur = nöt (både ko och oxe) och älg är vanligast.
Skinn kommer från mindre djur = ex. get, lamm hjort.

Skillnaden mellan skinn och läder: Skinn är tunnare, mjukare och mindre. Läder är tjockare, styvare och större. Läder är runt 1,5 mm och uppåt om jag inte missminner mig (ingen anteckning om det)
Skinn & läder mäts i kvadratfot. 1m2 = 10,764 kvf

Hårfår = tätare & finare hårsäckar
Ullfår = stora hårsäckar & poröst

Olika djur man använder och egenskaper:
Struts: slittåligt, flitigt kopierad, används till väskor, accessoarer och liknande. Dyrt! Typiskt för struts är fjäderhålen/upphöjningarna. Ett mjukt skinn som är slittåligt (men inte i nopprorna/upphöjningarna) ca 6-8 kvf (oftast från syd afrika)
Merinofår: Fantastisk ull, mjuk i alla riktningar, ullfår, passar bäst till lättare pälsar. ca 5-7 kvf.
Toscanafår: mjukt i alla riktningar, fantastisk mockasida, långhårig, mindre djur än merinofåren, hårfår, ca 4-5 kvf.
Svin: oftast mocka. "dåligt" skinn, billigt, typiska hål efter hårsäckarna. 5-8 kvf. Kommer oftast från Asien, och ju mer täckfärg det är, desto sämre skinn. Används oftast till kläder.
Säl: Typiska ränder i skinnet, fetare "känsla", dyrt, slittåligt, vanligast att använda till tunnare läderprodukter som ex skor och väskor. 8-10 kvf, och från Grönland.
Hjort: Mjukt, töjbart, lite likt älgen men slittåligare. Används främst till kläder. 8-10 kvf. Antingen uppfödda på farm eller vilda från Irland, Kanada och Nya Zeeland.
Nötkalv: Slitstarkt, används till allt, ex kläder, mc-kläder. Från Skandinavien. Kalvar 12-20 kvf, vuxna nötdjur 40-60 kvf.
Nöthud: Bälten, väskor, skor, sadlar, mycket användbart. En möbelhud kan vara 50-70 kvf!
Ren: Oftast mocka. Den absolut finaste mockan, dyr! Kompakt, slittåligt och kan falsas tunn men håller bra ändå. Typiska "myggbett" från kormflugan. 8-10 kvf.
Älg: Mjukt, töjbart, poröst. Används till kläder och handskar mest. Kalvarna är 16-19 kvf och vuxna djur 30-35 kvf. Från Skandinavien, 100 000 skjuts i Sverige, 70 000 i Norge och 40 000 i Finland per år ungefär. Älgen får lätt skador, hundbett, älgflugor, naturskador, skotthål, släpskador, slaktskador.
Lamm/Får: Smidigt, mjukt och tunt. Används till kläder. Kommer från Nya Zeeland, Brazillien eller runt ekvatorn. 8-10 kvf
Get/Kid: Slitstarkt, kraftig narvyta, används till kläder, mc-kläder, handskar. 5-8 kvf. Från mellan östern.

Övriga djur man använder: Kanin, krokodil, fisk, räv, mårddjur, orm, rocka.
Tack för lektionen. :bow::D
 
Har ju en massa skinn som exempel på allt jag skrivit med, vilket gör det lättare att förstå ex olika finish och garvningsmetoder, men tyvärr svårt att få den "känslan" i ord/bild :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp