Syntetstigläder vs. stigläder till syntetsadel

olli

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon vet varför man ska ha syntetstigläder till en syntetsadel? Varför ska man inte använda stigläder?
 
Sv: Syntetstigläder vs. stigläder till syntetsadel

Fast jag själv red alltid med läder istället för syntet på läder, men det är ju också för att läder mot syntet ska göra märken, men jag märkte inte av något på min förra syntetsadel, även fast det var läder stigläder i två år på den, slitage blir det ju med nästan alla sadlar och läder :)
 
Sv: Syntetstigläder vs. stigläder till syntetsadel

Läder nöter mer, jag har läder stigläder till min wintec sadel, är märken och den ruggade ytan har nötts bort vid stiglädret. Men gnisslar inte.
 
Sv: Syntetstigläder vs. stigläder till syntetsadel

Har använt både läder och syntet på syntetsadel, och inte märkt minsta skillnad. Inget gnissel och ingen nötning med läder.

(Har ridit med syntetläder på lädersadel utan problem med).

Så jag är tveksam om det verkligen gäller dagens syntetmaterial?
 
Sv: Syntetstigläder vs. stigläder till syntetsadel

För att fettet från lädret förstör plasten på sikt.

Använd mjuka skinnklädda stigläder som du inte behöver smörja in så går det bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
739
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Gimlan
·
Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: LadySara
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp