syrén flytta?

Qodrofenia

Trådstartare
Jag har en massa syrén som jag skulle vilja flytta på.Buskarna är gammal och vildvuxna.Och det har precis börjat komma små bladknoppar.Kan jag flytta på dem nu eller dör de då?De står glest i dagsläget och jag vill flytta dem utan att kapa dem.Måste man klippa ner dem när dom flyttas?

Kan inget om sånt här.Men jag känner att jag vill ha insynsskydd mot grannarna helst i går och det är detta jag tänkt använda syrénen till.:angel:

Nån som vet.. ? Har ingen lust att sitta i trädgården en sommar till och känna sig iaktagen i allt man gör.
 
Sv: syrén flytta?

Min erfarenhet är att det är ganska svårt att ta död på syrén, vi grävde upp ett helt gäng en tidig vår och och de blev liggandes i säkert en månad innan vi planterade dem igen och de lever och frodas. Vi brydde oss inte om att kapa dem utan satt dem som insynsskydd mot vägen, det enda är att du ska se till att packa jorden ordentligt så det inte är luftfickor runt rötterna och ge dem duktigt med vatten så borde de klara sig prima. :idea:
 
Sv: syrén flytta?

Vi brukar flytta lite småsyréner från sidorna och fylla gluggarna i vår häck med lite då och då. Har inte klippt ner dem före flytt. Bara försökt skydda rötterna så mycket som möjligt så man inte skadar mer än nödvändigt. Har funkat varje gång. Har även flyttat större syréner, o enda skillnaden har varit hur mycket man får gräva runt och under typ. Försök få med en så stor jordklump som möjligt. Gräv en rejäl grop, ner med lite trädgårdsjord o nån näve gödning eller gödsel, ner med jordklumpen o packa till. Fyll gärna upp lite med jordförbättring (planteringsjord eller trädgårdsjord med lite gödsel blandat i) runt stammen och ut till kanten på gropen. Då mår de prima sen. Se till att det inte blir luftfickor som Mia_R skriver. Packa till under och runt om. (man minskar risken för fickor med trädgårdsjorden, den hjälper till lite där)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Liten
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 849
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp