Bukefalos 28 år!

T-märkt häst

Z

ZätaHå

En triangelmärkt häst är ju en utdömd häst. Om den t.ex ska säljas, får den gå igenom vet. bes ändå? För är den ju t-märkt så är den ju ändå "dålig". Och får man några speciella papper på en häst som blir t-märkt? Så att det alltid ska följa med hästen?
Och hur är det med försäkring? Får man fortsätta ha en t-märkt häst försäkrad?

:confused:
 
Sv: T-märkt häst

Då försäkringsbolaget redan betalat ut större delen av livvärdet på hästen pga skada, så lär du inte få ut något på vet.vård som kan sammankopplas till den skadan, i framtiden.
Vad gäller det lilla livvärdet som är kvar vet jag inte. Kanske inte ens lönt att försäkra det lilla värde som är kvar? Vet.vård för övriga skador tror jag nog att du kan ha.
Besiktning är ju bara en kostnadsfråga. Klart du kan besiktiga hästen i övrigt. Skadan vet du ju redan om, men allt annat kanske man vill kolla upp?
Vad gäller papper vet jag inte, men det borde väl skrivas i passet? Någon som vet?
Däremot så märks ju hästen (Det är det som är triangelmärkningen) och det följer ju den livet ut.
Vad lulligt det lät. Finns säkert någon annan som VET hur det är.
 
Sv: T-märkt häst

Hur menar du med "får" gå igenom en besiktning?
Om man utför en vanlig besiktning och hästen inte uppvisar några besvär av skadan den triangelmärkts för är väl enbart fördelaktigt?

Eller menar du att triangelmärkningen i så fall skulle upphävas? I så fall är svaret nej.
 
Sv: T-märkt häst

En t-markt hast ar inte en utdomd hast, utan en hast som inte klarade av att gora det jobbet den var tankt till av den personen som hade forsakringen pa den.

Jag tycker att man ska veterinar besiktiga hasten oavsett nar man koper den. Visst om hasten har daliga ben, men det dor den knappast av. Daremot kan den do pga hjartfel.

Prata med forsakringsbolaget och se vad de sager. Oftast ar de villiga att forsakra en t-markt hast, men det blir ju inte for nagon storre summa precis.

Nu vet jag inte helt bestamt, men jag tror inte att man far nagot extra papper om att hasten ar t-markt. En t-markning ar dessutom bara godkand i Skandinavien och ar en uppgorelse mellan agare och forsakringsbolag. Darfor kan du exportera hasten och salja den som tavlingshast utomlands, sa nagonting i passet tror jag inte att det blir.
Jag kanner till flera hastar som t-markts i Sverige som nu tavlar i England.
 
Sv: T-märkt häst

Veterinärvårdsförsäkra hästen kan du göra ändå, med inskränkning för det som den nu blev t-märkt för. Självklart ska den vet.bes. ändå för att kolla övriga delar av hästen.

Livförsäkringen är redan utbetald så någon livförsäkring kan du aldrig teckna på en t-märkt häst.
 
Sv: T-märkt häst

OJ, är det verkligen så? Då skulle man ju kunne tjäna på att få en dyr häst triangelmärkt, och sen sälja till utlandet? :confused:
 
Sv: T-märkt häst

du får ett papper från försäkingsbolaget där det står att hästen ör T mäkt och de ska följa hästen vid försäljning
 
Sv: T-märkt häst

En häst blir triangelmärkt för att den döms ut som ridhäst, men den kanske fungerar som sällskaps- eller promenadhäst eller att avla på. Försäkringsbolaget betalar då ut livvärdet på hästen -10 000 kr. Hästen kan alltså inte försäkras för mer än 10 000 kr även om du köper den dyrare, dessutom har den fått reservationer i försäkringen på det som den är utdömd för. Självklart kan man besiktiga hästen vid köp, men det blir ju mer en hälsoundersökning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 836
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 948
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 152
Senast: Hermelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp