Bukefalos 28 år!

Ta av täcke?

K

Krabban

Inatt var det som kallast 7 grader varmt och på dagen ca 17-19 grader! :eek: Han har stått hela vinter med varma tcken, men nu ska han väl kunna gå utan, eller vad tror ni?
 
Har endast ett ofodrat regntäcke på min häst i fall det skulle börja regna, vädret kan ju slå om fort. :)
 
Mmm, det kan de ju visserligen. Känner bara att det är så härligt väder! :)
 
Jamenvisst, när de är plusgrader borde alla oklippta hästar kunna gå utan täcke tycker jag. Min varmblodsvalack har gått utan hela vintern (förutom vid regn o snö, då åker vintertäcket på). Du kan ju hålla lite koll på väder-rapporterna bara så kan du ju lägga på täcke om de ska bli nederbörd. :)
 
Min häst är klippt och lite av den anledningen som han får ha ett regntäcke som skydd.
 
Tack för svaren! Får känna efter när jag kommer till stallet, blir nog utan. :)
 
Min klippa pålla gick utan täcke idag. :)
Det var solsken med blå himmel och lite vind. Runt 15+
Hon tyckte det var görhärligt!

Hon är ute fortfarande, men nu går hon med fordrat regntäcke ;)
 
Min herre är klippt och har gått täckad (ORDENTLIGT täckad) hela vintern, och nu har han sovit utan täcke flera nätter i rad. Det är ungefär en plusgrad nattetid. Jag har trott han skulle frysa, men inte det minsta ;)
 
Min pålla har fortfarande ganska tjockt täcke på.Jag har väl inte hunnit ställa om till det varma vädret ännu. Men jag är glad att hon hade täcke idag iaf för annars hade det tagit flera timmar att borsta hästen som hade lera under HELA magen! :D

Bättre med snö då blir dom inte skitiga :smirk:
 
Som din såg ut under magen såg min ut på kroppen :D, 178 stor som ett hus och LYCKLIG :love:, fattade inte varför matte inte ville gosa nära nära :rofl:.
Med andra ord inget täcke idag eller igår, annars ett regntäcke bara.
 
Vi har runt 7-15 grader här nu, min pålla gick naken första gången idag! Hon tyckte det var jätteskönt men var helt täckt med lera när det var dags för ridning! :crazy:
 
Det känns ju lite onödigt att ha regntäcke om det är strålande, sol men vädret kan ju slå om fort.
 
Min pålle fick också lufta sig idag. 15 grader varmt å jättehärligt!! Men han är "halv"-klippt så han får ha ett ofodrat regntäcke på sig på natten ifall det blir regn.
Det är inte jag själv som släpper ut och täckesbyte ingår inte i vårt stall. Men är det fint väder när jag kommer till stallet vid 13 tiden så åker täcket av. Lerig och skitig som tusan blir han av allt härligt rullande men det bjuder jag på! :D Snacka om lycklig pålle :love:
 
hade 10 plus idag... pållan gick med termotäcke + vintertäcke.. (inget kollektivstall, utan personal som ansvarar för täckesbytning o utsläpp (jag + en tjej till) o jag jobbade inte idag, så det blev det täcket som stod på lappen... men pållan verkade inte klaga... hade ingen sol heller
 
Jag har fortfarande mitt regntäcke på min dam, eftersom att det är så himla mycket snö å is kavr i hagen så gör det ändå så att dom kan bli nerkylda lite gran eftersom att luften blir lite kallare av det. Å så har jag det även för att om det skulle börja regna eller möjligtvis snöa, så att hon inte fryser då.
 
Jag hade låtit pållen gå utan på dagarna och kanske ha ett tunnare täcke på natten.

Min pålle har gått helt utan i snart 1mån.
 
Jag tror att du kan ta av täcket, eller om du vill ha ett lite tunnare först en vecka. Jag gör lite så att jag rider utan täcke om det är plusgrader. När hästen står i en hage är den ju iof. stilla så jag tycker att man kan byta till ett regn- eller stalltäcke en vecka så riskerar man inget. Men hästen reglerar temperaturen rätt bra själva.
 
Jag har gått ner till tunnare täcken (fleecetäcke på natten, har haft thermotäcke tills nu) och bara regntäcke på dagen (har haft regntäcke + thermotäcke tills nu). När solen skiner skulle hon kunna gå utan, men hagen är en ända lervälling, så hon får inte gå naken förrens det torkar upp *lat* :smirk:

//Lilla jag :bump:
 
Min halvarab har haft täcke hela vintern och har inte så värst mycket vinterpäls, men när det är plusgrader mår han bara gott av att gå utan täcke. Det har inte varit några problem. I morse var det minusgrader, men det tar inte mer än någon timme innan solen värmer upp och det blir varmare och under tiden står han i hagen och mumsar på morgonhöt så han hinner inte frysa.
Om inte hästarna är klippta relativt nyligen så mår de bäst av att vara utan täcke när det är plusgrader. (såvida det inte regnar eller blåser mycket)
Tycker inte vi ska täcka våra hästar i onödan.
 
Av med täcket!
Vid 12 grader trivs hästen bäst. Så fort det börjar närma sig vettig nivå så av med det direkt, du ligger sent i startgroparna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 271
Senast: Human
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 209
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 339
Senast: Hazel
·
Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp