Bukefalos 28 år!

Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

JessicaM

Trådstartare
Kommer förhoppningsvis ta hem en ny häst på måndag. Undrar lite när man ska börja rida den nya hästen? (Enligt nh) Ska den stå nån dag för att anpassa sig eller ska man börja rida redan dagen efter?
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Det är väl olika från häst till häst, men vi brukar låta hästen få vara i hagen mest första dagarna och bli kompis med de andra. Har provsuttit lite på stallplan om de verkar lugna. Gått lite promenader och visat omgivningarna, tagit in och borstat.
När den verkat lugn efter kanske nån knapp vecka så har vi ridit ut i sällskap och det har alltid funkat bra.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jag kommer att ha honom på prov i 1 månad så man vill ju hinna rida så mycket som möjligt :angel:
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jo självklart, men å andra sidan så om du nu börjar för snabbt om den är orolig så kanske du inte får se den bästa sidan från hästen heller och sen tar fel beslut om du ska behålla eller inte.

Sen kan ju testperioderna komma efter flera månader också.

Min senaste har varit som ett lamm första 2 månaderna för att sedan börja testa så man inte känt igen hästen, till att nu funka bra igen.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jag hade inte tänkt o rida om den verkar orolig. Då är det bättre att pyssla och ta promenader..
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Men om den inte är orolig när bör jag rida då?
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Åh det ska jag också göra *kommer att följa tråden*
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Även om du inte tycker att den är orolig kan det vara så att du inte känner den tillräckligt väl för att kunna läsa om det är lugn eller inte.

Jag hade den stora glädjen att få prata lite med Sven Forström som håller med Natural Horsemanship och han berättade att han aldrig satt upp på en ny häst förens den varit hos honom i minst två veckor.

Att många har tyckt han var knasig som var så mesig när han ville vänta så länge, men han kände att det fungear mycket bättre om hästen får tid att bo in sig innan man sitter upp.

Men jag förstår att du inte vill slösa bort två av de fyra veckor du ska hästen, men som lobell sa så kanske du inte ger hästen möjlighet att visa vem den är om du går för fort fram, och vad som är lagom kan man nog inte hjälpa dig med här, det beror så mycket vilken häst det är och det kan man nog bara se om man träffar och umgås med hästen.

Jag vill önska dig lycka till och lita på din magkänsla,ta det lungt, och att ha häst handlar inte bara om att det ska fungera med ridningen eller hur? :)
Vardagshanteringen, hur du får kontakt då är också viktigt, glöm inte bort det i ivern att få en häst att rida. :laugh:

Kram, Maya
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Mycket klokt skrivet Maya :)

Har alltid haft lätt att känna hur djur mår så vi får se vad jag får för vibbar av honom. Första dagarna kan man ju som sagt rykta o pyssla och gå ut o gå innan jag börjar rida :love:

Två veckor kommer jag nog inte vänta, inte för att jag inte håller med om att hästen borde acklimatisera sig i 2v innan man rider utan det är ju enbart för att jag bara har 1mån på mig.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Tack, bra att du förstod vad jag menade och inte ville läsa dig på näsan på något sätt. :)

Jag tror att det kommer gå jättebra, för du tänker redan innan på sådana här grejer som vilken takt man ska göra saker som tex att rida. :bump:

Sen tycker jag att du får lägga ut lite bilder på fina hästen! :banana:

Kram, Maya
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Låt den stå nån dag, att vänta 2 veckor låter som om det är nån problemhäst man skall hantera.
Jag hade väntat 2-3 dagar, hade hästen sett ut att må bra så hade jag tagit en liten kravlös provritt. Jag hade säkert på dag 2 tagit ut den en stund och gått en runda för hand med den med. Den skall ju bekanta sig med dig med, inte bara knyta an till omgivningen.

Jag säger inte att det är fel att vänta i två veckor, jag bara undrar varför?
Däremot hade jag tagit det väldigt lugnt med ridningen i två veckor, alltså ställt lite krav, gjort turerna till något positivt för hästen.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

jag anser oxå att det har att göra hur mycket hästen e van att gå, samt hur pigg den blir när den har ståt en/två dagar. fråga ägaren om det. e ju inte roligt att hoppa upp på en ny häst som blir JÄTTE pigg av att stå. då e det bättre att rida utan krav eller gå med den.

jag köpte sälv en åring igår och fick hem den. var ute och gick lite med den idag med hagkompisen... så det fins mer än ett sätt att låta dom lära känna varandra.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Hej!

Som flera redan sagt beror det ju helt på hästen.

Min förra häst red jag inte på ca 2 veckor- mest för att jag inte hade någon sadel och kände mej osäker efter tidigare avramling.

Nya pållan red jag efter bara några dagar- mest för att hon hatar att stå och blir nipprig av vila. Detta fick jag naturligtvis höra från tidigare ägaren, så jag anpassade till när hon kände någotsånär lugn. Hade jag väntat tills hon börjat känna sej hemma hade jag inte ridit på ca 2-3 månader. Pållan hade det ganska jobbigt i början..

Så lyssna du på din häst och känn vad den säjer så tror jag det kommer gå jättebra!

Lycka till!

/ Lavinia
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Har bara en bild på honom. Men går allt som planerna hos banken o får hem honom imorgon så kommer det bli måååånga fler bilder ;) :D

0498448267.jpg
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jag är av en helt annan mening. Rid den direkt, detta för att den inte ska få massa ideér och dumheter för sig. Du behöver ju inte rida ett jättepass men ett lösgörande pass där ni får chansen att kommunicera direkt. Vi åker ju runt med våra hästar till tävlingar och andra okända miljöer utan att hästarna får chansen att anpassa sig i flera dagar. Det du kan riskera är en häst som tar upp kampen om ledarskapet och därigenom får du mer trots än du hade fått om du ridit direkt. Känner du dig osäker så tömkör eller arbeta den från marken, det är ju er kommunikation som är den viktigaste.

Lycka till...Han ser helt gudomlig ut.:love:
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Jag tycker det är stor skillnad att åka iväg med en häst, man haft ett tag, till ett främmande ställe, emot att få hem en häst som inte känner dig eller där ingenting annat är välbekant.

I första fallet känner man redan varandra, då är du och rutinerna ni har fortfarande något välkänt, det är det inte för den nya hästen på ett nytt ställe.

Hästar är vanedjur oh de erfarenheter jag gjort måste de också vänja sig vid att åka iväg till nya ställen, det är ingenting som känns helt och hållet bekvämt för en häst, även om en del hästar tar det bättre än andra. :idea:

Förklara gärna lite mer hur du menar?

Kram, Maya
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Håller med.
En häst i sin hemmiljö som åker iväg med ägare/ryttare förlorar ju inte sin trygghet på samma sätt som en häst som flyttar till ny ägare och nytt stall plus nya hästkompisar.
En tävlingshäst borde ju dessutom veta att den är på träning/tävling och att den ska hem igen.

Jag skulle inte chansa på att rida första dan. Nu är jag ju ganska försiktig av mej, men skyndar hellre långsamt och känner mej trygg med hästen innan jag rider.
Jag hade oxå en häst på provapå-tid en månad men red ändå inte förräns 4-5 dagar då jag kände att vi vant oss vid varann.
Hästen var lugn och go och allt funkade bra.

Men det känner du nog på hästen hur du ska göra, när den väl är på plats.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

*delvis kl*

Håller med dig och Rhodugune angående skillnaden på ny häst/tävling.

De hästar jag har köpt tidigare har fått gå i hagen i ett par dagar först och bekanta sig med de andra hästarna och sen har jag pysslat lite för att lära känna hästen. Därefter har vi börjat rida ut så att hästarna har fått se omgivningarna och sen när vi känner varandra lite mer har vi börjat "jobba".

Om tre veckor får jag hem min nya häst och då blir det lite annorlunda, mest beroende på att han köps osedd så jag har aldrig träffat honom, men även då han bara är tre och ganska mycket arbetad, så han börjar sin vintervila en vecka innan han kommer och eftersom han ändå ska vila passar det alldeles utmärkt att han kommer ner och gör det hos mig, så att vi kan lära känna varandra, han får lära känna kompisarna och omgivningarna innan det börjar ställas krav. Vi har alltså ingen som helst brådska, han bör ju vila nån månad minst, så jag tror vi kommer ganska långt med pyssel och eventuellt lite promenader. Jag känner inget behov av att jag måste sitta upp och börja rida direkt på en ny och framförallt ung häst! Vi hinner komma igång sen ändå.
 
Sv: Ta hem ny häst. När börja rida? (NH)

Nu är han hemma på plats :D Allt gick bra o han är lugn i boxen. Bla det första han gjorde va o rulla sig i boxen , det är väl ett bra tecken antar jag :love:

Har dock en fråga ang passet..
På passet står det "Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen" ???

Har jag blivit lurad eller??? De sa ju att det va ett halvblod! Det står det på besiktningspapprena också...

HJÄLP :eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 570
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 516
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp